Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TERVETULOA Työseminaariin !
Advertisements

HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU AMK-tutkinto •Laajuus opintopistettä •Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat.
MIHIN PERUSKOULUN JÄLKEEN?
Rakennusmestarit ja –insinöörit työnjohtajina ja asiantuntijoina
TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Harvialan koulu ja päiväkoti
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Tampereen ympäristökuntien liikenneturvallisuussuunnitelma Kangasalan liikenneturvallisuusryhmän kokous
Tuplatiimi -työmenetelmä
HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Työseminaari: erittäin vähän liikkuvat, liikunnasta syrjäytymisvaarassa olevat Hotelli Holiday Inn, Messukeskus
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
W w w. a m k. f i Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen verkko-opinnot, 15 op Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opinnoissa hankitaan tietoperustaa.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
usala.swf LASTENTARHANOPETTAJA usala.swf.
Tuplatiimi -työmenetelmä
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
TERVETULOA Työseminaariin ! Liikunnasta syrjäytyneiden lasten ja nuorten fyysinen aktivointi – kehittämishanke Kirsi.
TERVETULOA Työseminaariin !
Kolmen oppilaitoksen suunnitteluosaamisen yhdistämisellä Tehdään pitkän tähtäimen kehittymissuunnitelma Etsitään uudenlaisia mentorointikäytänteitä Vahvistetaan.
Suomalainen Valmennus- järjestelmä
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
“Maistereita vai tradenomeja – kirjastoalan ylempi ammattikorkeakoulu-tutkinto” Yliopettaja Olli Mäkinen tel:
Hämeen ammattikorkeakoulu AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Suositusopas ladattavissa osoitteesta:
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
Marja Susi/TUAS Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Psykologian koulutuksen abi-info 2012
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
LIIKUNNASTA HYVINVOINTIA - SEMINAARI Turun lyseon koulu Kello
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
RS2014 SyyslukukausiKevätlukukausi HISTORIAN PERUSOPINNOT (14 op) VALTIO-OPIN PERUSOPINNOT (10 op) ENGLANTI (5 op) HISTORIAN PERUSOPINNOT (11 op) HISTORIAN.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, Lähihoitaja (koulutus kestää 3 vuotta) Satakunnassa Porin ja Rauman WinNova Sataedu Harjavalta - Yhteishaun lisäksi.
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN YKSIKKÖ Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Sisältö Hankkeen tausta, tarkoitus, tavoite ja tulokset Terveystottumuksiin vaikuttaminen Toimenpideohjelmat: tupakkatuotteiden ja päihteiden käytön vähentäminen.
Lapin yliopiston Avoin yliopisto Tervetuloa Avoimen yliopiston infotilaisuuteen.
Aktiivisen ikääntymisen ja sukupolvien välisen solidaarisuuden eurooppalainen teemavuosi Eeva Karjula Eläkeliiton Keski-Suomen piirin toiminnanjohtaja.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Valkeisenmäen päiväkoti Nella Baltzar 9J
OPISKELIJAKSI KASVATUSTIETEIDEN TIEDEKUNTAAN. Opiskelu Kasvatustieteen kandidaatti –3 vuotta –180 op Kasvatustieteen maisteri –2 vuotta –120 op.
SAJO Riika KOULUJEN JA OPPILAITOSTEN TURVALLISUUTTA EDISTÄVÄ VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISVERKOSTO.
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Tulevaisuuden tekijät Tavastiasta
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
Vaatetusalan jatko-opintovaihtoehtoja
Kulttuurienvälinen viestintä
Toisen asteen koulutus
Fysioterapeutti (AMK), 210 op
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Opiskelijavalinta 2019 Kasvatustieteiden tiedekunta
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
MITKO-ryhmän työskentelyä
Esityksen transkriptio:

Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa Liikunnasta syrjäytyneiden lasten ja nuorten fyysinen aktivointi –kehittämishanke 2009-2010

Haasteita tulevaisuudelle? Pakollisen liikunnan perusopetuksen tärkeys ainakin seuraaviin ammattiryhmiin? Terveydenhoitajat Lastentarhanopettajat Luokanopettajat Sosionomit Lähihoitajat Nuoriso -ja vapaa-ajan ohjaajat… Liikunnan täydennyskoulutus osaksi olemassa olevaa: esim. veso –päivät Vammaisten lasten liikunnasta vapauttaminen on lopetettava Liikkuminen osaksi lapsen arkea, ei vain liikuntatunnit. Mikä on tällä hetkellä liikunnan opetusken tilanne eri ammattiryhmien koulutusohjelmissa?

Alempi –ja ylempi korkeakoulututkinto Lastentarhanopettaja ,Kasvatustieteen kandidaatti 180 op Pakolliset opinnot Luokanopettaja, Kasvatustieteen maisteri 300 op Helsingin yliopisto Liikunnan didaktiikka 1. 4 op Liikunnan didaktiikka 2 4 op Yhteensä 8 op. Liikunnan didaktiikan perusosa 3 op (Lisäksi liikunnan didaktiikan valinnainen osa 4 op) Tampereen yliopisto - Taito –ja taideaineiden pedagogiikka varhaiskasvatuksessa (liikunta sisällä) 8 op Liikunta 6 op Turun yliopisto/Rauman opettajakoulutuslaitos Liikunta –ja terveyskasvatus 6 op Itä-Suomen yliopisto: Turun yliopisto Liikunta 5 op Liikunta ja terveystieto 3 op Tampere: Sisältyy ammatillisia valmiuksia antaviin aineopintoihin Tavoitteena - perehtyvät kuvataide-, liikunta- ja musiikkikasvatuksen sekä äidinkielen keskeisiin sisältöihin ja niiden pedagogiikkaan varhaiskasvatuksessa - oppivat soveltamaan näiden alueiden opetusmenetelmiä ja -tapoja Sisältö Taito- ja taideaineiden sisältöjen ja pedagogisten menetelmien hallinta.

Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto Sosionomi amk 210 op Terveydenhoitaja amk 240 op Hämeen ammattikorkeakoulu Pakolliset: - Vapaasti valittavat: Kehontuntemus ja liike 3 op Kajaanin amk: Pakolliset: Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmät ja toimintamallit 6 op vapaasti valittavat: Terveydenhoitotyö elämänkulun eri vaiheissa 14 op Metropolia amk Pakolliset: Varhais- ja erityiskasvatuksen menetelmät (liikunta sisällä): 5 op Ilmaisulliset menetelmät (liikunta sisällä): 5 op Metropolia amk: vapaasti valittavat: Ravinto, liikunta ja terveet jalat - elämäntapaohjausta moniammatillisesti 3 op Sosionomi voi toimia lastentarhanopettajan tehtävissä, mikäli hänen tutkintoon sisältyy 60 opintopistettä varhaiskasvatusta tai sosiaalipedagogiikkaa. Muita valmistuneen sosionomin (AMK) työtehtäviä ovat sosiaaliohjauksen tehtävät. Sosionomi (AMK) tutkinto antaa valmiuksia toimia monipuolisesti erilaisissa kasvatukseen, ohjaukseen ja sosiaalityöhön liittyvissä tehtävissä. Yleisempiä ammattinimikkeitä ovat: lastentarhanopettaja, lastensuojelulaitoksen ohjaaja, asumispalveluyksikön ohjaaja, kehitysvammaisten ohjaaja, kotipalveluohjaaja, perhetyöntekijä, vanhustyönjohtaja ja päihde- ja mielenterveystyön ohjaaja. - Terveydenhoitajatutkinto (AMK, 240 op) perustuu sairaanhoitajan tutkintoon. Terveydenhoitajan tutkintoon johtavia ammattiopintoja on 40 opintoviikkoa, joista 20 opintoviikkoa on sairaanhoitajatutkintoon sisältyviä terveydenhoitotyön vaihtoehtoisia ammattiopintoja. Terveydenhoitajan työ on eri ikäisten ihmisten, perheiden, väestön ja ympäristön terveyttä edistävää ja ylläpitävää sairauksia ennaltaehkäisevää hoitotyötä.

Toisen asteen tutkinnot Lähihoitaja 120 ov (huom. opintoviikko) Nuoriso –ja vapaa-ajan ohjaajat 120 ov Turun ammattiopisto Pakolliset: Liikunta 1 ov, terveystieto 1 ov Keuda: Pakolliset: ohjausmenetelmät (liikunta sisällä) : 10 ov, liikunnan ohjaus 3 ov, terveellisten elämäntapojen edistäminen 1 ov Koulutuskeskus Salpaus: Pakolliset: Taide- ja kulttuurikasvatus (liikunta sisällä) 4 ov Lisäksi vapaasti valittavissa esim. Lasten liikuntakasvatus 1 ov Huom! Yhteisöpedagogi ( amk-tutkinto 210 op) Seikkailukasvatus järjestö -ja nuorisotyössä 30 op 1 opintopiste vastaa n.27 tunnin työpanosta, 1 opintoviikko 40 tunnin Lähihoitajan tutkinnon perusteissa on mainittu liikunta 1 ov ja terveystieto 1ov

Tuplatiimi -työmenetelmä Tuplatiimi menetelmä on jaettu kolmeen kokonaisuuteen; analyysiin, ideointiin ja ratkaisuun Työstö kulkee OPERA –välivaiheiden kautta eteenpäin Oma näkemys Parin/ryhmän näkemys Esittely Ristiinarviointi Aiheiden ryhmittely ja valinta Analyysi vaiheessa (30–60 min) luodaan yhteinen näkemys käsiteltävästä aiheesta. Kartoitetaan, mitä ongelmia tai vaikeuksia toiminnassamme tällä hetkellä on. Ideointi vaiheessa (60–90 min) mietitään ideoita ja keinoja, joilla ongelmia voitaisiin korjata tai poistaa. Ratkaisuvaiheessa (60–90)sovitaan toimenpiteistä, joilla parhaat ideat käytännössä toteutetaan. Vaiheisiin käytettävä aika voi olla lyhyempikin tilanteen mukaan.

TUPLATIIMI: Liikunnan perus –ja täydennyskoulutus Jokainen miettii ensin itse ennakkoon omalta näkökannalta perus –ja täydennyskoulutuksen keskeisiä toimenpidenostoja: kirjataan A4-paperille Työstö jatkuu pareittain/3 hengen ryhmissä: Kerrotaan henkilökohtaiset näkemykset -> keskustelu, mielipiteiden vaihto, yhteinen/erillinen oivallus? Parin yhteiset näkemykset tuodaan esille: kirjataan fläppi-paperille

TUPLATIIMI: Liikunnan perus –ja täydennyskoulutus Parit/ryhmät esittelevät näkemyksensä muulle ryhmälle Ristiinarviointi: etsitään omassa ryhmässä kaikista näkemyksistä keskeisimmät nostot aiheen näkökulmasta Ryhmitellään yhdessä arvioidut näkemykset aihe-alueittain. Valitaan keskeiset toimenpide -ehdotukset

Kiitos Teille kaikille yhteisestä työstöstä! http://extranet.nuorisuomi.fi www.nuorisuomi.fi/erityinentuki