ALUEELLISTA DEMOKRATIAA?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuopion maaseutuohjelma
Advertisements

Kuuluuko kylien ääni Hämeenlinnassa? Maaseutusuunnittelija Marja Leena Souru Hämeenlinnan kaupunki, kehittämispalvelut.
KAUPUNGIN JOHDON TERVEISET KYLÄKIERROS MUUTOKSEN TUULET  Jälleen kerran yhteiskuntia ravistelevat suuret muutokset: tekniikassa, uskonnoissa, organisaatioissa,
TAUNO LINKORANTA VARSINAIS-SUOMEN KYLÄT RY KYLÄ VÄLITTÄÄ -HANKE FORSSA/KYLÄSUUNNITTELUTREFFIT Maaseutupoliittiset ohjelmat & kyläsuunnittelu.
Yhteistyöryhmä maaseutupolitiikan tekijänä Pori Heli Siirilä Maaseutuasumisen teemaryhmä.
www.nuorisokanuuna.fi1 KANUUNAN TOIMINTAPERIAATTEET TOIMINTAPERIAATTEET ON HYVÄKSYTTY KANUUNA- SEMINAARISSA KOTKASSA
Kukoistava kansalaisyhteiskunta
VESIKANSAFOORUMI YHTEISÖPROJEKTI LÄHIPALVELUALUEELLA.
Miten kunnassa toteutetaan yhteisöllisyyttä
Aimo Ryynänen 1 PÄÄTÖKSENTEKO JA DEMOKRATIA -TYÖRYHMÄ Aimo Ryynänen
Lähidemokratia ja kuntarakenneuudistus
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Kyläsuunnittelumalli
Miten alueen erilaisten asukkaiden ja toimijoiden osallistuminen käytännössä toteutetaan? Asukkaiden ideoiden kokoaminen ja erilaisten toimijoiden.
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Kuntalain uudistus ja osallistuva demokratia Yrjö Hakanen SKP:n paikallispolitiikan seminaari Kirjan talo.
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Vantaan kaupungin alueraha Vantaan kaupungin aluerahaa myöntävät aluetoimikunnat ja Svenska Kommittén Eri aluetoimikunnilla.
KYLÄPARLAMENTTI TOIMINTAA
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Asukasvaikuttaminen Tampereella ja Lappeenrannassa Millainen malli Imatralle?
Paikallisesti paras Lähidemokratian malleja tänään Kongressikeskus Fellmanni Hollolan uusi lähidemokratiamalli eli lähipalvelualueneuvostot.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Muuramen malli – itsenäisen kunnan valinta
AHJO Helsingin sähköinen asianhallinta- ja päätöksentekojärjestelmä 13
Sosiaali- ja terveysjärjestöt kumppanina yhteispalveluissa Anu Kari Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspolitiikan kehittämispäivät
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Kumppanuudella ratkaisumalleja KOMIS – Kunta ja paikalliskehityksen hallinta Mikkeli Sami Kurki johtaja, professori Ruralia-instituutti,
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
VASTUUTA OTTAVA PAIKALLISYHTEISÖ 10 tärkeää toimenpidettä.
Kunta, osallistuva kuntalainen ja osuuskunta Elinvoimaseminaari Kuntatalo Ritva Pihlaja Maaseutupolitiikan yhteistyöryhmä, kansalaisjärjestöteemaryhmä.
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Kirjoita otsikko tähän Kainuun hallintokokeilun päättyminen/Seurantasihteeristön loppuraportti 5/13 Valtiovarainministeriö / Esa Toivonen / Kalevi.
Lähidemokratiaa ja lähipalveluita - case Yläkemijoen aluelautakunta PIENKUNTASEMINAARI Simon kunnassa Aluesihteeri Meeri Vaarala.
Johtamiskorkeakoulu Tay
Suomalaisen yhteis-kunnan iso murros – miten kuuluu ihmisen ääni?
JAKE-hanke kylien hyvinvointia edistämässä Kyläasiamies Tuomo Eronen
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
Eija Leppäjärvi - Kajaani YHTEISÖLLISYYS TOIMINTATAPANA KYLÄTOIMINNASSA TAATUSTI TURVASSA – huolehtiva kyläyhteisö.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Uudistuva kylä kaupungissa –hanke Uudistuva kylä kaupungissa –hankkeessa etsitään uusia ja konkreettisia tapoja lasten ja nuorten palveluiden kehittämiseen.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
KAIKENIKÄISTEN DEMOKRATIAA DEMOKRATIAPÄIVÄ 2014 – Kuntatalo YTL Pirkko Karjalainen.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
DEMOKRATIAKYSELY Tekijä: Anne Erholtz. Haluaisin vaikuttaa seuraavien kanavien kautta. Voit valita useamman vaihtoehdon. (Vastaajia: 287)
Rakennetaan kumppanuutta Pohjois-Savossa Seija Korhonen Järjestöfoorumi Kuopio
Katri Arnivaara Turun kaupungin vapaa-aikatoimiala Hankekoordinaattori 1.
THL HYTE-oppimisverkosto Kommenttipuheenvuoro Ritva Pihlaja erityisasiantuntija, kunta-järjestö-yhteistyö Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen.
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Miksi ja miten järjestöyhteistyötä maakunnassa ja kunnissa?
Järjestöjen ja yritysten yhteistyöfoorumi -selvityshankkeen tuloksia Kari Kurkela, Ari Inkinen.
Uusi asukasvaikuttamisen toimintamalli Vantaalla
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
KULTTUURIN KUNTAKUVA JA TULEVAISUUS Kuntaliitto
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Nuorisotyön laadun ja menetelmien kehittäminen Osaamiskeskus Kanuunan TOIMINTAPERIAATTEET Kanuuna-seminaari Jyväskylä
Osallisuutta monella tasolla: Kuvaukset
Osatyökykyisille tie työelämään
Osatyökykyisille tie työelämään
Esityksen transkriptio:

ALUEELLISTA DEMOKRATIAA? Lähidemokratian toimintamallit Suomen kunnissa Ritva Pihlaja Lahti 10.10.2012

Selvitystyön tarkoitus oli tuottaa tietoa demokratian sekä kansalaisten osallistumis- ja vaikuttamis- mahdollisuuksien kehittämisestä lainsäädäntötyön pohjaksi, avuksi muuhun valmistelu- ja kehittämistyöhön sekä käytännön toiminnan kehittämiseen kunnissa. Pihlaja 2012

Raportin sisältö OSA I OSA II Johdanto Alueelliset toimielimet Suomessa Kahdeksan esimerkkipaikkakuntaa, yksitoista alueellista toimielintä Havaintoja ja pohdintaa esimerkkien pohjalta Demokratian alueelliset toimintamallit Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa Ehdotukset OSA II 7. Osallistuva budjetointi Pihlaja & Sandberg syksy 2012

Alueelliset toimielimet: monenkirjava joukko 63 alueellista toimielintä 59 kunnassa 23 eri nimikkeellä kaikkialla Suomessa eniten Kainuussa ja Lapissa kaikenkokoisissa kunnissa Pihlaja 2012

Suurin osa toimielimistä on keskustelufoorumeita informaation jakamista, keskustelua, aloitteita, esityksiä, lausuntoja näistä vajaalla puolella on taloudellista päätösvaltaa, pääasiassa kylätoiminta-avustuksista 10 %:lla päätös- ja toimivaltaa em.tehtävien lisäksi kunnan myöntämää päätös- ja toimivaltaa taloudellinen päätösvalta mittavampaa ja monialaisempaa Pihlaja 2012

Kahdeksan esimerkkipaikkakuntaa, yksitoista alueellista toimielintä Asukkaita Toimielin Vantaa 201.001 Aluetoimikunnat (7+1) Oulu 143.909 Alueelliset yhteistyöryhmät (16, vuoden 2013 alusta 22) Rovaniemi 60.637 Aluelautakunnat (1, vuoden 2013 alusta 6) Kylien neuvottelukunta Salo 55.283 Aluetoimikunnat (5) Mikkeli 48.907 Aluejohtokunnat (2, vuoden 2013 alusta 4) Suomussalmi 8.943 Kyläparlamentti Sonkajärvi 4.600 Aluelautakunta Posio 3.818 Kyläneuvosto Pihlaja 2012

Akilleen kantapäitä alueelliset toimielimet ja kuntaorganisaatio toimivat toisistaan irrallaan kuntaorganisaatio ei hyödynnä alueellinen toimintatapa usein ristiriidassa kunnan johtamiskäytäntöjen kanssa tunnetaan huonosti tehtävät ja rooli epäselvät - toimielinten elinkaari usein lyhyt, myös kehittäminen lyhytjänteistä Pihlaja 2012

Mahdollisuuksia + pitkään toimineilla aluelautakunnilla vahva asema käytännön toimijana ja kehittäjänä + paikallista aktiivisuutta ja vastuunottoa, myös vaikeissa päätöksissä + huomioivat kuntalaisille tärkeitä asioita, jotka ovat "liian pieniä" tavalliselle päätöksentekokoneistolle + sektoreiden välistä konkreettista yhteistyötä + ovat kanava rekrytoida uusia päättäjiä ja monipuolistavat tapoja osallistua Pihlaja 2012

Selvitystyön perusteella tehtävät ehdotukset 1. Kukoistava kansalaisyhteiskunta 2. Vahva aluelautakunta 3. Lähikunta Malli 1 olisi lain minimivaatimus. Se tulisi toteuttaa kaikissa kunnissa, ja myös silloin, kun kunnassa otetaan käyttöön vapaaehtoiset mallit 2 tai 3. Pihlaja 2012

1. Kukoistava kansalaisyhteiskunta Lähtökohta Lähi- ja paikallisyhteisöjä sekä kansalaisyhteiskuntaa on vahvistettava. Vain siten ne toimivat ja ottavat vastuuta. Kuntalaki Lisätään ja kehitetään kunnan, kuntalaisten ja kunnan osa-alueiden vuorovaikutusta ja yhteistyötä. Lain tulee velvoittaa nykyistä suunnitelmallisempaan ja vuorovaikutuksellisempaan yhteistyöhön. Käytännössä Kuntalaisten uudenaikaista osallistumista, yhteissuunnittelua, viestintää ja tiedotusta, jalkautumista, kunta-järjestö –työnjakoa, raja-aitojen kaatamista jne Pihlaja 2012

2. Vahva aluelautakunta Lähtökohta Asukkailla on todellista valtaa omaa aluettaan koskevassa suunnittelussa, päätöksenteossa ja kehittämisessä. Kuntalaki Kunnanvaltuusto päättää aluelautakuntien perustamisesta, omasta aloitteestaan tai alueen asukkaiden aloitteesta. Laki ei velvoita vaan määrittelee raamit. Aluelautakunnan tehtävistä ja toimintaperiaatteista sovitaan paikallisesti, yhteistyössä kunnan ja alueen asukkaiden kesken. Käytännössä Aluelautakunta vastaa palveluista esim. laajan mallin, lähipalvelumallin, inframallin tai vapaa-aikamallin mukaisesti. Myös kehittäjä ja tekijä. Pihlaja 2012

Yläkemijoen aluelautakunta Esimerkkinä Yläkemijoen aluelautakunta 9 kylää 1.000 as. Perustettu 1993 Pihlaja 2012

Yläkemijoen aluelautakunta Esimerkkinä Yläkemijoen aluelautakunta Rovaniemen kaupungin tilaajalautakunta päättää 2,1 miljoonan euron budjetilla alueen tärkeimmistä peruspalveluista kehittämisestä € Perusopetus 1.373.119 Kulttuuri ja kirjasto 28.104 Nuorisopalvelut 45.939 Terveysneuvonta 93.372 Päivähoito 135.111 Kotihoito 260.576 Kehittämistoiminta, Siula 181.393 Yhteensä (2012) 2.117.615 Pihlaja 2012

Yläkemijoen aluelautakunnan keskeisiä arvoja Läheisyysperiaate Innovatiivi-suus Monialaisuus Yhteistyö Tehdään päätökset lähellä asukkaita eli heitä, joita päätökset koskevat Ylitetään sektorirajat Asetetaan kyläläisten toimiva arki etusijalle palveluista päätettäessä Yhteistyö kaupungin organisaation ja kyläläisten kesken Kyläläiset ja alueen kylät puhaltavat yhteen hiileen Reagoidaan palvelutarpeiden muutoksiin nopeasti Käytetään taloudelliset resurssit joustavasti ja innovatiivisesti Monialaisuus on avain myös toiminnan taloudelliseen tehokkuuteen Yhteistyö kaikkien kylällä toimivien tahojen kesken (myös mm. SRK, järjestöt, yritykset) Pihlaja 2012

Rovaniemen kaupunginvaltuusto 16.4.2012: Aluelautakunta jokaiselle palvelualueelle Pihlaja 2012

Selvitystyön perusteella tehtävät ehdotukset 1. Kukoistava kansalaisyhteiskunta 2. Vahva aluelautakunta 3. Lähikunta Pihlaja 2012

3. Lähikunta Lähtökohta On tehtäviä, jotka on järkevää ja tehokasta hoitaa paikallisesti, kuten lähipalvelut ja paikallistuntemusta edellyttävä kehittäminen. Kuntalaki Kunnalle annetaan mahdollisuus kuntaliitoksen jälkeen jatkaa lähikuntana. Lähikunnan tehtävillä ja palveluilla on selvä paikallinen logiikka. Laki mahdollistaa, ei velvoita. Laki velvoittaa kuitenkin käymään läpi alueelliseen vaikuttamiseen ja palvelujen saavutettavuuteen liittyvät kysymykset kunnan eri osien ja asukkaiden kannalta. Käytännössä Lähikunnan perusrahoitus suurkunnan budjetista, ei omaa verotusoikeutta. Itsenäinen päätösvalta. Vaaleilla valittava lähivaltuusto. Pihlaja 2012

ALUEELLISTA DEMOKRATIAA? Lähidemokratian toimintamallit Suomen kunnissa Sähköinen versio PDF www.vm.fi/julkaisut Painettu raportti (40 €) Tilaukset suoraan painosta sähköisellä tilauslomakkeella www.vm.fi/julkaisut tai puhelimitse numerosta 03 3551 6597 Pihlaja 2012