Nuorten yhteiskuntatakuun tehostaminen – työryhmän ehdotukset 13.4.2012 Ohjaus ja nuorten yhteiskuntatakuu – Yhteinen vastuumme, Jyväskylä/Aalto-sali Koulutuspäällikkö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SAK:n toiminta-ajatus Saana Siekkinen Suomen menestys edellyttää työikäisten osaamistason nostamista Kehittämisjohtaja Saana Siekkinen
Advertisements

Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kohderyhmä tilastojen valossa sekä ensimmäisiä tuloksia Erno Hyvönen Jyväskylä
Nuorisotakuu Hallituksen kärkihanke, jonka tavoitteena parantaa nuorten työllistymistä ja kouluttautumista. Nuorisotakuusta lisätiedot:
Yhteiskuntatakuun toteutuminen kunnissa
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
Nuorten yhteiskuntatakuu eli nuorisotakuu 2013
Uraohjaus Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa
NUORET JA TYÖTTÖMYYSTURVA
Maire Mäki Johtaja Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto
SEINÄTÖN PAJA- VERKOSTOTAPAAMINEN Työpaja-seinillä ja ilman
Koulutussopimus ammattiin oppimiseksi
Nuorisotakuu 2013 Valtiosihteeri Pilvi Torsti Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Nuorten yhteiskuntatakuu maaseudun näkökulmasta
Nuorten yhteiskuntatakuu -työryhmän raportti
Nuorten yhteiskuntatakuu
Nuorten yhteiskuntatakuun tehostaminen – työryhmän ehdotukset
Nuorisotakuu, mistä on kysymys? Yhteiskuntatakuun taustoja Työ- ja elinkeinoministeriö Opetus- ja kulttuuriministeriö Sosiaali- ja terveysministeriö.
KOULUTUSTAKUU.
Nuorisotakuu 2013 Nuorten yhteiskuntatakuu – yhteinen vastuumme Laukaa Neuvotteleva virkamies Liisa Winqvist, TEM/Työllisyys- ja yrittäjyysosasto,
Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitykset koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi Ehdotukset valmisteltu työurasopimuksen pohjalta käynnistetyssä.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Työhönvalmentajan käyttö henkilöstön palkkaamisessa
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
NUORISOTAKUU SAK/Pirjo Väänänen.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Yrittäjyydestä ja yhteistyöstä Teollisuusneuvos Heikki Vesa.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
POHJANMAA ”Uuden energian Pohjanmaa - Energiaa huippuosaamisesta, monikulttuurisuudesta ja vahvasta yhteisöllisyydestä”.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Nuorten työllistäminen -palkansaajajärjestöjen näkemyksiä NYT-ryhmä
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Työllisyyspoliittista avustusta saavat hankkeet
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
1 Invalidiliitto 1 mitä se takaa ja miten? Ketä kiinnostaa – välineitä ja välittämistä nuoren elämään/Keuda Anssi Kemppi.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
Projektipäällikkö Matti Mäkelä
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Kuopio Mari Pastila-Eklund.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Nuorten yhteiskuntatakuu 2013 – Työelämä nyt ja tulevaisuudessa, Nuorten työllisyysfoorumi Ylijohtaja Tuija Oivo.
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
VALMA ja TELMA – kenelle ja miten?. Taustaksi toisen asteen tutkinto edellytys jatko-opinnoille ja/tai siirtymiselle työelämään – tavoite, että kaikki.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
TE-toimiston yrityspalvelut
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Nuorten työllisyys Esr -hankkeet ja jatkopolut Etelä-Savo MYR
Saimaan ammattiopisto Sampo
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Nuorten yhteiskuntatakuun tehostaminen – työryhmän ehdotukset Ohjaus ja nuorten yhteiskuntatakuu – Yhteinen vastuumme, Jyväskylä/Aalto-sali Koulutuspäällikkö Marja Pudas Materiaalikoonnos: TEM/Työllisyys- ja yrittäjyysosasto

Takuun taustoja • perusasteen varassa olevaa alle 30-vuotiasta. • työtöntä alle 30-vuotiasta, joista lähes :lla ammatillisesti suuntautunut tutkinto. • alle 30-vuotiasta työn ja koulutuksen ulkopuolella pelkällä perusopetuspohjalla.  Nuorten syrjäytymisen kustannukset yhteiskunnalle 300 miljoonaa euroa vuositasolla.

”Suomen malli” PUBLIC-PRIVATE-PEOPLE-PARTNERSHIP Nuorten yhteiskuntatakuu tulee perustumaan •viranomaisten •elinkeinoelämän •järjestöjen yhteistyöhön, jossa •nuoret itse ovat aktiivisia toimijoita ja oman tulevaisuutensa tekijöitä.  Tarvitaan ennakkoluulottomia toimintatapamuutoksia.

Nuorten yhteiskuntatakuu Jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan työ-, harjoittelu-, opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi joutumisesta. 2.Jokaiselle peruskoulun päättäneelle taataan koulutuspaikka lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa, oppisopimuksessa, työpajassa, kuntoutuksessa tai muulla tavoin.

Nuorten oma ääni työryhmän työssä •Työryhmä kuuli nuoria –sivuilla toteutetun ”Nuorten ääni kuuluviin” –verkkokyselyn kautta. Kyselyssä nuorta toi esiin oman näkemyksensä saamastaan ja tarvitsemastaan tuesta koulutus- ja työelämäsiirtymissä. Havaintoja kyselystä:  Oppisopimus ja työssä oppiminen näyttäisivät olevan suosituimmat väylät ammattitaidon hankkimiseen työttömien kohdalla. Joka toinen olisi ollut valmis kouluttautumaan tätä reittiä.  Ammatin ja koulutuksen valinnassa nuoret toivovat lisää tukea esim työnantajilta, TE-toimistojen koulutusneuvonnasta ja ammatinvalinnanohjauksesta sekä työpajoista.  Työttömistä 35 % koki esteitä koulutuksen aloittamiselle. Keskeisin syy oli opintorahan riittävyys ja haluttomuus ottaa opintolainaa.  Keskeisimpiä työhön tai harjoitteluun menoon esteitä olivat paikkojen puute tai se, ettei niitä ole saatu. Ongelmia koetaan sitä vähemmän, mitä pidemmälle on kouluttauduttu. Pelkän peruskoulun varassa olevista nuorista joka viides kokee myös terveydentilaansa liittyvän esteitä.  Työkokemuksen hankinnassa oltiin yleisesti valmiita panostamaan työnhakuun. Myös palkkatuettu työ koettiin hyväksi vaihtoehdoksi.

Koulutustakuu

Koulutustakuu toteutetaan osana yhteiskuntatakuuta vuoden 2013 alusta lähtien niin, että jokaiselle peruskoulun päättäneelle taataan jatkomahdollisuus lukiossa, ammatillisessa koulutuksessa, oppisopimuskoulutuksessa, työpajassa, kuntoutuksessa tai muulla tavoin. •Koulutustakuu määritellään koskemaan nuoria, jotka ovat saman vuoden aikana päättäneet perusopetuksen. •Koulutustakuu koskee vuoden 2013 alun jälkeen perusasteen päättäviä. •Koulutustakuu toteutetaan luomalla kaikille perusasteen päättäville tosiasialliset mahdollisuudet siirtyä välittömästi jatkokoulutukseen. Jatkossakin kaikkien nuorten on haettava koulutukseen osana normaalivalintoja. •Lisäksi työryhmä esittää väliaikaisen nuorten aikuisten osaamisohjelman luomista niille alle 30-vuotiaille, joilla ei ole perusopetuksen jälkeistä tutkintoa. Ohjelma toteutettaisiin vuosina

Perusopetuksesta toiselle asteelle johtava nivelvaihe •Ammatillista koulutusta lisätään niillä alueilla, joilla sitä nuorisoikäluokkaan nähden on muita vähemmän. •Ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijaksi ottamisen kriteereitä muutetaan siten, että perusasteen päättäneet, vailla toisen asteen tutkintoa olevat voidaan valita ensin toisen asteen opiskelijavalinnassa. •Tutkinnon osaan tähtäävän oppisopimuksen hinnan määräytymisperustetta muutetaan. Korotetaan työnantajille maksettavaa koulutuskorvausta 800 euroon kuukaudessa. •Tuetaan maahanmuuttajanuorten opiskeluvalmiuksien ja kielitaidon parantamista lisäämällä tähän suunnattua koulutusta kansanopistoissa ja kansalaisopistoissa.

Nuorten aikuisten osaamisohjelma

Vahvistetaan TE-hallinnon uraohjausta Nuorten ääni -kyselyssä tuli selkeästi esille nuorten halu saada lisää uraohjausta. Työryhmä haluaa ehdotuksissaan lisätä ja kehittää sekä henkilökohtaista että verkon kautta tapahtuvaa ohjausta. •Vahvistetaan ammatinvalinta- ja uraohjausta TE-toimistoissa.  Lisäresursseista osa kohdennetaan korkeasti koulutettujen palveluihin, maahanmuuttajien, vajaakuntoisten palveluihin sekä verkko- ja puhelinpalveluihin. •Lisätään ohjaavaa koulutusta ensimmäistä tai uutta uraa etsiville nuorille. •Lisätään maahanmuuttajanuorille työvoimapoliittista koulutusta, joka sisältää opiskeluvalmiuksia sekä kielitaitoa tukevaa koulutusta. •Työllistymissuunnitelman merkitystä korostetaan. Koulutukseenhaun velvoittavuutta työmarkkinatuen ehtona lievennetään. Velvoite hakea keväällä koulutukseen säilyy, mutta hakuvaihtojen määrää vähennetään kolmesta kahteen. Syksyn haun velvoittavuus työmarkkinatuen saannin ehtona tulisi poistaa.

Tuetaan nuoren siirtymistä työelämään •Alennetaan työnantajien kynnystä palkata työkokemusta vailla olevia vastavalmistuneita nuoria vakinaistamalla Sanssi-kortti.  Palkkatuen käyttöön liittyvää työnantajien hallinnollista taakkaa kevennetään. •Edistetään nuorten työmarkkinoille sijoittumista työhönvalmennuksella, joka tukee sekä nuorta että työnantajaa.  Työhönvalmentajat edistävät niiden nuorten sijoittumista työelämään, joilla on vaikeuksia itsenäisesti löytää työpaikka ja/tai jotka tarvitsevat apua työpaikalla työsuhteen alussa (esim. vammaiset ja muut vajaakuntoiset). •Työharjoittelun tulee olla vahvasti urasuunnittelua tukeva  Tutkinnon suorittaneen, vastavalmistuneen nuoren työllistymiskynnystä ei alenneta työharjoitteluilla, vaan palkkatuella.  Työharjoittelun enimmäiskestoa työpajoilla saman työnantajan palveluksessa tulee joustavoittaa.

Tuetaan nuoren yrittäjyyttä palkkatyön vaihtoehtona Nuorten ääni -kyselyssä 45 % vastaajista kertoi harkinneensa yrittäjyyttä työllistymisensä vaihtoehdoksi. Nuoret eivät kokeneet saaneensa TE-toimistoista tukea yrittäjyyteen ja odottivat TE-toimistojen roolin vahvistustuvan neuvonnassa. Työryhmän keskeiset yrittäjyyttä koskevat ehdotukset: •Tuetaan ja kehitetään uusia yrittämisen ja yrittäjyyden edistämisen muotoja koulutuksen, neuvonnan ja starttirahan avulla  osuuskunta  tiimi  mentorointi •Yrittäjyyskoulutusta työvoimakoulutuksena lisätään ja yrittäjyyskoulutuksen toteutustapaa kehitetään nuorille sopivaksi.

Syrjäytymisuhan alaiset nuoret •Kunnille säädetään vastuu perusopetuksen päättävien nuorten ohjauksesta. •Perusopetuksen jälkeiseen nivelvaiheeseen liittyvän tiedon käytöstä säädetään lailla. •Etsivä nuorisotyö laajennetaan koko maahan. Työpajatoimintaa laajennetaan, laatua ja toimintatapoja kehitetään. •ELY-keskuksille vastuu ohjaus- ja palveluverkostojen kehittämisestä ja koordinoinnista. •Selvitetään mahdollisuutta tarkentaa Kelan ammatillisen kuntoutuksen myöntämisperusteita, jotta ammatillista kuntoutusta voidaan myöntää elämäntilannelähtöisesti.

Edellytyksiä takuun täysimääräiselle toimeenpanolle Jatkotyössä tarkastellaan nuorten palvelujärjestelmän toimivuutta. Uusia toimintamalleja haetaan työnantajien, työmarkkinajärjestöjen, kansalaisyhteiskunnan toimijoiden sekä nuorten kanssa. Käsiteltäviä teemoja ovat mm: •ohjaus- ja neuvontapalvelut kaikilla koulutusasteilla, TE-toimistoissa sekä muiden toimijoiden palveluissa •opetuksen tuki sekä oppilas- ja opiskelijahuolto oppilaitoksissa •oppisopimuskoulutuksen ja työssä oppimisen lisääminen •taloudelliset kannusteet nuorelle koulutukseen ja aktiivitoimiin osallistumiseen •kuntoutuspalvelut ja työllistyminen.

Vastauksista esiin nousevia teemoja: Miksikä valmistun? Saanko alan töitä? Jaksanko? Kestänkö? Saanko mitään töitä? Jämäh- dänkö? Osaanko hommani? Taloudell. pärjääminen? Muutto? Oma elämä/ perhe? Työkoke- musta? orjatyö Saanko opiskelu- paikan? Positiivi- nen odotus Hyvät työllisyys- näkymät Ura- kehitys yrittäjyys Kansain- välistyminen Sovellunko? Merkityk. sellinen työ Työelämän vauhti??? Työsuh- teen kesto? Valmistun haluamaani ammattiin Opiskelu >Työ >ElämäUranvalinta >