RBDI koulutus Vantaa Riitta Pelkonen osastonhoitaja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mistä on tämän päivän nuoret tehty?
Advertisements

Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
KANSAINVÄLINEN FIBROMYALGIAPÄIVÄ
Yhdessä työkyvyn tukena – TELAn koulutuskiertue
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
LUVALLISET POISSAOLOT
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Varhaisvaiheen toimintamalli sosiaali- ja terveyskeskukseen: päihteet ja mielenterveys (työikäiset) Päivitetty xx/2013 Lähde: Välittäjä hankeen toimintamalli.
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Savuton sairaala – mitä ja miksi?
Huolen herääminen ja yhteydenotto Jatkohoito
Pelaajakysely Tampereen piirin pelaajille 2013 TKT.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
7 Terveyden tutkiminen.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Prosenttilaskua, tiivistelmä
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Röykän koulu Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset, kevät 2014 Vastauksia yhteensä 87 kpl.
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Kemi-Tornion ja Rovaniemen ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi 2005 Minna Viuhko Otus rs
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
1 STM ja Stakes Rintanen Miten hoitotakuu toteutuu terveyskeskuksissa? Trendiyhteenvetoja Terveyskeskusten johtavien lääkärien kannat kysely maalis-huhtikuussa.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ajankohtaista oppilashuollossa
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Työolobarometrikysely 2012 Henkilöstötoimikunta Leena Hirvonen Kehittämispäällikkö.
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Valmistuneiden seuranta. Seurannan tausta ja kohderyhmä  Valmistuneiden nykyisten tilanteiden selvittäminen ja seurannan mallin luominen  Ammattiopistoissa.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)
Kouluterveyskysely 2011 Salon prosenttiosuudet Elinolot ja terveystottumukset Peruskoulun 8. ja 9. luokan oppilaat Lukion 1.ja 2. vuoden opiskelijat Ammatillisten.
Tunnistetaanko apua tarvitseva mielenterveyspotilas? Kirsti Kähärä Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä.
ONNISTUVAT OPIT – YHTEISTÄ VASTUUTA NUORTEN PALVELUIHIN Sosiaali- ja terveysministeriön tilaama Onnistuvat opit -juurruttamishanke on kahden vuoden ajan.
Yhteenveto palveluketjuseminaarisarjan keskeisestä sisällöstä Minna Anttila TtT, Projektitutkija Turun yliopisto hoitotieteen laitos
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Masennus eli Depressio.
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Antti Pollari Suomen Vammaisurheilu- ja liikunta VAU ry
Opiskelupaikan valinta ja opintojen imu Tiina Lindblad Itä-Suomen yliopisto.
ESPOON IPC-HANKE VALTIONEUVOSTON SELVITYS- JA TUTKIMUSTOIMINTA: Nuorten masennus, mielenterveyden hoitoketjut ja näyttöön perustuvan hoidon integroitu.
Häiriöiden varhaistunnistus, hoidon porrastus ja viranomaisyhteistyö
Mielenterveyden häiriöt
TET =Työelämään tutustuminen
6.4 Liikunnan merkitykset
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
TET =Työelämään tutustuminen
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 1
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Auttava keskustelu
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Fysioterapeutit kouluille
Esityksen transkriptio:

RBDI koulutus Vantaa 22.05.2012 Riitta Pelkonen osastonhoitaja HYKS nuorisopsykiatrian avohoidon klinikka, Peijaksen alue, nuorisopsykiatrian poliklinikat

RBDI MIELIALAKYSELY (Lähde: Raitasalo, R 2007) toimiva masennuksen ja itsetunnon kartoittamisen kysely kehitetty Suomessa Beckin (Beck & Beck 1972)13-osioisen kyselyn pohjalta käyttö edistänyt ja helpottanut mielenterveyden vaikeuksista ja masennuksesta puhumista osoittautunut toimivaksi masennuksen ja itsetunnon kartoittamisessa koululaisten, opiskelijoiden, nuorten, aikuisten, työssä käyvien, ikääntyneiden, psykosomaattisesti oireilevien, kuntoutuksessa olevien ja vakavaa masennustilaa sairastavien keskuudessa. 22.05.2012 Riitta Pelkonen

Nähtävillä mm. Nuorten Depressio –julkaisun (Karlsson, Marttunen 2007 ) THL:n verkkosivuilla tunnetaan myös nimellä BDI-13 Opiskelijaterveydenhuollon oppaassa v. 2006 löytyy netistä myös nimille R-BDI-13, R-BDI kehittäjänsä Raimo Raitasalon toivomuksesta (Raitasalo 2007) on asianmukaista kutsua kyselyä edelleen RBDI- eli Mielialakyselyksi. 22.05.2012 Riitta Pelkonen

Historiaa Suomessa kehittäjänä toiminut Raimo Raitasalo 1980-luvulla (Raitasalo ja Notkola 1987) käyttö alunperin viljelijöiden työterveystarkastuksien tarpeisiin jatkossa Beck & Beck kyselystä poistettiin työssä selviytymistä mittaava osio, tilalle nukkumista mittaava kysymys (nro 11) ja soveltuvuus laajeni koskemaan myös koululaisia ja opiskelijoita, nuoria, työelämän ulkopuolella olevia jne. 22.05.2012 Riitta Pelkonen

Alkuperäiseen tehdyt muutokset (yht. 5) masennusoireiden esiintymisajankohtaa laajennettiin (millaiseksi tuntenut olonsa viimeisen viikon aikana) vastaussarjojen eteen lisättiin ensimmäiseksi rakentavaa itsetuntoa ja positiivista mielialaa osoittava vaihtoehto näin kysely sopii paremmin käytettäväksi myös sellaisten vastaajien joukossa joilla ei ole ollut kokemuksia haittaavasta masennuksesta työkykyä koskeva kysymys vaihdettiin paremmin tavoitteita vastaavaan nukkumista koskevaan kysymykseen kyselyyn lisättiin ahdistuneisuutta kartoittava kysymys nro 14, koska oli tiedossa, että masennus on tavallisesti moni häiriöinen oireyhtymä 22.05.2012 Riitta Pelkonen

RBDI- eli Mielialakyselyllä kartoitetaan koettua, itse tunnistettua ja ilmaistua masennusoireilua, itsetuntoa ja lyhyesti myös ahdistuneisuutta ei mittaa kliinistä depressiota vaan masennusoireiden vaikeusastetta kyselystä lasketaan masennusoireita ja itsetuntoa osoittava summapistemäärä 22.05.2012 Riitta Pelkonen

RBDI- ja Mielialakysely on helppokäyttöinen lyhyt kysely helposti ymmärrettävät kysymykset monipuoliset vastausvaihtoehdot nuori täyttää itse summapistemäärä 22.05.2012 Riitta Pelkonen

RBDI- eli Mielialakysely on väline depressio-oireiden seulonnassa vastaanottotilanteissa voinnin seurannassa oireiden lievittymisen /uusiutumisen havainnollistamisessa keskustelun aloittamisessa (Kaltiala-Heino R. ym 1999) suositellaan käytettäväksi kaikkien 8. luokkalaisten terveystarkastuksessa (THL. 2011) 22.05.2012 Riitta Pelkonen

RBDI pisteytys (Kaltiala - Heino R ym. 1999) pisteytyksessä huomioidaan kysymykset 1 – 13 ahdistuneisuutta mittaavaa kysymystä 14 ei lasketa tulokseen mukaan, koska se toimii vain masennukseen liittyvän , itse tunnistetun ahdistuneisuuden osoittimena nuori rengastaa yhden vaihtoehdon kustakin kysymyksestä jos on rengastettu kaksi vaihtoehtoa, otetaan summapisteisiin se, josta saa suuremman pistemäärän 22.05.2012 Riitta Pelkonen

RBDI pisteytys vastausvaihtoehdot 1 – 2 0 pistettä vastausvaihtoehto 3 1 pistettä vastausvaihtoehto 4 2 pistettä vastausvaihtoehto 5 3 pistettä Lasketaan 13 kysymyksen pisteet yhteen. 22.05.2012 Riitta Pelkonen

Summapistemäärän merkitys, yhteenlasketut pisteet 0 – 4 pistettä ei masennusoireita 5 – 7 pistettä lieviä masennusoireita 8 – 15 pistettä kohtalaisia masennusoireita yli 16 pistettä vakavia masennusoireita maksimipistemäärä on 39 Pisteet viitteellisiä, niiden pohjalta ei voi tehdä diagnoosia, mutta pisteitä voi käyttää apuna seulonnassa ja alustavassa arvioinnissa (Marttunen, Haarasilta 2000, THL Karlsson, Raitasalo 2011) 22.05.2012 Riitta Pelkonen

Summapistemäärän merkityksestä, jatkoa jos yhteenlasketut pisteet yli 15 konsultoi viivyttelemättä paikallista nuorisopsykiatrian tutkimus-, arviointi- ja kriisipoliklinikkaa lähetetarpeen arvioimiseksi jos tulee esiin vakavaan itsetuhoisuuteen viittaavaa (kysymys 7 vaihtoehto 4 ”minulla on tarkat suunnitelmat im:sta tai vaihtoehto 5 ”tekisin im:n , jos siihen olisi mahdollisuus) keskustele rauhoittavan ystävällisesti nuoren kanssa, rauhoita myös itsesi ja ohjaa nuori välittömästi lääkäriavun piiriin tarkempaa arviointia varten. Muistathan: vanhemmat mukaan. 22.05.2012 Riitta Pelkonen

Nuoren seuranta jos yhteenlasketut pisteet 5-15 pistettä, tulisi tilanteelle tehdä jotakin tarkentaa ja selvittää keskustelemalla kartoittaa tilannetta tarkemmin löytyykö jotain ajankohtaista tilanteen laukaisevaa tekijää, voiko sille tehdä jotain millaista, kuinka pitkää, kuinka tiheää seurantaa nuori tarvitsee mikä on sellainen kriittinen piste jolloin koulun mahdollisuudet olla avuksi on käytetty konsultoi tarvittaessa nuorisopsykiatrista erikoissairaanhoitoa 22.05.2012 Riitta Pelkonen

Nuoren seuranta stressinhallintakurssin käyttö nuoren tilanteen muuttamiseksi, onko mahdollinen stressinhallintakurssi = yksi koulun oppilashuollon instrumenteista tukea oppilaan/opiskelijan omien selviytymistaitojen (= rakentava itsetunto) kasvua ja kehitystä 22.05.2012 Riitta Pelkonen

Nuoren seuranta jos yhteenlasketut pisteet jäävät 2 – 4 pisteen välille, tulisiko RBDI + tilanteen kartoitus uusia määräajan (n. 1/2v kuluttua)? koulun oppilas- ja opiskelijahuollon toimijoiden arvio määrittää mitä tehdään 22.05.2012 Riitta Pelkonen

Yhteenvetoa psyykkisiä oireita voidaan tutkia asianmukaisella tavalla tilannetta voidaan helpottaa kouluterveydenhuollolla on tärkeä tehtävä tunnistaa ja seuloa nuorten hoitoa vaativaa psyykkistä oireilua aktiivinen hoito/puuttuminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa on tärkeä sairauden ennustetta parantava tekijä 22.05.2012 Riitta Pelkonen

Lähteet Beck AT & Beck RW. (1972). Screening depressed patients in family practice. A rapid technic. Postgrad Med 52, 81-85. Kaltiala-Heino R, Rimpelä M, Rantanen P, Laippala P. Finnish modification of the 13-item Beck Depression Inventory in screening an adolescent population for depressiveness and positive mood. Nord J Psychiatry 1999b; 53: 451 – 457. Karlsson L & Marttunen M. (2007). Nuorten depressio: tietoa nuorten kanssa työskenteleville aikuisille. Kansanterveyslaitoksen julkaisuja 10/2007. Helsinki: Kansanterveyslaitos. Karlsson L, Raitasalo R. (2011). Mielialakysely, RBDI. Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 14. Raitasalo R. (2007). Mielialakysely. Suomen oloihin Beckin lyhyen depressiokyselyn pohjalta kehitetty masennusoireilun ja itsetunnon kysely. Kela, Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 86, 2007. Helsinki. Raitasalo R & Notkola V. (1987). Viljelijäväestön mielenterveyden ongelmien seulonta ja työterveyshuolto. Sosiaalilääket. Aikak. 24: 232 – 241. 22.05.2012 Riitta Pelkonen

Kiitos! riitta.pelkonen@hus.fi 22.05.2012 Riitta Pelkonen