AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA Seppo Hyppönen Kirjastopäivät 3.4.2017 www.oph.fi
AMMATILLISEEN JA AIKUISKOULUTUKSEEN VAIKUTTAVIA UUDISTUKSIA Eurooppalaisen tutkintojen viitekehys (EQF) kansallisen viitekehyksen pohdinta kesään 2009 mennessä kirjattu koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan 2007-2012 Vapaan sivistystyön kehittämisohjelma 2008-2012 väliraportti julkistettu 16.10.2008, lausuntokierros 18.11.2008 asti valmisteluryhmän loppuraportti 28.2.2009 mennessä Aikuisopiskelun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelut tärkein EU-ohjelmakauden hankekokonaisuus ammatillisessa aikuiskoulutuksessa
AJANKOHTAISTA OPETUSHALLITUKSESTA Opetushallituksen organisaatiouudistus asetus Opetushallituksesta linjaa uudistuksen ammatti- ja erikoisammattitutkintojen perusteiden uudistaminen tulossopimustavoite:40 uutta tai uudistettua näyttötutkinnon perustetta/vuosi ammatillisten perustutkintojen perusteiden uudistaminen kaikki ammatilliset perustutkinnot uudistettu v. 2010 mennessä
AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN UUDISTAMINEN joustava tutkintorakenne, toimialaosaaminen ja alan identiteetin rakentaminen aloitetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa tutkinto muodostetaan alan töitä kuvaaviksi tutkinnon osiksi, joista voidaan muodostaa joustavasti erilaisia ura- ja ammatillisen kasvun polkuja Tutkinto rakennetaan yhä laajemmalle työssä oppimiselle ja yhteistyölle työpaikkojen kanssa
AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN TAVOITTEET antaa opiskelijoille ammattitaidon saavuttamiseksi tarpeellisia tietoja ja taittoja sekä valmiuksia itsenäisen ammatin harjoittamiseen. tukea opiskelijoiden kehitystä hyviksi ja tasapainoisiksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi antaa opiskelijoille jatko-opintojen, harrastusten sekä persoonallisuuden monipuolisen kehittämisen kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja tukea elinikäistä oppimista.
PERUSTUTKINTOJEN MUODOSTUMINEN Ammatillisia opintoja ja niitä tukeva työssäoppimista 90 ov , joista enintään 10 opintoviikkoa voidaan opetussuunnitelman perusteissa osoittaa vapaasti valittaviin opintoihin, edellyttäen, että tutkinnossa voidaan saavuttaa tavoitteet Ammattitaidon saavuttamiseksi tarpeellisia ja ammattitaitoa täydentäviä yhteisiä opintoja = Yhteiset opinnot ) 20 ov Vapaasti valittavia opintoja 10 ov Opinto-ohjausta - edellä mainittuihin opintoihin sisältyy opinto-ohjausta vähintään 1,5 opintoviikkoa
AMMATTITAITOVAATIMUKSET JA AMMATTITAIDON OSOITTAMISTAVAT Ammattitaitovaatimukset ovat samat opetussuunnitelmaperusteisen koulutuksen ammatillisissa opinnoissa ja näyttötutkintojen tutkinnon osissa, mutta suorittamistavat eroavat. Ammatilliset opinnot/tutkinnon osat muodostetaan ja nimetään työkokonaisuuksien mukaan. Ammattitaitovaatimukset eli opintokokonaisuuksien tavoitteet / tutkinnon osissa vaadittava ammattitaito kuvataan konkreettisena työn tekemisenä. Arviointikriteerit määritellään arvioinnin kohteittain kolmelle tasolle tyydyttävä T1, hyvä H3 ja kiitettävä K5.
LIIKETALOUDEN PERUSTUTKINNON PERUSTEIDEN UUDISTAMINEN Perusteiden uudistamistyön koordinointi Turun ammatti-instituutissa Laaja taustayhteistyö: työnantajat, työntekijät ja oppilaitokset Tutkinnon rakenne = koulutusohjelmat/osaamisalat Asiakaspalvelu ja myynti Talous- ja toimistopalvelut Tieto- ja kirjastopalvelut Tutkinnon laajuus edelleen 120 ov Yleinen jatko-opintokelpoisuus
LIIKETALOUDEN PERUSTUTKINTO, Rakenne 1/2 Tieto- ja kirjastopalvelujen koulutusohjelma/osaamisala Kaikille tutkinnon suorittajille yhteinen, pakollinen tutkinnon osa: Asiakaspalvelu Koulutusohjelman pakolliset osat: Asiakas- ja tietopalvelu Käyttäjäkouluttajana toimiminen Aineiston hankinta ja kokoelman ylläpito Aineiston kuvailu ja esittely
LIIKETALOUDEN PERUSTUTKINTO, Rakenne 2/2 Valinnaiset tutkinnon osat Asiakasryhmien kirjastopalvelut Erikoiskirjastopalvelut Luettelointi ja sisällönkuvailu Verkkopalvelu ja käytön tuki
INFORMAATIO- JA KIRJASTOPALVELUJEN AMMATTITUTKINTO Kohderyhmä Kaikille pakollinen tutkinnon osa: Informaatio- ja kirjastotyön hallinta Valinnaiset osaamisalat: Yleiset informaatio- ja kirjastopalvelut Oppimisympäristöjen informaatio- ja kirjastopalvelut Tieteen ja erikoisalojen informaatio- ja kirjastopalvelut
AJANKOHTAISTA OPETUSHALLITUKSEN AIKUISKOULUTUKSEN NÄKÖKULMASTA Tutkintorakenteen uudistaminen Tutkintorakenne-esitys Opetusministeriölle Informaatio- ja kirjastopalvelujen ammattitutkinnon nimen muuttaminen Tieto- ja kirjastopalvelujen ammattitutkinnoksi, koulutustoimikunta puolsi nimen muuttamista Esitys tieto- ja kirjastopalvelujen erikoisammattitutkinnoksi, koulutustoimikunta ei vielä puoltanut
NÄYTTÖTUTKINTOIHIN OSALLISTUNEIDEN MÄÄRÄ 1995 - 2007