Erilaisia ostajatyyppejä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Puhetaito * Puhetaidosta on hyötyä kaikissa niissä tilanteissa, joissa haluat vaikuttaa toisiin ihmisiin. -Kukaan vaikuttamisammatissa toimiva.
Advertisements

PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Pikkupoika kysyi isältään...
Ostamiseen vaikuttavat tekijät…
Kysy kysymys parilta. Vastaus on tekstissä s
Toimintaohjeet opelle
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Tutkimustuloksia asunnonvaihtoprosessista ja Igglon ensimmäisistä kuukausista Jaana Wikström.
© 1999 Stakes / Hannele Hyppönen TKK sivu 1 (9) Esteettömyys teknologian kehittämisessä ja hyödyntämisessä Hannele Hyppönen Stakes.
”Yrityskauppa myyjän ja ostajan näkökulmasta!”
Mikä on paremmin kun hanke päättyy 2016? Mikä on muuttunut 2018 kun hankkeen päättymisestä on kulunut vuosi? Missä partneriryhmän ulkopuolella tuotteet.
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Ostamisen maailma Ostokyky ja ostohalu
Yksilö ostajana.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
ARVOPAPERISIJOITTAMINEN KAPPALE 6: JOHDANNAIS- INSTRUMENTIT
Markkinoinnin perusteet
Ketterän kehittämistyön suunnittelu Tavoitteena on  harjoitella tehtävien mitoitusta ja arviointia  tehdä työ sovituissa puitteissa  oppia tekemisen.
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Asiakkuudet luovalla alalla
Keskustelun vetäjän tukiaineisto Diat ja muistiinpanosivut.
Joyn tarina. Olen Joy, 10 vuotta vanha. Tykkään pelata verkkopalloa ystävieni kanssa!
Mitä ne ovat? Mitkä arvot ovat minulle tärkeitä?
- Vuokra-asunto: - Asunnon voi vuokrata yksityiseltä tai julkiselta taholta esim. kunnalta (yleensä edullisempia) - Ei tarvita suuria pääomia, pääsee helposti.
Kuvakäsikirjoitus.
Preppaus ENA 4.
NALLE PUH.
Saatavuus kilpailukeinona
Kaksi nunnaa lähti luostarista kaupunkiin myymään pikkuleipiä
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
…asiakassuhteiden luominen
Työrauha ja haastavat tilanteet
Nykyaikainen satu Kuningas sammakko Nainen oli pelaamassa golfia, ja hänen golfpallonsa lensi pusikon taakse. Hän lähestyi pusikkoa, ja näki sammakon.
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että itkettää...soita minulle. En lupaa, että saan sinut nauramaan, mutta voin itkeä kanssasi.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
VAPAAEHTOISTEN JOHTAMINEN. Minä “Happiness is a state of activity.” – Aristotle.
Yritykset ja yhteisöt ostajina ”Kaiken takana on…ihminen”
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Millainen liikkuja olen? Kuljen koulu matkat yleensä pyörällä. Illalla koulunjälkeen, kun olen kavereiden kanssa tai vapaa- ajalla tulee hyötyliikuntaa.
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Asemanseudun persoonat. Eläkeläinen Tärkeää mahdollisuus valmistella matka etukäteen ettei stressaa Matkustaessa tulee asemalle noin puoli tuntia ennen.
Algoritmi-harjoituksia…
Pienyritykset ja käytettävyys Ville Juhani Lehtonen, 49515B.
Suomalaisten suhtautuminen vapaa-aikaan KMT Kuluttaja Kevät06 Aikakauslehtien omat kysymykset Vastaajia 2426.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
omena banaani appelsiini tomaatti kurkku paprika
Asenteet.
Ostomotiivit.
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Suomi 1B – Y347 Mon and Wed – Exam
Kertausta tärkeimmistä asioista
Toimintaohjeet opelle
Olet ostamassa omaa asuntoa Pirkanmaalta. Bruttopalkkasi on 2971 €/kk, josta sinulle käteen jää verojen jälkeen 2018 €/kk. Omia säästöjä sinulla on 8000.
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
Kappale 7 Mikä sana? 1.Kun Hanna ei ole kesällä työssä, hänellä on _____________. 2.Suomalaiset syövät tätä yleensä kello Sana on _________. 3.Jos.
Suomi 2A Kotitehtävä: Harjoitus 11 1.Meidän täytyy soittaa Kristiinalle. 2.Minun täytyy matkustaa laivalla. 3.Sinun täytyy ajaa autoa. 4.Heidän.
Hanna, Ada ja Siiri M.  Fyysinen riippuvuus on tyypillinen ihmisille, jotka käyttävät lääkkeitä ja päihteitä.  Käyttäjän elimistö on tottunut aineeseen,
Olet kaupassa äitisi tulee sinua vastaan.
Kulutuksesta kestävään ja vastuulliseen kuluttamiseen
PRIIMA-seuran aikuisliikkujien palautekysely 2016 – koonti
Verkoston ulkoisvaikutukset
21 Kansantalous on koko Suomen talous s
Mainostaminen ja tuote-esittely
Millainen oppija sinä olet?
Yritä ajatella kuten hän ajattelee.
Tuotteen nimi.
Suuri verkkokauppatutkimus 2018
Esityksen transkriptio:

Erilaisia ostajatyyppejä Ostajia ryhmitellään eri tyyppeihin elämäntyylin mukaan. Voidaan puhua esimerkiksi ekokuluttajista, tee-se-itse-tyypeistä, perinteisistä, merkkitietoisista, materialisteista ja trenditietoisista. Ihmisiä voidaan jakaa erilaisiin ostajatyyppeihin myös sen mukaan, miten he suhtautuvat ostamiseen. Ostajatyyppiin liittyvät ominaisuudet saattavat vaihdella siirryttäessä ostotilanteesta toiseen: esimerkiksi vaatteiden ostaminen voi olla jollekulle todella vastenmielistä, mutta autokaupassa sama henkilö on kuin kotonaan. Taloudellinen ostaja seuraa tuotteiden hinta-laatusuhdetta ja etsii ostoissaan parasta mahdollista hyötyä. Ääritapauksena on tarjoustarkka ostaja. Yksilöllinen ostaja haluaa korostaa erilaisuuttaan. Hän ei ole altis toisten vaikutuksille ja on usein myös valmis käyttämään rahaa erilaisuutensa korostamiseksi. "Shoppailija"-ostaja on aktiivinen ostosten tekijä. Hän nauttii ostoksilla käymisestä, ja ostaminen tuo hänelle mielihyvää. Innoton ostaja sen sijaan menee ostoksille vain, kun on pakko. Usein innoton ostaja ostaa nopeasti ja läheltä, eli hän haluaa säästää aikaa ja vaivaa ja käyttää aikansa muihin asioihin. Sosiaalinen ostaja haluaa asioida paikoissa, joissa on tutut asiakaspalvelijat. Tärkeiden arvojen perus-teella ostava on tyyppi, joka haluaa ostaa esimerkiksi ekotuotteita tai kotimaista, miettii jäteongelmaa ja ostaa lähikaupasta kannattaakseen pikkukauppoja. Pohdittavaksi Kuvaile, millainen on - valmismaksalaatikon - taksimatkan - Internet-kirjakaupan tyypillinen käyttäjä. Miltä hän näyttää, mitä hän ajattelee, millainen hän on ja mitä hän arvostaa? Shoppailulla haetaan elämyksiä, jolloin ostoksilla oleminen on viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa. Miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön. Viime vuosina uusien kauppakeskusten ja ns. elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elä-myshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ostoksilla käynti ei ole enää nopea asiointi, vaan shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa.

Erilaisia ostajatyyppejä Ostajia ryhmitellään eri tyyppeihin elämäntyylin mukaan ekokuluttajia, tee-se-itse-tyyppejä, perinteisiä, merkkitietoisia, materialisteja (juoksevat tavaran perään) ja trenditietoisia Jako myös ostamiseen suhtautumisen mukaan Ostajatyyppiin liittyvät ominaisuudet saattavat vaihdella siirryttäessä ostotilanteesta toiseen: vaatteiden ostaminen voi olla jollekulle todella vastenmielistä, autokaupassa tai raveissa sama henkilö on kuin kotonaan Erilaisia ostajatyyppejä Taloudellinen ostaja seuraa tuotteiden hinta-laatusuhdetta ja etsii ostoissaan parasta mahdollista hyötyä. Ääritapauksena on tarjoustarkka ostaja. Yksilöllinen ostaja haluaa korostaa erilaisuuttaan. Hän ei ole altis toisten vaikutuksille ja on usein myös valmis käyttämään rahaa erilaisuutensa korostamiseksi. "Shoppailija"-ostaja on aktiivinen ostosten tekijä. Hän nauttii ostoksilla käymisestä, ja ostaminen tuo hänelle mielihyvää. Innoton ostaja sen sijaan menee ostoksille vain, kun on pakko. Usein innoton ostaja ostaa nopeasti ja läheltä, eli hän haluaa säästää aikaa ja vaivaa ja käyttää aikansa muihin asioihin. Sosiaalinen ostaja haluaa asioida paikoissa, joissa on tutut asiakaspalvelijat. Tärkeiden arvojen perus-teella ostava on tyyppi, joka haluaa ostaa esimerkiksi ekotuotteita tai kotimaista, miettii jäteongelmaa ja ostaa lähikaupasta kannattaakseen pikkukauppoja. Pohdittavaksi Kuvaile, millainen on - valmismaksalaatikon - taksimatkan - Internet-kirjakaupan tyypillinen käyttäjä. Miltä hän näyttää, mitä hän ajattelee, millainen hän on ja mitä hän arvostaa? Shoppailulla haetaan elämyksiä, jolloin ostoksilla oleminen on viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa. Miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön. Viime vuosina uusien kauppakeskusten ja ns. elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elä-myshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ostoksilla käynti ei ole enää nopea asiointi, vaan shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa. 19.11.2010/hm (11)

Taloudellinen ostaja Taloudellinen ostaja seuraa tuotteiden hinta-laatusuhdetta ja etsii ostoissaan parasta mahdollista hyötyä Ääritapauksena on tarjoustarkka ostaja juostaan tarjousten perässä? Erilaisia ostajatyyppejä Yksilöllinen ostaja haluaa korostaa erilaisuuttaan. Hän ei ole altis toisten vaikutuksille ja on usein myös valmis käyttämään rahaa erilaisuutensa korostamiseksi. "Shoppailija"-ostaja on aktiivinen ostosten tekijä. Hän nauttii ostoksilla käymisestä, ja ostaminen tuo hänelle mielihyvää. Innoton ostaja sen sijaan menee ostoksille vain, kun on pakko. Usein innoton ostaja ostaa nopeasti ja läheltä, eli hän haluaa säästää aikaa ja vaivaa ja käyttää aikansa muihin asioihin. Sosiaalinen ostaja haluaa asioida paikoissa, joissa on tutut asiakaspalvelijat. Tärkeiden arvojen perus-teella ostava on tyyppi, joka haluaa ostaa esimerkiksi ekotuotteita tai kotimaista, miettii jäteongelmaa ja ostaa lähikaupasta kannattaakseen pikkukauppoja. Pohdittavaksi Kuvaile, millainen on - valmismaksalaatikon - taksimatkan - Internet-kirjakaupan tyypillinen käyttäjä. Miltä hän näyttää, mitä hän ajattelee, millainen hän on ja mitä hän arvostaa? Shoppailulla haetaan elämyksiä, jolloin ostoksilla oleminen on viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa. Miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön. Viime vuosina uusien kauppakeskusten ja ns. elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elä-myshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ostoksilla käynti ei ole enää nopea asiointi, vaan shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa. 19.11.2010/hm (11)

Yksilöllinen ostaja Yksilöllinen ostaja haluaa korostaa erilaisuuttaan ei ole altis toisten vaikutuksille ja on usein myös valmis käyttämään rahaa erilaisuutensa korostamiseksi ”it ain´t the money that matters…” "Shoppailija"-ostaja on aktiivinen ostosten tekijä. Hän nauttii ostoksilla käymisestä, ja ostaminen tuo hänelle mielihyvää. Innoton ostaja sen sijaan menee ostoksille vain, kun on pakko. Usein innoton ostaja ostaa nopeasti ja läheltä, eli hän haluaa säästää aikaa ja vaivaa ja käyttää aikansa muihin asioihin. Sosiaalinen ostaja haluaa asioida paikoissa, joissa on tutut asiakaspalvelijat. Tärkeiden arvojen perus-teella ostava on tyyppi, joka haluaa ostaa esimerkiksi ekotuotteita tai kotimaista, miettii jäteongelmaa ja ostaa lähikaupasta kannattaakseen pikkukauppoja. Pohdittavaksi Kuvaile, millainen on - valmismaksalaatikon - taksimatkan - Internet-kirjakaupan tyypillinen käyttäjä. Miltä hän näyttää, mitä hän ajattelee, millainen hän on ja mitä hän arvostaa? Shoppailulla haetaan elämyksiä, jolloin ostoksilla oleminen on viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa. Miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön. Viime vuosina uusien kauppakeskusten ja ns. elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elä-myshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ostoksilla käynti ei ole enää nopea asiointi, vaan shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa. 19.11.2010/hm (11)

”Shoppailija” -ostaja "Shoppailija"-ostaja on aktiivinen ostosten tekijä nauttii ostoksilla käymisestä, ja ostaminen tuo hänelle mielihyvää Sosiaalinen ostaja haluaa asioida paikoissa, joissa on tutut asiakaspalvelijat. Tärkeiden arvojen perus-teella ostava on tyyppi, joka haluaa ostaa esimerkiksi ekotuotteita tai kotimaista, miettii jäteongelmaa ja ostaa lähikaupasta kannattaakseen pikkukauppoja. Pohdittavaksi Kuvaile, millainen on - valmismaksalaatikon - taksimatkan - Internet-kirjakaupan tyypillinen käyttäjä. Miltä hän näyttää, mitä hän ajattelee, millainen hän on ja mitä hän arvostaa? Shoppailulla haetaan elämyksiä, jolloin ostoksilla oleminen on viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa. Miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön. Viime vuosina uusien kauppakeskusten ja ns. elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elä-myshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ostoksilla käynti ei ole enää nopea asiointi, vaan shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa. 19.11.2010/hm (11)

Innoton ostaja Innoton ostaja sen sijaan menee ostoksille vain, kun on pakko ostaa nopeasti ja läheltä, haluaa säästää aikaa ja vaivaa ja käyttää aikansa muihin asioihin Sosiaalinen ostaja haluaa asioida paikoissa, joissa on tutut asiakaspalvelijat. Tärkeiden arvojen perus-teella ostava on tyyppi, joka haluaa ostaa esimerkiksi ekotuotteita tai kotimaista, miettii jäteongelmaa ja ostaa lähikaupasta kannattaakseen pikkukauppoja. Pohdittavaksi Kuvaile, millainen on - valmismaksalaatikon - taksimatkan - Internet-kirjakaupan tyypillinen käyttäjä. Miltä hän näyttää, mitä hän ajattelee, millainen hän on ja mitä hän arvostaa? Shoppailulla haetaan elämyksiä, jolloin ostoksilla oleminen on viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa. Miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön. Viime vuosina uusien kauppakeskusten ja ns. elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elä-myshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ostoksilla käynti ei ole enää nopea asiointi, vaan shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa. 19.11.2010/hm (11)

Sosiaalinen ostaja Sosiaalinen ostaja haluaa asioida paikoissa, joissa on tutut asiakaspalvelijat ”Ottakaa ihan rauhallisesti, sir. Kertokaa vain minulle kauanko olette olleet eksyksissä…” Pohdittavaksi Kuvaile, millainen on - valmismaksalaatikon - taksimatkan - Internet-kirjakaupan tyypillinen käyttäjä. Miltä hän näyttää, mitä hän ajattelee, millainen hän on ja mitä hän arvostaa? Shoppailulla haetaan elämyksiä, jolloin ostoksilla oleminen on viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa. Miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön. Viime vuosina uusien kauppakeskusten ja ns. elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elä-myshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ostoksilla käynti ei ole enää nopea asiointi, vaan shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa. 19.11.2010/hm (11)

Tärkeät arvot -ostaja Tärkeiden arvojen perusteella ostava on tyyppi, joka haluaa ostaa esim. ekotuotteita, kotimaista, lähellä tuotettua, miettii jäteongelmaa, ostaa lähikaupasta kannattaakseen pikkukauppoja, ei osta Filippiinien hikipajoissa lapsityövoimalla tehtyä tavaraa Pohdittavaksi Kuvaile, millainen on - valmismaksalaatikon - taksimatkan - Internet-kirjakaupan tyypillinen käyttäjä. Miltä hän näyttää, mitä hän ajattelee, millainen hän on ja mitä hän arvostaa? Shoppailulla haetaan elämyksiä, jolloin ostoksilla oleminen on viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa. Miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön. Viime vuosina uusien kauppakeskusten ja ns. elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elä-myshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ostoksilla käynti ei ole enää nopea asiointi, vaan shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa. 19.11.2010/hm (11)

Shoppailu… …haetaan elämyksiä, viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön …uusien ”JUMBO” –kauppa- ja elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elämyshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen ostosreissu ei ole enää nopea asiointi shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa Shoppailulla haetaan elämyksiä, jolloin ostoksilla oleminen on viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa. Miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön. Viime vuosina uusien kauppakeskusten ja ns. elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elä-myshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ostoksilla käynti ei ole enää nopea asiointi, vaan shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa. 19.11.2010/hm (11)

…ei asiat mene aina ihan putkeen Shoppailulla haetaan elämyksiä, jolloin ostoksilla oleminen on viihtymistä ja kanssakäymistä muiden kanssa. Miellyttävä ympäristö, esimerkiksi viihtyisä kauppakeskus, lisää shoppailun tuomaa mielihyvää ja silloin ihmiset ovat myös alttiimpia ostosten tekoon ja rahankäyttöön. Viime vuosina uusien kauppakeskusten ja ns. elämyskeskusten rakentaminen on ollut vastaus elä-myshakuiseen kuluttajakäyttäytymiseen. Ostoksilla käynti ei ole enää nopea asiointi, vaan shoppailulla siihen liittyvine palveluineen haetaan uudenlaista mahdollisuutta viettää aikaa. Tämä unelma ei koskaan toteutunut 19.11.2010/hm (11)

Porinaryhmät – 3 min/3 hlöä Kuvaile, millainen on valmismaksalaatikon taksimatkan Internet-kirjakaupan tyypillinen käyttäjä? miltä hän näyttää? mitä hän ajattelee? millainen hän on? mitä hän arvostaa? Voiko tämmöiseen edes vastata? 19.11.2010/hm (11)