4.2.20011 Ohjelmistotekniikka Tuotteenhallinta Kevät 2002 Päivi Ovaska LTKK/Tite.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen asialla PROJEKTIEN LAADULLINEN JA MÄÄRÄLLINEN SEURANTA EURA 2007 Sirpa Ruohomaa ESR-hankkeiden käynnistysseminaari
Advertisements

Ohjelmistotekniikka - Software Control Management Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite Osa materiaalista on peräisin kurssikirjasta Haikala,
Active directory.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Oodin versiot, havaittujen virheiden korjaus sekä kehitysehdotusten eteneminen Laura Vuorinen Kehittämisosasto / Opiskelijarekisteri.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestauksen raportointiohje Testitapauksen raportointi Havainnon raportointi.
Tilinpäätösinfo M Honkala TILINPÄÄTÖS 2000 Matti Honkala
Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu
Toimintajärjestelmän rakentaminen
Menetelmäharjoitus: Kokous- ja kommunikaatiokäytännöt Mikko Rönkkö.
Asiakkuudet luovalla alalla
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
VOA-oppimispäiväkirja
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestauksen testausohjeet Yleisohjeet testaukseen Havaintoraportin täyttäminen.
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
Aineen rakenteen standardimalli
Valvoja: Prof. Riku Jäntti Ohjaaja: FM, MBA Tapio Heinäaro
Projekti ja siinä työskentely
TTL Sosiaalisessa mediassa
Ellit - keskustelut “news-groups” räätälöityjä palveluja
T Iteration Demo TeamDC PP Iteration
Tietojärjestelmän suunnittelu
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Testaus Tiptopissa draft Mats Lindstedt, Mika Rintala.
Olio-ohjelmoinnin perusteet luento 3
Ketterä kehitys käytännössä – TFS & Meteor
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Teemaryhmä Opintoasiainpäivät Sihteeri Tuula Kivistö
TASAPAINON RAKENTAMINEN
T Personal SE assignment Communication Practices Miikka Lötjönen.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
UPA-hanke Ulkopuolisten palveluntarjoajien turvallisuustoiminnan arviointi.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Mitä on projektinhallinta?
Esitutkimus (tarvekartoitus)
ITIL Information Technology Infrastructure Library
Uudelleenkäyttö. Yleistä On pyritty pääsemään vakiokomponenttien käyttöön Kuitenkin vakiokomponentit yleistyneet vain rajallisilla osa-alueilla (esim.
Testaus Testaus Testauksella pyritään löytämään virheitä, jotka sitten korjataan. Yksittäinen testi on yleensä ohjelman suoritus (tietyillä.
Lyhyt johdanto CVS:ään (ict1td002 - Ohjelmointitaito)
Rinnakkaisuus Järjestelmässä, jossa voi olla useita prosesseja rinnakkain suorituksessa voi tulla tilanteita, joissa prosessien suoritusta täytyy kontrolloida.
Oodin version 3.3 yhteenveto 1Opiskelijarekisteri.
Muut WebOodin muutokset Versio 2.9. Oodin hops Submit-napin (esim. poista, lisää, tallenna) klikkaaminen useamman kerran tutkintorakenteen muokkauksen.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Tik Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö Palautuspalaveri 1 Projektin esittely lyhyesti Projektin tilanne Vaiheen lopputulokset Seuraavan vaiheen (MÄ)
Ohjelmistotekniikka kevät 2003 CASE-välineet. Ohjelmistotekniikka kevät 2003 Mitä ovat CASE-välineet? Computer Aided Software Engineering Tietokoneavusteinen.
Historia tarkoittaa aikaa tästä hetkestä taaksepäin. Historia on tiedettä, tutkimusta menneistä tapahtumista. Lähteet kertovat menneisyydestä: Arkelogiset.
FTR (Formal Technical Review) Kimmo Airamaa. Johdantoa Muodollinen tekninen tarkastus = toiminta tarkastustilaisuudessa on tarkasti määritelty Muodollinen.
Ohjelmistotuotanto - Tarkastukset ja katselmoinnit Versionhallinta Kevät 2004 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Työsuojelun toimintaohjelma
Ohjelmistotekniikka Vaatimustenhallinta Kevät 2002 Päivi Ovaska LTKK/Tite.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Nuorten tieto- ja neuvontatyön auditointi- ja itsearviointimalli Heta Malinen Lähde: Mervi Ahola.
Eps2 / arkistolaitos
Kuvailustandardien kansallisen kehittämisryhmän kokous,
Lapsiperheraati Varkaudessa Marja-Liisa Honkanen
Asiakasosallisuusryhmä Rovaniemen osahankkeessa
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Aikuissosiaalityö moniammatillisessa päihde- ja mielenterveystyössä Monialaisen yhteistyön asiakaslähtöinen palvelumalli PPPR hankkeen päätösseminaari.
”Palvelu” –kokonaisuus, osa 3
”Palvelu” –kokonaisuus, osa 4
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
Arvioinnista arkipäivää
Oodin versio 2.9 Tulleet muutokset
Ohjelmistotekniikan menetelmät, muutoksenhallinnan työkaluista
Käsitemallinnus Jouni Huotari
OC-Raportoinnin ja OC-KVH toimintatavan automatisointi
Avoimen tuotteenhallinta
Esityksen transkriptio:

Ohjelmistotekniikka Tuotteenhallinta Kevät 2002 Päivi Ovaska LTKK/Tite.

Sisältö  Johdanto: tuotteenhallinnan osa-alueet Johdanto: tuotteenhallinnan osa-alueet  Komponentit, konfiguraatiot Komponentit, konfiguraatiot  Versioituminen Versioituminen  Vaihetaso Vaihetaso  Muutosten hallinta Muutosten hallinta  Työkalut Työkalut

Johdanto: tuotteenhallinnan osa-alueet

Tuotekehitysnäkökulma vs. asiakasnäkökulma  Tuotekehitysprosessin kannalta keskeisin tavoite on antaa tuotekehitystiimille stabiili ja kontrolloitavissa oleva ympäristö => versionhallinta, pelisäännöt, työskentely- ympäristö, testiversioiden rakentaminen.  Asiakasprosessin (toimitusten) kannalta keskeisin tavoite on asiakastoimitusten konfiguraatioiden hallinta: mitä tarkkaanottaen asiakkaalle toimitetaan / on toimitettu, miten toimitettava kokonaisuus kootaan ja paketoidaan. •Joku on muuttanut moduulia X siten, että se ei enää toimi (kuka, milloin). •Korjattu virhe ilmaantuu uudelleen. •Kehitetty ja testattu piirre katoaa. •Versioräjähdys (useita korjauksia samaan moduuliin samanaikaisesti).

Tuotteenhallinnan ongelmia Ongelma asiakkaalla X, tuote Y, versio a.b.c  On pystyttävä rakentamaan versio a.b.c (konfiguraation versio, komponenttien versiot).  Kun korjaus on suunniteltu ja tehty syntyy muutettujen komponenttiversioiden uudet versiot ja tuotteen uusi versio. On vielä aikamoinen urakka selvittää:  Missä muissa korjattujen komponentien versioissa esiintyy sama virhe.  Johtaako virheen korjaus muutoksiin virheellistä komponenttia hyödyntäneissä komponenteissa.

Tuotteenhallinnan ongelmia (jatkuu) Ja lopulta, kun kaikki muutettavat komponentit on löydetty: mihin muille asiakkaille toimitettuihin tuotteen versioihin korjaukset vaikuttavat. Seuraavia ongelmatilanteita ei siis pitäisi syntyä: Tuotteen versiota X on päivitetty, versio Y lakkaa toimimasta. Asiakkaan raportoima virhe on korjattu, mutta asiakas ei pysty ottamaan järjestelmän korjattua versiota käyttöön, koska hänellä on liian vanha versiolaitteistosta/ käyttöjärjestelmästä/ tietokantajärjestelmästä jne... Moduulin X versiosta Y on löytynyt vakava virhe. Mille asiakkaille pitää toimittaa korjattu versio?

Komponentit, konfiguraatiot

Hallinta-alkio

9 Versioituminen

10 Vaihetaso

Muutosten hallinta

Työkalut  Versioituminen – SCCS, RCS, PVCS...  Konfiguraatioiden hallinta – Komentotiedostot (Shellscript), Make...  Tuotteenhallintatyökalut – ClearCase...  Toimintatavat – Komentotiedostot, sähköposti, asianhallintajärjestelmät (work flow management)

Tuotteenhallinta  Mistä hallinta-alkioiden versioista tietty tuotteen versio koostuu  Mitä toimenpiteitä tekemällä ko. versio saadaan tuotettua

Tuotehallintasuunnitelma  Organisaatio – Henkilöt – Vastuut – Mahdollisen tuotteenhallintaryhmän (CCB, configuration control board) kokoonpano – Mahdollisen FCBn (Fault Control Board) olemassaolo – Liitynnät muihin toimintoihin  Menetelmät – Mitä vaihetasoja syntyy – Miten ne nimetään – Miten vaihetasojen tilasta pidetään kirjaa – Mitä työkaluja käytetään – Miten auditointeja järjestetään

Tuotteenhallintasuunnitelma (jatkuu)  Toimintatavat – Miten vaihetasot hyväksytään – Miten tiedottaminen hoidetaan – Miten virheistä raportoidaan – Miten muutospyyntöjä tehdään – Miten muutokset dokumentoidaan,jne  Muita mahdollisia kohtia – Resurssointi – Muualta hankittujen komponenttien hallinta – Laitteistokomponenttien hallinta