Omahoitaja-toimintatapa päiväkodissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

VKK-Metro Katse lapseen –hankkeen tutkimusyksiköiden omat kehittämiskohteet Hankekausi
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Työparityöskentely päiväkodissa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
PSV Pidä rakkaus sydämessäsi. Elämä ilman sitä on kuin auringoton puutarha kukkien kuihduttua.   Oscar Wilde Anne Rongas.
PALKANSAAJIEN TUTKIMUSLAITOS Perhevapaavalinnat ja perhevapaiden kustannukset sukupuolten välisen tasa- arvon jarruina työelämässä? Säätytalo
Soili Hyvärinen Pääkaupunkiseudun Omaishoitajat ja Läheiset ry
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Koulujen turvallisuus
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Lapselle hyvä päivä tänään
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmän kalvosarja: Lapsen erokriisi
OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Päivähoidon osallisuusfoorumi Alustava suunnitelma
Koulussa elämää opettelemassa
LASTENSUOJELIJAT KAHDEN EETOKSEN RISTIPAINEESSA ERJA SAURAMA HELSINGIN YLIOPISTO
Esteettömyys päiväkodeissa koulutuspäivä
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Kouluinfo Renkomäen koulu
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Ops seminaari Askola.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
Petra Suonio ..päivähoidon tulee omalta osaltaan tarjota lapselle turvalliset ihmissuhteet, lapsen kehitystä monipuolisesti tukevaa toimintaa sekä.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Valkeisenmäen päiväkoti Nella Baltzar 9J
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
724. Pelisääntökysely 10/23/15. Kysely urheilevan lapsen vanhemmalle 1. Laji?
"En olekaan ainoa, jolle on tapahtunut tämmöistä” Lapsiperheiden suruleiri kuoleman kohdanneiden perheiden tukena Tarja Huttunen ja Hanne Malkki Espoon.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Sisäinen voimantunne Päämäärä- uskomukset Kyky- uskomukset Emootiot Konteksti- uskomukset Sisäinen voimantunne Työtyytyväisyys Sitoutuminen työhön.
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Näin arvioimme tiimin toimintaa
Digitaalinen kasvun kansio kasvatuskumppanuuden edistämisessä
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
Miten LAPE kohtaa lapset, nuoret ja perheet maaseudulla?
Volitioprosessi, tahdon!
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
Tukea työhön paluuseen tai työssä jaksamiseen
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Esityksen transkriptio:

Omahoitaja-toimintatapa päiväkodissa 7.5.2010: Helsinki Tiina Vesimäki

Sisältö mitä omahoitajuus on usein esille nousevia kysymyksiä omahoitajuudesta merkitsevä suhde: suhteen rakentaminen, ylläpitäminen ja siirtäminen omahoitaja tunteiden kanssa auttajana lapsen ja vanhemman välisen suhteen kannattelijana & vanhempi lapsen kehityksen tukijana & pienryhmän toiminta Tiina Vesimäki

Päivähoitolaki 2 a § (25.3.1983/304) päivähoidon tavoitteena on tukea päivähoidossa olevien lasten koteja näiden kasvatustehtävässä ja yhdessä kotien kanssa edistää lapsen persoonallisuuden tasapainoista kehitystä. päivähoidon tulee omalta osaltaan tarjota lapselle jatkuvat, turvalliset ja lämpimät ihmissuhteet, lapsen kehitystä monipuolisesti tukevaa toimintaa sekä lapsen lähtökohdat huomioon ottaen suotuisa kasvuympäristö. Tiina Vesimäki 3

Mitä omahoitajuus on omahoitajan, lapsen ja vanhemman välinen merkitsevä suhde, jonka rakentamisesta, ylläpitämisestä ja siirtämisestä päivähoidon kasvattaja on ensisijaisessa vastuussa suhde, jota omahoitajan tiimi ja esimies kunnioittaa sekä tukee Tiina Vesimäki 4

Virheellisiä oletuksia on yksi oikea omahoitaja-toimintatapa jokaisen on löydettävä olemassa olevaan tilanteeseen sopiva tapa toteuttaa omahoitajuutta omahoitajuutta voi toteuttaa kuin valmista kaavaa oma tunne ja kokemus mahdollistaa syvemmän ymmärryksen Tiina Vesimäki 5

Usein esille nousevia kysymyksiä omahoitajuudesta mitä jos lapsi kiintyy liiaksi yhteen hoitajaan poissaolot, työntekijävaihdokset miten mahdollista käytännössä työvuorot, sijaiset, lomat, yhteistyö vanhempien kanssa, tilankäyttö… mitä jos ei lähde ”synkkaamaan” vanhempien kanssa omahoitajan vastuu ( lastenhoitajan/opettajan vastuu) sisäinen tiedonkulku mitkä tehtävät kuuluu omahoitajalle? voiko muut hoitaa lasta? miten aloituksen saa toimimaan? lapsia tulee paljon yhtä aikaa ryhmään jos lapsi joutuu vaihtamaan ryhmää kesken vuoden sitoutuuko koko talo vai joku ryhmä kuinka paljon tarvitaan lisäresursseja Tiina Vesimäki 6

Merkitsevä suhde omahoitajan, vanhemman ja lapsen välillä (1/2) suhteen rakentaminen - päivähoidon aloitus syntyy riittävän läsnäolon ja kohtaamisen kautta suhdetta aletaan rakentaa ensin vanhempiin omahoitajan ja vanhempien ensimmäinen tapaaminen lapsen tutustumisaika pk:ssa min. 2 vkoa omahoitaja omien lasten lähellä siirtymätilanteet, ruokailu, lepo, wc-toimet, pukeminen/riisuminen omahoitajan ja vanhempien säännöllinen tapaaminen tutustumiskäyntien aikana omahoitaja läsnä ensimmäisenä hoitopäivänä omahoitaja ottamassa lasta vastaan omahoitaja vastuussa lapseen liittyvän tiedon välittymisestä Tiina Vesimäki 7

Merkitsevä suhde omahoitajan, vanhemman ja lapsen välillä (2/2) suhteen ylläpitäminen omahoitajan riittävän lähellä omia lapsia pidetään lähtökohtana toimintaa suunniteltaessa ja totutettaessa -> pysyvät pienryhmät omahoitajan ja vanhempia säännöllinen tapaaminen: vanhemman pitäminen ajan tasalla: päivän kuulumiset, lapsen käyttäytymisen ymmärtäminen lapsen kehitysaskeleiden seuraaminen ja tukeminen: yhteiset sopimukset toimintatavoista -> lapsen vasu-keskustelut, viestivihko suhteen siirtäminen tai päättäminen omahoitajan vaihdos lapsi vaihtaa ryhmää tai päiväkotia valmistelu: vanhempi ja lapsi yhteiset toimintatavat ( mahd. koko varhaiskasvatuspalveluissa) Tiina Vesimäki 8

Omahoitaja tunteiden kanssa auttamassa vanhempien kanssa tunteista puhuminen nähdään yhdessä, mitä lapsi kertoo käyttäytymisen kautta aloitukseen liittyvät tunteet: pelko, ikävä, kiukku (äiti, lapsi, omahoitaja) Keinot haitallisten stressitekijöiden tunnistamiseksi ja poistamiseksi vanhempien kanssa sekä työyhteisössä Keinot auttaa lasta stressitekijöiden kanssa, jotka eivät ole hänelle liian vaativia tunteiden sanoittaminen lapselle tunnistaminen, nimeäminen, sopiva tapa ilmaisemiseen omien tunteiden tiedostaminen omahoitaja ja vanhempi Tiina Vesimäki 9

Omahoitaja vanhemman ja lapsen välisen suhteen kannattelijana pitkän päivittäisen erossa olon aikana keinot, joiden avulla lapsi säilyy vanhemman mielessä ja vanhempi on tietoinen lapselle hoitopäivän aikana tapahtuvista asioista keinot, joiden avulla äiti ja isä säilyvät lapsen mielessä Tiina Vesimäki 10

Omahoitaja ja vanhempi lapsen kehityksen tukijana päivittäiset keskustelut mitä kuuluu- koti/päiväkoti yhteinen suunnitelma- mitä tuetaan ja miten? lapsen vasu-keskustelut 2 krt/vuosi jatkuva suunnitelman seuraaminen Vanhempi säilyttää tunteen lapsen tarpeisiin vastaajana ja kehityksen tukijana Tiina Vesimäki 11

Omahoitaja pienryhmän kanssa työskentelemässä päivästruktuuriin ja pienryhmän toimintaan vaikuttaa lasten ikä ja yksikölliset tarpeet pienryhmän ”kehitysvaihe” määrittää, millainen toiminta on mahdollista toiminnan painopisteinä: valmistelu: stressin kanssa auttaminen itsestä huolehtimisen taitojen harjoittelu: syöminen, pukeminen/riisuminen, kuivaksi ja puhtaaksi oppiminen tunteiden tunnistaminen, nimeäminen ja sopiva ilmaiseminen itsesäätelyn ja toisen huomioimisen harjoittelu Tiina Vesimäki 12

Kiitos mielenkiinnostanne! Iloa ja voimavaroja merkitsevään työhönne. Tiina Vesimäki 13