TAMPEREEN AIKUISLUKIO: NUORTEN AIKUISTEN PERUSOPETUKSEN PÄÄTTÖTODISTUKSEN SUORITTAMINEN ETÄOPETUKSENA Perusopetuksen päättötodistus = yhteiskuntapassi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Tiedotustilaisuus Rakennustoimisto Pohjola Oy •Vuonna 1989 perustettu perheyritys •Toiminta-alue Pirkanmaa ja Etelä-Suomi •Liikevaihto n. 35,5.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
DRAIVI Primus Yritysten ja oppilaitosten yhdistäjänä.
Itä-Suomen ESR –ohjelma Toteutus ajalla
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Kaupunginhallitus Kotouttamisohjelman päivitys ohjelma maahanmuuttajien kotoutumisen edistämiseksi
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Opiskelu Kurssit Esittely Pääsivu Aikataulut Opettaja Yhteystiedot eLukio ?eLukion lukiot? eLukion toimijat Toimintasuunnitelma Strategia Historia Mitä.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
Uusien sivujen etusivun rakenne ja I-tason linkit
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
KULTTUURIT KOHTAAVAT Hannele Juntunen Kristiina Kukkonen
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Yhteishankintakoulutuksesta apua rekrytointiin
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Liisa Kosonen Kehittämisyksikkö / Sosiaali- ja terveystoimen esikunta
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Tampereen aikuislukion etälukio Jaana Leppä vt. rehtori Tampereen aikuislukio Tampereen aikuislukio.
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
ETELÄ-PIRKANMAAN OPPILAITOSVERKOSTO rehtori Pasi Syrjä Valkeakosken lukio.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Ajankohtaista – seutusivistys
Connect Pro -verkkokokouksia käyttäviä etäopetusmalleja peruskoulussa VIRTA-hanke Turun opetuspalvelukeskus 2010.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OULUN AIKUISLUKION Aikuisten perusaste Kastellin monitoimitalossa Sairaalanrinne 5.
Työ elämään 2015 nuorten ammatti- ja kesätyötreffit Ti klo Oulun kaupunginteatterilla Kaarlenväylä 2, Oulu.
Taitajasta mestariksi Taitajat framilla -seminaari Seinäjoki ke opetusneuvos Seija Rasku Skills Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Koulun kehittämisprojekti
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Kotkan aikuislukio Opetus: Kotkankatu Kotka
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
PoLut – Pohjoinen luonto maahanmuuttajien kotoutumisessa
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Kohtaamotoiminta 2. aste
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Esityksen transkriptio:

TAMPEREEN AIKUISLUKIO: NUORTEN AIKUISTEN PERUSOPETUKSEN PÄÄTTÖTODISTUKSEN SUORITTAMINEN ETÄOPETUKSENA Perusopetuksen päättötodistus = yhteiskuntapassi Tasa-arvoinen asema muiden nuorten aikuisten kanssa asuinpaikasta riippumatta Sisäasiainministeriön hankerahoitus/Pirkanmaan ELY-keskus

OSAKSI SUOMALAISTA YHTEISKUNTAA Nuorten aikuisten perusopetuksen päättötodistuksen suorittaminen etäopetuksena Tampereen aikuislukiossa Nuorten aikuisten maahanmuuttajien syrjäytymisen ehkäisy Maahanmuuttajien koulutuksen nivelvaiheiden tukeminen Suomen kielen ja yhteiskunnan perusteiden oppiminen Moniammatillinen yhteistyö ja maahanmuuttajatyötä tekevien toimijoiden yhteistyön tehostaminen Ryhmäytyminen ja yhteenkuuluvuuden vahvistaminen OSAKSI SUOMALAISTA YHTEISKUNTAA

Opetusmenetelmä Läsnä oleva etäopettaja, reaaliaikainen ja interaktiivinen yhteys Opettaja opettaa Adobe Connect Pro -video-opetusmenetelmällä tietokoneen kautta web-kameran ja kuuloke-mikrofonin avulla. Opiskelijat saavat hankkeen kautta samat välineet, tietokone ja nettiyhteys välttämättömät Menetelmä on helppokäyttöinen ja perustuu linkkiin, jonka kautta opiskelijat pääsevät kurssille ja näkevät ruudulla opettajan, muut opiskelijat ja oman web-kamerakuvansa. Opiskelijat voivat osallistua opetukseen oman kaupunginosansa, kuntansa tai oppilaitoksensa tietokoneilta ja opiskelijan tukena opetustilanteessa voi olla läsnä oma ohjaava henkilö. Opiskelijat oppivat suomen kieltä, englantia, yhteiskuntaoppia, matematiikkaa sekä muita perusopetuksen oppimäärään kuuluvia tietoja ja taitoja. He tutustuvat luontevasti myös suomalaisen yhteiskunnan tietotekniseen puoleen.

Keskeiset toimijat Tampereen kaupunki Pirkanmaan TE-keskus Tampereen aikuislukio Tampereen ammattiopisto Tyttöjen talo –hanke Sastamalan koulutuskuntayhtymä Opettajat ovat Tampereen aikuislukion opettajia Toimivat myös aikuislukion etälukion ja/tai videolukion opettajina Koordinaattorina toimii aikuislukion Mamupilotti-opettaja

Etäopetusmallin levittäminen ja juurruttaminen Etäopetusmallin levittäminen on luonnollinen jatkumo pilottiohjelmalle, sillä hankkeen keskeinen elementti on fyysisesti eri paikoissa opiskelevat maahanmuuttajat. Tampereen seudulla on useita maahanmuuttajakeskittymiä sekä kaupungin sisällä että Pirkanmaan seutukunnassa. Vuoden 2009 aikana Pirkanmaalle on perustettu neljä uutta yksikköä noin 80 turvapaikanhakijalle. Osa näistä nuorista tulee sijoittumaan Tampereelle ja seutukuntiin ja heille tämä hanke antaa mahdollisuuden saavuttaa perusopetuksen oppimäärän keskeiset taidot jatko-opintoja varten. Kotoutuminen suomalaiseen yhteiskuntaan helpottuu, kun nuorilla aikuisilla on yhtäläiset tiedot ja taidot kuin ei-maahanmuuttajanuorilla. Tampereen kaupungin maahanmuuttajaneuvosto on linjannut keväällä 2009, että perusopetuksen päättötodistuksen saaminen on tärkeä asia nuorelle aikuiselle maahanmuuttajalle.

Etäopetusmallin levittäminen ja juurruttaminen (2) Pirkanmaan TE-keskuksen mukaan seutukunnassa on kiinnostusta etäopetusmallin hyödyntämiseen. Hankkeen käytänteistä luodaan tiedotus- ja markkinointimateriaalia sekä etäopetusopas ja –materiaali, jonka avulla opetustoiminta on mahdollista käynnistää muillakin paikkakunnilla. Hankkeen kokemusten perusteella on suunnitteilla, että opiskelumenetelmästä lasketaan yksikköhinta, jolloin eri paikkakunnilla asuvat nuoret aikuiset maahanmuuttajat voivat osallistua opetukseen kunnille edullisella tavalla. Etäopetusmallin juurruttaminen vaatii monikulttuurista yhteistyötä ja oppilaitosten ja kolmannen sektorin samansuuntaista yhteistyötä.

Arviointi ja kustannustehokkuus Arvioinnissa käytetään hyväksi opiskelijoiden itsearviointia oman osaamisen kartuttamisesta sekä pilottia varten luotua kyselykaavaketta, johon vastataan 1. opintovuoden keväällä. Aikuislukiossa on käytössä INKA-palautejärjestelmä Tampereen kaupungin VIRTA-video-opetushanke toimii benchmarking-arvioinnin välineenä Oppiminen on tehokkainta 5- 10 opiskelijan ryhmässä Esimerkki: 10 opiskelijaa/ryhmä Kurssien määrään suhteutettu kustannus 333 euroa/kurssi Perusopetuksen päättötodistus 48 kurssia Vuosikohtaiset kustannukset/opiskelija 5 328 euroa Kuntakohtaiset kustannukset jäävät kohtuullisiksi, kun ryhmän opiskelijat tulevat usean kunnan alueelta ”Yhden syrjäytyneen nuoren kustannukset tulevat olemaan miljoona euroa ”

Vaikuttavuus ja tulokset Hankkeen vaikuttavuus ja tulokset näkyvät perusopetuksen kurssimäärien kasvuna kunkin opiskelijan opiskelutodistuksissa. Hankkeen toivotaan tuovan yhteisöllisyyttä ja sosiaalisen eheyden tuntua nuorten aikuisten maahanmuuttajien arkeen. Lopullisena tuotoksena tulee olemaan perusopetuksen päättötodistusten saaminen ja siten mahdollisuus päästä haluamiinsa jatko-opintoihin tai siirtyä työelämään.

Vaikuttavuus ja tulokset (2) Tampereen seudun maahanmuuttajatiheät asuinalueet hyötynevät jatkossa vieläkin enemmän, kun etäopetuspisteitä saataisiin perustettua lisää esimerkiksi Hervannan asuinalueelle. Pohjois-Hervannan koulun opiskelijamäärästä jo noin 30 % on maahanmuuttajataustaisia lapsia, ja myös nuorten aikuisten maahanmuuttajien osuus hervantalaisista on suurempi kuin monella muulla paikkakunnalla. Kolmannen sektorin kanssa tehtävä yhteistyö tuo myös ohjauksellista monimuotoisuutta maahanmuuttajanuorten kanssa tehtävään työhön. Hanke sopii hyvin aikuislukion toimintalinjaan ja eheyttää aikuislukion erillisiä opetuskokonaisuuksia: suomi toisena kielenä, etäopetusväylät sekä aikuisten perusopetuksen opintokokonaisuudet ja niiden hallinta.

Innovatiivinen tapa opettaa. Yhteisöllinen oppiminen osana kotoutumista.