Lapista tulevaisuus Lapin korkeakouluista valmistuneet työelämässä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Viestintä ruotsin kielellä Viestintä muilla kielillä Projektinhallinta- taidot Yritystoiminnan perusteiden tuntemus Oman alan käytännön taidot.
Advertisements

Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Sosiaalimenot ja rahoitus 2010
Palautetta ekonomikoulutuksesta ja tietoa ekonomikunnan sijoittumisesta Ajankohtaista, kevät 2010.
Isona työelämään RAMKilaisten urapolut. Yleistä Valmis tutkinto työelämävalttina –hanke •Avainohjaaja Päivi Saari •Opiskelu-, opinnäyte- ja uraryhmät.
Työhönvalmennuksella työelämään
Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
SUOMEN KULTTUURIRAHASTON KIRJATALKOOT SKR. Kirjatalkoot -Suomen Kulttuurirahaston kaikkien aikojen suurin tukihanke, johon Svenska litteratursällskapet.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Korkeakoulussa opitut asiat olivat kuitenkin useimmiten jatkuvassa käytössä työelämässä. Koulutukselta oltaisiin toisinaan odotettu hieman laajempien.
Ajatuksia Lapin yliopistosta – Helka Urponen Tutkintotavoitteista koulutusta neljässä tiedekunnassa Lisäksi Arktisessa keskuksessa, kv- maisteriohjelmia.
Pikku-Diili Helena Vikstedt. Pikku-Diili = ongelmanratkaisukilpailu, jossa opiskelijatiimit ratkovat yritysten antamia kehitystehtäviä vuorokauden.
TU Suomalaiset työmarkkinat ja niiden toiminta Kurssin käytännön järjestelyt
Palveluliiketoiminta osana korkeakoulua Heikki Saastamoinen.
Viestintä ruotsin kielellä Viestintä muilla kielillä Projektinhallinta- taidot Toimiminen monikulttuurillisissa ympäristöissä Neuvottelutaidot.
Eläkeselvitys 2012: Selvitys TEKin jäsenten näkemyksistä eläkeiästä ja eläke- ehdoista
Työhönvalmentajan käyttö henkilöstön palkkaamisessa
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Helsinki/Kluuvi 1 Korkeakoulutetut maahanmuuttajat työmarkkinoilla –työnantajanäkökulmia Helsingin Kluuvin TE-toimistosta Riitta Ylätalo työvoimaohjaaja,
 Suvi-työryhmä ehdotti erillistä S2-kypsyysnäytettä maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille.  Oikeusministeriön lausunto varovaisen myönteinen.
Ura- ja rekrypalvelut Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurann at 1 vuosi valmistumisesta
TtM-opiskelija Heli Kettu
Maikki Naarala Rehtorin kanslia
WorkPlace Pirkanmaa Kansainvälisiä osaajia korkeakouluista työelämään TraiNet-verkosto
Kannattaako Suomeen tulla opiskelemaan? Kansainvälisen liikkuvuuden uudet muodot Irma Garam Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus.
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
RAMKilaisten urapolut
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Sijoittumisseuranta 2013 Vuonna 2012 maisteriksi valmistuneiden tilanne ja mielipiteet vuoden 2013 lopulla Jyväskylän yliopisto - koko aineisto Jari Penttilä.
Maaseutumatkailun suhdanteet ja kehittäminen Kysely yrittäjille.
FUAS Kielet ja viestintä
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
SCI-opiskelijoiden hyvinvointiselvitys
Liite Patu 8/ KIRKKONUMMEN KUNTA Palvelutuotannon käyttäjäkysely
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
750696S Maisteriseminaari Laajuus 4 op / 107 h opiskelijan työtä
Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampere Palaute puhuu - seuranta-aineistojen hyödyntäminen laitoksilla Leena Ahrio Reeta Eloranta.
Valmistuneiden seuranta. Seurannan tausta ja kohderyhmä  Valmistuneiden nykyisten tilanteiden selvittäminen ja seurannan mallin luominen  Ammattiopistoissa.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)
TEEMARYHMÄ 1. PROFIILIN JA TUNNETTUUDEN EDISTÄMINEN TKI -päivät Porissa 2011.
Kysy kirjastonhoitajalta Nina Granlund Kysy kirjastonhoitajalta Suomalaisten kirjastojen yhteinen verkkotietopalvelu. Sijaitsee Kirjastot.fi –sivustossa,
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Kaijamaija Parviainen Pätevyysluotsi työpaikalla Työpaikalla tapahtuvan ohjauksen mahdollisuudet, edut, esteet ja haitat Kaijamaija Parviainen.
FT, Yliopistonlehtori Taina Kinnunen, kulttuuriantropologia ”If I can find a good job, I may stay” ULKOMAALAISTEN TUTKINTO-OPISKELIJOIDEN INTEGROITUMINEN.
1 Työvoiman työssäolo 2009 Kokoaikatyössä olevat palkansaajat Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2009 aineisto
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Rauman kauppakamarin Työvoima- ja osaamiskysely  Sähköinen kysely –  Kysely lähetettiin 307 kauppakamarin jäsenelle  Vastanneita 114,
Valmistuneiden näkökulmia työelämätaitojen kehittymiseen Reeta Eloranta / U&R.
Lapin yliopistosta v valmistuneiden taustatietoja Kyselyyn vastasi 173 Lapin yliopistosta valmistunutta, vastausaste 59 % Naisia 72 % Ikä valmistuessa.
Työ- ja elinkeinoelämän kehittämis- ja palvelutarpeiden ennakointi alueellisena yhteistyönä Työvoiman kysyntä ja osaamisen tarpeet hyvinvointitoimialalla.
Kokemuksia viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehittymisen mittaamisesta insinööriopiskelijoiden projekteissa Leena Ruokanen.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
Lapin yliopiston Työelämä- ja rekrytointipalvelut Palvelut opiskelijoille ja vastavalmistuneille.
Ulkomailla tapahtuvan harjoittelun kipukohdat: Osaamisen tunnistamisen tärkeydestä Janne Loikkanen Kansainvälisen harjoittelun suunnittelija.
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Made by Finland – selvitys suomalaisen työelämän vahvuuksista ja heikkouksista
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
RESTONOMI 210 OP Opetussuunnitelman rakennekuva
Kulttuurienvälinen viestintä
Laaja-alainen arviointi
Hanke
Esityksen transkriptio:

Lapista tulevaisuus Lapin korkeakouluista valmistuneet työelämässä

Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurannat 1 vuosi valmistumisesta lukuvuosittain, 2009→ kalenterivuosittain valmistuneille Työnantajakyselyt Toteutettu vuosina 2007 ja 2011

Toteutus 2011 & 2007 Toteuttajat: RAMK, KTAMK, LaY Kyselyillä kartoitetaan alueen työnantajien näkemyksiä tarvittavasta osaamisesta. 2011: Kysymyslomake lähetettiin 599 työnantajalle, vastausaste 32 %. 2007: Kysymyslomake lähetettiin 534 työnantajalle, vastausaste 39 %. Seuraavissa dioissa käsitellään vuoden 2011 tuloksia.

Merkittäviä Työhaastattelussa onnistuminen Valmis tutkinto Henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten asenne ja soveltuvuus työhön Hakijan aktiivisuus Vähemmän merkittäviä Mahdollisuus osa-aikalisän tai vuorotteluvapaan käyttöön Ulkomaan kokemukset Gradun tai opinnäytetyön aihe Urasuuntautuneisuus

Parhaat Viestintä ruotsin kielelläViestintä englannin kielellä Toimiminen monikulttuurillisissa ympäristöissä Kehitettävää Oman alan käytännön taidot Ongelmanratkaisutaidot Organisointi- ja koordinointitaidot

57% kyselyyn osallistuneista aikoo rekrytoida valmistuneita vuoden sisällä. Vastaajat arvioivat johtotason rekrytointitarpeidensa pysyvän jokseenkin ennallaan vuoteen 2014 mennessä. Suorittavan tason ja asiantuntijatason tehtävien työvoimatarpeen arvioidaan jonkin verran kasvavan vuoteen 2014 mennessä.

Oman alan kehitystä tulisi seurata tiiviisti, jotta opiskelijat saavat relevanttia tietoa. Painotus työelämätaitoihin, jotka koetaan toistuvasti puutteellisiksi valmistuneiden ja työnantajien näkökulmasta. Käytännön tekemisen kautta myös ongelmanratkaisutaidot kehittyvät. Organisointi- ja koordinointitaidot kehittyvät vain harjoittelemalla. Tiiviimpää yhteistyötä.

• • Työnantajakyselyt sekä ura- ja sijoittumisseurannat: