FM Anne Lindholm Puolalan koulu Puolalanmäen lukio

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

Oikeaan aikaan, oikeassa paikassa, missä tahansa Omalta koneelta toimiva ja helposti toteutettava verkkokokous opetuksen, ohjauksen ja kokousten välineenä.
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
FM Anne Lindholm Englannin ja venäjän opettaja Puolalan koulu
R2 OPISKELIJAT Opiskelijan viikko
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Kielitivoliristeily Iloa ja hyötyä verkosta Katrina Vartiainen.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Internetin palvelut Matti Meikäläinen. Internet-sivut (WWW) •Internetin suosituin palvelu •Sivujen selailuun tarvitaan WWW-selain –Mozilla Firefox –Internet.
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Kuopion keskusta Riistavesi Karttula Vehmersalmi Eteläinen ja läntinen maaseutu Kuopion kansalaisopiston toiminta-alue
Kokemuksia verkkopedagogiikasta
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Dafnord – saksa vieraana kielenä CETKA, Turku, © Verkkokoulu.fi Ilpo Halonen, Dafnord koordinaattori.
Pia Hietala Annemari Siro Sirpa Tahvanainen
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Sähköinen viestintä projektitoiminnassa Georges Segura / Hanna Toijala Sähköisen viestinnän muotoja ja web 2.0 työkaluja.
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Samuel Rahikainen Tietotekniikan kandidaattiseminaari
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Kielipääoma 1 Kielitaitoa tarvitaan kaikkialla Kielipääoma.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
PAOK/PIRKO Kehittämisprojekti kevät 2010 Moodle-verkkokurssit Anna-Kaija Yli-Orvola.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
TTL Sosiaalisessa mediassa
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Päivi Luoma - VIRTA -hanke VIRTA = Virtuaaliset Alueresurssit Virta vie kohti virtuaalimaailmaa.
Webinaarien hyvät käytännöt – webinaarit täydennyskoulutuksessa Helena Pulkkinen & Harri Jurvela DCL2011 Vanajanlinna.
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Käyttäjäksi kirjautuminen ja kursseille liittyminen 2013
Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Mitä opetan ammatillisessa?
TVT-sovelluksia opiskelijoiden käyttöön
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Connect Pro -verkkokokouksia käyttäviä etäopetusmalleja peruskoulussa VIRTA-hanke Turun opetuspalvelukeskus 2010.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
Suullinen esitys Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Verkkoympäristöjen hyödyntäminen verkoston toiminnassa. Plonen ja muiden alustojen (yhteis)käyttö.
Urkund - plagiaatintunnistusjärjestelmä Jyväskylän yliopistossa
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
VIITASAAREN LUKIO perustettu vuonna 1905
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Sosiaaliset mediat alakoulussa
Selkokieli.
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Kehittyvä kielenopetus
AKKUNA – Ikkuna Venäjälle ja Suomeen
FM Anne Lindholm englannin ja venäjän opettaja Puolalan koulu
Mikä? Kenelle? Miksi? Eeva-Riitta Yliniva 2017.
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Esityksen transkriptio:

Sosiaalisuus verkossa – apuvälineinä oppimisympäristö, Skype tai ConnectPro FM Anne Lindholm Puolalan koulu Puolalanmäen lukio Turun suomenkielinen työväenopisto Sukol 13.3.2009

Mistä on kokemusta? VUO – venäjän uudet oppimisympäristöt 2008 -> Aktiivisesti kieliverkossa 2001-2002 11 Turun alueen kansalaisopistoa 7 kielten verkkokurssia: englanti, espanja, esperanto, saksa ja suomi Varsinais-Suomen opistoverkko 2002-2003 15 opistoa kursseja eri oppiaineissa, 7 kielten verkkokurssia: englanti, espanja ja ruotsi Setka – venäjän virtuaalikoulu 2002-2007 Verkko-opetus ja verkko lähiopetuksen tukena VUO – venäjän uudet oppimisympäristöt 2008 ->

Esimerkkeinä olevat vapaan sivistystyön verkkokurssit NetWork English toteutettu syksyllä 2001, 2002, 2003 monimuotokurssina syksystä 2004 puhtaasti verkkokurssina Most – venäjän alkeiskurssi verkossa 2003-2004 Julia Laittila ja Raija Lerkki 2004-2005 Raija Lerkki ja Anne Lindholm 2005-2006 Anne Lindholm 2006-2007 Anne Lindholm

Ihminen on sosiaalinen eläin Kansalais- ja työväenopistoihin tullaan olemaan ryhmässä Yhteisöllisyys verkkokurssilla erittäin tärkeä opiskelumotivaation ylläpitäjä Opettajat haluavat verkostoitua Setkan sähköpostilistalla yli 300 venäjän opettajaa Kulttuurien kohtaaminen, kontaktit kohdekielen puhujiin – kansainvälisen yhteistyön mahdollisuudet Verkon avulla sosiaaliset verkostot laajenevat: Facebook ja Second Life

Millaista sosiaalisuutta ja yhteisöllisyyttä toteutettu: Verkkokurssilaisten yhteisö NetWork English ja Most oppimisympäristönä: lähi/s-posti, WWW/phpbb ja Moodle Skype-pienryhmätunnit Kohdekielen puhujien kohtaaminen Most – aikuisten venäjän alkeiskurssi verkossa – keskustelukanava Verkkolehti – lukion saksa ja yleissivistävän koulutuksen venäjän opetus Kohdekielen puhujien ja toisten opiskelijoiden kohtaaminen VUO-hanke – ConnectPro-kohtaamiset peruskoulussa

Ilmaiset työvälineet: Sähköposti Skype Verkkolehti – Magazine Factory Maksulliset työvälineet: Keskustelukanava – phpbb - palvelin Moodle-oppimisalusta ”ilmainen” – palvelin Videoneuvottelujärjestelmät, esim. Adoben ConnectPro

Phpbb keskustelukanava verkkokurssilla Most- kurssin ja NetWork English-kurssin oppimisympäristö: www-sivut ja keskustelukanava Keskustelukanava: luokkahuone verkossa Tehtäviin vastaaminen vs. sosiaalisuus Millaiset tehtävät tukevat sosiaalisuutta? Most –kerro kuvan perheestä Kulttuurien kohtaaminen: Pietarilaiset suomen opiskelijat mukana Most – kylässä – vertaile suomalaisia ja venäläisiä vierailutapoja

Perinteinen oppimisympäristö – NetWork English Moodlessa Tutustu – avain autumn2008 Tehtäväohjeet Palautukset Keskustelut + Kaikki samassa paikassa Opiskelijan helppo löytää ja hallita Opettajan helppo seurata Materiaalit eivät ole helposti siirrettävissä

Skype - verkkokurssilla Opetuksessa hyödylliset toiminnot: Puhelu – verkkokurssin neuvonta-aika? Konferenssi, jossa 1+4 osallistujaa Ääni ja/tai video Chatti Tiedoston lähettäminen?

Pienryhmäopetus Jaa kurssi pienryhmiin Enintään 4 + isäntä = iso ryhmä Skypessä! Yksilöllisempää - aikaa kuluu enemmän kuin tavallisessa lähiopetuksessa koko ryhmälle: valmistelu + opetusaika – resurssointi! Online-opetusta - aika pitää sopia etukäteen Testaa yhteydet etukäteen osallistujien kanssa Avaa samanaikaisesti chatti– voit tarvittaessa lähettää kirjallisia ohjeita, sanastoa, linkkejä Pika-apu, jos joku putoaa keskustelusta. Linkkien avulla voit toimittaa oheismateriaalia.

Pienryhmäopetus Puheen oltava hitaampaa kuin luokassa Puhu selvästi ja pidä selvä tauko kun repliikki loppuu Opettaja toimii keskustelun puheenjohtajana Tehtävät etukäteen opiskelijoille? Pitää olla mukava kuulokemikrofoni Pitäisikö opettajasta olla videokuva – web-kamera? Ongelmia: ei näe opiskelijoiden reaktioita, kuuluvuus voi olla ”epätasainen”, joskus kaikuu Etuja: henkilökohtaisuus lisääntyy, opiskelijat pitivät, suullista voi harjoitella verkossakin, kyrilliikka toimii

:ssä onnistuu Luento – tarvitaan kuva! Keskustelut eri aiheista Pienellä ennakkosuunnittelulla monet luokkaopetuksen suulliset tehtävät, esim. Kolmen ryhmässä numerot 1-100 A B C Pari- tai ryhmätyönä kellonajat Työryhmien työskentely Ilmaiset puhelut - kv-toiminta

ConnectPro

Verkkolehti opetuksessa Mit anderen Augen Puolalanmäen lukion ja Schiller- Gymnasiumin yhteistyö Turun venäjän opetuksen verkkolehdet Puolalan koulu ja Puolalanmäen lukio Pietarissa Koulut 201, 204, 227 ja 284

Muita? Facebook Second Life Introduction to Second Life Educational uses of Second Life

Linkit ja yhteystiedot http://www.tkukoulu.fi/~annelind/koulutus/sosiaalisuus.htm Anne Lindholm 050-491 2920 anne-tellervo.lindholm@turku.fi Skype nimi: anne_lindholm_turku http://www.tkukoulu.fi/~annelind