Kosmetiikka/miehet
Miesten kosmetiikka KMT Kuluttaja 2008 Kosmetiikkaväittämien ryhmittely Kosmetiikkaan liittyvien asenteiden ryhmittely on TNS Gallupin tekemän ryhmittelyanalyysin tulos Aikakausmedian omista KMT Kuluttaja 2008 kysymyksistä. Ryhmittelyssä etsittiin mahdollisimman homogeenisia, toisista ryhmistä mahdollisimman paljon poikkeavia ryhmiä miesten ja naisten osalta omina kokonaisuuksinaan. Neljä vastaajaryhmää erottautui toisistaan miesten kohdalla ja ne nimettiin seuraavasti: Ryhmät: •Puhtaat perusmiehet 32 % •Valikoivat käyttäjät 18 % •Laatuun panostajat 20 % •Uutuuksia kokeilevat 23 % Seuraavilla sivuilla esitellään näiden ryhmien tyypillisimpiä piirteitä
Miesten kosmetiikka Puhtaat perusmiehet 32 % Kuvaa keskimääräistä enemmän suhtautumista kosmetiikkaan: - En osta ihonhoito- tai kosmetiikkatuotteita lainkaan tai lähes lainkaan - Puhtaus on riittävää ihonhoitoa - Nuorentavat ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteet ovat mielestäni tarpeettomia Kuvaa keskimääräistä vähemmän suhtautumista kosmetiikkaan: - Ostan useimmiten sellaisia ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteita, joita ystävät, tuttavat tai perheenjäsenet ovat suositelleet - Saan tyttöystävältä/vaimolta/äidiltä vinkkejä uusista ihonhoito- tai kosmetiikkatuotteista - Ihonhoito- ja kosmetiikkaostoksissa tuotteen laatu on tärkeintä Ovat keskimääräistä useammin: • vuotiaita • talouden tulot €/v. Valikoivat käyttäjät 18 % Kuvaa keskimääräistä enemmän suhtautumista kosmetiikkaan: - Joku muu ostaa tarvitsemani ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteet -Ostan vain hajusteettomia ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteita - Saan tyttöystävältä/vaimolta/äidiltä vinkkejä uusista ihonhoito-tai kosmetiikkatuotteista Ovat keskimääräistä useammin: • yli 45-vuotiaita • perheessä lapsia • keskikoulun tai ammattikoulun käyneitä • eläkkeellä olevia toimihenkilöitä
Miesten kosmetiikka Laatuun panostajat 20 % Kuvaa keskimääräistä enemmän suhtautumista kosmetiikkaan: - Ihonhoito- ja kosmetiikkaostoksissa tuotteen laatu on tärkeintä - Aftershave ja/tai tuoksut ovat olennainen osa arkeani - Luotan ihonhoito- ja kosmetiikkaostoksissa myyjän ammattitaitoon Kuvaa keskimääräistä vähemmän suhtautumista kosmetiikkaan: - En osta ihonhoito- tai kosmetiikkatuotteita lainkaan tai lähes lainkaan Ovat keskimääräistä useammin: • vuotiaita • alempia tai ylempiä toimihenkilöitä • lukion tai yliopiston/korkeakoulun käyneitä • talouden tulot €/v. tai enemmän Uutuuksia kokeilevat 23 % Kuvaa keskimääräistä enemmän suhtautumista kosmetiikkaan: - Hyvännäköiset tuotteet/pakkaukset saavat minut usein kokeilemaan tuotetta -Kuvaa keskimääräistä vähemmän suhtautumista kosmetiikkaan: -Ostan kosmetiikkaa tai ihonhoitotuotteita vain kun tarvitsen uudentuotteen loppuneen tilalle -Nuorentavat ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteet ovat mielestäni tarpeettomia Ovat keskimääräistä useammin: • vuotiaita, • peruskoululaisia • työntekijöitä • perheessä lapsia
6 Lorem ipsum • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit • Sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua • Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation • Ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat Lorem ipsum dolor sit amet. KMT Kuluttaja 2008 % Suhtautuminen kosmetiikkaan -ryhmittely Ryhmien profiilit, %
Suhtautuminen kosmetiikkaan KMT Kuluttaja 2008 Kaikki Puhtaat perusmiehet Valikoivat käyttäjät Laatuun panostajat Uutuuksia kokeilevat Ulkonäkö on minulle tärkeää Puhtaus on riittävää ihonhoitoa Hoidan ja puhdistan ihoani säännöllisesti ihonhoito- ja puhdistustuotteilla Ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteet auttavat minua näyttämään hyvältä Nuorentavat ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteet ovat mielestäni tarpeettomia Kiinnitän aiempaa enemmän huomiota ihonhoitoon Käytän silloin tällöin kosmetologi- /ihonhoitopalveluja Hiustenhoidoksi riittää mielestäni säännöllinen pesu Käytän säännöllisesti hiustenhoidon ja muotoilun erikoistuotteita Aftershave ja/tai tuoksut ovat olennainen osa arkeani Uutuudet ihonhoito- tai kosmetiikkatuotteissa kiinnostavat minua Erittäin/melko hyvin –vastausten %-osuudet klustereittain Heikompi kuin kokonaistulos Samaa tasoa Parempi kuin kokonaistulos
Suhtautuminen kosmetiikkaan KMT Kuluttaja 2008 Kaikki Puhtaat perusmiehet Valikoivat käyttäjät Laatuun panostajat Uutuuksia kokeilevat Miehet näkevät mielestäni liian vähän vaivaa ulkonäkönsä eteen Saan tyttöystävältä/vaimolta/äidiltä vinkkejä uusista ihonhoito- tai kosmetiikkatuotteista Ostan vain sellaisia ihonhoito- tai kosmetiikkatuotteita, joita ei ole testattu eläimillä Suosin luonnonkosmetiikkatuotteita Ostan vain hajusteettomia ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteita En osta ihonhoito- tai kosmetiikkatuotteita lainkaan tai lähes lainkaan Ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteissa suosin muutamaa merkkiä Ihonhoito- ja kosmetiikkaostoksissa tuotteen laatu on tärkeintä Ostan lähinnä edullisia ihonhoitotuotteita tai kosmetiikkaa Ostan kosmetiikkaa tai ihonhoitotuotteita vain kun tarvitsen uudentuotteen loppuneen tilalle Erittäin/melko hyvin –vastausten %-osuudet klustereittain Heikompi kuin kokonaistulos Samaa tasoa Parempi kuin kokonaistulos
Suhtautuminen kosmetiikkaan KMT Kuluttaja 2008 Kaikki Puhtaat perusmiehet Valikoivat käyttäjät Laatuun panostajat Uutuuksia kokeilevat Teen usein ihonhoitotuotteiden tai kosmetiikan heräteostoksia Hyvännäköiset tuotteet/pakkaukset saavat minut usein kokeilemaan tuotetta Luotan ihonhoito- ja kosmetiikkaostoksissa myyjän ammattitaitoon Ostan useimmiten sellaisia ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteita, joita ystävät, tuttavat tai perheenjäsenet ovat suositelleet Ostan kosmetiikkaa tai ihonhoitotuotteita useimmiten apteekista Ostan ihonhoito- tai kosmetiikkatuotteita joskus postimyynnistä tai verkosta (internet) Joku muu ostaa tarvitsemani ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteet Ostan hiustenhoito- ja muotoilutuotteita pääasiassa päivittäistavarakaupasta Olen ostanut ihonhoito- tai kosmetiikkatuotteita mainonnanperusteella Erittäin/melko hyvin –vastausten %-osuudet klustereittain Heikompi kuin kokonaistulos Samaa tasoa Parempi kuin kokonaistulos
Kosmetiikka KMT Kuluttaja 2008 Puhtaat perusmiehet Valikoivat käyttäjätLaatuun panostajat Uutuuksia kokeilevat Kaikki Perhelehdet Naisten yleislehdet Naisten erikoislehdet Asuminen, rakentaminen Autoilun ja tekniikan lehdet Harrastelehdet Tiede- ja kulttuurilehdet Lasten ja nuorten lehdet Tietotekniikka- ja pelit –lehdet Talous- ja yrityselämän lehdet Ammattilehdet Asiakaslehdet Klustereihin kuuluminen lehtiryhmittäin (lukijoista %) (n=2042) Heikompi kuin kokonaistulos Samaa tasoa / ei tilastollisesti merkitsevää eroa Parempi kuin kokonaistulos
Kosmetiikka KMT Kuluttaja 2008 Kaikki Puhtaat perusmiehet Valikoivat käyttäjät Laatuun panostajat Uutuuksia kokeilevat Perhelehdet Naisten yleislehdet Naisten erikoislehdet Asuminen, rakentaminen Autoilun ja tekniikan lehdet Harrastelehdet Tiede- ja kulttuurilehdet Lasten ja nuorten lehdet Tietotekniikka- ja pelit – lehdet Talous- ja yrityselämän lehdet Ammattilehdet Asiakaslehdet Lehtiryhmien lukijapeitto (%) klustereittain (n=2042)