Suvaitsevaisuuden ja monikulttuurisuuden edistäminen koulussa ja kerhotoiminnassa Eeva Ahtee ja Virva Kela-Piironen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
. Rauman freinetkoulu.
Harvialan koulu ja päiväkoti
Monikulttuurisuus opetuksessa
Käytännön työkaluja globaalikasvatuksen tueksi
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
S2-tiimin muistiinpanot
Isi tuli! Vastuullista isyyttä tukeva vertaistukiryhmä
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Romanioppilaiden perusopetuksen kehittäminen Kouvolassa
Tukevasti alkuun, vahvasti kasvuun –hanke, Helsinki
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Yhteisöllisyyden uusi tuleminen
Mannerheimin Lastensuojeluliitto Lapsi- ja perhetoiminta
Tiedotustilaisuus OAJ Loimaan opettajien paikallisyhdistys
Lasten Kuvataide & Kädentaito
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
LAHDEN KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
■ Vantaan Nicehearts ry on vuonna 2001 perustettu tyttö- ja naistoimintaa tuottava yhdistys, joka toimii alueellisena Naisresurssikeskuksena. Yhdistyksen.
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
KERHOTOIMINTA VARISSUON KOULUSSA
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Sosiaalinen kuntoutus
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Yhteisöllisen ohr:n huomioitava
LUKUINTOOLLEN! Kirjaston ja koulun yhteistyötä Kurikan malliin
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
LAHDEN KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT Alue- ja kouluyhteistyötä 2012.
Musiikki elämään. Musiikki elämään Osallistavan konserttitoiminnan ja yleisöyhteistyön alueellinen kehittämishanke 2011−2013.
”Menestystarinoita” Urban II –ohjelmassa.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Mitä on kulttuuri?.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Espoo ”Tavoitteena on kaksikielisyys !”
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Sinisiiven vanhempainilta Lähes sama tuttu porukka kuin viime keväänä jatkaa päiväkodissa, osa siirtyi vain eskariin ja kouluun. Lisäksi meillä.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
Vaajakosken koulun Vanhempainyhdistys Sokkeli ry
Koulu & Kirjasto Oulussa Elina Kauppila
Kohtaamisia pelimaailmassa
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Koulu alkaa klo 9.00.
Heinävaaran koulun vanhempainilta ( E-6)
Yhteistyö eri luokka-asteiden välillä eli Supportive Cross-age-peer-tutoring KAT.
-kiertue Pohjois-Pohjanmaan Liikunta ry.
6. työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
talven hauska ulkopeli meille kaikille
Opiskeluhuollon palvelut
Oma Häme Lape: Koulutuskuntayhtymä Tavastian osahanke
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
Opetus-ja kulttuuriministeriön Koululaiskyselyn 2019 tulokset neuvotteleva virkamies Iina Berden, opetus- ja kulttuuriministeriö varatoimitusjohtaja.
Esityksen transkriptio:

Suvaitsevaisuuden ja monikulttuurisuuden edistäminen koulussa ja kerhotoiminnassa Eeva Ahtee ja Virva Kela-Piironen

Hankkeen tavoitteet Kieli- ja kulttuuritietoisen kasvuympäristön vahvistaminen Lasten ja nuorten kasvun tukeminen ja syrjäytymisen ehkäisy osallisuuden mahdollisuuksia lisäämällä eri kieli- ja kulttuuritaustoista saapuville lapsille ja nuorille Kieli-, kulttuuri- ja kansainvälisyyskerhojen lisääminen Koulun ja kolmannen sektorin välisen yhteistyön tiivistäminen monikulttuurisuuden edistämiseksi

Tempo-orkesteri Jousisoitinorkesteri Vantaan kaupungin kulttuuripalvelut vastaavat organisoinnista. Mukana sekä maahanmuuttajataustaisia että valtaväestöön kuuluvia lapsia (n. 50 lasta) Soittimet lainataan lapsille. Näin tarjotaan vähävaraisten perheiden lapsille mahdollisuus musiikkiharrastukseen. Länsimäen ja Kytöpuiston koulujen oppilailla mahdollisuus osallistua orkesteriin. Musapajat esikoululaisille ja ekaluokkalaisille (n. 45 lasta). Sumo-hankkeen avulla etsitään ja tehostetaan toimintamalleja Länsimäen ja Kytöpuiston kouluilla toimivan Tempo-orkesteritoiminnan kehittämiseksi. Tempo-orkesteritoiminnan tavoitteena on ollut kosketuspinnan luominen maahanmuuttajien ja kantaväestön välille, keskinäisen kumppanuuden edistäminen musiikin avulla ja eri-ikäisten ja monikulttuuristen ihmisten yhteisön rakentaminen. Mukaan pääsevät oppilaat, joilla ei muuten ole mahdollisuutta musiikin opiskeluun. Orkesterissa soittaa tällä hetkellä sekä suomalaisia että maahanmuuttajalapsia Länsimäen ja Kytöpuiston kouluista. Orkesterissa on noin 50 soittajaa. Orkesterintoiminnan lisäksi kaksi kertaa viikossa koulun 45 oppilasta osallistuvat musapajoihin, joissa opetellaan lauluja ja rytmejä. Orkesteriin ja musapajoihin osallistuminen on oppilaille maksutonta ja soittimet annetaan käyttöön ilmaiseksi. Kytöpuiston koululla järjestetään Tempo-orkesterin toimintaan liittyvää musapajatoimintaa esikoululaisille ja ekaluokkalaisille. Tämän lisäksi samalla koululla on edistyneempien jousisoittajien kerho. Soittajat ovat olleet mukana Tempo-orkesterissa, ja heidän taitonsa ovat kehittyneet edistyneiden tasolle. Myös Länsimäen koulussa järjestetään Tempo-orkesteriin liittyvää musapajatoimintaa.

Somalialaisten kasvatus ja terveys ry Afrikkaviikko koululla Kirjallisuus Musiikki Ruoka Käsityöt Esillä koulussa koko viikon Teemapäivä Koko koulun yhteinen juhla Viikon aikana oppilaiden tekemät naamarit, kilvet ym. mukaan. Gambialaista ja Somalialaista musiikkia Oppilailla mahdollisuus kokeilla soittaa rumpuja

Vantaan kaupungin kulttuuripalvelut ja Taikalamppuverkosto Kuvataidekerhot ja taideprojektit. Yhteistyökumppani organisoi, tekee hallinnollisen työn; ennakkovalmistelut, sopimuskäytännöt taiteilijoiden kanssa. Osallistujat kerhoihin: ohr, maahanmuuttajakoordinaattorit. Lopputuloksena taidenäyttely tai taideteos Taiteen Taikaa! –kuvataidekerhot (kevät ja syksy) Kuvataidetta maalaten, savitöitä ja rakentelua. Sadutus ym. keinot myös käytössä. Lennä leijani –taideleiri perheille 5.-7.6.2012 Perheet valmistavat omat leijat ja lennättivät niitä leirin lopuksi ”Säilyttämisen arvoista?” - Yhteisötaideprojekti Aurinkokiven toimintayksikön julkisivuun Tutkitaan omaa historiaa ja pohditaan mikä siinä on arvokasta Kivistön ja Uomarinteen koulujen lapset vuoden 2012 (taiteilija valvoo työtä 2015 asti)

Kassandra ry:n taidetyöpajat syksyllä Maahanmuuttajataustainen taiteilija vierailee koululla vetämässä työpajan 18 koululla 45 työpajaa Yhden työpajan kesto 45 minuuttia Djemberummutus Afrikkalaisen kulttuurin riemua rummuttaen djemberummuilla! Srilankalainen tanssi Srilankalaisessa tanssipajassa ohjaaja opettaa, miten riikinkukko tai tiikeri ilmaistaan tanssiliikkein. Afrikkalaiset rytmit ja tanssit Afrikkalaiset rytmit tutuiksi tanssin kautta!  Teatteri-ilmaisu Tehdään erilaisia teatteri-ilmaisun harjoituksia.

Alakoulujen omat kerhot Mikkolan koulu, sanastokerho Laaditaan oman äidinkielen opettajien kanssa kuvalliset sanakortit Sanojen opettelua korteilla pelaten (alias -tyylisesti) ja laulaen Sekä vanhemmat että lapset voivat osallistua Kortteja voidaan käyttää myös esiopetuksessa Hakunilanrinteen koulu, vanhempi -lapsikerho Liikuntaa Pieniä retkiä Kulomäen koulu, kuvataide –käsityökerho Laadukkaan kodin ja koulun välisen yhteistyön tueksi Sekä maahanmuuttajataustaisia ja valtaväestöön kuuluvia lapsia ja vanhempia

Yläkoulujen omat kerhot Kilterin koulu läksykerho Kaikilla koulun oppilailla on mahdollisuus osallistua Opettajat voi kannustaa oppilaita osallistumaan Kaksi kertaa viikossa Hakunilan koulu elokuvakerho 6.-9. –luokkalaisille Elokuvakerho pedagogisena työvälineenä mahdollistaa vaikeiden ja tärkeiden ristiriitojen nostamisen keskusteluun ja oppimiseen Alue on nostettu mediassa esiin negatiivisessa valossa gettoutumisesta ja syrjäytymisestä puhuttaessa. Mielikuvien muuttaminen vaatii työtä ja dialogia, jossa elokuvat toimivat erinomaisena apuvälineenä. Tätä varten on hankittu elokuvalisenssi, joka antaa oikeuden näyttää useita Hollywood-elokuvatuottajien teoksia

Walter ry:n luennot ja muu koulutus Walter ry:n luennot yhteensä 15 koululla Koulutusta kerho-ohjaajille ja opettajille: Globaalikasvatuspäivät kesäkuussa Opettajat, kasvattajat ja järjestötoimijat osallistujina Ajankohtaisten aiheiden pohtimista ja verkostoitumista Sirkusohjaajakoulutus, Mikkolan koululla Magenta, ja Vantaan kaupungin kulttuuripalvelut Miten sirkusta voi hyödyntää erilaisten oppilaiden kanssa

Hankkeen rahoituksen vaikutus kerhotoimintaan Sumo -teema herättänyt uusia ideoita: Kokonaisvaltainen ote: vanhemmat mukana, koko koulun teemaviikko Taiteilijavierailut kouluissa Kaksi erilaista koulua tutustuvat toisiinsa Kerhotoimijoiden kouluttaminen Uusi näkökulma vahvistaa suvaitsevaisuutta koulussa Kerhojen teemana ei suvaitsevaisuus päälleliimattuna, vaan osana toimintaa Joustavuus rahoituksessa tukee kerhotoiminnan kehittämistä Pitkäjänteinen kehittely. Idean loppuun saattaminen.