YHTEISET AINEET YHTEISTOIMIN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?
Toisen asteen yhteistyö Keski- Pohjanmaalla Ajankohtaiset asiat: -Valintatarjotin -Tiedotuskanavat.
Opiskeluaika 120 ov / 3 vuotta Tuotteen tekninen valmistus ja kädentaidot 20 ov Tuotteen suunnittelu ja valmistus 10 ov VALINNAISET OPINNOT 20 ov Yritystoiminta.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
TOPO-opettajien ohjatut työelämäjaksot Nina Aula.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Minä oppijana 1 ov..
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 1 OMA POLKU-HANKE –
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
1. OPINTOVUODEN V ANHEMPAINILTA. Illan teemat Avajaissanat: Rehtori Opettajakunnan esittely ja toimintaympäristö 1. jakson opiskelusta Lukioiden erityisopettaja.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
10-luokka Etelä-Pohjanmaan Opistolla
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Sosiaalinen median käyttö mat-fys- kem opetuksessa PLE Personal Learning Envirement.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Ekami / Rakennusalan pilotti
Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
ATTO –aineiden integrointi
Mitä opetan ammatillisessa koulussa? Mariitta Savolainen
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
2. vu0sikurssin opiskelijoiden vanhempainilta
Kainuun ammattiopisto. Opetussuunnitelmien laatiminen.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå KUULEMISTILAISUUS JA JATKOTYÖSTÖ NUORTEN KUULEMINEN PORVOOSSA.
KAKSOISTUTKINTO Heini Palomäki |
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
TET =Työelämään tutustuminen
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen
Kaksoistutkinto Mäntsälän lukio.
= YLIOPPILAS-KIRJOITUKSIIN VALMENTAVA KOULUTUS
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Kurssit lukion kolmantena vuonna
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Ykkösten vanhempainilta
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
LUKIO-OPINNOT.
OPON TUNTI Seija Mäntynen
TET =Työelämään tutustuminen
Kahden tutkinnon polku
Huonekaluvalmistus ja koristeveisto
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Kaksoistutkinto.
3.lk vanhempainilta.
Esityksen transkriptio:

YHTEISET AINEET YHTEISTOIMIN Pintakäsittelyala Y 1 ja Y 2- jaksot Koulutuskeskus Tavastia

Miksi näin? Huoli ryhmän opiskelijoiden selviytymisestä Y-jaksossa heterogeeninen ryhmä, 11 - 13 oppilasta Kaksi mukautetun peruskoulun käynyttä Erilaisten oppijoiden huomioiminen Koulutuskeskus Tavastia

Tavoite Mahdollisimman monen opiskelijan opintojen jatkuminen Y 1 –jakson jälkeen Ammattiaineiden ja Y –aineiden integroiminen Uusien toimintatapojen löytäminen ja kokeileminen Y –aineiden opettamisessa Opettajien yhteistyön lisääminen Opiskelijoiden ryhmähengen lujittaminen Koulutuskeskus Tavastia

Keinot ”punaisen langan” löytäminen Opiskelijoiden yhteinen projekti Opetus tapahtui ammattiosastolla, apuna ammatillinen ohjaaja tarvittaessa Opettajien lukumäärä 4 + 1 Vaihtelevia työskentelytapoja Tekemällä oppiminen – ”Learning by doing” Oppiaineiden rajojen häivyttäminen Koulutuskeskus Tavastia

Jaksojen sisältö Äidinkieli 2 ov Taide- ja kulttuurikasvatus 1 ov Englanti 2 ov Ruotsi 1 ov Matematiikka 2 ov Fy/ke 1 ov Liikunta ja terveystieto 2 ov Koulutuskeskus Tavastia

Nuorten oma talo Tarkoituksena mahdollisimman monen Y –aineen opetus talon suunnittelun, rakentamisen ja viimeistelyn yhteydessä Omien tilojen sisustus, yksin tai parin kanssa Yhteisten tilojen yhteinen suunnittelu ja toteutus Taloon liittyvät asiakirjat Koulutuskeskus Tavastia

Opetuksen eteneminen Alussa oli Internetistä tulostettu talon piirustus Opeteltiin suhdeviivaimen ja mittakaavan käyttöä 1:10 Saatiin piirrettyä talon pohjapiirustus lastulevylle Koulutuskeskus Tavastia

Valmisteltiin huoneisiin myös sopivat pahvinuket omasta digi- kuvasta Nuoret mitoittivat huoneensa, valmistivat talon seinät, suunnittelivat ja toteuttivat sisustuksen oman makunsa mukaan Valmisteltiin huoneisiin myös sopivat pahvinuket omasta digi- kuvasta Koulutuskeskus Tavastia

Suunniteltiin huoneiden materiaalit ja värit Vaihdettiin huonejärjestystä kommuunille sopivaksi Koulutuskeskus Tavastia

Kielissä opiskeltiin taloon ja sen sisustamiseen liittyvä keskeinen sanasto sekä työvälineiden ym. Nimiä Äidinkielessä esim. asumiseen liittyviä asiakirjoja ja lehti, jossa talo esitellään Koulutuskeskus Tavastia

Yhteistyötä yli osastojen Nuoret hakivat materiaaleja puu- ja vaatetusosastoilta Nuoret käyttivät apuna muiden osastojen opiskelijoita, esim. huonekalujen valmistuksessa Joku kiinnostui jopa sisustusliikkeessä käymiseen asti Koulutuskeskus Tavastia

Saavutuksia Kaikki opiskelijat jatkoivat koulunkäyntiä edelleen Vähän hylättyjä suorituksia Hyvä ryhmähenki ja opettajilla tukea toisistaan Ammatillisen ohjaajan mukanaolo sitoi y-aineita ammatilliseen osaamiseen Ao:n opiskelijantuntemus auttoi Y-aineiden opettajien tietämys ammattialasta lisääntyi Koulutuskeskus Tavastia

Heikkouksia Kesken jakson tulleet opiskelijat luokalla eivät löytäneet paikkaansa talon kanssa työskenneltäessä Heterogeenisyys lisääntynyt Kaikki opettajat eivät osanneet sitoutua yhteistoiminnalliseen opettamiseen Koulutuskeskus Tavastia

Jatkossa Mukaan uusia aineita: yt, tieto- ja viestintätekniikka Sama teema jatkui muokattuna Laadittiin talonkirja (asiapaperit, piirustukset, työselosteet, huollot, vakuutukset) Talon kustannusten laskenta Toimintatapoja räätälöidään muille osastoille Yrittäjyyttä ja taloustietoutta lisätään Koulutuskeskus Tavastia

Toimijat Marja Peltoniemi, en, ro Kirsi Joronen-Vallin, äk, tk Minna Kilkka, mat, fk Tia Holmala, ao Eero Tuominen, yt Janne Mämmi, ru Koulutuskeskus Tavastia