YKSIKÖINTI.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lieksan kaupungin maaseutu
Advertisements

Raimo Päivärinta Luokite-esitelmä.
Maanrakennus.
Palkkatuki.
Puimuri - kaava.
Porin yksikkö 1 Opintotoimisto,Marja Karttunen TENTTIOHJESÄÄNTÖ.
LUONNONLÄHEISTÄ PALVELUASUMISTA
treeni.fi harjoituspäiväkirja
KIVIMÄEN MOOTTORIRADAT -HANKE-
OPINNÄYTETYÖSEMINAARI HANNA KETTUNEN
Yksityistietilaisuus
Asunnon vuokraaminen:
Työ,ja teho.
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
Yksiköiden laskenta Kiinteistön yksiköt saadaan kertomalla liikennelajin ohjepainoluku käytetyllä matkalla (km) sekä mahdollisilla korjauskertoimilla.
Perhepäivähoitajia koskeva neuvottelutulos
MML / ILMAKUVAKESKUS ORTOKUVATUOTANTO ESITTELY
Maastossa liikkuminen ja erätaidot
Nopeus s t v nopeus = matka: aika v = s :t
Rakentamisinvestointi tilan taloudessa Perttu Pyykk ö nen Tyyppinavettahankkeen päätösseminaari Säätytalo
Korkolaskuja Jos tehtävässä ei ole annettu päivämääriä,
ERIKOISKULJETUS TRAKTORILLA
Koskimäen tila Loimaa 40 ha ( Luomu –89 ) 70 Emakkoa
Maataloustukien täydentävät ehdot Viherryttämistuki
Voima työ teho Laske oman suorituksen käytetyn voiman, työn ja tehon pöytäkirjan perustella.
Uuden työehtosopimuksen keskeinen sisältö Otaniemi
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Miten korvata kivihiili
Psykoterapia ja avohoito on edullista
Konstit on monet Kirjastojen kotipalvelukuljetuskyselyn tuloksia Marja Heroja Johanna Oosi-Villikka Koti- ja laitoskirjastohenkilöstön koulutuspäivä Tampere.
TYÖAIKAAN LIITTYVIÄ SÄÄDÖKSIÄ JA SÄÄNNÖKSIÄ
Tukioikeuksien siirrot
1.5. Trigonometriset yhtälöt
KVTES luku IV vuosilomalaista johtuvat muutokset 2013
Maatalousyrittäjien eläkelaitos 2006 / Sarja 6.1
Käyttösuhdelaskenta …Liikenteellisen toimivuuden arviointi.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Metsätilan arvon määritys
Akavan Erityisalat Yksityissektorin työmarkkinatutkimus 2009.
TOLERATE research meeting Progress by FMI: some results for weather extremes Kirsti Jylhä Thanks to material: Seppo Saku, Ari Venäläinen, Teija.
Yksityisteiden avustukset 2012 Kunnossapitoavustus Perusparannusavustus.
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
Tieyksiköinti.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Työttömien määrän kehitys 2007–2013 iän mukaan
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Yksityisteiden avustukset 2011
Matematiikka ja fysiikka AUTO-ALA
Metsävähennys Timo Hannonen Mhy Päijät-Häme.
Sukunimi Salo 2009 Salon kaupungin energia- ja kasvihuonekaasutase vuodelle 2009.
Mitä tilastot kertovat ulkona liikkumisen turvallisuudesta/turvattomuudesta ANTTI IMPINEN / THL.
Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Tukihakukoulutus kevät 2015
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
PTT Talousnäkymät Pellervon Päivä Pasi Holm Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos.
Vesialueiden yhdistäminen
VALTION AVUSTUKSET YKSITYISTEIDEN PERUSKUNNOSTUKSEEN.
Suomen UNICEFin vapaaehtoistoiminnan kysely 2017
Luento 4: Päistehaitta & Supistumishaitta
ALUEELLINEN TIETOIMITUS
LUOMUVILJAN SIEMENTUOTANTO
TIEN YLITTÄMINEN.
Ympäristökorvauksen korvauskelpoisuus ja sitoumusten muutokset
Rekan ratissa istuu isiä ja äitejä
Esityksen transkriptio:

YKSIKÖINTI

(julkaisu Nro.92 / 2010) soveltaen TIEYKSIKÖINTI Tieyksiköinti on toimenpide, jolla tien rakentamis- tai kunnossapitokustannukset jaetaan tiestä saatavan hyödyn eli käytännössä tien käytön mukaan osakkaille. Tieosakkaan tien käyttö määritetään tonnikilometreinä, jolla tarkoitetaan keskimääräisen vuotuisen liikenteen kokonaispainon ja käytetyn matkan tuloa Yksiköinti suoritetaan Maanmittauslaitoksen tieyksiköintisuositusta ”Käsikirja yksityisteiden tienpidon osittelusta” (julkaisu Nro.92 / 2010) soveltaen

TIEYKSIKÖINTI Tieyksiköiden päivittäminen. Yksityistielain 29 §: ”Jos tieyksikköjen jako on ollut voimassa vähintään viisi vuotta, on tieosakkaalla … oikeus vaatia, että koko kunnossapidon ositus toimitetaan uudelleen”. Myös siinä tapauksessa, että tienkäyttö on olennaisesti muuttunut osakas voi vaatia yksiköintiä korjattavaksi. Yksiköinti ei ole kallis toimenpide.

TIEYKSIKÖINTI Tieyksiköt lasketaan liikennelajeittain todellisen tienkäytön perusteella. On arviointitehtävä, ei mittaus- tai punnitustehtävä. Tiekunta tekee itse, tieisännöitsijä, maanmittaustoimitus, tielautakunnantoimitus tai muu ostopalvelu. Kokonaan uuden yksikkölaskelman tekemisestä ja vahvistamisesta maininta kokouskutsuun. Osakkaalla aina oikeus vaatia muutoksia jos tien käyttö on muuttunut. Muutoksista päättää tiekunnan yleinen kokous

Ei lyhimmän matkan mukaan, vaan käytetyn matkan. Useammasta ruokakunnasta useammat yksiköt. Ei talviaurausta kesämökkiyksiköillä (150-300 tonnia). Kesämökkiyksiköihin 500–700 tonnia sisältyy talviauraus Maatilalta muualla töissä, korotus asumisyksiköihin. Peltoyksiköt keskimääräisten viljelytietojen perusteella. Tienvarren vuokrapeltojen yksiköt pellon omistajalle, vuokraajalle vain jos vuokraajakin tieosakas. Muualla olevien vuokrapeltojen yksiköt viljelijälle. Normaalit metsäyksiköt myös päätehakkuun jälkeen.

Painoluvut ULA - Asuinkiinteistö 900 tonnia, ruokakunnalla on henkilöauto ympärivuotiseen asumiseen tarkoitettu kiinteistö Jossa on yksi ruokakunta josta käydään normaalisti töissä kiinteistön ulkopuolella Sisältää normaalit asumisen kuljetukset jätekuljetukset, posti, koulukuljetus, palveluliikenne painoluvun korjaustekijät - ei liikennöidä henkilöautolla -20…60% - liikennöi kaksi henkilöautoa +10…30% - liikennöi useampi henkilöauto +30…50%

ULL - Lomakiinteistö Yksi ruokakunta 150 tonnia, käydään harvemmin (1-3 viikon ajan) 300 tonnia, käydään normaalisti (4-5 viikon ajan) ja vain kesällä 500-700 tonnia, käydään useasti tai kiinteistöä käytetään kakkosasuntona (käytetään ympäri vuoden) Rakentamaton tontti 30 tonnia painoluvun korjaustekijät - ei liikennöidä henkilöautolla -30…60% - liikennöi useampi henkilöauto +10...50%

ULM - Maatila, talouskeskus 750-900 tonnia, ruokakunnalla on henkilöauto painoluvun korjaustekijät - ei liikennöidä henkilöautolla -30…60% - liikennöi kaksi henkilöautoa +10…30% - liikennöi useampi henkilöauto +30…50% 900 tonnia käytetään mikäli maatilalta käydään töissä tilan ulkopuolella (asuinkiinteistö painoluku)

ULV - Maatila, viljelmän ulkoinen liikenne Peltopinta-alasta riippuvaan ulkoiseen liikenteeseen (ULV) lasketaan talouskeskuksen ja ulkoisen kohteen väliset tarvikkeiden hankintamatkat, lannoitteiden ja siementen kuljetukset sekä sadonkuljetukset. Painoluvut on laskettu viljelykiertoja käyttäen. karjatilat, 25 tonnia / hehtaari viljatilat, 25 tonnia / hehtaari sokerijuurikas- ja perunatilat 75 tonnia / ha Lannan kuljetus tien ulkopuoliseen kohteeseen 25 tonnia ha tai kuorma painoluvun korjaustekijät - Luomutila – 5 …- 10%

SLV - Maatila, viljelmän sisäinen liikenne Viljelmän sisäinen liikenne lasketaan peltolohkoittain Peltolohkolla tarkoitetaan tässä aluetta, jolla kasvinviljelytyöt suoritetaan viljelytekniikan ja töiden ajoituksen suhteen yhtenäisesti. Peltolohkon sisäiseen liikenteeseen lasketaan kaikki viljelmän normaalit viljelytyömatkat, joka tapahtuvat tilan talouskeskuksesta pellolle. Lannoitteiden, siementen ja tuotteiden vienti pellolta tilan varastoon karjatiloilla on laskettu myös lietelannan ja oljen kuljetusmatkat

SLV - Maatila, viljelmän sisäinen liikenne Karjatilat, 120 tonnia / hehtaari Viljatilat, 50 tonnia / hehtaari Sokerijuurikas- perunatilat, 100 tonnia / hehtaari Hoidettu viljelemätön pelto, 15 tonnia / hehtaari, kesannot luonnonhoitopelto, niitto kerran kesässä, ei korjata satoa Lannan kuljetus erillisenä 25 tonnia / hehtaari tai kuorma Painoluvun korjaustekijät - peltokappaleen pinta-ala yli 5 ha lohkoilla – 10 – 30 % - Luomutila – 5 – 10 %

ULVm - Maatila, maidonkuljetus Painoluvut - tankkiauton paino - luovutuskertojen määrä Lyhintä reittiä pitkin Ulkoista liikennettä 12-16-20 tonnia * 15 kertaa kuukaudessa * matka * matkan korjauskerroin

Metsä ulkoinen liikenne ULMe - puutavaran kuljetuksista aiheutuva liikenne - käyttömatka todellinen matka metsälohkon painopisteestä tiekunnan tietä ulospääsy kohtaan sisäinen liikenne SLMe - metsänhoitotöistä aiheutuva liikenne - käyttömatka talouskeskuksesta metsälohkolle koko liikenne MeL - ulkoisen ja sisäisen liikenteen käyttämä matka sama (omistaa vain metsää yksityistien varrelta tai metsän hoito suoritetaan ulkopuolisen toimesta) - käyttömatka todellinen matka metsälohkon painopisteestä

Metsä painoluvut

EL - Erityisliikenne Erityisliikenne katsotaan kaikki tavanomaisesta asumisesta, maa- ja metsätaloudesta poikkeava liikenne sekä yritystoiminnasta johtuva liikenne. Painoluvun laskenta - vuotuinen matkojen lukumäärä (menomatka ja paluumatka lasketaan kumpikin erikseen) ja - kyseisessä liikenteessä käytetyn ajoneuvon keskimääräinen kokonaispaino (ajoneuvo + kuorma)

EL - Erityisliikenne • liikeyritys: pankki, posti, kauppa, parturi tms. • kauppapuutarha • uimaranta, venesatama, ampumarata, metsästysmaja • golfkenttä, urheilukenttä, laskettelurinne, matkailunähtävyys • teollisuuslaitos • soran- tai muiden maa-ainesten ottopaikka, turvetuotantoalue • yritysten lomanviettopaikat • hevostalli, ravivalmennus, ratsastus, hevosten kuljetukset • perhepäivähoito, päiväkoti, hoivakodit • kesäjuhlat tai muut tapahtumat • jätevedenpumppaamo, vedenottamo

EL - Erityisliikenne Maa- ja metsätalouden harjoittamisesta aiheutuvaa ylimääräistä ja säännöllistä liikennettä, jota ei lueta viljelmän normaaliin sisäiseen tai ulkoiseen liikenteeseen • teurasajo (esim. lihakarjatilat, broilerikasvattamot) • rehukuljetukset (esim. siipikarja- ja sikatilat) • kuivikkeen (turpeen yms.) kuljetukset • tuotantorakennusten lämmitykseen liittyvät ajot • asiakasliikenne suoramyynti-, maatilamatkailu-, viini-, mansikanviljely- tms. tiloille • kaikki liikenne, joka aiheuttaa tavanomaisesta viljelystä poikkeavaa henkilö- tai kuorma-autoliikennettä tilalle.

EL – Erityisliikenne esimerkkejä a) Golfkentällä on 300 jäsentä. Jäsenet tekevät keskimäärin 30 matkaa päivässä 120 päivän ajan vuodessa. Painoluvuksi saadaan: 2 x 30 kertaa/päivä x 120 päivää/vuosi x 1 tonni = 7 200 tonnia/vuosi b) Maatilan yhteydessä olevalta soramontulta ajetaan soraa noin 300 irtokuutiometriä (i-m 3 ) vuodessa. Yksi irtokuutiometri soraa painaa n. 1,6 tonnia. Kuljetukseen käytetään 4-akselista kuorma-autoa, jonka kuormakoko 17 tonnia, tyhjäpaino 15 ja kokonaispaino 32 tonnia. Soran paino: 300 i-m 3 x 1,6 tonnia = 480 tonnia Täysiä kuormia: 480 tonnia/17 tonnia = 28 kpl Kuljetuksen kokonaispaino: 28 x 32 t + 28 x 15 t = 1 316 tonnia/vuosi

LINKKEJÄ http://www.maanmittauslaitos.fi/aineistot-ja-palvelut http://www.tieyhdistys.fi/etusivu/