Open Source Courseware OSCu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Kuopion keskusta Riistavesi Karttula Vehmersalmi Eteläinen ja läntinen maaseutu Kuopion kansalaisopiston toiminta-alue
Osaamisen ja sivistyksen asialla EVÄSTYSTÄ KEHITTÄMISTYÖHÖN Leena Nissilä Opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö.
Suupohjan seutuportaali –hanke
Vaasan yliopiston DI-koulutus Ilkka Virtanen Pohjanmaan Kauppakamari Teollisuuden Forum Vaasan yliopisto
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
Projektikatselmus Publicum Teknillinen korkeakoulu Publicum-ryhmä.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkko-opetuksen tuki
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ongelmaperustainen oppiminen
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena.
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
W w w. h a m k. f i Verkko-opiskelu Yrittäjyyden ja liiketoiminnan KT-keskuksessa Emmi Tarvainen
Hajautettujen kurssien organisointi OSCu-hankkeessa ITK’04 Stiina Kojonen TTY/Ohjelmistotekniikka.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Aktivoi opiskelijoitasi!
Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Teemu Kerola Interaktiivisen verkkomateriaalin tuotantoprosessi TKTL:llä (IVT) Taustoja Interaktiivinen.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Virtuaaliammattikorkeakoulu Yhteyshenkilöpäivät Outi Vahtila
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
Oodi-konsortio ja yliopistojen yhteistyö
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Open Source Courseware eli OSCu Ohjelmistotekniikan opetuksen verkostohanke Kirsti Ala-Mutka TTKK/Ohjelmistotekniikka.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Porin Yksikkö/Elektroniikka Piirilevyn suunnittelu – Tanja Jokinen ELEP-3310 PIIRILEVYN SUUNNITTELU 4 op Kevät 2007 Kurssin www-sivut:
Ohjelmistotekniikka - kurssin yleiset asiat Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTKK/Tite.
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
– Tietoliikennetekniikan perusteet Tietoliikennetekniikan perusteet 1, 2 ov 2. vuosi, periodi 1 - Introduction to Telecommunications.
Projektinhallinta it. lut
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Lapin yliopiston Avoin yliopisto Tervetuloa Avoimen yliopiston infotilaisuuteen.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 NMI Dialoog. Hankkeen tavoitteet  Tunnistaa opinnoissaan hitaasti etenevät ja keskeyttämisvaarassa olevat opiskelijat.
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
Jarno Laakso kirjastonhoitaja OULUN KAUPUNGINKIRJASTO
Kieliteknologian verkosto (KIT)
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
TY & ÅA sähköisen tenttimisen yhteiskäyttö:
Sataedun osuuden väliraportointi
Koulutuspäällikkö Taina Eriksson, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu
Kone- ja metallialalla
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Esityksen transkriptio:

Open Source Courseware OSCu

Open Source Courseware 2002: TTY, TAY, OY 2004: TTY, TaY, OY, TY, HY, TKK, ja uusia osallistujia otetaan edelleen Hanketta koordinoi TTY sekä kaikkien yliopistojen edustajista koostuva johtoryhmä OPM:ltä tukea

OSCun taustaa Tietotekniikka alana kehittyy nopeasti Ohjelmistotekniikan opiskelijamäärät ovat suuria Opettajaresursseja on vaikea saada  ongelmat samoja kaikille yliopistoille, lähdettiin hakemaan ratkaisua yhteistyön avulla

OSCun tavoitteet toimintamalli, joka vakiintuu osaksi yliopistojen normaaleja toimintoja kehittää ohjelmistotekniikan opetusta yliopistojen yhteistyön avulla perusopetuksen ongelmien helpottaminen, ei erityinen verkko-opiskelu

OSCun toiminta Lähtökohtina ohjelmistotekniikan yliopisto- opetuksen ongelmat Tietämyksen jakaminen yliopistojen välillä, toimintatapoina yhteinen kurssimateriaalipankki hajautettu kurssien toteutusmalli

Kurssimateriaalipankki opetusmateriaalit (luennot, harjoitukset, tentit, yms.) opetusohjeet, raportit ja palautteet Kurssimateriaalit ovat yhteisesti hyödynnettävissä GNU:n Free Documentation License:n mukaisilla ehdoilla

Hajautettujen kurssien toteutus

Vastuuyliopisto kurssin vetäminen, luennointi, kurssimateriaalin tuottaminen luennoitsija, vastuukurssimestari, assistentit Etäyliopisto paikalliset järjestelyt paikallinen kurssimestari, paikalliset assistentit Kurssihenkilökunta pitää viikoittain yhteisiä palavereita kurssikokonaisuuden yhtenäisyyden säilyttämiseksi

Yhteydenpito vastuu- opettaja vastuu- KM paikalliset assistentit paikallinen KM opiskelijat

OSCu vuosina : 4 kurssia (TTY 2, TaY 1, OY 1) 2003: 5 kurssia (TTY 2, TaY 2, OY 1) Opiskelijoita hlöä/kurssi, yhteensä : 8 kurssia (TTY 2, TaY 2½, OY 1, HY 1½, TY 1, TKK 1)

Vuosi 2002 Kurssit saatiin vietyä läpi eli malli osoittautui toimivaksi käytännössä Opiskelija- ja opetushenkilökuntapalautteessa puollettiin hankkeen ideaa, kritiikkiä lähinnä luentojen teknisistä häiriöistä Materiaalien laadun parantamiseen täytyi kiinnittää huomiota

Vuosi 2002 Vastuuopettajan aika ei välttämättä riitä kurssimateriaalien huolelliseen dokumentointiin Kurssihenkilökunnan motivaatio ja sitoutuminen hankkeeseen vaihtelevaa Ohjauksen ja opetuksen laatu eri oppilaitoksissa voi vaihdella yhden kurssin sisällä Huolellinen valmistelu ja yhteydenpito kursseilla parantaa opetuksen ja opiskelun laatua

Vuosi 2003 Hajautettujen kurssien toimintatapojen vakiinnuttaminen ja selkeyttäminen keväällä 2003 mallikurssi, jolla toteutettiin ja arvioitiin kaikkia toimintaohjeita huolellisesti Materiaalipankin tekninen toteutus Kurssimestari sai kiitosta

Vuosi 2004 ja tulevaisuus Koordinointi- ja organisointivastuiden selkeyttäminen yliopistoille Uusien osapuolten toimintaan mukaan ottaminen Jatkuva toiminnan seuraaminen ja kehittäminen Rahoitus?

Kohdattuja ongelmia ratkaisuineen vastuuluennoitsijalla liikaa töitä kurssimestari kurssin pitäminen kasassa aloitus- ja viikkopalaverit tekniset ongelmat videoneuvotteluissa parantunut vähitellen

Kysymyksiä? Lisätietoja: Stiina Kojonen