AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Advertisements

MIHIN PERUSKOULUN JÄLKEEN?
Riitta Karusaari Koulutuspäällikkö Lapin matkailuopisto
Yleistietoa koulutuksesta suhteessa kirjastoalaan
VALMIUDET TYÖELÄMÄÄN. RAKENNUSALAN PERUSTUTKINTO
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
Majoitus- ja ravitsemisalan koulutus pääkaupunkiseudulla sekä ammatillisten perustutkintojen uudistus Majoitus- ja ravitsemisalan Ennakointikamari II.
Työpaikkaohjaajakoulutus
UUDISTUNEET AMMATILLISET PERUSTUTKINNOT JA TUTKINNON PERUSTEET
Ajankohtaista ammatillisen erityisopetuksen kentältä
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
SOTE:N VERKOSTO- JA ASIANTUNTIJAKOULUTUS
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Prosessiteollisuuden perustutkinto ja sen toimeenpano
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
ELINTARVIKEALAN PERUSTUTKINTO
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
VALMIUDET TYÖELÄMÄÄN. RAKENNUSALAN PERUSTUTKINTO.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Reimari 2 Työvoimahallinnon toimenpiteet
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Uudet perustutkintojen perusteet
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Yrittäjyysväylät Yrittäjyysopinnot Poistu Yrittäjän ammattitutkinto ammattitutkinto.
Juhani Kettunen / AMOK / Näyttötutkinnot.
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Näyttötutkintojärjestelmä
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Suoritetut näyttötutkinnot Varastoalan näyttötutkintojen kehittäminen OPETUSHALLITUS TUTKINTOTOIMIKUNNAT UTBILDNINGSSTYRELSEN EXAMENSKOMMISSIONERNA.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
UUDISTUKSIA Sataedun opopäivä, Opinto-ohjaaja Johanna Rantalainen.
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Liiketalouden opiskelu
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Paikkakunta päivämäärä Etunimi Sukunimi WinNova
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille ammatillisen perustutkinnon edellyttämä osaaminen ja ammattitaito sekä valmiuksia yrittäjyyteen.
Toisen asteen koulutus
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittäminen Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ma opetusneuvos Seija Rasku
Liiketalouden perustutkinto
Yhteiset tutkinnon osat
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Esityksen transkriptio:

AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA Seppo Hyppönen Kirjastopäivät 3.4.2017 www.oph.fi

AMMATILLISEEN JA AIKUISKOULUTUKSEEN VAIKUTTAVIA UUDISTUKSIA Eurooppalaisen tutkintojen viitekehys (EQF) kansallisen viitekehyksen pohdinta kesään 2009 mennessä kirjattu koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan 2007-2012 Vapaan sivistystyön kehittämisohjelma 2008-2012 väliraportti julkistettu 16.10.2008, lausuntokierros 18.11.2008 asti valmisteluryhmän loppuraportti 28.2.2009 mennessä Aikuisopiskelun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelut tärkein EU-ohjelmakauden hankekokonaisuus ammatillisessa aikuiskoulutuksessa

AJANKOHTAISTA OPETUSHALLITUKSESTA Opetushallituksen organisaatiouudistus asetus Opetushallituksesta linjaa uudistuksen ammatti- ja erikoisammattitutkintojen perusteiden uudistaminen tulossopimustavoite:40 uutta tai uudistettua näyttötutkinnon perustetta/vuosi ammatillisten perustutkintojen perusteiden uudistaminen kaikki ammatilliset perustutkinnot uudistettu v. 2010 mennessä

AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN UUDISTAMINEN joustava tutkintorakenne, toimialaosaaminen ja alan identiteetin rakentaminen aloitetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa tutkinto muodostetaan alan töitä kuvaaviksi tutkinnon osiksi, joista voidaan muodostaa joustavasti erilaisia ura- ja ammatillisen kasvun polkuja Tutkinto rakennetaan yhä laajemmalle työssä oppimiselle ja yhteistyölle työpaikkojen kanssa

AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN TAVOITTEET antaa opiskelijoille ammattitaidon saavuttamiseksi tarpeellisia tietoja ja taittoja sekä valmiuksia itsenäisen ammatin harjoittamiseen. tukea opiskelijoiden kehitystä hyviksi ja tasapainoisiksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi antaa opiskelijoille jatko-opintojen, harrastusten sekä persoonallisuuden monipuolisen kehittämisen kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja tukea elinikäistä oppimista.

PERUSTUTKINTOJEN MUODOSTUMINEN Ammatillisia opintoja ja niitä tukeva työssäoppimista 90 ov , joista enintään 10 opintoviikkoa voidaan opetussuunnitelman perusteissa osoittaa vapaasti valittaviin opintoihin, edellyttäen, että tutkinnossa voidaan saavuttaa tavoitteet Ammattitaidon saavuttamiseksi tarpeellisia ja ammattitaitoa täydentäviä yhteisiä opintoja = Yhteiset opinnot ) 20 ov Vapaasti valittavia opintoja 10 ov Opinto-ohjausta - edellä mainittuihin opintoihin sisältyy opinto-ohjausta vähintään 1,5 opintoviikkoa

AMMATTITAITOVAATIMUKSET JA AMMATTITAIDON OSOITTAMISTAVAT Ammattitaitovaatimukset ovat samat opetussuunnitelmaperusteisen koulutuksen ammatillisissa opinnoissa ja näyttötutkintojen tutkinnon osissa, mutta suorittamistavat eroavat. Ammatilliset opinnot/tutkinnon osat muodostetaan ja nimetään työkokonaisuuksien mukaan. Ammattitaitovaatimukset eli opintokokonaisuuksien tavoitteet / tutkinnon osissa vaadittava ammattitaito kuvataan konkreettisena työn tekemisenä. Arviointikriteerit määritellään arvioinnin kohteittain kolmelle tasolle tyydyttävä T1, hyvä H3 ja kiitettävä K5.

LIIKETALOUDEN PERUSTUTKINNON PERUSTEIDEN UUDISTAMINEN Perusteiden uudistamistyön koordinointi Turun ammatti-instituutissa Laaja taustayhteistyö: työnantajat, työntekijät ja oppilaitokset Tutkinnon rakenne = koulutusohjelmat/osaamisalat Asiakaspalvelu ja myynti Talous- ja toimistopalvelut Tieto- ja kirjastopalvelut Tutkinnon laajuus edelleen 120 ov Yleinen jatko-opintokelpoisuus

LIIKETALOUDEN PERUSTUTKINTO, Rakenne 1/2 Tieto- ja kirjastopalvelujen koulutusohjelma/osaamisala Kaikille tutkinnon suorittajille yhteinen, pakollinen tutkinnon osa: Asiakaspalvelu Koulutusohjelman pakolliset osat: Asiakas- ja tietopalvelu Käyttäjäkouluttajana toimiminen Aineiston hankinta ja kokoelman ylläpito Aineiston kuvailu ja esittely

LIIKETALOUDEN PERUSTUTKINTO, Rakenne 2/2 Valinnaiset tutkinnon osat Asiakasryhmien kirjastopalvelut Erikoiskirjastopalvelut Luettelointi ja sisällönkuvailu Verkkopalvelu ja käytön tuki

INFORMAATIO- JA KIRJASTOPALVELUJEN AMMATTITUTKINTO Kohderyhmä Kaikille pakollinen tutkinnon osa: Informaatio- ja kirjastotyön hallinta Valinnaiset osaamisalat: Yleiset informaatio- ja kirjastopalvelut Oppimisympäristöjen informaatio- ja kirjastopalvelut Tieteen ja erikoisalojen informaatio- ja kirjastopalvelut

AJANKOHTAISTA OPETUSHALLITUKSEN AIKUISKOULUTUKSEN NÄKÖKULMASTA Tutkintorakenteen uudistaminen Tutkintorakenne-esitys Opetusministeriölle Informaatio- ja kirjastopalvelujen ammattitutkinnon nimen muuttaminen Tieto- ja kirjastopalvelujen ammattitutkinnoksi, koulutustoimikunta puolsi nimen muuttamista Esitys tieto- ja kirjastopalvelujen erikoisammattitutkinnoksi, koulutustoimikunta ei vielä puoltanut

NÄYTTÖTUTKINTOIHIN OSALLISTUNEIDEN MÄÄRÄ 1995 - 2007