Sosiaali- ja terveyspolitiikan muutos ja tulevaisuuden suunnat Riitta Särkelä Toiminnanjohtaja, STKL Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspolitiikan kehittämispäivät.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

SDP Toimitusjohtaja Risto Parjanne : Kuntatalous heikkenee ennakoitua nopeammin - Kun menojen kasvua ei ole mahdollista pysäyttää, kuntien vuosikate.
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Päijät-Hämeen sosiaalipoliittinen foorumi Sibeliustalo, Lahti
Köyhyys ja asuminen Vuokra-asumisen tulevaisuus Suomessa -seminaari
Lähipalveluhanke / Hämeenlinna (erityisesti Kalvola) Juva, Joroinen, Rantasalmi = JJR Porin yhteistoiminta-alue (Luvia,
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN JÄRJESTÖJEN JA YHDISTYSTEN KUMPPANUUSFOORUMI Tervetuloa.
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Sosiaali- ja terveyspalvelut uudistuvat
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Uudistuva sosiaalihuoltolaki ja työelämäosallisuus
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelut
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Esa Iivonen (MLL): Lasten peruspalveluiden leikkaukset tulevat kalliiksi ( ) Peruspalvelut aliresurssoituja, korjaavat palvelut voimakkaassa kasvussa.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteiden laitos/ Kuopion kampus
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Köyhyys ja t Osallistava sosiaaliturva ja perusoikeudet
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
POHJOIS-SUOMEN ALUEJOHTORYHMÄ WEBROPOL –KYSELYJEN TULOKSET Margit Päätalo, alueellinen suunnittelija puh
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
Sosiaalibarometri 2010 Mikko Peltomaa Jaakko Kurola.
Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen yhteistyöhanke / Marko Palmgren 1 Järjestöjen rooli strategioissa Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen.
Vihreiden tavoitteet sosiaaliturvan uudistukselle 1.Perusturvaa parannettava 2.Henkilökohtaisuutta vahvistettava 3.Byrokratiaa vähennettävä 4.Työnteon.
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuvat Opit –juurruttamishankkeen päätösseminaari Riitta Säntti Neuvotteleva virkamies.
Aikuissosiaalityö kunnassa Keski-Suomen aikuissosiaalityön kehittämishankkeen loppuseminaari Jyväskylä Jussi Merikallio johtaja, sosiaali-
Sote –uudistus järjestöjen näkökulmasta , Järjestöjohdon foorumi, Siuntio Johtaja Riitta Särkelä.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
ONNISTUVAT OPIT – YHTEISTÄ VASTUUTA NUORTEN PALVELUIHIN Sosiaali- ja terveysministeriön tilaama Onnistuvat opit -juurruttamishanke on kahden vuoden ajan.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Euro & talous 4/2010 ja Rahoitusjärjestelmän vakaus -erikoisnumero Pääjohtaja Erkki Liikanen
INTEGRAATIO SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLOSSA Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio Keski-Suomessa -seminaari Sairaanhoitopiirin johtaja Jouko.
Terveys kansanterveysohjelma
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Hallitusohjelman vaikutukset haavoittuvassa asemassa oleviin Pasi Moisio Sosiaalipolitiikan tutkimusyksikkö Järjestelmät -osasto Terveyden ja hyvinvoinnin.
SOTE-uudistus hyvinvointi- investointina Kuopion Asumisen päivät 2016 Jussi Ahokas, pääekonomisti, Hyvinvointitalous-tiimin päällikkö, SOSTE.
HYVINVOINTI JA SOSIAALIPOLITIIKKA Toni Uusimäki
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
12 Hyvinvointivaltio kaipaa huoltoa s
Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali- ja terveysasiat
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Päihdetapauslaskenta 2011
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Sote-uudistuksen toimeenpano
Matti Rimpelä, Markku Rimpelä ja Juuso Heinisuo
Esityksen transkriptio:

Sosiaali- ja terveyspolitiikan muutos ja tulevaisuuden suunnat Riitta Särkelä Toiminnanjohtaja, STKL Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspolitiikan kehittämispäivät

Esityksen teemat Sosiaali- ja terveyspolitiikan trendejä 20 vuoden aikana Supistukset käynnistyneet palveluissa Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen tulevaisuudessa Asiakaskeskeisyys vs. järjestelmäkeskeisyys - case palvelusuunnitelmat Lainsäädäntöuudistukset ja sosiaali- ja terveyspoliittisten valintojen aika

I Hyvinvoinnin kaksi vuosikymmentä: kokonaishyvinvointi kohentunut, samat ryhmät heikoimmilla

20 vuoden trendejä (1/2) Resurssien niukkuus tarpeisiin nähden viime lamasta lähtien leimallista alalla kasvusta huolimatta Valtion ohjaus- ja rahoitusvastuu kaventunut Kuntien laaja itsemääräämisoikeus –paikalliset tarpeet vs.erot palvelujen saannissa, yhdenvertaisuuden haaste Palveluverkon supistuminen kaikilla toimijoilla ja monimutkaistuminen

20 vuoden trendejä (2/2) Toimintatavan muutos –korjaava – ehkäisevä –laitoshuolto – avohuolto Palveluntuottajien roolin muutos suuri –kunnat – järjestöt – yritykset Palvelujen markkinaistaminen, kilpailuttaminen ja EU:n vaikutukset Ihmisten oman vastuun kasvattaminen

Julkisten palveluntuottajien arviot hyvinvoinnin kokonaistilanteesta ja 12 kk ennakointi Viiva kuvaa hyvinvoinnin kokonaistilanne-indeksiä Sosiaalibarometri 2010, kuvio 4.

Hyvinvoinnin kehitys viime lamasta tähän päivään (1/2) Lama leikkaa palveluja –supistukset kohdistuivat laajasti kaikkiin väestöryhmiin, mutta etenkin vähätuloisiin, monenlaista tukea tarvitseviin, lapsiperheisiin –hyvinvointi heikentyi eniten pitkäaikaistyöttömillä, nuorilla työttömillä, moniongelmaisilla lapsiperheillä ja yleensä lapsiperheillä, toimeentulotuen tarvitsijoilla Lamasta toipuminen ja laman jälkilaskun aika –kokonaishyvinvointi kohentunut 1997-, polarisoitumiskehitys –hyvinvointikilpailussa hävinneet pitkäaikaistyöttömät, päihde- ja mielenterveys- ja useista eri ongelmista kärsivät, etuuk- sien varassa elävät - tilanteen pysyvyys, köyhyys ja syrjäyty- minen –ylisukupolvisuus, lasten ja nuorten syvenevät ongelmat –Palvelujärjestelmän avuttumuus, yksittäiset toimet

Hyvinvoinnin kehitys viime lamasta tähän päivään (2/2) Hyvinvoinnin kasvun ja polarisaation aika –hyvinvointierot kasvavat edelleen –hyvinvointi heikentynyt eniten päihde- ja mielenterveys- ongelmista kärsivillä, pitkäaikaissairailla, asunnottomat, pitkäaikaistyöttömien kova ydin,lastensuojelun asiakkaat –Köyhyys nousi keskusteluun, ei korjauksia Hyvinvoinnin kehitys tasaantuu, uuden taantuman kynnyksellä –hyvinvoinnin myönteinen kehitys tasaantunut, heikkenemistä ennakoidaan 2010 –hyvinvointi heikentynyt eniten päihde- ja mielenterveys- ongelmista kärsivillä, pitkäaikaistyöttömillä; v alussa samat ryhmät suurimmassa syrjäytymisriskissä, lisäksi työttömät tai kouluttautumattomat nuoret –palvelujen leikkaukset yleistymässä

Heikompiosaisten palveluja ei ole suojattu riittävästi Kokonaishyvinvointi kohentunut 1997-väestöryhmien väliset ja sisäiset hyvinvointierot kasvaneet Hyvinvointi heikentynyt 20 vuodessa eniten päihde- ja mielenterveysongelmista kärsivillä ja pitkäaikais- työttömillä sekä niillä, joilla ongelmat kasautuvat Nyt nuoret ja nuoret aikuiset suuressa riskissä Palvelujärjestelmä suurissa vaikeuksissa, huono- osaisuuden hiljainen poliittinen hyväksyntä Vahvat oikeudet turvaavat suurten väestöryhmien palveluja; heikoimpien ryhmien perusoikeuksien turva ja voimavaroja syrjäytymiskierteiden katkaisuun

II Supistukset käynnistyneet palveluissa

Sosiaali- ja terveyspalvelujen resursoinnissa käänne heikompaan Sosiaali- ja terveyspalvelut kyetään turvaamaan hyvin tai melko hyvin runsaassa 60%:ssa alueita Sosiaalipalvelujen turvaamisedellytykset heikentyvät v.2010 yli neljäsosalla ja taloudelliset resurssit lähes puolella alueista Perusterveydenhuollon palvelujen turvaamisedellytykset heikentyvät kolmasosassa ja taloudelliset resurssit puolessa terveyskeskuksia Irtisanomisilta ja lomautuksilta toistaiseksi vältytty –säästöjä saatu jättämällä täyttämättä vakansseja, palkkaamatta sijaisia ja jatkamatta määräaikaisuuksia

Sosiaali- ja terveyspalvelujen vähentäminen vuosina 2009 ja 2010 Sosiaalibarometri Sosiaalipalvelujen vähentäminen 15% - vanhuspalveluja - kuljetuspalveluja - lapsiperheiden palveluja 23% - vanhuspalveluja - lapsiperheiden palveluja - kaikkia palveluja tasapuolisesti Terveyspalvelujen vähentäminen 17% - lääkäripalveluja 24% - mm. vastaanottotoimintaa, päivystyspalveluja, kaikkia palveluja tasapuolisesti

Työnhakijoiden palvelut vaarantuneet TE-toimistoissa Muutos koetaan muita tahoja suurempana ja hallitsemattomampana –työn painopiste siirtynyt henkilöasiakkaista työnantajapalveluihin –pitkän aikavälin muutoksia •toimipisteverkoston supistuminen •sähköinen asiointi ja verkkotiedostus lisääntynyt TE-hallinnon resurssit riittämättömät kaikkien tehtävien hoitamiseen 60 %:n mielestä, tilanteen ennakoidaan heikkenevän vs. kasvava työttömyys Kritiikki alueelliseen ja valtakunnalliseen ohjaukseen

Riskinä edellisen laman virheiden toistaminen Palvelujen vähentäminen on käynnistynyt, ¼ sosiaali- ja terveysjohdosta ennakoi karsintoja kuluvana vuonna Samanaikaisesti taantuma on kasvattanut palvelutarpeita Riskinä uuden syrjäytyneiden ryhmän syntyminen; erityisesti nuoret ja jo aiemmin heikoimmassa asemassa olleet Tarvitaan valtionosuuksien määräaikainen korotus valtionvelan kasvamisesta huolimatta

II Miten sosiaali- ja terveyspalveluja järjestetään tulevaisuudessa?

Näkemykset siitä, millä mallilla sosiaali- ja terveyspalvelut tulisi järjestää tulevaisuudessa Sosiaalibarometri 2010, kuvio 65.

Suunta 2020? Eri näkemyksiä tulevasta mallista: jopa kuntien järjestämisvastuusta, rahoituksesta rakenteiden lisäksi Nykyistä laajempien toiminta-alueiden ja väestöpohjien kannatus kasvaa kaikilla Suuret alueet kyenneet turvaamaan palvelut paremmin Terveydenhuolto kannattaa vahvemmin maakunnal- lisia sosiaali- ja terveyspiirejä, sosiaalijohto vahvoja peruskuntia tai sote-alueita Kenttä turhautunut tulevan suunnan ja kokonaisnäkemyksen puuttumiseen

Tuleva suunta määriteltävä Poliittisen päätöksenteon linjattava sosiaali- ja terveyspolitiikan tuleva suunta; eduskuntavaalit Tarvitaan sosiaali- ja terveyspolitiikan tavoitteiden kannalta kestävät ratkaisut Linjausten puute merkitsee pahimmillaan valtakun- nallisesti ohjattavan hyvinvointimallin murtumista Kuntien ratkaisujen liian suuri erilaistuminen vaarantaa yhdenvertaisen palvelujen saannin STKL: perusoikeudet ja heikompien suoja, sosiaali- ja terveydenhuollon tiivis yhteys, universaalisuus, vahvat peruskunnat ja kuntien järjestämisvastuu, verorahoit- teisuus

IV Asiakaskeskeisyys vs. järjestelmäkeskeisyys - case palvelusuunnitelmat

Eräiden suunnitelmien kyky tukea asiakasprosessien etenemistä Sosiaalibarometri 2010, kuvio 32.

Aktivointi- ja työnhakusuunnitelmien sanktioiden vaikutukset asiakkaisiin Sosiaalibarometri 2010, kuvio 33. Kelan toimistojen vastaukset poikkeavat muista vastaajatahoista sikäli, että vastaajilla ei ollut mahdollisuutta samanaikaisesti vastata kohtiin kielteisiä ja myönteisiä vaikutuksia Toimenpiteet eivät toteudu joskus viranomaisesta johtuvasta syystä 33% sosiaalijohdosta ja 38% Kelan johtajista sanktioisi viranomaisia / asiakashyvitystä TE-toimistojen johdosta 11%

Palvelusuunnitelmien roolia vahvistettava Myönteisimmin arvioidaan oman hallinnonalan palvelu- ja hoitosuunnitelmia Yhteistyötä edellyttäviä ja toisen tahon päävastuulla olevia arvioidaan kriittisemmin Uudistuvassa lainsäädännössä vahvistettava yhteistyövelvoitetta ja palvelusuunnitelmien roolia Aktivointi- ja työnhakusuunnitelmat tulee tehdä myös viranomaisia velvoittavaksi; sanktiot kyseenalaisia

VI Lainsäädäntöuudistukset ja sosiaali- ja terveyspoliittisten valintojen aika

Lainsäädäntöuudistukset ja suunta Laki sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä jää seuraavalla hallitukselle Terveydenhuoltolaki - perusterveydenhuollon vahvistaminen - terveyden edistämisen velvoittavuus - sosiaali- ja terveydenhuollon yhteys - valinnanvapaus ( tkeskus, alan ammattilainen, hoitopaikka) Sosiaalihuollon lainsäädännön uudistaminen - vahva sosiaalihuoltolaki; suhde erityislakeihin - periaatteet - rajapinnat muihin hallinnonaloihin Kuntalain uudistaminen

Haurastunutta hyvinvointivaltiota vahvistettava Poliittisen päätöksenteon linjattava tuleva suunta Eri tahojen julkinen, järjestöt, yritykset roolit ja vastuut? Ihmisten oma rooli ja vastuu Yhteinen etu ja rohkea toimintatapojen uudistaminen Taloudellinen kasvu ja kilpailukyky eivät riitä päämääräksi; tarvitaan inhimillisen ja sosiaalisen kehityksen ja talouden välille tasapaino Alan tehokkuus ei parane vain rakenteita muuttamalla; mitä on tehokkuus Julkinen valta ei voi vetäytyä vastuustaan - PL Ihmisten hyvinvointi on kaikkien hallinnonalojen vastuulla Oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja universaalisuus edelleen kestävät periaatteet