Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Nuorisotakuu 2013 Nuorten yhteiskuntatakuu – yhteinen vastuumme Laukaa 13.9.2012 Neuvotteleva virkamies Liisa Winqvist, TEM/Työllisyys- ja yrittäjyysosasto,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Nuorisotakuu 2013 Nuorten yhteiskuntatakuu – yhteinen vastuumme Laukaa 13.9.2012 Neuvotteleva virkamies Liisa Winqvist, TEM/Työllisyys- ja yrittäjyysosasto,"— Esityksen transkriptio:

1 Nuorisotakuu 2013 Nuorten yhteiskuntatakuu – yhteinen vastuumme Laukaa 13.9.2012 Neuvotteleva virkamies Liisa Winqvist, TEM/Työllisyys- ja yrittäjyysosasto,

2 Paikallista työtä tehtävä takuun toteutumiseksi! 1.1.2011 astui voimaan nuorisolain täydennys, jonka mukaan kunnissa tulee olla paikallisten viranomaisten yhteistyön suunnittelua ja toimeenpanoa varten ohjaus- ja palveluverkosto, johon osallistuvat kaikki ko alueella nuorille palveluja tarjoavat toimijat. Verkostossa oltava edustus opetus-, sosiaali-, terveys- ja nuorisotoimesta, työ- ja elinkeinohallinnosta ja poliisihallinnosta. Pienet kunnat voivat koota myös yhteisiä verkostoja. Nuorten ohjaus- ja palveluverkoston tehtävänä on: •koota tietoja nuorten kasvu- ja elinoloista sekä arvioida niiden pohjalta nuorten tilannetta paikallisen päätöksenteon ja suunnitelmien tueksi; •edistää nuorille suunnattujen palvelujen yhteensovittamista ja vaikuttavuutta tavoitteena palvelujen riittävyys, laadukkuus ja saavutettavuus; •suunnitella ja tehostaa yhteisiä menettelytapoja nuorten palveluihin ohjautumiseksi ja tarvittaessa palvelusta toiseen siirtymiseksi, •edistää nuorten palveluiden järjestämiseen liittyvän tietojen vaihdon sujuvuutta suunnittelemalla yhteisiä menettelytapoja viranomaisten kesken. -> On tärkeää, että paikallisessa kunnan em nuorten verkostossa selvitetään nuorten mahdollisuuksia, kunnan nuorten tilanne ja tarpeet, oppilaitokset ja julkinen liikenne/asuntolat sekä nuorten tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelut, etsivä nuorisotyö, pajat sekä terveysasiat – ovatko palvelut saavutettavissa kaikille? Mitä juuri meillä tarvitaan? Missä on suurimmat haasteet? -> Nuoret mukaan osallistumaan palvelutarpeiden selvittelyyn ja suunnitteluun!

3 Uuden takuun taustoja – valtakunnallinen näkökulma •110 000 perusasteen varassa olevaa alle 30-vuotiasta. •55 000 työtöntä alle 30-vuotiasta, joista lähes 33 000:lla ammatillisesti suuntautunut tutkinto. •40 000 alle 30-vuotiasta työn ja koulutuksen ulkopuolella pelkällä perusopetuspohjalla.  Nuorten syrjäytymisen kustannukset yhteiskunnalle 300 miljoonaa euroa vuositasolla.  Pohdittavaksi: määrät ja kustannukset omassa kunnassa

4 Nuorten työttömien virta yli 3 kuukauden työttömyyteen alle 24-vuotiailla ja 25-29 –vuotiailla ELY-keskuksittain vuonna 2011 ELY-keskus Nuoret alle 25vNuoret 25-29v. Ylittää 3kk:n Virta yli 3kk työttömyydentyöttömyyteen, % KOKO MAA34 39416,4 ka32 22029,0 ka •UUSIMAA5 33412,67 45932,8 •VARSINAIS-SUOMI3 06616,32 92225,5 •SATAKUNTA1 64419,31 34830,0 •HÄME2 51215,42 20028,5 •PIRKANMAA3 87120,63 53135,2 •KAAKKOIS-SUOMI3 01423,72 09732,7 •ETELÄ-SAVO96115,080326,6 •POHJOIS-SAVO1 77215,71 61428,7 •POHJOIS-KARJALA1 11611,91 23027,7 •KESKI-SUOMI2 64419,22 00929,1 •ETELÄ-POHJANMAA1 04813,987822,2 •POHJANMAA1 10513,61 00723,5 •POHJOIS-POHJANMAA3 84719,33 07927,7 •KAINUU57814,154125,2 •LAPPI1 80415,41 44222,4 •AHVENANMAA7515,05324,3

5 Nuorten yhteiskuntatakuu –työryhmä Hallitusohjelma kesäkuussa 2011 : kirjattu nuorten yhteiskuntatakuun toteuttaminen nuorten työllisyyden edistämiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Hallituksen kärkihankkeita. Hallitus varasi lisäksi 60 miljoonan euron vuotuisen määrärahan takuun toimeenpanoon 2013 alkaen. Työryhmä asetettiin syyskuussa 2011. Puh.joht. Tuija Oivo, ylijohtaja, työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) Sihteeristö: Liisa Winqvist (TEM), Jaana Wallden (OKM), Ville Heinonen (OKM) -> Elise Virnes Työryhmän jäsenet •Kirsi Kangaspunta (johtaja, Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto, OKM)-> Mika Tammilehto •Georg Henrik Wrede (johtaja, Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan osasto OKM) •Janne Torvinen (ylitarkastaja, puolustusministeriö) •Kristina Stenman (maahanmuuttojohtaja, sisäasiainministeriö) ->TEM •Kari Ilmonen (johtaja, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osasto, STM) •Teija Felt (työmarkkinaneuvos, Työllisyys-, ja yrittäjyysosasto,TEM) •Juha Majanen (neuvotteleva virkamies, budjettiosasto, valtiovarainministeriö) •Heikki Taulu (työvoimapoliittinen asiamies, Akava ry) •Hanna-Mari Manninen (puheenjohtaja, Allianssi ry) •Mikko Räsänen (asiantuntija, Elinkeinoelämän keskusliitto) •Saana Siekkinen (koulutus- ja työvoima-asioiden päällikkö, SAK) •Ulla Hyvönen (opiskelija- ja nuorisotoiminnan asiantuntija, STTK) •Maarit Kallio-Savela (erityisasiantuntija, Suomen Kuntaliitto) •Erja Lindberg (erityisasiantuntija, Suomen Kuntaliitto) •Rauno Vanhanen (johtaja, Suomen Yrittäjät ry) •Heidi Giss (lakimies, KELA)

6 Nuorten yhteiskuntatakuu –työryhmän työstä Nuorten yhteiskuntatakuu –työryhmä eteni toimintasuunnitelman mukaisesti siten, että lainsäädäntöön ja budjettiin vaikuttavat selvitykset ja laskelmat saatiin ehdotusten osalta valmiiksi ja esiteltiin 15.3.2012. Samalla ilmestyi ensimmäinen raportti. Ryhmän työn edistämiseksi on tehty kolme kyselyä: •nuorille mol.fi –sivujen kautta, saatiin yli 6300 vastausta •TE-toimistoille toimipaikkakohtaisesti nuorten palveluista, 107 vastausta (kaikki tstot) •Työvoiman palvelukeskuksille (TYP), saatiin 40 vastausta (=kaikki) Hyödynnetään kuulemisia, tutkimuksia, tilastoja, aineistoja yms.: •maahanmuuttajat läpileikaten mukana kaikessa käsittelyssä, myös erill. tilastot •nuorten työmarkkinatuesta ja koulutukseenhausta valmistui tutkimus (Aho et al.) •palkkatuesta vastavalmistuneen nuoren palkkaukseen (Sanssi-kortti) arviointitutkimus, tiedot saatu työryhmälle, tutkimus valmistui kesäkuussa •lukuisat muut hankkeet vaikuttavat myös nuorten palveluihin •mittarit takuun onnistumiselle mietitään uudelleen. Ennen 15.3. ehdotuksia ja raporttia kuultiin 54 asiantuntijaesitystä ja pidettiin tutkijailta. -> Työryhmä jatkaa koko hallituskauden ajan.

7 Nuorten oma ääni työryhmän työssä •Työryhmä kuuli nuoria www.mol.fi –sivuilla toteutetun ”Nuorten ääni kuuluviin” –verkkokyselyn kautta. Kyselyssä 6 350 nuorta toi esiin oman näkemyksensä saamastaan ja tarvitsemastaan tuesta koulutus- ja työelämäsiirtymissä. Havaintoja kyselystä:  Oppisopimus ja työssä oppiminen näyttäisivät olevan suosituimmat väylät ammattitaidon hankkimiseen työttömien kohdalla. Joka toinen olisi ollut valmis kouluttautumaan tätä reittiä.  Ammatin ja koulutuksen valinnassa nuoret toivovat lisää tukea esim työnantajilta, TE-toimistojen koulutusneuvonnasta ja ammatinvalinnanohjauksesta sekä työpajoista.  Työttömistä 35 % koki esteitä koulutuksen aloittamiselle. Keskeisin syy oli opintorahan riittävyys ja haluttomuus ottaa opintolainaa.  Keskeisimpiä työhön tai harjoitteluun menoon esteitä olivat paikkojen puute tai se, ettei niitä ole saatu. Ongelmia koetaan sitä vähemmän, mitä pidemmälle on kouluttauduttu. Pelkän peruskoulun varassa olevista nuorista joka viides kokee myös terveydentilaansa liittyvän esteitä.  Työkokemuksen hankinnassa oltiin yleisesti valmiita panostamaan työnhakuun. Myös palkkatuettu työ koettiin hyväksi vaihtoehdoksi.

8 ”Suomen malli” PUBLIC-PRIVATE-PEOPLE-PARTNERSHIP Nuorten yhteiskuntatakuu tulee perustumaan •viranomaisten •elinkeinoelämän •järjestöjen yhteistyöhön, jossa •nuoret itse ovat aktiivisia toimijoita ja oman tulevaisuutensa tekijöitä.  Tarvitaan ennakkoluulottomia toimintatapamuutoksia.

9 Nuorten yhteiskuntatakuu 2013 1.Jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan työ-, harjoittelu-, opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi joutumisesta. 2.Jokaiselle peruskoulun päättäneelle taataan koulutuspaikka lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa, oppisopimuksessa, työpajassa, kuntoutuksessa tai muulla tavoin.

10 Koulutustakuu 10 Perusasteen päättävät n. 60 000 Jatkaa samana vuonna tutkintoon johtavassa koulutuksessa n. 55 000 Ei jatka samana vuonna tutkintoon johtavassa koulutuksessa n. 5 000 •Kouluttamattomille nuorille suunnattujen opiskelupaikkojen lisäys, ammatillisen peruskoulutuksen oppilaaksi ottamisen kriteereiden uusiminen (etusija) ja koulutuspaikkojen uudelleen kohdentaminen Tavoite: KAIKILLE PERUSASTEEN PÄÄTTÄVILLE KOULUTUSPAIKKA

11 Koulutustakuu Työryhmän ehdotus Koulutustakuu toteutetaan osana yhteiskuntatakuuta vuoden 2013 alusta lähtien niin, että jokaiselle peruskoulun päättäneelle taataan jatkomahdollisuus lukiossa, ammatillisessa koulutuksessa, oppisopimuskoulutuksessa, työpajassa, kuntoutuksessa tai muulla tavoin. Vastuutaho ja toteutustilanne nyt Koulutustakuu määritellään koskemaan nuoria, jotka ovat saman vuoden aikana päättäneet perusopetuksen. OKM. Sovittu. Koulutustakuu koskee vuoden 2013 alun jälkeen perusasteen päättäviä. OKM. Periaate sovittu, mutta ensisijaisuus voitaneen ottaa käyttöön vasta syksyllä 2013. Koulutustakuu toteutetaan luomalla kaikille perusasteen päättäville tosiasialliset mahdollisuudet siirtyä välittömästi jatkokoulutukseen. Jatkossakin kaikkien nuorten on haettava koulutukseen osana normaalivalintoja. OKM. Valmistelu menossa. Lisäksi työryhmä esitti väliaikaisen nuorten aikuisten osaamisohjelman luomista niille alle 30-vuotiaille, joilla ei ole perusopetuksen jälkeistä tutkintoa. Ohjelma toteutetaan vuosina 2013-2016 OKM. VN: 2013 kohdennetaan 27 milj euroa ja vuosina 2014–2016 52 milj euroa toimenpiteisiin, joilla ohjataan ilman koulutusta olevia alle 30-vuotiaita nuoria ammatillisen tutkinnon suorittamiseen. OKM: verkkokysely koulutukseen osallistumisen esteistä ja odotuksista, kirje koulutuksen järjestäjille syksyllä.

12 20-29 –vuotiaat vailla perusasteen jälkeistä koulutusta n. 110 000 Vuosittain n. 5 000 aloit- tajaa nuorten ammatil- lisessa peruskoulutuk- sessa koulutusjärjes- telmän tehostamisesta vapautuvat paikat Vuosittain n. 2 500 aloittajaa oppilaitosmuotoisessa ammatti- ja erikoisammatti- tutkintoon valmistavassa koulutuksessa Vuosittain n. 1 500 aloittajaa oppisopimus- muotoisessa ammatti- ja erikoisammattitutkintoon valmistavassa koulutuksessa Yhteiskuntatakuun täydennys: Nuorten aikuisten osaamisohjelma 12 Kaudella 2013-2016 yhteensä n. 36 000 aloittajaa 10.5.2012Janne Metsämäki

13 Perusopetuksesta toiselle asteelle johtava nivelvaihe Työryhmän ehdotusVastuutaho ja toteutustilanne nyt Ammatillista koulutusta lisätään niillä alueilla, joilla sitä nuorisoikäluokkaan nähden on muita vähemmän OKM: toukokuussa kirje opl:lle aloituspaikkojen hakemiseksi -> paikkojen kohdennus kesällä. Ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijaksi ottamisen kriteereitä muutetaan siten, että perusasteen päättäneet, vailla toisen asteen tutkintoa olevat voidaan valita ensin toisen asteen opiskelijavalinnassa. OKM: Hallituksen esitys, uusittu OKM:n asetus opiskelijaksi ottamisen perusteista kesällä 2012 -> ensisijaisuus voitaneen ottaa käyttöön syksyllä 2013. Tutkinnon osaan tähtäävän oppisopimuksen hinnan määräytymisperustetta muutetaan. Korotetaan työnantajille maksettavaa koulutuskorvausta 800 euroon kuukaudessa. OKM: Ei edellytä lainsäädäntömuutoksia. Voidaan suorittaa oppisopimuskoulutuksen ja tutkinnon osia, joista maksetaan samantasoista korvausta kuin koko tutkinnon suorittamisesta. Valmistelu jatkuu. Tuetaan maahanmuuttajanuorten opiskeluvalmiuksien ja kielitaidon parantamista lisäämällä tähän suunnattua koulutusta kansanopistoissa ja kansalaisopistoissa. OKM: jo vuonna 2012 hakuun 2 milj euroa. Ollut haettavana keväällä, paljon hakemuksia. Syksyn kokemusten perusteella täsmennetään vuodeksi 2013. OPH: opintoseteliavustuksia.

14

15 Vahvistetaan TE-hallinnon uraohjausta Nuorten ääni -kyselyssä tuli selkeästi esille nuorten halu saada lisää uraohjausta. Työryhmä haluaa ehdotuksissaan lisätä ja kehittää sekä henkilökohtaista että verkon kautta tapahtuvaa ohjausta. Työryhmän ehdotusVastuutaho ja toteutustilanne nyt Vahvistetaan ammatinvalinta- ja uraohjausta TE-toimistoissa.  Lisäresursseista osa kohdennetaan korkeasti koulutettujen palveluihin, maahanmuuttajien, vajaakuntoisten palveluihin sekä verkko- ja puhelinpalveluihin. TEM/Jo toiminnassa koulutusneuvontaa ja uraohjausta: Koulutusneuvontaa puhelimitse numerosta 0295 020 702, ma–pe 9–16 SOME: http://www.facebook.com/Koulutusneuvontahttp://www.facebook.com/Koulutusneuvonta Henkilökohtaisemmissa kysymyksissä kannattaa ottaa yhteyttä sähköpostitse: koulutusneuvonta@te-toimisto.fikoulutusneuvonta@te-toimisto.fi TEM: 2013 alusta 60 henkilötyövuotta lisää uraohjaukseen - > ehdotuksia pyydetty ELY-keskuksilta tulosneuvottelujen yhteydessä Vuoden 2013 alusta Uralinja – ammatinvalinnanohjauksen puhelinpalvelu sekä uravalmennusta (korvaa ohjaavan koulutuksen).

16 Tuetaan nuoren siirtymistä työelämään Työryhmän ehdotusVastuutaho ja toteutustilanne nyt Alennetaan työnantajien kynnystä palkata työkokemusta vailla olevia vastavalmistuneita nuoria vakinaistamalla Sanssi-kortti. Palkkatuen käyttöön liittyvää työnantajien hallinnollista taakkaa kevennetään. TEM: Linjaus tehty, sisältyy talousarvioon vuodelle 2013. Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta (JTYPL) nyt lausuntokierroksella. Eduskunnalle syyskuussa. Myös toimintamallin kehittämistyötä. Edistetään nuorten työmarkkinoille sijoittumista työhönvalmennuksella, joka tukee sekä nuorta että työnantajaa. Työhönvalmentajat edistävät niiden nuorten sijoittumista työelämään, joilla on vaikeuksia itsenäisesti löytää työ- paikka ja/tai jotka tarvitsevat apua työpaikalla työsuhteen alussa (esim. vammaiset ja muut vajaakuntoiset). TEM: Linjaus tehty, sisältyy talousarvioon vuodelle 2013. JTYPL:ssä ohjaavan koulutuksen tilalla kolme valmennusta, joista yksi työhönvalmennus. Työharjoittelun tulee olla vahvasti urasuunnittelua tukevaa. Työharjoittelun enimmäiskestoa työpajoilla saman työnantajan palveluksessa tulee joustavoittaa. Tutkinnon suorittaneen, vastavalmistuneen nuoren työllistymiskynnystä ei alenneta työharjoitteluilla, vaan palkkatuella. TEM: Linjaus tehty, sisältyy talousarvioon vuodelle 2013. JTYPL:ssä nimellä työkokeilu. JTYPL: jos työnantaja kunta, 12 kk, joskin samoissa tehtävissä 6 kk Lisätään ammatillista työvoimakoulutusta nuorille lisä- ja täydennyskoulutuksien sekä lupakoulutuksien jne. osalta. Kustannukset: 4 M €, volyymi: 1 460 nuorta/3 kk TEM: Linjaus tehty, sisältyy talousarvioon vuodelle 2013.

17 Tuetaan nuoren yrittäjyyttä palkkatyön vaihtoehtona Nuorten ääni -kyselyssä 45 % vastaajista kertoi harkinneensa yrittäjyyttä työllistymisensä vaihtoehdoksi. Nuoret eivät kokeneet saaneensa TE-toimistoista tukea yrittäjyyteen ja odottivat TE-toimistojen roolin vahvistustuvan neuvonnassa. Työryhmän ehdotusVastuutaho ja toteutustilanne nyt Tuetaan ja kehitetään uusia yrittämisen ja yrittäjyyden edistämisen muotoja koulutuksen, neuvonnan ja starttirahan avulla  osuuskunta  tiimi  mentorointi TEM. Suunnitelma etenemisestä valmistui kesäkuussa. Yrittäjyyskoulutusta työvoimakoulutuksena lisätään ja yrittäjyyskoulutuksen toteutustapaa kehitetään nuorille sopivaksi. TEM. Valmistelu menossa.

18 Syrjäytymisuhan alaiset nuoret Työryhmän ehdotusVastuutaho ja toteutustilanne nyt Kunnille säädetään vastuu perusopetuksen päättävien nuorten ohjauksesta. OKM ja Kuntaliitto: Käsittely meneillään, etenemissuunnitelma syyskuussa. Perusopetuksen jälkeiseen nivelvaiheeseen liittyvän tiedon käytöstä säädetään lailla. OKM. Valmistelu meneillään. Etsivä nuorisotyö laajennetaan koko maahan. Työpajatoimintaa laajennetaan, laatua ja toimintatapoja kehitetään OKM. Haku ollut. Ensimmäiset päätökset kesällä. ELY-keskuksille vastuu ohjaus- ja palveluverkostojen kehittämisestä ja koordinoinnista. TEM, OKM: ELY-keskusten tulossopimuksissa vuodelle 2013. Selvitetään mahdollisuutta tarkentaa Kelan ammatillisen kuntoutuksen myöntämisperusteita, jotta ammatillista kuntoutusta voidaan myöntää elämäntilannelähtöisesti. STM, KELA: Käsittely vasta alkamassa, jäänee myöhemmin toteutettavaksi.

19 Edellytyksiä takuun täysimääräiselle toimeenpanolle Jatkotyössä tarkastellaan nuorten palvelujärjestelmän toimivuutta. Uusia toimintamalleja haetaan työnantajien, työmarkkinajärjestöjen, kansalaisyhteiskunnan toimijoiden sekä nuorten kanssa. Käsiteltäviä teemoja ovat mm: •ohjaus- ja neuvontapalvelut kaikilla koulutusasteilla, TE-toimistoissa sekä muiden toimijoiden palveluissa •opetuksen tuki sekä oppilas- ja opiskelijahuolto oppilaitoksissa •oppisopimuskoulutuksen ja työssä oppimisen lisääminen •taloudelliset kannusteet nuorelle koulutukseen ja aktiivitoimiin osallistumiseen •kuntoutuspalvelut ja työllistyminen. Hallituksen periaatepäätös 31.5.2012: Nuorten yhteiskuntatakuun jatkovalmistelussa kiinnitetään erityistä huomiota kaikkein syrjäytyneimpiin tai syrjäytymisuhan alaisiin nuorisoryhmiin ja arvioidaan nykyisten koulutus– ja aktiivitoimien soveltuvuus heidän tarpeisiinsa nähden (TEM, STM, OKM, työmarkkina-järjestöt, Kuntaliitto).

20 VALTIONEUVOSTON KANNANOTOT VALTIONEUVOSTON RAKENNEPOLIITTINEN KANNANOTTO 22.3.2012 ”Kasvua, työllisyyttä ja hyvinvointia •Työvoiman tarjonnan lisäämisessä – erityisesti työvoimapalvelujen kehittämisen alueella - hallituksen painopisteenä ovat nuoret, pitkäaikaistyöttömät, maahanmuuttajat, osatyökykyiset ja ikääntyneet työntekijät. Valtioneuvoston tiedote 23.3.2012: Hallitus on sopinut valtiontalouden kehyksistä vuosille 2013–2016 sekä vuoden 2012 lisäbudjetista: ”Yhteiskuntatakuulla torjutaan nuorisotyöttömyyttä - työnteon kannustinloukkuja puretaan”: •Erityisesti hallitus painottaa nuorille suunnattujen toimenpiteiden tärkeyttä. Nuorissa on laskennallisesti suurin potentiaali työurien pidentämiseksi. Nuorten auttaminen koulutuksen ja oppisopimusten kautta kiinni työelämään on sekä kansantaloudellisesti että inhimillisesti yhteiskunnan arvokkaimpia tehtäviä. •Poikkihallinnollinen nuorten yhteiskuntatakuu toteutetaan täysimääräisesti vuodesta 2013 alkaen. Tulevalla kehyskaudella 60 miljoonan euron vuosittaisesta lisäyksestä puolet kohdistuu työ- ja elinkeinoministeriön ja puolet opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle. Peruskoulun päättäneille nuorille luodaan koulutustakuu. Nuorten yhteiskuntatakuun lisäksi vuonna 2013 kohdennetaan 27 miljoonaa euroa ja vuosina 2014–2016 52 miljoonaa euroa toimenpiteisiin, joilla ohjataan ilman koulutusta olevia alle 30-vuotiaita nuoria ammatillisen tutkinnon suorittamiseen. •Nuorten työpajatoimintaan ja etsivään nuorisotyöhön esitetään tasokorotusta •Esitetään työllistämis-, koulutus- ja erityistoiminen määrärahaan lisäystä. Samoin ammatillisen lisäkoulutuksen opiskelupaikkojen määrärahoihin ehdotetaan korotusta.

21 Hallituksen periaatepäätös 31.5.2012 Hallitus teki periaatepäätöksen työmarkkinoiden toimivuuden ja työvoiman tarjonnan turvaamisesta: •nuorten työmarkkinoille sijoittuminen ja syrjäytymisen ehkäisy on keskeinen asia. Vuonna 2013 toteuttava nuorten yhteiskuntatakuu toteuttaa toimia. •toimeenpannaan nuorten aikuisten osaamisohjelma, tavoitteena mahdollistaa alle 30- vuotiaiden vailla toisen asteen tutkintoa olevien kouluttautuminen joko oppilaitosmuotoisessa koulutuksessa tai oppisopimuskoulutuksessa •nuorten kokonaisopintoaikoja lyhennetään mm. nopeuttamalla perusasteen jälkeistä siirtymistä toiselle asteelle ja toiselta asteelta korkea-asteelle sekä vähentämällä keskeyttämistä koko koulutusjärjestelmässä •ammatillisesti suuntautuneen koulutuksen tarjontaa kohdennetaan alueellisen ja työmarkkinoiden tarpeen mukaan •terveysongelmiin on saatavissa nykyistä tehokkaammin apua. Erityistä huomiota kiinnitetään nuorten mielenterveys- ja päihdeongelmien ehkäisyyn, hyvään hoitoon ja kuntoutukseen sekä työtapoihin ja työergonomiaan.

22 Tilanne nyt Ehdotetut toimet taulukoitu, vastuutettu ja aikataulutettu. Tulostavoiteohjeet lähetetty ELY-keskuksille vuodelle 2013, sopimukset loppusyksyllä. Tutkimuksia, viestintää, Some-pilotointia, aluetilaisuuksia ja hyvien käytäntöjen käsikirja, jota työstetty kesän aikana. Vuoden 2013 alusta alkavasta takuusta on alettu käyttää nimeä: Nuorisotakuu. 17.9. avataan uudet nettisivut: www.nuorisotakuu.fiwww.nuorisotakuu.fi

23 Syksyn 2012 ajankohtaisasioita nuorten yhteiskuntatakuussa •Nuorten yhteiskuntatakuu (NYT) –työryhmä kokoontuu 17.8. alkaen 7 kertaa, toimeenpanon valmistelua yms. •NYT road show kiertää 15 paikkakunnalla, jokaisessa ministeri (TEM, OKM, STM) mukana, tavoitteena tiedonjako sekä valmistelevan yhteistyön tiivistäminen eri toimijoiden kesken paikallisesti •Tehdään valmisteluyhteistyötä ministeriöiden, valtakunnallisten työryhmien ja eri valtakunnallisten toimijoiden kesken •ELY-alueilla tehdään alueellista valmisteluyhteistyötä eri toimijoiden kesken, tulostavoiteneuvottelut vuodelle 2013 •Kunnissa tehdään yhteistyötä nuorille palveluja tarjoavien kesken •JTYP- ja TT -lait eduskunnan käsittelyyn, voimaan tammikuussa 2013 ja talousarvioesitys (TAE) 2013 eduskunnalle 17.9. •Indikaattorien valmistelu yhteiskuntatakuun toteutumisen seurantaan •Sanssin markkinointikampanjan valmistelu (markkinointi 1.1.2013 alkaen) Lisäksi: •uuden Rakennerahasto -kauden valmistelu

24 NUORTEN YHTEISKUNTATAKUUSEEN LIITTYVÄ KIERTUE SYKSYLLÄ 2012 Lauri Ihalainen Jukka Gustafsson Henna Virkkunen Maria Guzenina- Richardson Paula Risikko (Paavo Arhinmäki) vsi Linden Oulu24.9 Rovaniemi18.9 Jyväskylä1.10 Vaasa12.10 Joensuu8.10 Lahti19.9 Helsinki17.9 Turku27.10 Tampere3.10 Kuopio21.9 Pori27.9 Lappeenranta5.10 Kajaani3.10 Mikkeli8.10 Seinäjoki1.10

25 Nuorten kysely/Vastauksista esiin nousevia teemoja: Miksikä valmistun? Saanko alan töitä? Jaksanko? Kestänkö? Saanko mitään töitä? Jämäh- dänkö? Osaanko hommani? Taloudell. pärjääminen? Muutto? Oma elämä/ perhe? Työkoke- musta? Orjatyö Saanko opiskelu- paikan? Positiivi- nen odotus Hyvät työllisyys- näkymät Ura- kehitys Yrittäjyys Kansain- välistyminen Sovellunko? Merkityk. sellinen työ Työelämän vauhti??? Työsuh- teen kesto? Valmistun haluamaani ammattiin Opiskelu >Työ >ElämäUranvalinta >

26 ”Olen huomannut, että minun ja ikäisteni suhtautuminen työelämään on erilaista kuin vanhempien. Toimeentulon lisäksi odotamme työltä kiinnostavuutta, joustavuutta, työntekijän arvostusta ja mahdollisuutta myös vapaa aikaan. Olen myös huomannut, että vaatimukset työnhakijoita kohtaan ovat huimia. Työpaikkailmoituksissa luetellaan kymmeniä asioita: vuosien kokemusta, koulutusta, persoonallisuutta, ainutlaatuisuutta, ahkeruutta, joustavuutta, omistautuneisuutta, kehittymiskykyä jne. jne. joita työnhakijalta odotetaan. Toisaalta työpaikoista ilmoittavat eivät ole velvollisia edes vastaamaan hakemusten lähettäjälle, jos hän ei ole tullut valituksi. Esimerkkejä tästä ristiriidasta ovat myös pätkätyöt, nuorten alipalkkaus ja huonot työolot kesä- ja muissa töissä. Ja ennen kuin työtä on edes saanut, saamme lukea poliitikkojen päätöksiä siitä, kuinka tulemme tekemään työtä vielä kauemmin kuin vanhempamme ovat tehneet. Ilmapiiri yhteiskunnassa on yleisesti nuoria syyllistävä. Aikakauslehdet ja jopa Helsingin sanomat ovat tehneet kuluvan vuoden aikana omiin silmiini tarttuneita juttuja siitä, millainen pullamössösukupolvi oikein on - laiskoja kaikki. Tämä sukupolvi, joka muistaa 90-luvun laman ja vanhempien silloisen ahdistuksen työelämään ja epävarmuuteen liittyen, yrittää nyt saada töitä ja jaksaa taloudellisessa taantumassa, joka tarkoittaa hurjaa kilpailua työpaikoista, ruuan ja asumisen kallista hintaa, työpaikkojen ja nyt opiskelupaikkojen vähentämistä ja keskittämistä ehkä kauas omasta elämänpiiristäsi etelään. Yhtä aikaa tämän selviytymistaistelun kanssa saamme mediasta loputtomia ihanteita, kuvia, joissa on kaikki mitä elämäämme tulisi kuulua. Kun puhutaan kaikista niistä kauheista tosi-tv-ohjelmista, joihin nuoret osallistuvat; kauneusleikkauksista, laulukilpailuista, ei tulla aina ajatelleeksi, että vanhempamme ovat rakentaneet hyvinvointiyhteiskunnan, jonka mukaan hyvään elämään kuuluvat juuri nämä ihanteet, ja ennen kaikkea menestyminen. Ajatukseni tämän päivän nuoresta työnhakijasta onkin seuraava: ”yritä kestää paineet ja syyllistäminen, ehkä joku joskus kertoo, että olet hyvä ihminen.”

27 27 Nuorten yhteskuntatakuun verkkosivut: www.tem.fi/ yhteiskuntatakuu Kiitos!


Lataa ppt "Nuorisotakuu 2013 Nuorten yhteiskuntatakuu – yhteinen vastuumme Laukaa 13.9.2012 Neuvotteleva virkamies Liisa Winqvist, TEM/Työllisyys- ja yrittäjyysosasto,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google