TEM-konsernistrategia SET-kehittämispäivä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PÄÄTAVOITE: Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin.
Advertisements

INNOVAATIOT JULKISISSA HANKINNOISSA Rahoitusta hankintojen kehittämiseen 1.
Työ- ja elinkeinoministeriö Mari Anttikoski
Sisämarkkinoilla selvitään, mutta Miten käy EU:n sosiaalisen ulottuvuuden globalisaation puristuksessa?
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
Luovat alat TEM janne a.
Työ- ja elinkeinoministeriön organisaatio
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Kotihoidon haasteet •Maailma, julkinen terveydenhuolto on jatkuvassa muutoksessa •Tarvitaan muutoksen ymmärtämistä, organisaatio ei kykene hallitsemaan.
Projektisalkun hallinta
Hallinnon kehittämisen uudet tuulet
Janne Peräkylä Sosiaali- ja terveysministeriö HYVINVOINTIPALVELUT JA KUMPPANUUSYHTEISÖT.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Miksi aluekehitysohjelma käynnistettiin? Kansanedustaja Martti Korhonen.

Elinkeinokalatalouden näkymiä ohjelmakaudella Kalaviikko, Ylitarkastaja Risto Lampinen Maa- ja metsätalousministeriö.
- mahdollisuus kehittämiseen -
Elinkeinokalatalouden strategian ja toimintaohjelman valmistelu
Kv-kevät päivät , Turku - Nina Björn Korkeakoulun tukipalvelut kansainvälisen henkilöliikkuvuuden kehittämisessä Nina Björn Kansainvälisen toiminnan.
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Rakennerahasto-ohjelmien haasteita syksyllä 2008 Aluekehitysjohtaja Jussi Yli-Lahti Alueiden kehittämisosasto Rakennerahastopolitiikkaryhmä.
Miten energiankulutus käännetään laskuun? Seminaari Sirkka Vilkamo Työ- ja elinkeinoministeriö.
Viestintä strategiseksi menestystekijäksi
Vipuvoimaa EU:lta Hankeinfo Mikkelissä Riitta Koskinen Etelä-Savon maakuntaliitto.
EU:n kilpailukyky- ja työllisyystavoite Manner-Suomen ESR- toimenpideohjelma – Itä-Suomen suuralueosio.
Tuulivoima Tekesin strategiassa
10/2009 © Copyright Tekes Kilpailukykyä ja työelämän laatua Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen rahoitus (TYKE) Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Länsi-Suomen Liittojen maapäivät Työministeri Tarja Cronberg.
DM Copyright © Tekes PROOMU Päätösseminaari Avaus, Martti af Heurlin, Tekes # Muotoilu – PROOMU –
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
Aikuissosiaalityötä johtamassa Keski-Suomen aikuissosiaalityön kehittämishankkeen loppuseminaari Perusturvajohtaja Riitta Vanhanen.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Tutkijaliikkuvuuden palvelut –roundtable Kv-kevätpäivät, Seinäjoki Marita Niemelä Tutkimus- ja innovaatiopalvelut.
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
Työ- ja elinkeinokeskus ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS – TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA 2007 –
TYÖELÄMÄN LAATU Menesty-hanke
Työantajan näkökulmaa nuorten palkkaukseen ja oppisopimukseen TEM
W w w. h a m k. f i HYVÄ JA TUOTTAVA TYÖELÄMÄ TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS mi.
Alueellinen kalataloushallinto uudistui – mikä muuttui?
Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys – tavoite Pohjois-Suomen toimenpideohjelma EAKR Terttu Väänänen Aluekehityspäällikkö Pohjois-Pohjanmaan.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
ESR/Toimintalinja 3/ OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOHJAUKSEEN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN KEHITTÄMISOHJELMALLA Helena Kasurinen Ylitarkastaja.
Työ- ja elinkeinokeskus 1 Työ- ja elinkeinokeskukset (TE-keskukset) 15 kpl Suomessa Työ- ja elinkeinotoimistot (TE-toimistot) 200 toimipistettä Suomessa.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
© Luonnonvarakeskus Pohjois-Karjalan maakuntakaava 2040 käynnistystilaisuus Packalen Tuula metsäsuunnittelun professori Talous ja yhteiskunta.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Strategiaperusta ja ohjelmat
VAU:n huippu-urheilustrategia
Yhteinen tavoitteemme
VAU huippu-urheilustrategia
1. Strategiasta toiminnan kehittämiseen ja arvioimiseen
Organisaatiotason linjausten huomioiminen tutkimuksen suunnittelussa
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Esityksen transkriptio:

TEM-konsernistrategia SET-kehittämispäivä 11.3.2008 Antti Joensuu

Ministeriön perustamisen perusteet Ennakoiva reagointi rakenteellisiin haasteisiin Innovaatioilla korkeampaa työn tuottavuutta kestävällä tavalla Laadukkaita työpaikkoja ja työntekijöiden nopea työllistyminen Ilmastonmuutokseen vastaaminen kestävillä ratkaisuilla Uusia mahdollisuuksia maan kaikille alueille Toimialana ”elinkeinoelämän toimintaympäristö”

Työ- ja elinkeinoministeriön strategiaperusta Perustehtävä Työ- ja elinkeinoministeriö vastaa Suomen yrittäjyyden ja innovaatiotoiminnan toimintaympäristöstä, työmarkkinoiden toimivuudesta ja työntekijöiden työllistymiskyvystä sekä alueiden kehittymisestä globaalissa taloudessa. Tahtotila 2011 Suomi on kansainvälisissä kilpailukyky- ja hyvinvointivertailuissa maailman huippua. Suomessa on maailman paras innovaatioympäristö.

Arvoverkostoesimerkki, kansallinen intressi globalisaatiossa? Source: University of Vaasa, Logistics Systems Research Group (2005)

Suomen osuus T&K:sta maailmassa

Maantiede 5/2006

Muita haasteita Ikääntyminen Työvoimapullonkaulat, kohtaanto-ongelma Energia- ja ilmastoasiat …

TEM-organigrammi

TEM hallinnonalalla paljon organisaatioita Työvoima- ja elinkeinokeskukset Työvoimatoimistot Työvoimaopisto  Merimiespalvelutoimisto   Työneuvosto  Valtakunnansovittelijain toimisto   Kuluttajavirasto  Kilpailuvirasto  Kuluttajatutkimuskeskus  Patentti- ja rekisterihallitus PRH  Huoltovarmuuskeskus  Puolustustaloudellinen suunnittelukunta   Mittatekniikan keskus Mikes  Geologian tutkimuskeskus   Turvatekniikan keskus Tukes  Valtion teknillinen tutkimuskeskus   Tekes – teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus   Matkailun edistämiskeskus Energiamarkkinavirasto  Huoltovarmuusrahasto   Valtiontakuurahasto   Valtion ydinjätehuoltorahasto   Finnvera Oyj   Suomen Teollisuussijoitus Oy

Konsernirakenteen tuoma synergia Yhteinen strateginen näkemys ja tavoite motivoi sisäisesti ja antaa selkeän ulkoisen kuvan sidosryhmille Osastot ja yksiköt saavat apua strategian kehittämiseen Strategiset tavoitteenasetannat ja tulosten seuranta Strategiat tulevat haastetuksi ja kehittyvät eri tasoilla Johtamisen verkottaminen ja esim. yhteiset koulutusohjelmat Yhteiset resurssit ja konsernipalvelut osastoille ja yksiköille ja jaetut osaamiskeskukset Tehtävien kierrätys ja osaamisen levittäminen

Todellinen lisäarvo on paljon suurempi Ministeriötyössä sisäinen synergia, hyvä konsernistrategia, yhteensopivat politiikat ja sitä kautta ulkoinen vaikutus kulkevat käsi kädessä.

Konsernissa torjuttavia sudenkuoppia Verrattuna irrallisiin business-yksiköihin konsernirakenne pahimmillaan voi lisätä kustannuksia enemmän kuin konserni tuo lisäarvoa Koordinointi voi joskus luoda tarpeetonta lisäbyrokratiaa Heikon tuottavuuden osia voi jäädä piiloon konsernin viidakkoon Synergian hakemiseen ei panosteta tarpeeksi Ensisijaiset vaarat: Osastot ja yksiköt eivät halua panostaa yhteistyöhön, syinä esim. opportunismi ja itsekeskeisyys Ulkoisen vaikutuksen vuoksi ministeriötyössä suurimpana uhkakuvana huonosti yhteensopivat eri sektoreiden strategiat

Strategioita riittää: Hallitusohjelma Hallituksen strategia-asiakirja Valtioneuvostotason ohjelmat, kansalliset strategiat ja linjaukset Lissabon-strategia Osastojen ja yksiköiden vastuulla olevat strategiat KV-strategiat ym. tulokulmat Erilaiset EU:ssa syntyvät strategiat Ministeriön ja konsernin oma strategia ja arvot Hallinnonalan laitosten strategiat

Konsernistrategia-ryhmä Missiona konsernistrategian ja synergian luominen konsernissa strategiaprosessin kautta, eri sektoreiden strategioiden yhteensopivuuden varmistaminen sekä ministeriön ja konsernin toiminnan strategisen perustan jatkuva kehittäminen Työn ydin on aktiivinen horisontaalinen ja liikkuva työtapa. Vuorovaikutukset tapahtuvat sekä kahdenkeskisesti että erilaisten horisontaalisten verkostojen kautta, missä varsinaiset resurssit ovat Vuosikello ja tieto lukuisten eri prosessien vaiheista. Toimiva koordinaatio ja selkeät käsittelyprosessit tavoitteena. Uhkaskenaariona on marginalisoituminen: ryhmää ei koeta hyödylliseksi vaan pikemminkin rasitteeksi tai jopa uhkana. Onnistumisen edellytys on hyvätasoinen tiimi, jossa erityisenä vaatimuksena sosiaaliset taidot ja kyky strategiseen ajatteluun.

Toimenpiteitä ”Konsernin tiivistetty työ- ja elinkeinostrategia” Lissabonin strategian kansallinen toimenpideohjelma TEMin osalta. Lissabon-verkoston käynnistäminen Strategisen perustan edelleen kehittäminen kesän jälkeen, ml. missio, visio ja arvot ja konsernin strategiaprosessin kehittäminen Heli, Mika, Marjukka, Kaija, Antti