Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kokemuksia verkkopedagogiikasta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kokemuksia verkkopedagogiikasta"— Esityksen transkriptio:

1 Kokemuksia verkkopedagogiikasta
Anne Lindholm Puolalan koulu Puolalanmäen lukio Turun suomenkielinen työväenopisto Turku

2 Mistä on kokemusta? Aktiivisesti kieliverkossa
11 Turun alueen kansalaisopistoa 7 kielten verkkokurssia: englanti, espanja, esperanto, saksa ja suomi Varsinais-Suomen opistoverkko 15 opistoa kursseja eri oppiaineissa, 7 kielten verkkokurssia: englanti, espanja ja ruotsi Setka – venäjän virtuaalikoulu Verkko-opetus ja verkko lähiopetuksen tukena www-oppimateriaalin tuotantoa

3 Esimerkit verkkokursseilta
NetWork English toteutettu syksyllä 2001, 2002, 2003 monimuotokurssina syksystä 2004 puhtaasti verkkokurssina Most – venäjän alkeiskurssi verkossa Julia Laittila ja Raija Lerkki Raija Lerkki ja Anne Lindholm Anne Lindholm Anne Lindholm Lukion lyhyen venäjän monimuotokurssi 2007 Tanja Lumme, www-materiaalin suunnittelu Anne Lindholm, video-opetus ja kurssin ohjaus

4 Miksi verkkokursseja? joustavuus: aika ja paikka
uudet aikuisopiskelijaryhmät mukaan: palvelee vuorotyöläisiä, paljon työssään matkustavia, liikuntaesteisiä… mahdollisuus eriyttää opetusta: englanti, vasta-alkajat/valealkajat venäjä mahdollisuus kerätä ryhmiä laajemmalta alueelta: esperanto, venäjä, kielten erikoiskurssit

5 Miksi verkko mukana kielten opetuksessa?
Autenttinen, ajankohtainen materiaali – aikatauluja, hotellitietoja, karttoja, uutisia, tietoa ja kuvia Multimediaa: kaupungeista ja maista sekä perinteistä, juhlista, ruoasta, tapahtumista jne. Kulttuurien kohtaaminen – mahdollisuus tavata oikeita kohdekielen maan ihmisiä verkossa Oppilaalla mahdollisuus tuottaa verkkoon: verkkolehdet, www-sivut, HotPotatoes OPS – tietotekniikka osa kaikkien aineiden opetusta!

6 Miksi verkko mukana kielten opetuksessa?
Kielioppi paljon on-line tehtäviä ja testejä mahdollisuus valita eri tasoisia tehtäviä, keskittyä itselle vaikeisiin asioihin Joillekin opiskelijoille motivoivampaa kuin kirjasta tekeminen Kirjoittaminen sähköiset postikortit Keskustelukanavat, chat Sähköposti, kirjeenvaihto Verkkolehti Blogit, wikit???

7 Miksi verkko mukana kielten opetuksessa?
Lukeminen tarjolla laajasti autenttista materiaalia vapaa/ohjattu hakeminen sanavarasto nykypäivän aiheista Kuuntelu opetuskäyttöön tehdyt kuuntelut mahdollisuus itse kuunnella useita kertoja uutisten yms. autenttisen materiaalin kuuntelu Pod-castit??? Puhuminen Uudet teknologiat, esim. Skype

8 Opettajan tehtävät verkkokurssilla
Kohderyhmän ja tavoitteiden valinta Oppisisältöjen rajaaminen – Mitä? Oppimisympäristön valinta/suunnittelu Oppimisprosessin suunnittelu Aikataulujen tekeminen – jousto? Perehtyminen oppimateriaaliin - valinta Uuden oppimateriaalin tekeminen? Käytännön asiat: opiskeluohjeet, käyttäjätunnukset, maksuohjeet?

9 Opettajan tehtävät verkkokurssilla
Tehtäväohjeet – Mitä, Milloin, Mihin? Etätehtävien seuranta Opiskelun ohjaaminen – säännölliset viestit opiskelijoille, esim. viikoittain Palaute – Milloin, Miten? Motivoida, aktivoida, herätellä, ”painostaa” - Miten? Kuinka paljon? Auttaa ongelmatilanteissa – sisältö ja tekniikka

10 Käytännön vinkkejä: Aloita pienestä
Kaikkea uutta ei tarvitse kokeilla heti ensimmäisellä kerralla Mieti ja ota selvää mitä välineitä opiskelijoilla on käytössä Mieti itsellesi koituvaa työmäärää, suunnittele tehtävät niin, että palautteen antaminen ei käy ylivoimaiseksi Kerro alussa milloin olet paikalla - aina ei tarvitse olla paikalla verkossakaan!

11 Pieni on kaunista Mihin oppilaat jaksavat sitoutua: Lyhyt vai pitkä verkkokurssi? Useat pienet tehtävät ovat parempia kuin muutama suuri opiskeluajan löytäminen on helpompaa tietokoneella jaksaa opiskella vain vähän kerrallaan pienistä oppimisaihioista (=verkkotehtävistä) saa koottua joustavammin suurempia kokonaisuuksia

12 Ole selkeä Ohjeita kannattaa hioa – selkeä kieli
Kiinnitä huomiota kurssiympäristön selkeyteen Looginen rakenne Yhtenäisyys luo selkeyttä värit, fontit, sijoittelu, numerointi Tekstikoko riittävä Helposti luettava fontti Verdana, Arial

13 Ei liikaa tehtäviä Opettajan on vaikea arvioida missä ajassa opiskelijat suoriutuvat tehtävistä Verkossa toimiminen, tekniset kuviot ja joustavan opiskelutekniikan oppiminen vievät oman aikansa Modeemiyhteydet, kotikoneet, mobiilioppiminen – ei liian raskaita sivuja. Turhat kuvat ja koristeet pois. Suuret tiedostot – ääni ja video – ongelmallisia. Ristiriita - verkon lisäarvo on monesti juuri ääni, kuva ja video!

14 Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
Yritä ennakoida miten opiskelijat toimivat Yritä ennakoida myös vaikeudet Mieti tarkkaan millaisia tehtäviä annat. Kirjaa ei kannata siirtää verkkoon! Mieti mikä on verkon lisäarvo? Mikään verkkokurssi ei ole kerralla valmis Varaudu korjaamaan ja päivittämään

15 Alku aina hankalaa… Mieti pitäisikö kurssilaisille järjestää opastusta kurssiympäristön hallintaan Ovatko kurssilaiset tottuneet verkko-opiskeluun? Älä yliarvioi kurssilaisten atk-taitoja Varo infoähkyä alussa, ei liikaa ohjeita samalla kertaa Kaikkia ongelmia ei voi auttaa Kohtaloon ei voi vaikuttaa

16 … lopussa kiitos seisoo?
Opiskelijat pitävät ajankäytön vapaudesta Opiskelijat tottuvat hyödyntämään verkkoa kielenopiskelussa Oma työmäärä helpottuu vähitellen Vaihtelua sekä opettajan että opiskelijan kannalta Oma osaaminen kehittyy

17 Tutustu verkkokursseihin:
Most - Kurssikuvaus Most - Oppimateriaali NetWork English - Kurssikuvaus NetWork English - Oppimateriaali Lukion lyhyen venäjän monimuotokurssi Esimerkit ohjeistuksesta ja palautteesta:

18 Yhteystiedot Anne Lindholm 050-491 2920 annelind@tkukoulu.fi
Skype nimi: anne_lindholm_turku


Lataa ppt "Kokemuksia verkkopedagogiikasta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google