Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kliinikko Tutkija vai Kliinikkotutkija

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kliinikko Tutkija vai Kliinikkotutkija"— Esityksen transkriptio:

1 Kliinikko Tutkija vai Kliinikkotutkija

2 Lääkärien työnkuva ja tutkimustyö

3 Markku Heikinheimo Prof of Pediatrics and Clin Res Training Univ
Markku Heikinheimo Prof of Pediatrics and Clin Res Training Univ. of Helsinki, Wash Univ in St. Louis, Univ of Angeli Conflicts of Interest: Director of Pediatric Graduate School Head of Clinical Grad School in Pediatrics and Obs/Gyn Head of National GrClin Grad School ( )

4 Akateemisen lääketieteen ongelmia
Yliopistosairaaloiden roolin muuttuminen tulospaineet muuttunut johtamiskulttuuri Valtion tuen (EVO) väheneminen Tutkimukseen liittyvän byrokratian lisääntyminen Lääkärien kiinnostuksen väheneminen SA terveyden tutkimuksen toimikunta: akatemiatutkijoista 1/3 ja tutkijatohtoreista 1/4 lääketieteen perustutkinnon suorittaneita Lääkärikyselyn mukaan v : opetus/tutkimustyössä olevien lääkärien määrä vähentyi 17% työikäisten lääkärien määrä lisääntyi 22%

5 Lääkärien päätyö USA:ssa 1980-2003 (JAMA 11:1343,2005)

6 Tutkijanuran uhat ja karikot
Kliinisen tutkijanuran epävarmuus Palkka ja sosiaaliturva Muu elämäntilanne - naisten asema Ulkomaille hakeutuminen vähentynyt SA: : 106 lääketieteen tutkijaa : 32 Ryhmien rakenne Suomessa postdoc - tutkijoita vähän

7 Onko tutkijauran kiinnostavuus laskenut
Onko tutkijauran kiinnostavuus laskenut? NIH:n rahoittamien tutkijoiden ikä (JAMA 11:1343,2005)

8 Lääketieteen opiskelijoiden kiinnostus tutkimukseen Yhdysvalloissa (JAMA 11:1343,2005)

9 NIH:n 1998 tekemiä muutoksia kiinnostuksen lisäämiseksi tutkimustyöhön (Ley and Rosenberg; JAMA 2005) New career development awards for young physicians Awards for established clinical investigators Awards for academic institutions supporting clinical research training and infrastructure Loan repayment programs ... a progressively larger fraction of both matriculating and graduating medical students have recently indicated serious interest in research careers. This positive trend reverses one noted since the late 1980s.

10 Väitelleiden lääkärien osuus lääketieteellisissä tdk:ssa

11

12 Opiskelija ja Akateemisuus

13 Akateemisuus lääkäriopinnoissa
Akateemisuus perusopetuksessa kiinnitetty huomiota uudet perustutkinnon ”syventävien” vaatimukset Tutkijalääkärilinjat aloitettu 1990-luvulla nyt kaikissa lääketieteellisissä tiedekunnissa

14 Lääketieteellinen tutkijalinja 1994-2006
Helsingin yliopisto Lääketieteellinen tutkijalinja n = 111 LT 28 (kunniam. 7) Kesk. 22 Koulutuksessa 61 Ryhmän luonne: - perustutk 23 - perustutk/kliin 2 - kliininen EL- koul. 20 PostD ulkom 3 PostD kotim 4 Elink. elämä 1

15 Tutkijakoulut

16 Tutkijakoulut Suomessa
OPM v:sta 1994 lähtien V tutkijakoulua V tutkijakoulupaikkaa ”Tulevat tohtorit 2006” -kysely: Tutkijakoulupaikka 25% Tutkijakoulutusohjelmassa 25% Ulkopuolella 50%

17 OPM:n selvitys 2006 ”Tulevat tohtorit”
Motivaatio tohtoriopintoihin Kiinnostus aiheeseen 17% Pätevöityminen opettaja/tutkijauralle 12% Asiantuntijauralle valmistautumiseen 12% Väitöskirjan aiheen valinta lääketieteessä Itse 25% (k.a. 45%) Laitos / ohjaaja 70% (k.a. 50%) Työskentelymuoto lääketieteessä Pääasiassa yksin 55% (k.a. 70%)

18 OPM:n selvitys 2006 ”Tulevat tohtorit”
Tutkijataitojen kehittyminen 85% sanoi oppineensa itsenäiseksi 30% katsoi tohtoriopintojen valmentaneen asiantuntijauralle Suurimmat ongelmat ohjauksessa ja perehdytyksessä 40%: ohjaaja ei kiinnostunut vain puolet saanut ohjausta siinä määrin kuin olisi halunnut

19 Tutkijakoulujen seurantaryhmien selvitykset 1996 ja 1999
Opiskelijoista valtaosa tyytyväisiä järjestelmään erinomainen / hyvä 55% huono 4% Laatu ja järjestelmällisyys parantuneet Väittelyikä laskenut Kansainvälistymiskehitys parantunut Yhteistyö ryhmien välillä ja verkottuminen lisääntynyt

20 Meilahden kampuksen kliiniset tutkijakoulut
Valtakunnallinen Kliininen Tutkijakoulu 12 paikkaa koko maassa Kliinisen lääketutkimuksen tutkijakoulu Psykiatrian tutkijakoulu Lasten- ja nuortenklinikan ja Naistenklinikan kliininen tutkijakoulu Lasten- ja nuortenklinikan tutkijakoulutusohjelma

21 Lasten- ja nuortenklinikan Tutkijakoulutusohjelma
Kaikki klinikan väitöskirjaprojektit 2000- 35-40 kpl koko ajan järjestelmässä Kaikki lastenalat - heterogeenisyys Väitöskirjoja : 37 Kpl Ei varsinaisia tutkijakoulupaikkoja Yhteistyö: Lastentautien tutkimussäätiö Matka-apurahat: Lasten ja nuortensairaala

22 Lnk:n Tutkijakoulutusohjelman Rakenne
Projektin arviointi alussa Seurantaryhmä (seurantaraportti x 1/v) Tieteellinen koulutus Yleisiä aiheita (menetelmät, etiikka, vuorovaikutustaidot jne) Journal Club (yhdessä erikoistuvien kanssa) Tutkimusiltapäivät vuosittain Muut koulutuspäivät Tietoa ulkopuolisista koulutuksista

23 Hy-Lastenklinikan selvitys: Tutkijakoulutusohjelman vaikutus tohtorikoulutukseen (Helve ym., 2007)
Opiskelijat Ohjaajat

24 Lnk:n Tutkijakoulutusohjelma Mitä on saavutettu
Projektien päämäärät selkeytyneet Sopivuus väitöskirjaksi arvioitu Vastuut selkiytyneet Opiskelijaverkosto Tieteellinen yleiskoulutus Väitöskirjatyöhön käytetty aika lyhentynyt V keskimäärin 6-7 vuotta ja v. 2005: 4-5 vuotta Julkaisujen laatu parantunut

25 Kliinisten väitöskirjaprojektien erityispiirteitä
Yksittäiset projektit vs. Tutkimusryhmät Ohjaajien kliiniset velvoitteet Väitöskirja erikoistumiseen liittyen Lasten- ja nuortenklinikka: 1/3 ( 2/3 ennen tai jälkeen) Kuinka yhteensovittaminen erikoistumiseen onnistuu: ”Translational” vs. perinteinen kliininen tutkimus

26 Valtakunnallisessa Kliinisessä Tutkijakoulussa
Koulutuksen rakenne Valtakunnallisessa Kliinisessä Tutkijakoulussa Väitellyt erikois- lääkäri Väitellyt erikois- lääkäri Väitellyt erikois- lääkäri Erikoislääkärikoulutus, 4-6 vuotta Tutkimustyö, 3-4 vuotta LL-tutkinto Koulutuksen kesto, vuotta

27 OPM:n tohtorikoulutuksen työryhmä 2005 Suositukset
Tohtorien työllistymistä ja työelämään sijoittumista käytetään yliopistojen vaikuttavuuden seurannassa OPM:n seurantaryhmä arvioimaan tutkijakoulujen kehittämistyötä Tutkijakoulujärjestelmän säännölliset arvioinnit 2005 Korkeakoulujen arviointineuvoston tekemä Tutkijakoulujen kehittämisessä hyödynnetään Bolognan prosessia

28 Erikoistuva ja erikoislääkäri tutkijana

29

30 Miten tukea tutkimustaustan omaavaa erikoistuvaa ja nuorta erikoislääkäriä
Akateemisuus erikoistumiskoulutuksessa Tutkimusaktiiviset mukaan tutkimusryhmiin toiseksi työnohjaajaksi (”kakkos-PI”) Yksilölliset työnkuvat Rahoitus kliinisestä työstä irrottautumiseen Suomen Lääketieteen Säätiö SA:n uusi rahoitusmuoto Tutkijauratyöryhmä: 4-portainen virkarakennemalli

31 Akateeminen lääketiede kunniaan
Tutkimusmyönteinen ilmapiiri sairaaloissa Suoritepaineiden ohessa muistettava akateemisuus ”St. Jude Children´s Research Hospital” NIH -malli: apurahoja myös laitoksille Tarvitaan akateemisesti uteliaita kliinikoita - myös kliininen työ kunniaan

32 Akateemiset kliinikot
Vastasyntyneen kavalat sydänviat - aika aloittaa happikyllästeisyysseulonta? Duodecim 2006;122:173-6 Pekka Valmari ym. Rovaniemi, Oulu, Helsinki ARTICLE Nature Medicine  6, (2000) Mutations in the tyrosine phosphatase CD45 gene in a child with severe combined immunodeficiency disease Chung Kung et al. St. Louis, USA; Oulu and Helsinki, Finland

33 Lopuksi Tarvitaan akateemisia kliinikoita
akateemisuuden ei tarvitse tarkoittaa tohtoritutkintoa Tarvitaan kliinikkotutkijoita, joilla laadukas tutkijakoulutus elävä yhteys kliinisiin kysymyksiin kyky yhteistyöhön perustutkimuksen kanssa Kliinikkotutkijat - uhanalainen lajiko ?

34 Kun mahdollisuuksia tutkijauralle luodaan...
The Physician-Scientist Career Pipeline in 2005: Build It, and They Will Come Ley, Timothy J. MD; Rosenberg, Leon E. MD; JAMA 2005


Lataa ppt "Kliinikko Tutkija vai Kliinikkotutkija"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google