Tutkijalääkärilinjalaiset: Ketä valitaan ja mitä heistä tulee?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
NATU -neljä askelta tulevaisuuteen
Advertisements

Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
ISOverstaan kouskuttamispäivä
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
Lääkäri-tutkijan tulevaisuus Suomessa Kimmo Kontula
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Tutkijan itsenäistyminen
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Ryhmä 1. Ryhmätyöskentely  Fysiikan kokemukset: monipuolinen henkilöstörakenne, kansainvälisyys, tutkijakoulutettavat tiiviisti mukana, yhteisjulkaiseminen.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
Tietojenkäsittelytieteen laitos Helsingin yliopisto
Kliinikko Tutkija vai Kliinikkotutkija
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Ohjausta junioreille – tiedekunnan mentorointijärjestelmä Kalle Romanov, yliopistonlehtori TUKE, lääketieteellinen tiedekunta, HY.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Psykologian koulutuksen abi-info 2012
Academic Medical Center Helsinki
Kondiittorilajin tiimimäinen toiminta Aktiivinen valmennustoiminta aloitettu v Valmennustoimintaa on järjestetty aktiivisesti 2- vuoden syklein lajipäällikön.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
SYVENTÄVIEN OPINTOJEN OHJAUSRYHMÄ OSANA LÄÄKETIETEEN TIETEELLISTÄ OPETUSTA Dos. Kirsi Sipilä Oulun yliopisto Hammaslääketieteen laitos Opintori
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen VALTAKUNNALLISET OPO-PÄIVÄT
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
Työssäkäyvien graduseminaari Valmiiksi työn ohessa - hankkeessa Työelämää ja opintoja –iltapäivä Sanna Talja, prof. mvs. Informaatiotutkimuksen.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuvat Opit –juurruttamishankkeen päätösseminaari Riitta Säntti Neuvotteleva virkamies.
Rotaryn Lääkäripankki The Rotary Doctor Bank of Finland (RDBF)
” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)
University of Joensuu Dept. of Computer Science P.O. Box 111 FIN Joensuu Tel fax Tietojenkäsittelytieteen.
PERHE JA HARRASTUKSET Anne.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Tietorakenteiden harjoitustyö (2 ov) Ryhmä 5, kesä Pietu Pohjalainen.
Tilinpäätös 2004.
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
University of Joensuu Dept. of Computer Science P.O. Box 111 FIN Joensuu Tel fax Tietojenkäsittelytieteen.
YAMK-opinnot bioanalyytikoille TAMKissa Eeva Liikanen Tampereen ammattikorkeakoulu Bioanalyytikkokoulutus.
Minustako BIOANALYYTIKKO?. Mikä ihmeen bioanalyytikko? terveydenhuollon ammattihenkilö kliinisessä laboratoriotyössä laboratoriotutkimusprosessin asiantuntija.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Tervetuloa!. SUBJECT CHOICES IB-LUKIO alkoi Lyseonpuiston lukiossa vuonna 2002 etäpilottiprojektin kautta Oulun Lyseon lukion kanssa auktorisoitu itsenäinen.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
BIOLÄÄKETIETEEN koulutusohjelma
Yleisopinnot, miten saada kokoon?
HALLINTOTIETEEN OPINTOSUUNTA
MIKSI LUKIOON???.
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Academic Medical Center Helsinki
MIKSI LUKIOON???.
Uusien opiskelijoiden info Liikkuvuuspalvelut Juhani Moisio
BIOLÄÄKETIETEEN koulutusohjelma
Johdatus akateemisiin opintoihin/ Opettajatuutorointi/ Linjainfo Lääketiede
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Tutkijalääkärilinjalaiset: Ketä valitaan ja mitä heistä tulee? Kimmo Kontula 05.12.2006

Tutkijalääkärilinjat Kaikkiin lääketieteellisiin tiedekuntiin 1990-luvulla Samoja tavoitteita, erilaisia ratkaisuja Yleinen sävel: kokemukset pääosin positiivisia tiedot päätetapahtumista niukkoja

Kuopio 1997- Tavoitteet Piirteitä ”Ikkuna tutkimustyön maailmaan” Tutkimustyön tehostaminen, monipuolistaminen, laadun nosto tohtorintutkinnon suorittamisiän laskeminen Piirteitä 4 linjaa (Public Health, tutkijalinja, kliinisteor, kliininen) Opiskelijoiden valinta: 1. lukuvuosi laajuus 20 op (15 op vapaavalintaisia) Kursseja: Johdatus lääketieteelliseen tutkimustyöhön Biolääketieteellisen tutkimuksen etiikka Metodikursseja ym.

Oulu 1992- Tilanne 1992-2006 Kehittämissuunnitelma Tavoitteet: Tukea tieteellistä ajattelua, innostaa varhain aloitettuun tutkimukseen, antaa tietoa tieteentekemisen periaatteista, laskea väittelyikää, kanava tutkijakouluihin Valinta: 10-15 ensimmäisen vuoden opiskelijaa Alasajoa v. 2000, sen jälkeen uudelleen innostusta Kehittämissuunnitelma Linjalle voi hakea missä vaiheessa vain 15 opiskelijaa Edeltävä valmentava seminaariohjelma Tutkijaklubit, tutkimusta tukevat kurssit, tuutorit Resurssitarve: Vastuuhenkilö, koordinaattorit

Tampere Tavoitteet Trendejä lisätä teoreettisen tutkimusopetuksen määrää ja laatua rekrytoida lisää lääket. opiskelijoita tutkimukseen tehostaa tutkijakoulutettavien ohjausta ja seurantaa nuorentaa ikää väitöshetkellä Trendejä ohjelmaan 1-2 opiskeluvuoden jälkeen tekevät 30 op/4 vuotta joka 4. viikko tiedeseminaari kaikille avoimet luentosarjat palkkarahaa ohjelmaan?

Turku 1994- Biolääketieteen tutkijalinja Kliininen tutkijalinja Tavoitteet: Antaa perustutkimusta palvelevaa tieteellistä koulutusta ja ohjata tutkimuksesta kiinnostuneet alalle mahdollisimman varhain Valinta: C2-kurssi, 12 opiskelijaa 30 op, opetus maanantai-iltapäivisin Kliininen tutkijalinja Tavoitteet: Tutustuttaa tieteelliseen ajatteluun ja tukea ohjautumista kliiniseen tutkimukseen C6-C8-kurssit + lukukausitauot Valinta: C5:n lopussa, 10-20 opiskelijaa 30 op

TURUN TUTKIJALINJAN OPETUSOHJELMA 2006 30 op, tohtoritutkinnon teoreettiset opinnot 1. LUKUKAUSI (C2) CREDE vast: Tiina Laitala-Leinonen 2. LUKUKAUSI (C3) CREDE vast: Pirjo Pakarinen 3. LUKUKAUSI(C4) Farmakologia ja kliininen farmakologia vast: nn 4. LUKUKAUSI (C5) Receptor Structure and Function Program vast: Marko Salmi Bioinformatiikka tehtäviä Laboratorio- työskentelyn perusteet Tutkijauran vaiheita Brush up your molecular and cell biology (TuBS-kurssi) Meet an expert: Steroidihormonit Molekyyli- biologian työkurssi Solubiologiset ja molekyyli- biologiset menetelmät Johdatus kliiniseen tutkimukseen Koesuunnittelun perusteet - Journal Clubs Lääketieteen tieteenteoria Kokous- käytännöt ja puhe- viestintä Koe-eläinkurssi tentti Tutkimus- tulosten raportointi Bioteknologia, Bioinformatiikka tentti Loppuseminaari Loppuevaluaatio 2 x Rotaatio, á 1 kk (800 e)

Helsingin tutkijalääkärilinja Perustettu itsenäisenä tutkijakouluna 1994 1999 osaksi laajempaa tutkijakoulua HBGS:n MD/PhD Program Rahoitus: Lääketieteellinen tdk OPM muut (KTL)

Helsingin tutkijalääkärilinjan tavoitteet Varhain alkava, hyvin koordinoitu ja korkeatasoinen lääketieteen ja hammas-lääketieteen tohtorinkoulutus Kouluttaa tutkijoita, joilla on tulevaisuudessa valmiudet lääketieteen merkittävään edistämiseen

Helsinki: eräitä tunnuspiirteitä Korvaa osan syventävistä opinnoista 2 kk amanuenssipalvelua voidaan korvata Kaksi ensimmäistä kesää: Rotaatio: ainakin kolme eri tutkimusryhmää Ainakin 1 kk ”kliinistä” VK-suunnitelma viimeistään 5. kesän jälkeen Englanninkielinen kurssimuotoinen koulutus Johtoryhmä (pj + 8 jäsentä, näistä 3 opiskelijaa) Tuutorit Seurantaryhmät (työn ohjaaja + 2-3 ulkopuolista)

Millainen tyyppi hakee linjalle – kokemuksia Helsingistä Tiedonsaanti linjasta ennen tdk:aan tuloa tiedekunnassa viidakkorumpu Usein monilahjakas ja monessa mukana Oma käsitys linjasta Omat haaveet tutkijuudesta

Tietoja tuloksista Kuopio? Oulu Tampere? Linjalle tulleita 1993-2004: n = 134 Tohtoreita 3.10.2006: n = 18 Tampere?

Biolääketieteellinen tutkijalinja 1994-2005 Turku Biolääketieteellinen tutkijalinja 1994-2005 n = 137

Biolääketieteellinen tutkijalinja 1994-2005 Turku Biolääketieteellinen tutkijalinja 1994-2005 n = 137 LT 28 LT + EL 2 EL 3 LT-op. 38 EL-op 19 PTH-lk 13 LL-op 34 Näistä 19 EL-opisk.

Lääketieteellinen tutkijalinja 1994-2006 Helsinki Lääketieteellinen tutkijalinja 1994-2006 n = 111

Lääketieteellinen tutkijalinja 1994-2006 Helsinki Lääketieteellinen tutkijalinja 1994-2006 n = 111 LT 28 (kunniam. 7) Kesk. 22 Koulutuksessa 61 EL- koul. 20 PostD ulkom 3 PostD kotim 4 Elink. elämä 1

Lääketieteellinen tutkijalinja 1994-2006 Helsinki Lääketieteellinen tutkijalinja 1994-2006 n = 111 LT 28 (kunniam. 7) Kesk. 22 Koulutuksessa 61 Ryhmän luonne: - perustutk 23 - perustutk/kliin 2 - kliininen 3 EL- koul. 20 PostD ulkom 3 PostD kotim 4 Elink. elämä 1

Pohdintaa Opiskelun ja tutkimustyön yhteensovittaminen on aina sopinut useille opiskelijoille onnistuu yleensä hyvin tutkijalääkärilinjallakin Valinnan oikea ajankohta? Ketä menetetään? Todelliset motiivit? valmistelua/varmistelua kliiniselle uralle?? Toteutuuko tavoitteista tärkein(?): uusien tutkimuksen ammattilaisten koulutus