MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ilkka Nieminen PIENET- JA KESKISUURET TAVARANTOIMITTAJAT KAUPAN YHTEISTYÖKUMPPANEINA KALAVIIKKO 2008 JOHTAJA ILKKA NIEMINEN PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPA.
Advertisements

Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
1 Mistä löydän jatkajan? tai mistä ja miten jatkaja löytää sinut? OMISTAJANVAIHDOKSESTA POTKUA YRITTÄMISEEN Imatra Asko Virén Suomen Yrityskaupat.
AB CHIPSTERS FOOD OY.
Koulutuksen avulla kasvuun Koulutustarjontaa vähittäiskaupan alalle.
Kotihoidon haasteet •Maailma, julkinen terveydenhuolto on jatkuvassa muutoksessa •Tarvitaan muutoksen ymmärtämistä, organisaatio ei kykene hallitsemaan.
Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten liiketoimintasuunnitelman laatimisohjelma Yritysjohdon apuväline liiketoiminnan johtamiseen ja kehittämiseen Työkalu.
Asiakkuudet luovalla alalla
Kaupan näkökulma logistiikkaketjun toimivuuteen Ok Arinan marketkauppa Arto Mustonen.
Kuluttajapoliittinen katsaus
Yritystoiminnan raportti
Miksi aluekehitysohjelma käynnistettiin? Kansanedustaja Martti Korhonen.
Tulikivi tulevaisuudessa. Tuottaa koteihin lämpöä ja viihtyisyyttä korkealaatuisilla, sisustukseen sopivilla merkkituotteilla. Liiketoiminta-alueetLiikeidea.
Miten synnytän radikaaleja innovaatioita ”Fuzzy Front End clarified”
Yritysyhteistyö & Työelämään sijoittuminen 100 vuotta liiketalouden opetusta Kotkassa Juhlaseminaari
Nordic Biorefinery Projekti
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Missio Suomen Kauppakeskusyhdistys ry on kauppa- ja ostoskeskusten järjestö, jonka toiminnassa omistajat, kauppa, palvelut,
Mitä tulevaisuus vaatii virkamieheltä? Arno Ahosniemi, Kauppalehti HAUS Kehittämiskeskus 40 vuotta
EK 1 TYÖELÄMÄN TULEVAISUUDEN VISIO Christoffer Taxell Elinkeinoelämän keskusliitto EK.
Ympäristö- ja yhteiskuntavastuuraportointi Seminaarityön esittely Finska 1 Emilia Rosenberg.
ASIAKAS KILPAILIJA YRITYS. Nykyinen toimintatapa: Ongelmat ja niiden arviointi Toiminnan kehityshistorian ja nykyisten ristiriitojen analysointi Uuden.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Organisaation osaaminen ja työhyvinvoinnin merkitys Työsuojelurahaston Tutkimus tutuksi – tapaaminen Valtiotieteiden maisteri (väit.) Tomi.
DM Copyright © Tekes PROOMU Päätösseminaari Avaus, Martti af Heurlin, Tekes # Muotoilu – PROOMU –
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto
YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ Kokonaiskuva ja makrotaso
Asiakkaan päätösprosessi
PSD ©PSD Consulting PSD Consulting Sinisellä merellä 1. Mikä Business Intelligence ja ennakointi 2. Ennakoi ja integroi 3. Luo kilpailusta profiili 4.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Asiakkaan päätösprosessi
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
T U L I M M E S U O M E E N. SUOMALAINEN KAUPPA TARVITSEE KILPAILUA  kaupan kansainväliset toimijat pitävät huolen kilpailusta  toimivat ja kilpaillut.
Tulikivi Oyj  Tulikivi Oyj rakentaa uuden tuotantolaitoksen Juukaan vuonna  Investointi on Tulikiven kasvustrategian mukainen toimenpide.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kotitehtävä – Jouni Pousi Optimointiopin seminaari - Syksy 2008 Kotitehtävän ratkaisu Jouni Pousi.
Liikeidean esittelyohje
Markkinoinnin perusteet
Yritysesittely. Asiakas- hankinta Kaupasta päättäminen Ratkaisu vastaväitteisiin Vastaväitteet lukkoon Ratkaisuesitys Kartoitus Luottamus yritykseen Luottamus.
Oppiaine-kokonaisuus
EKOPAJA Consulting Esite palveluista EKOPAJA Consulting EKOPAJA Consulting on perustettu ideoimaan uusia tehokkaita ja ympäristöystävällisiä.
POHJOIS-SAVON LIITTO PÄIJÄT-HÄMEEN ENNAKOINTIVERKOSTON SEMINAARI LAHTI HENRIK RISSANEN TYÖVOIMAN KYSYNNÄN JA TARJONNAN ENNAKOINTI HEMAASU-MALLILLA.
PALVELUTEHTÄVISSÄ TOIMIMINEN Mitä näytössä näytetään.
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
Toimittajanäkökulma XDW-tietomalliin Olli Nokso-Koivisto –
SÄHKÖINEN LASKUTUS Lähde: Taloushallinnon taitajaksi, 2014.
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Näin yritystoiminnalla vaikutetaan!
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
Mitä taloustieteilijä (ekonomisti) tekee OP Ryhmässä?
Talous tutuksi – koulutus syksy 2013
Tmi EL liikuttaa asenteella
YRITTÄMINEN s
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö
Team Finland – palvelutarjonta
Yrityksen toimintaympäristöt
Matkailuohjelma – ohjausryhmä V2.0
Yrityskuva ja viestintä
Lapin Digistep, ryhmätyö
Mistä löydämme tietoja…
Liiketoimintasuunnitelma
Markkinointisuunnitelma
Miten toimialamme kehittyy?
Kaupunkistrategian laadinta
Esityksen transkriptio:

MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle Mai Anttila Helsingin kauppakorkeakoulu Juhlaseminaari 3.12.2004 Kotkassa 100 vuotta liiketalouden opetusta

Asiakassuuntautunut yritys Tiedonhankinta kilpailukeinoksi Maailma muuttuu – yritysympäristö muuttuu Yllätys vai pysyvä muutos Vahvat ja heikot signaalit Kovat ja pehmeät muutostekijät TRENDIT MEGATRENDIT Työkaluja asiakaskunnan muutosten analysointiin Väestöennusteet Risc-analyysit

ASIAKAS MYYNNIN KOHTEENA ASIAKAS IDEOINNIN LÄHTÖKOHTANA

1900 2000 YRITYSTEN TOIMINTAYMPÄRISTÖ 1900- JA 2000 -LUVUILLA Ulkomaiset viranomaiset Ympäristö-tietoiset Teollisuus Tietoiset kuluttajat Ulkomaiset kilpailijat Kilpailijat Kilpailijat Uudet teknologiat Uudet sosiaaliset arvot Uusi talousilmasto Ulkomainen työvoima Asiakkaat Asiakkaat Asiakkaat YRITYS YRITYS Ulkomaiset asiakkaat Alihankkijat Viranomaiset Työvoima Viranomaiset Työvoima 1900 2000 Lähde: H. Igor Ansoff 1996

Yritysympäristö 1 Makroympäristö - Suhdanteet, teknologia, laki, normit, globalisaatio 2 Toimialaympäristö - Työvoima, kokonaiskysyntä, raaka-aineet, kilpailu 3 Tehtäväympäristö - Asiakkaat, kilpailijat, toimittajat

Asiakkaan kuulemisjärjestelmä 1 Suoraan asiakkaalta 2 Kaupan välityksellä 3 Tietopankit ja rekisterit 4 Myyjät ja henkilökunta 5 Markkinointitutkimukset 6 Asiakas tuotekehitysryhmän jäsenenä

Trendianalyysit Perhe Tee-se-itse Painonvartiointi Vaivattomuus TRENDEIKSI LUOKITELTAVIA ASIOITA Perhe Tee-se-itse Painonvartiointi Vaivattomuus Kotieläimet Terveys Koulutustason kasvu Keskiluokkaistuminen Suomalaisuus TRENDIARVOJA UUDEMMASTA KULUTTAJATUTKIMUKSESTA Eettisyys Ekologisuus Elämyksellisyys Vaihtelunhalu Turvallisuus Palvelujen merkitys kasvussa Merkkituotteet

KAAVIO TEHOKKAAN LIIKEIDEAN KEHITTYMISESTÄ Nykyiset vahvuudet Kaupan luonne Taloudelliset voimavarat Liikeidean mukainen toiminta 2 Käytä hyväksesi vahvuudet 4 Viestitä visio 3 KEHITÄ VISIO 5 Markkinoi ja mai- nosta 1 Erilaistu oikein Liikeidean mukainen - Myymälä - Hinnoittelu - Valikoima/laatu - Mainonta Asiakkaat Kilpailijat Tulevaisuuden trendit

VISIOJOHTAMINEN PROSESSIN KÄYNNISTÄMINEN JA SIIHEN SITOUTUMINEN ORGANISAATION PÄÄMÄÄRÄN, TOIMINTA-ALOJEN JA TEHTÄVIEN TUNNISTAMINEN ORGANISAATIOTA KOSKEVAN VISION LUOMINEN JA SIIHEN SITOUTUMINEN ORGANISAATIOTA KOHTAAVIEN STRATEGISTEN HAASTEIDEN TUNNISTAMINEN STRATEGIOIDEN MUODOSTAMINEN HAASTEIDEN JOHTAMISEKSI