Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yksityistietilaisuus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yksityistietilaisuus"— Esityksen transkriptio:

1 Yksityistietilaisuus 23.2.2012
Tienpidon osittelu Yksityistietilaisuus

2 Osittelu Tarkoituksena määrittää kunkin tietä käyttävän osakkaan osuus tiekunnan menoista. Peruslähtökohtana osakkaan omistaman kiinteistön todellinen tien käyttö. Tärkeintä on saada määritettävät yksiköt toisiinsa nähden oikeisiin suhteisiin. Vanhaa osittelua joudutaan tarkistamaan kun tien käyttäjäksi tulee uusia osakkaita vanhojen osakkaiden tien käytössä tapahtuu muutoksia peritään maksua tien tilapäisestä käytöstä ORIMATTILAN KAUPUNKI

3 Osittelu Osittelun periaatteet on tarkoitus uudistaa lähivuosina yksityistielain uudistamisen yhteydessä. 2010 on tarkistettu ja selvennetty määritelmiä sekä painolukujen perusteita tieyksikköjen laskemiseksi asuin- ja lomakiinteistöille lisätty ohjeistus rakentamattomien rakennuspaikkojen huomioonottamisesta lomakiinteistöjen käyttömäärien luokittelua tarkistettu maa- ja metsätalousliikenteen painoluvut tarkistettu vastaamaan yleisesti käytössä olevaa konekantaa ORIMATTILAN KAUPUNKI

4 Tieosakastyypit ja liikennelajit
1. Asuinkiinteistö (A) Asuinkiinteistön ulkoinen liikenne (ULA) 2. Lomakiinteistö (L) Lomakiinteistön ulkoinen liikenne (ULL) 3. Maatila (M) Talouskeskuksen ulkoinen liikenne -asumisesta aiheutuva liikenne (ULM) -maitoajot (ULMa) Viljelmä Ulkoinen liikenne -maatalousammatin harjoittamisesta aiheutuvat ajot (ULV) Sisäinen liikenne (SLV) Metsälö Metsäliikenne (MeL) -puutavaran kuljettamisesta ym. aiheutuva ulkoinen liikenne(ULMe) -metsätöistä ym. aiheutuva sisäinen liikenne (SLMe) 4. Elinkeinon harjoittajat ja muut erityiskäyttäjät (E) Erityisliikenne (EL) ORIMATTILAN KAUPUNKI

5 Tienpitokustannusten osittelu
Tienpitovelvollisuus jaetaan tieosakkaiden kesken sen hyödyn mukaan, minkä tien katsotaan kullekin osakkaalle tuottavan. Tienpito käsittää tien tekemisen ja kunnossapidon uuden tien rakentaminen ennestään olemassa olevan tien siirtäminen, levittäminen muu parantaminen isompien routavaurioiden ja tulvavaurioiden korjaaminen siltojen ja isompien rumpujen uusiminen tai korjaaminen tien kantavuuden parantaminen ja samalla tien kuivatuksen parantaminen leikkaukset, pengerrykset ORIMATTILAN KAUPUNKI

6 Tienpitokustannusten osittelu
Kesäkunnossapito höyläys ja/tai lanaus sorastus (kulutuskerrokseen mursketta tai soraa) Pölynsidonta ojien ja rumpujen kunnostus ja avaus sekä tienvarsien raivaus, niitto yms. Talvikunnossapito auraus aurausviitoitus Talvihöyläys ORIMATTILAN KAUPUNKI

7 Tienpitokustannusten osittelu
Rakentamiskustannusten osittelu Se suhteellinen kustannusten säästö, jonka tie kullekin tieosakkaalle tuottaa. Tieosakkaan tien käyttö määritettynä tieosakkaan talousyksikön keskimääräisen pysyväisluontoisen käytön perusteella. Kunnossapitokustannusten osittelu Ositteluperusteena on kunkin tieosakkaan tien käyttö Määritetään tonnikilometreinä. tieosakkaan keskimääräisen vuotuisen liikenteen kokonaispaino (tonnia) kerrotaan käytetyn matkan (kilometriä) pituudella. ORIMATTILAN KAUPUNKI

8 Tieyksiköiden laskeminen
1. Tieosakaskohtaiset tiedot kerätään tieosakkailta tiedonkeruulomakkeelle. 2. Täydennetään tarpeen mukaan kartalta tai muista tietolähteistä. tieosakkaan liikennelajit pelto- ja metsälohkojen pinta-alat liikennelajien ohjeelliset painoluvut kunkin liikennelajin tarvitseman tievälin pituus kilometreinä 3. Ratkaistaan, voidaanko osittelu suorittaa suoraan ohjeellisten painolukujen mukaan vai onko niitä oikeudenmukaisen tuloksen saamiseksi tarkistettava tieosakaskohtaisilla korjaustekijöillä. korjaustekijöitä pyritään käyttämään mahdollisimman vähän ORIMATTILAN KAUPUNKI

9 Tieyksiköiden laskeminen
4. Lisätään ulkoisen liikenteen matkan korjauskertoimet. määritetään liikennelajeittain tievälin pituuden perusteella sisäisen liikenteen osalta ei yleensä käytetä korjauskertoimia 5. Laaditaan tieyksikkölaskelma, jossa tieosakkaiden tonnikilometrit lasketaan liikennelajeittain ja yhteensä. vapaamuotoisesti tavalliselle paperille valmiiden lomakkeiden käyttö tietokoneohjelma ORIMATTILAN KAUPUNKI

10 Tieyksiköiden laskeminen
Tieyksikkölaskelmasta tulee selvitä seuraavat asiat: tieosakastyyppi (maatila, asuinkiinteistö jne.) liikennelajit kiinteistöittäin ja lohkoittain (ULA, ULV, SLV jne.) pelto- ja metsälohkon pinta-ala, ha painoluvun ohjearvo käytetty matka, km korjauskertoimet (painoluvun, matkan ja sivuetäisyyden) osakkaan lopulliset tonnikilometrit (tieyksiköt) ORIMATTILAN KAUPUNKI

11 Tieyksiköiden laskeminen
6. Laaditaan tarpeen mukaan maksimikustannusten tarkistuslaskelma jos liikenteen tiheyksissä eri tieväleillä on suuria eroja tien varrella on osakastihentymiä ja tieosakkaat käyttävät hyvin eripituisia tievälejä ORIMATTILAN KAUPUNKI

12 Painoluvut 1. Asuinkiinteistö
Yksityistien vaikutuspiiriin kuuluva ympärivuotiseen asumiseen tarkoitettu kiinteistö, jolla on pientalo, ei kuitenkaan maatilan päärakennus Asuinkiinteistön liikenne on ulkoista liikennettä (ULA) 900 tonnia/asunto 1 henkilöauto, jolla käydään päivittäin töissä kiinteistön ulkopuolella sisältää jätekuljetukset sekä kaikille yhteisten palvelujen kuljetukset ORIMATTILAN KAUPUNKI

13 Painoluvut 2. Lomakiinteistö
Kesäasumiseen tarkoitettu loma-asunto ja siihen liittyvät talousrakennukset Lomakiinteistön liikenne on ulkoista liikennettä (ULL) Kolme luokkaa jotka määräytyvät lomakiinteistön käyttötiheyden perusteella A. Kesäkäyttö 150 – 300 tonnia/lomakiinteistö B. Ympärivuotinen käyttö 500 – 700 tonnia/ lomakiinteistö C. Rakentamaton 30 tonnia/rakennuspaikka ORIMATTILAN KAUPUNKI

14 Painoluvut 3. Maatila Liikenne erotellaan talouskeskuksen liikenteeksi sekä pelto- ja metsälohkoista johtuvaksi liikenteeksi. Jos maatilaan sisältyy useampia kiinteistöjä, laaditaan niille yhteiset yksiköt tai ne merkitään tieyksikköluetteloon peräkkäin. Pellonvuokraaja ei ole tieoikeuden haltija. Tieyksiköt määrätään aina omistajalle. omistaja ja vuokraaja voivat keskenään sopia, että yksikkömaksut maksaa vuokraaja ORIMATTILAN KAUPUNKI

15 Luovutuskertoja kuukaudessa
Painoluvut 3.1. Talouskeskus 750 tonnia/maatila 1 henkilöauto, työssä käydään kotitilalla sisältää jätekuljetukset sekä kaikille yhteisten palvelujen kuljetukset Mikäli maatilalta käydään töissä tilan ulkopuolella, käytetään asuinkiinteistön painolukua. Maidonkuljetus maatilan talous- keskuksen ulkoista liikennettä (ULMa) Luovutuskertoja kuukaudessa Maidonkuljetus 30 15 10 Tankkiauto (20 tonnia) t 7 200 t 4 800 t Tankkiauto (16 tonnia) t 5 760 t 3 840 t Tankkiauto (12 tonnia) 8 640 t 4 320 t 2 880 t ORIMATTILAN KAUPUNKI

16 Painoluvut 3.2. Viljelmä Peltolohkon ulkoinen liikenne
Maatalousammatin harjoittamisesta johtuvaan ja peltopinta-alasta riippuvaan ulkoiseen liikenteeseen (ULV) lasketaan talouskeskuksen ja ulkoisen kohteen väliset tarvikkeiden hankintamatkat, lannoitteiden ja siementen kuljetukset sekä sadon kuljetukset. Nautakarjatilat 25 tonnia/hehtaari Viljatilat 25 tonnia/hehtaari Sokerijuurikas- ja perunatilat 75 tonnia/ hehtaari ORIMATTILAN KAUPUNKI

17 Painoluvut Peltolohkon sisäinen liikenne
Lasketaan peltolohkoittain. Tarkoitetaan aluetta, jolla kasvinviljelytyöt suoritetaan. Lasketaan kaikki viljelmän normaalit viljelytyömatkat, jotka tapahtuvat tilan talouskeskuksesta pellolle. Nautakarjatilat 120 tonnia/hehtaari Viljatilat 50 tonnia/hehtaari Sokerijuurikas- ja perunatilat 100 tonnia/ hehtaari Hoidettu viljelemätön pelto 15 tonnia/ hehtaari Lannankuljetus erillisenä 25 tonnia/ lietelantakuorma ORIMATTILAN KAUPUNKI

18 Painoluvut 3.3. Metsälö liikenne lasketaan metsälohkoittain, joilla tarkoitetaan metsänhoidollisesti pienintä yhtenäistä metsäaluetta. hakkuusta ja puutavaran kuljetuksista aiheutuva ulkoinen liikenne (ULMe) metsä-, perusparannus- ja metsänhoitotöistä ym. aiheutuva sisäinen liikenne (SLMe) Keskikasvu m3/ha/v metsämaa Hakkuukertymä m3/ha/v metsämaa Ulkoinen liikenne ULMe t/ha Sisäinen liikenne SLMe t/ha Metsälön koko liikenne MeL t/ha Etelä-Suomi 7,0 5,5 11 3 14 ORIMATTILAN KAUPUNKI

19 Painoluvut 3.4 Elinkeinon harjoittajat ja muut erityiskäyttäjät
Erityisliikenteeksi (EL) katsotaan kaikki tavanomaisesta asumisesta, maa- ja metsätaloudesta poikkeava liikenne sekä erilaisesta yritystoiminnasta johtuva liikenne. Lasketaan kertomalla keskenään vuotuinen matkojen lukumäärä käytetyn ajoneuvon keskimääräinen kokonaispaino (ajoneuvo + kuorma) ORIMATTILAN KAUPUNKI

20 Painoluvut Yritystoiminnasta johtuvaa liikennettä
liikeyritys: pankki, posti, kauppa, parturi tms. kauppapuutarha uimaranta golfkenttä venesatama teollisuuslaitos soran- tai muiden maa-ainesten ottopaikka Turvetuotantoalue matkailunähtävyys ampumarata metsästysmaja yritysten lomanviettopaikat laskettelurinne jne. ORIMATTILAN KAUPUNKI

21 Painoluvut Maa- ja metsätalouden harjoittamisesta aiheutuvaa ylimääräistä ja säännöllistä liikennettä, jota ei lueta viljelmän normaaliin sisäiseen tai ulkoiseen liikenteeseen teurasajo (esim. lihakarjatilat, broilerikasvattamot) rehukuljetukset (esim. siipikarja- ja sikatilat) kuivikkeen (turpeen yms.) kuljetukset tuotantorakennusten lämmitykseen liittyvät ajot asiakasliikenne suoramyynti-, maatilamatkailu-, viini-, mansikanviljely- tms. Tiloille kaikki liikenne, joka aiheuttaa tavanomaisesta viljelystä poikkeavaa henkilö- tai kuorma-autoliikennettä tilalle. ORIMATTILAN KAUPUNKI

22 Painoluvut Muu erityisliikenne jokavuotiset kesäjuhlat tms.
hoiva- ja päiväkodit jätevedenpumppaamot yms. Huoltorakennukset metsästys- ja kalastusoikeus ravivalmennus, ratsastus jne. ORIMATTILAN KAUPUNKI

23 Käyttömaksut 1. Soranajosta määrättävä käyttömaksu
Jos tieosakas säännöllisesti myy ja kuljettaa soraa alueeltaan, on soranajo huomioitava hänen tieyksiköissään. Jos soranajo on tilapäistä, voidaan tieosakkaalle määrätä tieyksiköiden lisäksi kuljetusten perusteella käyttömaksu. Tonnikilometrit saadaan laskettua ja hinnoiteltua, kun kuljetettava kokonaiskuutiomäärä ja kuljetusmatka ovat tiedossa. ORIMATTILAN KAUPUNKI

24 Käyttömaksut 2. Maitoautolle määrättävä käyttömaksu
Jos tieosakkaana on maidontuottajia, otetaan maitoajoista aiheutuva rasitus huomioon heidän tieyksiköissään. Jos maidontuottajia ei ole, mutta maitoauto käyttää tietä esim. oikotienä, voidaan meijeriltä tai kuljetusliikkeeltä periä käyttömaksua. ORIMATTILAN KAUPUNKI

25 Käyttömaksut 3. Erityiskäytöstä määrättävä käyttömaksu
Venevalkamasta, uimarannasta, metsästysseuralle metsästysmajasta tai pelkästä metsästyksestä aiheutuvasta liikenteestä määrättävät käyttömaksut on perustettava todellisen liikenteen arviointiin. 4. Jakeluyhtiöille määrättävä käyttömaksu Voimajohtojen kunnossapito- ja perus- parannustyöt. Käyttömaksu maksetaan käytettyä tiekilometriä kohden ja kymmeneltä vuodelta kerralla. ORIMATTILAN KAUPUNKI

26 Korjauskertoimet 1.Sivuetäisyyden korjaus 2. Matkan korjauskerroin
Korjauskertoimen käyttö ja korjauksen määrä on harkittava tapauskohtaisesti. ORIMATTILAN KAUPUNKI

27 Erityistapaukset Monihaaraiset tiet Läpikulkutiet
Osittelu tehdään pääsääntöisesti samalla tavalla kuin yksihaaraisen. Tieosakkaan käyttämän matkan pituus lasketaan pääasiallista kulkureittiä pitkin yleiselle tielle. Läpikulkutiet Osittelu suoritetaan pääsääntöisesti samalla tavalla kuin muillakin yksityisteillä. Tieosakkaan kulkeman matkan pituus lasketaan pääasiallista kulkureittiä pitkin yleiselle tielle. ORIMATTILAN KAUPUNKI

28 Erityistapaukset Ennestään olevan kulkuyhteyden huomioon ottaminen
Jos rakennetaan uusi tie korvaamaan vanha tie, rakentamiskustannusten osittelu tehdään suhteelliseen kustannusten säästöön perustuen. Määritetään säästö tonnikilometrien erotuksena vanhassa ja uudessa tilanteessa. ORIMATTILAN KAUPUNKI


Lataa ppt "Yksityistietilaisuus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google