1. OHJAUSTILA 3. PAJA H3015 4. OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS TAISTON PAJA Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Tapani Heino.  Tänä vuonna Variassa 1137 aloituspaikkaa  Opiskelijoiden määrä n.3000  Ojahaantien sähköpuolen opiskelijoiden määrä n.400  Sähköpuolella.
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
VUOSIKELLO ARKIOHJAAJA (2011)
LUVALLISET POISSAOLOT
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen. Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan.
Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK
Jokaisella koululla tulee olla järjestyssäännöt, joilla ei kuitenkaan saa rajoittaa jokaiselle perustuslaissa taattuja oikeuksia. Järjestyssäännöt eivät.
12DAT2O Yleisiä asioita lukuvuoden aluksi. 1.päivän ohjelma • Lukujärjestykset • Uudet käyttäjätunnukset ja salasanat • Wilma • Omien tietojen päivittäminen.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Minä oppijana 1 ov..
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
1. OPINTOVUODEN V ANHEMPAINILTA. Illan teemat Avajaissanat: Rehtori Opettajakunnan esittely ja toimintaympäristö 1. jakson opiskelusta Lukioiden erityisopettaja.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Sotungin etälukio Täydennä päivälukion opiskelujasi etäkursseilla.
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
1. OHJAUSTILA 3. TUPA H OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 7. Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA.
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Pajatyön mahdollisuuksia erityisopetuksen järjestämisessä
Ohje Primus-HOJKSin täyttämiseen Työryhmä: Vesa Pulkkinen Riitta Jalonen Rauni Valkama Hanna Koskinen Eeva Panttila Mari Ilveskoski Anneli Muuronen.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Vanhempainilta Harjun toimipiste: ke Viitaniemen toimipiste: to Jyväskylän Lyseon lukio 1. vuosikurssin opiskelijat.
Ro -12B Oppituntien ajat, opinto-opas s. 6 Miten lukiossa opiskellaan, s.9.
LUKION VANHEMPAINILTA YLEISTÄ LUKIO-OPINNOISTA  Vähintään 75 kurssia  3 vuoden vauhtina  Opinto-oikeus päättyy 4. vuoden jälkeen.
Tervetuloa vanhempainiltaan. Opiskelu lukiossa Lukion oppimäärä 75 kurssia ( 3v) Lukion päättötodistus edellytys ylioppilastutkintotodistuksen saamiseksi.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
 Tervehtiminen kuuluu hyviin tapoihin  Häirinnäksi luetaan puhuminen, kuiskuttelu, lörpöttely, leikkiminen puhelimella, puhelimeen vastaaminen, meikkaaminen.
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
TET =Työelämään tutustuminen
OP1.3 Jussi Lounassalo.
MIKSI LUKIOON???.
Ohjauspalvelut Tredussa
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Opiskelijan osaamisen tunnustaminen
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Opinto-ohjaaja Johanna Ottavainen
Osaamisen näytön prosessi
Jos lukio-opinnot ovat keskeytymässä (Nivelvaiheyhteistyö -palaveri 15
OPON TUNTI Seija Mäntynen
TET =Työelämään tutustuminen
Tammifuksien info 2018 Piia Ylitalo
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Väyläopintoihin ohjautuminen
ALAJÄRVEN LUKIO ENSIMMÄINEN VUOSIKURSSI
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
OPISKELU TIETOJENKÄSITTELYN MONIMUOTOKOULUTUKSESSA
Väyläopintoihin ohjautuminen
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

1. OHJAUSTILA 3. PAJA H OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS TAISTON PAJA Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA

1. OHJAUSTILA Opiskelijan ohjaaminen itsenäiseen työskentelyyn sekä yhteydenottoihin opettajiin, ro:n, opinto-ohjaajaan, koulukuraattoriin tai terveydenhoitajaan. Ohjataan, tuetaan ja kannustetaan opiskelijaa opinnoissa. Ohjauskeskustelut dialogin käymiseksi opiskelijan ja ohjaajan välillä. Kohtaamispaikka, ohjaaja on läsnä. Yhteistyö ryhmänohjaajan ja opettajan opetuksen tukena. Toimenpiteiden kirjaaminen Primukseen. Materiaalipankki

2.OPPIMISYMPÄRISTÖ Tukea opintoihin ja tehtävien tekemiseen. Yksilöllinen opintopolku, rästien suoritus tai nopeuttaminen. Samanaikaisopetus. Pienryhmäopetus. Yksilöopetus. T1 tasot kursseissa yhteistyössä ervan kanssa HOPS, yhteistyössä ro/opon kanssa. Työvaltainen opintopolku Oppilaitoksen myymälä; Pressa

3. PAJA H3015 Luokan edessä on liitutaulu, videotykki, valkokangas ja työasemalaitteisto. Opiskelijoita varten on työpöytiä, tietokoneita ja pulpetteja. Rauhallisen työtilan järjestämiseksi on työpisteitä sermein erotettuna. Pajassa on laatikosto ja kaappitilaa harjoitustöitä ja mappeja varten. Saatavilla kirjoituspaperia, kynä, pyyhekumi ja laskin. Kokeita varten konseptipaperi. Tulostaminen on mahdollista käytävään.

Opiskelija voi käyttää pajaa lukujärjestyksen salliessa tehtävien tekemiseen ja oleskeluun. Työrauhan on säilyttävä pajassa olijoille. Päivän päätteeksi porukalla katsotaan että tuolit ja pöydät ovat järjestyksessä ja työtila muutenkin siisti. Roskat roskiin ja energiajuomatölkit vihreisiin laatikoihin. Käytöstavat osoittavat kunnioitusta toisia kohtaan, kielenkäyttöön ja puhelimen käyttöön puututaan tarvittaessa. 4. OLOHUONE

5. YKSILÖLLINEN OHJAUS Opintoihin sitouttaminen - Opintojen eteneminen, poissaoloihin puuttuminen, yhteydenotot. Järkevä vuoropuhelu - Tilannekuva ja ongelmanratkaisu yhteisesti sovitut päämäärät. Opiskelijan ammatillisuuden vahvistaminen - Motivointi, rohkaisu, omat päätökset, mahdollisuuksien etsiminen. Opiskelijan oppimisprosessi - Vaihtoehdot, aikaa oppimisprosessiin, Hopsin mukainen eteneminen opinnoissa.

5. AMMATINOHJAAJA Ammatinohjaaja seuraa ja auttaa opiskelijaa suorittamaan tekeillä olevan kurssin hyväksytysti. Ammatinohjaaja tukee ja toimii puskurivyöhykkeenä opiskelijan ja työyhteisön välissä Ammatinohjaaja koordinoi pajassa tapahtuvaa toimintaa Ammatinohjaaja on mukana oppilashuoltoryhmän toiminnassa Ammatinohjaaja on tarvittaessa mukana ulkoisissa verkostoissa Ammatinohjaaja kehittää jatkuvasti pajan käytänteitä sekä auttaa työyhteisöä kehitettäessä vaihtoehtoisia tapoja suorittaa opintoja Kurssin hyväksyy aineenopettaja jonka kanssa opiskelija on keskustellut suoritussuunnitelmasta.

6. YHTEYSTIEDOT Taiston paja H3015 Taisto Ristivirta Ammatinohjaaja Työhuone H3016