Virtuaaliympäristöt Virtuaalitodellisuuden hyödyt

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

Maalivahtivalmennus ikäluokittain
Näkövammaiset ja verkkosivustot Virpi Jylhä
Esimerkkejä Esimerkki 1. Hetkellä t1 = 8 s on auton asema s1 = 600 m ja hetkellä t2 = 28 s on s2 = 800 m. Kuinka suuri on keskinopeus? s2 -s1 s 800 m.
Mette Vedelsby, CVUSJ./Efelcren Isometriat ja Symmetriat.
Tietopaketti Big Datasta
Kasvaako pääni, kun opin?
3. Hajuaisti Aistiva elin hajuepiteeli nenäontelon takaosassa.
3D -virtuaalihahmon animointi liikkeenkaappaustekniikkaa käyttäen
Havaintomotoriset taidot pelinluvun perustana
Työ,ja teho.
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
Vuorovaikutuksesta voimaan
Valosta 1.
FIT IN SEVEN SECONDS Patentoitu. Ovenpainikkeiden uusi sukupolvi Maailman ensimmäinen painikesetti oveen asennettuna seitsemässä sekunnissa Patentoitu.
Pelin suunnittelu Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 /
Voima työ teho Laske oman suorituksen käytetyn voiman, työn ja tehon pöytäkirjan perustella.
Mihin seikkoihin ihmiset kiinnittävät huomiota taloa hankkiessaan:
Peliohjelmointia Jypelillä Tero Jäntti Tomi Karppinen Vesa Lappalainen Jonne Itkonen Jyväskylän yliopisto/Tietotekniikan laitos Helsinki
Copyright 2009 Avarea Oy - Base SAS osaajasta DIS taituriksi Kokemuksia DI Studion käyttöönottoprojekteista.
Valo ja ääni Valon ominaisuuksia heijastuminen värit taittuminen
Tietokone Koostuu keskusyksiköstä, näytöstä, näppäimistöstä, hiirestä sekä muista mahdollisista lisälaitteista. Pöytäkoneiden lisäksi on kannettavia tietokoneita.
Lapsen toiminnallisen näön tutkiminen
Ihmiskäsitys ihmissuhdetyössä
Pelien -ohjelmointi Syksy 2007 Vapaavalintainen opintojakso 3 op. ITP8TM003.
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
Miten sinä voit torjua ilmastonmuutosta? EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Ilmastonmuutos.
Peliohjelmointia Jypelillä Tero Jäntti Tomi Karppinen Syksy 2009.
Kappaleiden hajottaminen, animaatio
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
RC-auton mekatroniikan ja käyttöliittymän kehitys Väliraportti Otso Saarentaus Valter Sandström Valvoja: Mika Matilainen Automaatio- ja systeemitekniikan.
OHJEITA TET-RAPORTIN TEKEMISEEN
Havainto. Taivaalla näkyvistä kohteista tutuimpia on Otava, eli Ursa Major (Iso Karhu) Se kiertyy öisellä vaelluksella Pohjantähden ympärillä.
Tupakka Suomessa ja maailmalla
Vauvan erityiset kyvyt ja taidot
Suorien leikkauspiste
Valoa kohti | Kevätauringossa on kiva kuvata Vasta-aurinko heijastavat pinnat (suodatus) Mikko Laaksonen olisi Osa 1/2.
Miksi taulukkolaskentaa! Monikäyttöisyys Uusien laskentatilanteiden ratkominen Atk-erityistaitoja ei tarvita miljoonia käyttäjiä Vain oma mielikuvitus.
Ajatuksesta albumiin Digitaalikameran käytön jatkokurssi.
Valmentajakoulutus Harjoittelun suunnittelu Liedon Pallo Hannu Paatelo.
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Geometria MATEMATIIKKAA 3 A © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
 Koulussa oli liikunta- ja rentoutumistila, jota kutsuttiin ”pommariksi”. Ankea ja virikkeetön huone muuttui projektin edetessä aisteja stimuloivaksi.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
3D-grafiikka Teksturointi.
AISTIT Aistinelimissä ärsykkeisiin reagoivia reseptorisoluja (aistisolut), joissa fysikaaliset ja kemialliset ärsykkeet aikaansaavat impulsseja => impulssi.
3D-grafiikka Animaatio.
NÄYTÄ KIELTÄ! PUR kauppa/ Tiina Maija Petäjä, lääkäri
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Kurssipäiväkirja Valokuvaus ja graafinen suunnittelu
Yksilön lyhyt historia
Uusi suomalainen keksintö tulee valloittamaan maailman
Lääkeaineet Ennen laboratorion lääkeaineita ihmiset käyttivät lääkkeinä luonnosta saatavia aineita kuten piharatamoa ja pajunkuorta. Kasvit ovat parantamistaidon.
Simulointimenetelmät
3D-grafiikka Renderöinti Kertaus.
3D-grafiikka Mallintaminen.
Tekijät: Topias, Hilja ja Linda
Kartan laadinta maastotyönä
Pisara 4 Ympäristö- ja luonnontieto
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Pelit opetuksen tukena
Kana ja kukko.
Videokuvaaminen Jokela Henkka tlpt15B.
Tutki miten voima saa aikaan vastavoiman
Riku Heino ja Milo Hakalahti
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Voiko aisteja huijata?.
Kirjaston avoimet tietotekniikkaopastukset
2.2 Tutustutaan rakennuspaikkaan
Esityksen transkriptio:

Virtuaaliympäristöt Virtuaalitodellisuuden hyödyt 3D grafiikan perusteita - Inhimillisistä tekijöistä

Virtuaalitodellisuuden hyötyjä Lääketiede Suunnittelu Huvit Simulaatiot Tutustuminen Elokuvat Pelit

Lääketiede

Suunnittelu

Huvit

Simulaatiot

Tutustuminen

Pelit

3D visualisointi Navigaatio Uppoutuminen työpöytä navigointi (pelit) Vuorovaikutus Fyysinen simulointi Virtuaali ympäristöt (ennen iso tila kamera lensi lentosimussa ei liikettä esim autot ei ajellut kaikki paikallaan) Valmiit komponentti kirjastot

Virtuaali ympäristön hyödyt verrattuna fyysiseen ympäristöön Ei tarvita tilaa Voivat olla erittäin tarkkoja ja todentuntuisia Voidaan animoida mitä tahansa Valaistuksen säätö (eri vuorokauden ajat) Voidaan jakaa ja kopioda samaa tuotetta Voidaan navigoida ja vuorovaikuttaa maailmaan.

Immersive VR Head Mounted Device (HMD) VR Glove Force Feedback:llä

3D - hiiriä

Voidaan luoda suunnitella ja simuloida turvallisesti vaarallisissa tai kalliissa olosuhteissa tapahtuvia asioita

3D tietokone grafiikka

Kohteen mallintaminen Yksinkertaisin käytetty mallintamis elementti on polygon Suorakulmaiseen laatikkoon tarvitaan 6 polygonia

Tietokoneelle tallentaminen Kolmio taulu Nimi kulmat abc a b c cbd d adb y b d a c Kulma taulu Nimi x y z a 1 b c d x z

Polygoneja ja kolmioita on helppo muokata Helppo ja nopea lisätä värejä Litteät tasaiset pinnat Pursotus Akselin ympäri pyöräytys Monimutkaisemmat muodot kaarevista osista Renderöinti ajat voi olla pitkiä Virtuaali ympäristössä liian hidasta illuusio särkyy Jokainen piste tarvitsee 3 koordinaattia

Rajoituksia ja muuta huomioitavaa Toimisto tuoli pyörii jalkansa ympäri Ovet aukeaa Laatikko avataan Törmäykset Takana edessä näkyvyys Läpinäkyvyys Varjot ja heijastukset

Monimutkaiset päällystetyt pinnat, joissa valolla on suunta ja käytetään varjoja ja heijastuksia vaatii pitkän renderöinti ajan ja paljon konetehoja. Varsinkin liikkuvan kuvan renderöintiin kuluu aikaa. Ydinräjähdys tuhojen simulointi videon tekemiseen käytettävä supertietokone laskee 360 triljoonaa laskutoimitusta sekunnissa, silti valmis video on vasta 2-4 kk. Kymmenen vuotta sitten olisi mennyt 60 000 vuotta.

Inhimilliset tekijät

Ihmisen aistit Perusaistit Näkö Kuulo Haju Maku Tasapaino Somaattiset aistit Tunto Asento Kuuma Kylmä Kipu

Väri reseptorit Syvyysnäkö Stereonäkö Kuvan muodostus Välkyntä

Äänen suunta ja voimakkuus vaikuttaa mielikuvan syntyyn

Näkö ja kuuloaistien lisäksi tärkeitä aisteja virtuaali maailmassa on tunto- ja tasapainoaistit. Kehon tulisi reagoida virtuaali maailman tapahtumiin Eläytyminen onnistuu paremmin jos esineitä pystyy Koskettamaan Siirtämään Tuntemaan niiden paino

Ihmisiä on monenlaisia, käytössä tulisi huomioida Helppo käytettävyys Sopivuus erikokoisille ihmisille Ei aiheuta väsymystä Pahoinvointia Ei vaadi pitkää mukautumisaikaa Turvallista käyttää On tiedettävä mikä on todellisuutta ja mikä ei