Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMarjatta Järvenpää Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Menetelmäharjoitus: Kokous- ja kommunikaatiokäytännöt Mikko Rönkkö
2
Agenda •Esittely –Tarve –Problematiikka •Käytännöt –Tiedonjako –Päivittäinen kommunikaatio –Kokoukset •Käyttö
3
Esittely: Tarve •Kommunikaation toimiminen on olennaista minkä tahansa projektin kanssa –tiedonjako –päivittäinen kommunikointi –kokoukset •Kommunikaation ongelmat muodostavat riskin –tehtäviä jää tekemättä –tehtäviä tehdään väärin
4
Esittely: Problematiikkaa •Kommunikaatio on välillistä ja siten tuottamatonta työtä –Kokouksissa tuhlattu aika kertaantuu osaanottajien määrällä –Epäselvä kommunikaatio työllistää kaikkia vastaanottajia •Tavoitteena on tehostaa kommunikaatiota vakioimalla käytäntöjä
5
Esittely: Problematiikkaa •Mahdollisia ongelmatilanteita –tekniset ongelmat –kommunikaatiokanavien seuraamatta jättäminen –information overflow –väärinymmärrys •Ratkaisuvaihtoehtoja –vastaanoton varmentaminen –toisto –usean kanavan käyttö –vakioiminen
6
Esittely: Problematiikkaa •Ryhmän kommunikaatio-ongelmat –suurin ongelma on jäsenten aikataulujen yhteen sovittaminen –taustojen ja tapojen erilaisuus •Ratkaisu –kommunikaatiossa kokoillaan etätyöratkaisuja –jos etätyö ei toimi, siirrytään perinteisiin toimintamalleihin
7
Agenda •Esittely –Tarve –Problematiikka •Käytännöt –Tiedonjako –Päivittäinen kommunikaatio –Kokoukset •Käyttö
8
Tiedonjako •Tiedonjaon tavoitteena on –että jokaisella on pääsy tarvittaviin tietoihin –että kaikki käytössä oleva tieto on ajan tasalla •Tiedonjaon osa-alueet –dokumenttien jako –kalenteri –tehtävälista –staattinen tieto
9
Tiedonjaon tavat •Versionhallinta –dokumentit tuotetaan ohjelmakoodin versionhallintaan yhteensopivaksi •WWW –Toimeksiantajan CRM-sovellus •ollut ongelmia •vaihtoehtona phpGroupWare –Kotisivut •yhteystiedot •linkkilistat
10
Päivittäinen kommunikaatio •Päivittäisen kommunikaation tavoitteena on mahdollistaa ad-hoc tyylinen kommunikaatio •Käytettävät kommunikaatiokanavat –IRC –sähköposti –puhelin
11
IRC •Pääsääntöinen päivittäisen kommunikaation väline –jokainen ryhmän jäsen viettää koneen ääressä useita tunteja päivässä -> helppo seurata –oma IRCnet kanava #pupe –automaattinen logi
12
Sähköposti •Sähköpostia käytetään tiedotusluontoiseen asiaan. –oma sähköpostilista verkokauppa@niksula.hut.fi –automaattinen arkistointi
13
Puhelin •Puhelin on toissijainen kommunikaatioväline –kiireelliset asiat –muiden kanavien pettäessä
14
Kokouskäytännöt •Kolmen tyyppisiä kokouksia –seurantakokoukset –suunnittelukokoukset –sidosryhmätapaamiset •Yleisiä periaatteita –kokouksissa käytetään etukäteen toimitettua asialistaa –kokouksista pidetään pöytäkirjaa –kokouksiin tullaan ajoissa –kokouksista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisimman aikaisin ja lähetetään omat asiat muille sähköpostilla
15
Seurantakokoukset •Tavoitteet –pitää huoli siitä, että tehtävät tulevat tehtyä –pitää huoli siitä, että jokaisella riittää tekemistä omien resurssiensa mukaan •Tavat –ryhmä tapaa joka tiistai 11.45-12.15 IRC-kanavallaan –asialistalla jokaisen menneet ja tulevat hommat sekä lähimmät virstanpylväät –jos irc-tapaamiset eivät toimi siirrytään normaaleihin kokouksiin –jokaisen vastuulla saattaa tuntiseuranta ajantasalle ennen tapaamista
16
Suunnittelukokoukset •Tavoitteet –suunnitella työn jakoa –suunnitella teknistää toteutusta •Tavat –ainoastaan asian kanssa tekemisissä olevat ihmiset tulevat kokoukseen –tapaamispaikkoina koulu ja yhteistyöyritys Elma
17
Sidosryhmäpalaverit •Mentortapaamiset ja projektikatselmukset –koko ryhmä läsnä •Asiakastapaamiset –aina joko projektipäällikkö tai asiakasvastaava läsnä, muut tarpeen mukaan
18
Agenda •Esittely –Tarve –Problematiikka •Käytännöt –Tiedonjako –Päivittäinen kommunikaatio –Kokoukset •Käyttö
19
Käyttö •Menetelmä otetaan käyttöön toisen iteraatiokierroksen alussa ja sitä käytetään koko projektin ajan •Jos kommunikaatiossa ilmenee ongelmia muokataan käytäntöjä tarpeen mukaan
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.