ELÄVÄN KUVAN HISTORIAA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jumalan kanssa.
Advertisements

Informaatioteknologian instituutti Esityksen tekeminen PowerPointilla Jouni Huotari.
KyläNetti - sivun tekeminen • KyläNetti-sivustoon on luotu valmiiksi esimerkinomainen sivurakenne, jota voi vapaasti muokata • Kaikki sivut eivät ole näkyvissä.
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Mikä tekijänoikeus?.
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
Maapallo – ihmisen koti
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Nykykulttuuri ja minä Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Animaation tekeminen:
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Elokuvan ja median historia
Valtteri Suominen Deviantart.
Luku 5 – Tietojen hakeminen sovelluksiin
Romantiikan aikakausi
Tietojen hallinta Alkuperäinen teksti:
ANIMAATIOTYÖPAJA Elokuvakasvatus Sodankylässä -projekti.
Photoshop Cs5 tuttorial. HDR  HDR (tulee englanninkielistä sanoista High Dynamic Range) tarkoittaa kuvantamista, missä kuvaa käsitellään muodossa, jossa.
Olisiko oppineesta rotasta astronautiksi avaruuslennolle Marsiin?
Ohje PowerPoint esityksen tekoon
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Keksijöitä, bisnesmiehiä ja attraktioita
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
ARJEN HISTORIA HI08.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Tiedonhaku Internetistä
Prosessin analysointi ja töiden viimeistely
Taidefilosofia IX Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
Rippikoulu ja nuoren hyvinvointi Avainsanat LIMINAALISUUS JA INTENSIIVINEN YHTEISÖLLISYYS KIUSAAMATTOMUUS PUHTAAN PÖYDÄN MAHDOLLISUUS SUORITTAMISEN VÄHÄISYYS.
RSA – Julkisen avaimen salakirjoitusmenetelmä Perusteet, algoritmit, hyökkäykset Matti K. Sinisalo, FL.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
TIETOSARJAKUVA Piirrä paperiin reunat. Katso tarkasti, että alueet "sulkeutuvat". LYIJYKYNÄLLÄ! Mieti kuvatekstit. 1) 2) 3) 4) Kirjoita tekstit. Laita.
Valtteri, Simo, Mika Myllytulli, My-tlpt09E 2010
Vapaa aihe Kysymykset.
ELÄVÄN KUVAN HISTORIAA
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
MUM8TM D-jatko Heikki Hietala. Kurssin rakenne 8 x 2 x 3 h lähiopetusta = 48 h Omaa työskentelyä 33 h Yhteensä 81 h = 3 op. Kurssi koostuu 3DS Maxin.
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
Medioiden historia ja nykykehitys ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
TEATTERI MEDIANA/TOISESSA MEDIASSA Mikko Kanninen TEKIJÄ- hanke. Trailerityöpaja
A! Aalto University 1 Historiaontologia HISTO Antti-Jussi Nygård ja Eero Hyvönen Semantic Computing Research Group (SeCo) Aalto University and University.
Mainoselokuvalle tyypillistä Korkeat kustannukset pituuteen/kestoon nähden Täysin manipuloitu tilanne esitetään ikään kuin se olisi realismia/totta – erona.
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Johdatus elokuvahistoriaan & Elävän kuvan historia
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
Videopuhelun aloittaminen Osoita Yhteyshenkilöt-luettelossa yhteyshenkilön kuvaa ja napsauta kamerakuvaketta. Yhteyshenkilösi näyttöön ponnahtaa ilmoitus,
Havainto. Taivaalla näkyvistä kohteista tutuimpia on Otava, eli Ursa Major (Iso Karhu) Se kiertyy öisellä vaelluksella Pohjantähden ympärillä.
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
EUROOPPALAISEN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Kertausta tärkeimmistä asioista
Mikroskoopin keksiminen ja mikroskooppityypit
Kouluinfo Renkomäen koulu
Mitä historia on?.
Historia tarkoittaa aikaa tästä hetkestä taaksepäin. Historia on tiedettä, tutkimusta menneistä tapahtumista. Lähteet kertovat menneisyydestä: Arkelogiset.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
VARHAINEN ELOKUVA Keksijöitä, bisnesmiehiä ja attraktioita.
Analyysissä huomioitavaa
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
Dokumentaarinen kerronta Alkaen camera obscurasta ja ensimmäisistä filmille tallennetuista otoksista ja päätyen nykydokumenttiin.
MITÄ HISTORIA ON? Johdantoluku, s. 8–13.
Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.
Askel askeleelta ohjeita tulla ammattivalokuvaaja
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Tehtävä 7.2: SmartArtin animointi
Esityksen transkriptio:

ELÄVÄN KUVAN HISTORIAA

Mitä tarkoitetaan ”elokuvalla”? Miten elokuvan historia liittyy nykyhetkeen? Mitä ymmärrämme ”elokuvalla”? Miksi elokuvat kertovat tarinoita? Voisivatko ne olla muunlaisia? Miksi ne ovat sellaisia kuin ovat? Miksi juuri amerikkalainen elokuva hallitsee maailmanmarkkinoita? Onko elokuva taidetta?

28.12.1895?

28.12.1895 - elokuvan syntymäpäivä? Lumièren veljesten (Auguste ja Louis) kinematografi-esitys Pariisissa, Grand Cafén Intialaisessa salongissa Myyttinen elokuvan syntyhetki

28.12.1895: mistä oli kyse? Valokuvattuja liikkuvia kuvia projisoitiin julkisesti maksua vastaan viihteeksi

28.12.1895

28.12.1895 ??? Mikään näistä asioista ei sinänsä tapahtunut ensimmäistä kertaa liikkuvia kuvia oli jo aiemmin heijastettu kankaalle - niin valokuvattuja kuin muitakin liikkuvia kuvia oli esitetty julkisesti ja maksullisesti muilla tavoin (Edisonin kurkistuskaappi-elokuvat) ja myös projisoiden (Lathamin veljekset (USA) toukokuu 1895, Max Skladanowsky 21.12.1895 Saksa) Myöskään ”ensimmäisenä elokuvana” tunnettu Junan saapuminen asemalle ei ollut mukana näytöksessä

28.12.1895? Elokuvan syntyhetki määritelty vasta jälkikäteen tietyn jo asemansa vakiinnuttaneen elokuvamuodon näkökulmasta. Ajatus: ne elokuvamuodot, jotka edeltävät tätä, ovat elokuvan "esihistoriaa".

1900-luvun alkuvuosien aikana "elokuvaksi” määrittyi ensi sijassa elokuvateatterissa esitettävä, valkokankaalle heijastettu (vs. kurkistuskaappimallinen) valokuvapohjainen (vs. esim. animaatio) julkinen ja maksullinen (taloudellisesti kannattava) Fiktiivinen ja viihteellinen (vs. esim. tieteellinen) Ja lopulta pitkä (yli tunnin mittainen) ELOKUVA

Mikä historia on ”elokuvan” historiaa? visuaaliset esitysmuodot? audiovisuaalisuus? yleisön huvitukset? äänen tallentaminen? kertovat taidemuodot? Bisnes? Se mitä elokuvalla kulloinkin ymmärrämme, riippuu siitä, mihin kontekstiin sen liitämme

Nykyhetken ongelma Nykyhetken tilanne usein määrää sen minkä historiaa tutkitaan: meillä on elokuva - miten tähän on tultu? ”Kohtalonomaisuuden” harha: nykyinen elokuva vaihtoehtoisista malleista tähän asti voitokkain – siis kehityksen välttämätön seuraus Nykytilanne: kehityksen normi

Elokuva normina? Elokuva ei ole audiovisuaalisuuden olemuksellinen normi tai päätepiste Elokuvalla kuitenkin ollut historiallisesti merkittävä asema viimeisen sadan vuoden ajan - ja siinä mielessä se on ”normi”, vertauskohta, josta vallitsevaa tilannetta voi yrittää ymmärtää

4 tapaa kirjoittaa elokuvan historiaa Robert C 4 tapaa kirjoittaa elokuvan historiaa Robert C. Allen ja Douglas Gomery: Film History: Theory and Practice Esteettinen historia elokuva taiteena, elokuvataiteen historia Teknologinen historia mitä teknisiä kehitysvaiheita elokuvan historiassa on ollut Taloudellinen historia Elokuva kulutushyödykkeenä: miten taloudelliset intressit ovat ohjanneet elokuvan kehitystä? Sosiaalinen historia miten elokuva on vaikuttanut yhteiskuntaan;miten elokuvaa on eri aikoina katsottu ja miten yleisö on siihen suhtautunut; elokuvan kulttuurihistoria (levitys, kulutus, vastaanotto, tulkinta)

ELOKUVA ENNEN ELOKUVAA Thaumatrooppi 1800-luvun optinen lelu

Visuaalinen populaarikulttuuri 1800-luvulla Suosittuja esitysmuotoja taikalyhtyesitykset valokuvat panoraama:maalatut kulissit ja kolmiulotteiset hahmot (vrt. laajakangas) sirkus, freak shows, huvipuistot, music halls - attraktio kiertävät esiintyjät Elokuva tarjosi tullessaan aiempaa halvemman tavan tarjota visuaalista viihdettä massoille

Joitain elokuvaa edeltäneitä keksintöjä / laitteita Camera obscura : kameran alkumuoto Taikalyhty, laterna magica: kuvien heijastaminen Tirkistyskaappi "Tieteelliset lelut": fenakistiskooppi, zoetrooppi:liikkuva kuva Valokuvaus: kuvien mekaaninen tallentaminen

Camera obscura

Camera obscura ("pimeä huone") Camera obscura on huone tai laatikko, jonka seinässä on pieni reikä ("neulanreikäkamera”) Reiän kautta tuleva valo muodostaa vastakkaiselle seinälle (ylösalaisen) kuvan ulkopuolisesta maisemasta Tämä periaate edelleen keskeinen valokuva- ja elokuvakameroissa Tunnettu Euroopassa viimeistään 1200-luvulla Käytettiin esim. auringonpimennyksen tarkkailuun 1588 Giovanni Battista della Porta kuvasi teoksessaan Magiae Naturalis reaaliaikaisen liikkuvan kuvan esityksen camera obscuran avulla Toimi myöhemmin mm. taiteilijoiden apuvälineenä; esim. 1600-luvun hollantilaisen maalarin Jan Vermeerin arvellaan käyttäneen camera obscuraa "valokuvantarkoissa" kuvissaan

Camera obscura Reinerus Gemma-Frisiuksen kuvaus auringonpimennyksen tarkastelusta 1544

Giovanni Battista della Porta Pimeässä huoneessa valkoisille kankaille kohdistettuna voidaan nähdä metsästystä, juhlia, vihollisarmeijoita, näytelmiä ja mitä vain halutaan yhtä selvästi kuin ne olisivat omien silmien edessä. Olkoon sen huoneen edustalla, jossa haluat esittää asioita, jokin avara tasanko, johon aurinko pääsee vapaasti paistamaan. Sinne voit asetella puita, metsiä, vuoria, jokia, eläimiä, jotka ovat joko todellisia tai maalattuja, puisia tai muulla tavoin valmistettuja. Niiden sisään voi asettaa pieniä lapsia, kuten teatteriesityksissä. Voit lavastaa hirviä, villisikoja, sarvikuonoja, elefantteja, leijonia tai mitä oliota haluatkin. Niiden tulee sitten tulla esiin aste asteelta, ikään kuin ne tulisivat luolistaan tasangolle. Metsästäjien tulee saapua metsästyskeihäineen, verkkoineen, nuolineen ja muine tarvikkeineen, joilla metsästystä voidaan esittää. Torvet, kornetit ja trumpetit voivat soida. Huoneessa olevat näkevät puut, eläimet, metsästäjien kasvot ja kaiken muun niin selvästi, etteivät kykene sanomaan onko se totta vai harhaa. Magiae Naturalis (1588): XVII Kirja, VI luku. Giovanni Battista della Porta (1535-1615)

Camera obscura taiteilijan apuvälineenä (1855)

Camera obscura-esitys 1877

Taikalyhty Kuvien heijastaminen – dia/elokuva/videoprojektorin edeltäjä Olemassa ainakin jo 1600-luvun puolivälissä CHRISTIAN HUYGENS (1629-1695) Hollantilainen fyysikko. Valmisti vanhimman tunnetun taikalyhdyn, jota kuvaili vuonna 1656 veljelleen lähettämäsään kirjeessä. kiertävät esittäjät Fantasmagoria (Robertson, 1700-1800–l. vaihde) mukana jo alkeellinen liike suosio kesti pitkään (1900-luvun alkupuolelle)

Taikalyhty (laterna magica)

Taikalyhtyesitys 1700-luvulla

Taikalyhty lasten leluna 1800-1900 –luvun vaihteessa

Tirkistyskaappi toinen esittämistraditio; "henkilökohtaisempi" kuin taikalyhty: vain yksi katsoja kerrallaan vrt. esim. TV, tietokonepeli

Tirkistyskaappikuva 1700-luvulta Erkki Huhtamo: Elävän kuvan arkelologia

Fenakistiskooppi 1832 belgialainen fyysikko Joseph Plateau ja itävaltalainen geometrian professori Simon Stampfer keksivät toisistaan riippumatta (Stampferin laitteen nimi “stroboskooppi”) pyöreä levy, johon on kuvattu liikesarja (sama hahmo liikkeen eri vaiheissa) katsottaessa reikien läpi pyörivää kuvalevyä (esim. peilin kautta) syntyy vaikutelma levyyn kuvatun hahmon liikkeestä käytettiin leikkikaluna (“tieteellinen lelu”) yksi käyttäjä kerrallaan (vrt. kurkistuskaappi) Myöhempiä muunnelmia zoetrooppi ja praksinoskooppi (useita katsojia)

Fenakistiskooppi

Fenakistiskoopin katselu peilin avulla

Zoetrooppi keksijä William Horner 1834

Praksinoskooppi (Reynaud)

Praksinoskooppi

Praksinoskooppi

Franz von Uchatius: ”Uchatiuksen lyhty” Liikkuvien kuvien projektori n Franz von Uchatius: ”Uchatiuksen lyhty” Liikkuvien kuvien projektori n. 1851-53 Perustui Stampferin stroboskooppiin

Valokuvaus Olemassaolevien objektien kuvien mekaaninen tallentaminen Valokuvan kiinnittäminen 1826: Nicéphore Niepce: ensimmäinen valokuva 1835-39: William Fox Talbot ja Louis Mandé Daguerre kehittävät toisistaan riippumatta toimivan tavan kiinnittää valokuvia 1839 Fox Talbot ja Daguerre julkistavat menetelmänsä, ”valokuvan syntymävuosi” Daguerre - daguerrotyyppi: kuparilevy, ei kopioitava Fox Talbot - kalotyyppi: paperille negatiivi, voitiin kopioida

Nicéphore Nièpce 1826: ”Näkymä ikkunasta Grasissa” (Ensimmäinen kiinnitetty valokuva, valotus 8 tuntia)

Daguerre / Talbot 1835-39

Nadar (Gaspard-Félix Tournachon 1820-1910) Valokuvaaja, ammattimaisen valokuvauksen pioneeri Valokuvaajana aktiivinen 1850-luvulta alkaen Tunnettu taiteliljamuotokuvista Ilmavalokuvia, keinovalon käyttöä

Nadarin valokuvia Sarah Bernhardt (n. 1860-65) Eugene Délacroix (n. 1860?)

Animaatio Nadarin ”pyörivästä omakuvasta” (n. 1863) http://en