6A Liikennevalojen suunnittelu Keskeiset asiat käytännön kannalta
Lainsäädäntö Liikenneministeriön asetus tieliikenteen liikennevaloista 1978 ja 2002 § 38:1 Valo-ohjaus on ajoitettava siten, että liikennevalon sen salliessa risteystä, tietä tai tienosaa ylittämään lähtenyt ajoneuvo tai jalankulkija voi turvallisesti ylittää risteyksen, tien tai tien osan Liikennevalojen suunnittelun perusteet
Liikennevaloja on suunnitteltava monessa vaiheessa… Liikennevalojen yleissuunnittelu Liikennevalojen liikennejärjestelyt (myös pylvässijoitus) Liikennevalojen toimivuus (myös vaihekaavio) Rakentamiskustannukset Liikennevalojen rakentamissuunnittelu Pylväiden ja opastimien sijoitus Kaapelointisuunnitelma Urakkamäärittelyt ja hankinnat Liikennevalojen ajoitus Vaiheet, ohjaustapa, suoja-ajat, etuudet Päivittäiset valo-ohjelmat, erikoisvalo-ohjelmat Liikennevalojen ohjelmointi (laitevalmistaja) Toiminnan yksityiskohdat (ei enää suunnitella !)
Yleissuunnittelu Liikennevalojen toimivuustarkastelu Alustava vaihejako Käyttösuhde Liikenne-analyysi (simulointi, animointi) Liikennevalojen vaatimat liikennejärjestelyt Kaistakaavio (kääntymiskiellot) Suojateiden paikat ja korokkeet Pysäköintikiellot Pylväiden sijoitusmahdollisuudet Muista myös muut vaihtoehdot Erityisesti liikenneympyrät! Liikennevalojen tarpeen arviointi voi joskus olla osa liikennevalojen suunnittelua Liikennevalojen suunnittelun perusteet
Ajoitussuunnittelu LIIKENNEVALOJEN HENGEN LUONTI Määritellään liikennevalojen ohjaustoiminnat Vaiheiden toiminta Minimi- ja maksimivihreät Vaihtoajat Ilmaisimien toiminta Joukkoliikenne-etuudet Muut erikoistoiminnat Nykyään entistä enemmän simulointia… Liikennevalojen suunnittelun perusteet
Tarkempi ajoitussuunnittelu (tarvittaessa) Kiertoajan valinta Vihreän ajan jako Synkronointi Ruuhka, päivä ja iltaohjelmat Erikoisohjelmat Pohjoisespa Fabian etelästä Fabian pohj:sta JK - PE- itä< JK – PE -lä JK – Fab - po JK – Fab -et Fab - ram – et Fab – ram – po. Ramppi 6 s 3 s 7 s 8 s Liikennevalojen suunnittelun perusteet
TOIMINTASELVITYS Pysäköintilaitos KLUUVIN etelärampin ulosajo Mikä on liikennevalojen ajatus Miten Kluuvista ajetaan ulos Miten liikennevalot ajoitetaan Mitä tehdään poikkeustapauksissa Mikä voi mennä pieleen Pysäköintilaitos KLUUVIN etelärampin vuoroittainen valo-ohjaus
Liikennevalojen toimintaperiaate Ajoaika rampin alapäästä risteykseen on noin 8 sekuntia Ramppi KLUUVIIN Rampin yläosan ja Fabianinkadun risteykseen rakennetaan liikennevalot Rampin alaosaan sijoitetaan myös liikennevalo-opastin Pysäköintilaitos KLUUVIN etelärampin vuoroittainen valo-ohjaus
Liikennevalojen vaiheet Pohjoisespan vaihe, ajo ramppiin yhä mahdollista Rampin vihreä päättyy 1 4 Ajo alas ramppiin taas mahdollista Ramppi tyhjenee autoista 2 5 Rampista ajo Fabianinkadulle alkaa Fabianinkadun vaihe päättyy, väli tyhjentyy 3 6 Pysäköintilaitos KLUUVIN etelärampin vuoroittainen valo-ohjaus
Rakennussuunnittelu Pylvästyypit Pylväiden sijoitus Ilmaisintyypit Ilmaisimien sijoitus Opastimet Lisäopastimet Painonapit Kaapelointi Virransyöttö Keskusliitäntä Laite- ja urakkakyselyt - kilpailuttaminen - tilaukset Liikennevalojen suunnittelun perusteet
Esimerkkejä rakennussuunnitelmista Yksinkertainen risteys Mannerheimintie / Jalavatie Normaali risteys Mannerheimintie / Tukholmankatu Iso risteys Mannerheimintie / Hakamäentie Liikennevalojen suunnittelun perusteet
Suunnittelun kulku Liikennevalojen yleissuunnittelu RAKENTAMINEN Liikennevalojen yleissuunnittelu Kslk Lsp EI Liikennevalojen rakentamissuunnittelu Tarjous- kyselyt OK Liikennevalojen ohjelmointi ja ajoitus Toiminta Ylläpito YLLÄPITO Liikennevalojen suunnittelun perusteet