Miten voimme ohjata lapsiamme käyttämään Internetiä turvallisemmin?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Kallion ala-aste vanhempainyhdistys Jari Ahde Rautaruukki Oyj Corporate Information Security Controller
Internet ja lapset (ja nuoret)
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
Ostamisen maailma Ostokyky ja ostohalu
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Miten voimme ojata oppilaita käyttämään Internetiä turvallisemmin?
LAPSET JA INTERNET Miten suojella lapsia Internetin vaaroilta?
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Virtuaalimaailmat Tekijät:
Tietoturva, 2 ov
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi17.30 –  Malliharjoitus18.30 –
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Lapsi ja internet Seppo Mentula
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Verkkotaitokoulutus Aloitus. Koulutuksen sisältö Verkonkäytön perustaitoja (3.11.) Tiedonhaku verkossa (10.11.) Työnhaku verkossa (17.11.) Asiointi ja.
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Turvallinen internetin käyttö
Tunne lääkkeesi Toimiiko lääkehoitosi?
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Hanketta toteuttaa kahdeksan suomalaista lasten ja nuorten järjestöä Hanketta toteuttaa kahdeksan suomalaista lasten ja nuorten järjestöä Hanke edesauttaa.
Kasvatamme uutta auttajien sukupolvea Suomen Punainen Risti Lasten turvallisuuden edistäminen SPR:ssä.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Netiketti ja nettikiusaaminen
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Lapsen oikeudet kuvakäsikirjoitus
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
Palveluiden käyttäjien oikeudet tietoihinsa “Anonyymin identiteetin ongelma” Tapani Tarvainen Electronic Frontier Finland ry.
BMI = painoindeksi= paino/(pituus x pituus metreinä) Body Mass Index eli painoindeksi on ainoastaan viitteellinen väline painon arvioimiseen. Se ei ole.
TIETOTURVA INTERNETISSÄ. MITÄ ON TIETOTURVA? Tietoturvalla pyritään suojaamaan yritykselle tärkeitä tietoja ulkopuolisilta. Tietoturvalle on asetettu.
AJ 2006 Huoli puheeksi –koulutusten koetut vaikutukset Arja Jääskeläinen 2006.
H5 TIETOTURVA NETISSÄ JANI BJÖRKBACKA MYHOKO15A. YLEISTÄ TIETOTURVASTA Tietoturva tarkoittaa tietojen, palvelujen, järjestelmien ja tietoliikenteen suojaamista.
Tiedonhaku ”Tiedon käsitteen kannalta ongelmallista on se, että verkkoihin syötetään ”tietona” mielipiteitä, joiden esittäjistä ja heidän luotettavuudestaan.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
H5 Tietoturva internetissä. Joni kukkonen
Tietoturva internetissä
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
TVT-harjoituksia H5 Tietoturva
TIETOTURVALLISUUS.
Tietoturva internetissä
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Tietoturva Roosa Juusola MYelpt14B
Tervetuloa.
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Tietoturva Internetissä
3 Tiedonhaku Sanahakupalvelut.
Tietoturva internetissä
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Mediakasvatus tietotekniikan opettajankoulutuksen näkökulmasta
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Turvallisuuspankki FINVET.fi
Suuri verkkokauppatutkimus 2018
Esityksen transkriptio:

Miten voimme ohjata lapsiamme käyttämään Internetiä turvallisemmin?

1.Internetin etuja 2.Haittoja ja riskejä 3.Mahdollisia ratkaisuja 4.Valvontavälineet 5.Turvallisuusvihjeitä Sisällys

1. INTERNETIN ETUJA Internetistä voi saada monenlaista tietoa, ja siellä voi vaihtaa mielipiteitä erilaisten ihmisten kanssa. Verkon avulla voi olla yhteydessä eri kulttuureista oleviin ihmisiin. Ajan ja paikan rajoitukset eivät estä tiedonsaantia eivätkä yhteydenpitoa.

Internet tarjoaa myös monia uusia mahdollisuuksia: 1.Koulutus: verkkokurssille ilmoittautuminen, apua kotitehtäviin 2.Vapaa-aika: pelien pelaaminen, harrastukset… 3.Kulttuuri: omaan ja muihin kulttuureihin tutustuminen… 4.Talous: ostosten tekeminen verkossa, kirjojen, äänitteiden ja matkalippujen tilaaminen, verkkohuutokauppoihin osallistuminen… 5.Seuraelämä: uusien ystävien löytäminen, samoista asioista kiinnostuneiden ihmisten kanssa seurusteleminen 6.Yhteydenpito viranomaisiin

2. HAITTOJA JA RISKEJÄ a) Sisältöihin liittyviä riskejä b) Kontakteihin liittyviä riskejä c) Verkkokaupan riskejä

a) Sisältöihin liittyviä riskejä Laiton aineisto (lapsiporno, rasismi, petokset, huumeet, terrorismin tukeminen...) Haitallinen aineisto (väkivalta, lapsille sopimaton kielenkäyttö, aseidenkäytön edistäminen, ääriryhmät, kultit…) Muut sisältöön liittyvät riskit (harhaanjohtava tai väärä tieto)

b) Kontakteihin liittyviä riskejä Internet mahdollistaa yhteydet tuntemattomiin. Verkkomaailmassakin on luotettavia ja epäluotettavia ihmisiä. Internetissä on mahdollista toimia anonyymisti, joten henkilöiden oikeita nimiä, sukupuolta tai ikää ei voida tietää. Internet on ihanteellinen paikka pedofiileille ja muille ”saalistajille”, koska siellä voi toimia nimettömänä.

c) Verkkokaupan riskejä piilomainonta, joka vetoaa erityisesti lapsiin pettävät tarjoukset harhaanjohtava mainonta ja moniselitteiset ilmaukset henkilötietojen vuotaminen kolmansille osapuolille yksityisyyden menettäminen henkilötietoja annettaessa kuluttajansuojan ongelmat lasten ilman vanhempien lupaa tekemät ostokset

Internetissä voi olla vaarallista… paljastaa henkilötietoja, solmia verkkosuhteita, suostua tapaamaan joku henkilökohtaisesti; tai sekaantua kiistoihin

Muista myös Lapset eivät välttämättä ole vain mahdollisia uhreja. Lapset voivat myös itse olla epäkohteliaita ja röyhkeitä, käyttäytyä hävyttömästi, loukata ja pommittaa ihmisiä mainossähköpostilla, vahingoittaa tahallaan muita ihmisiä esimerkiksi paljastamalla heidän henkilötietonsa tai esiintymällä heidän nimellään tai tehdä laittomia tekoja tahallaan, kuten levittää viruksia

3. MAHDOLLISIA RATKAISUJA oppilaiden tietoisuuden lisääminen kasvatuksen ja koulutuksen avulla valvontavälineet suljetut verkot sisällön luokitteleminen hotline-palvelut, jotka ottavat vastaan ilmoituksia verkon lainvastaisesta käytöstä ja sisällöistä lainsäädäntö ikärajat

4. VALVONTAVÄLINEET Tekniset ratkaisut, esim. suodatin- ohjelmat, eivät ole sataprosenttisen varmoja. Valvontavälineitä käyttäessään vanhempien on otettava huomioon myös sananvapauden toteutuminen.

SUODATTIMET rajoittavat pääsyä sivustoille, joilla on lainvastaisia tai vahingollisia sisältöjä voidaan käynnistää eri paikoista a) käyttäjän tietokoneelta tai b) Internet-tarjoajan palvelimelta. ¤ Eivät ole sataprosenttisen varmoja ¤

Miten suodatin toimii? Adaptation from Paul Resnick, University of Michigan

Valvontavälineiden avulla voi 1.valvoa lasten verkossakäynnin ajankohtaa ja pituutta sekä rajoittaa kestoa etukäteen, 2.valvoa, millä verkkosivuilla lapset käyvät, 3.estää pääsyn tiettyihin sivustoihin ja palveluihin, sekä 4.estää haitallisen tiedon vastaanottamisen ja muokkaamisen.

5. TURVALLISUUSVIHJEITÄ 1.Tutustu Internetiin. 2.Puhu avoimesti lapsesi kanssa Internetin käytöstä ja sen mahdollisista vaaroista. 3.Seikkaile lapsesi kanssa Internetissä saadaksesi selville hänen kiinnostuksensa kohteet.

4.Sovi turvallisuussäännöistä lapsesi kanssa. 5.Keskustele toisten lasten vanhempien ja opettajien kanssa turvallisuusasioista. 6.Ota selvää valvontavälineistä. 7.Aseta tietokone kotona paikkaan, josta kaikki näkevät sen. 8.Etsi lapsen kanssa yhdessä turvallisia ja hyödyllisiä verkkosivustoja. …TURVALLISUUS- VIHJEITÄ II

9.Kun ongelmia ilmenee, toimi välittömästi: puhu lapsen kanssa ota yhteys verkkoturvallisuutta edistäviin järjestöihin (MLL, Pelastakaa Lapset) ilmoita lapsipornosta ja muusta laittomasta materiaalista viranomaisille (KRP vihjepuhelin tai …TURVALLISUUS- VIHJEITÄ III

10. Opeta lapsesi käyttämään Internetiä vastuuntuntoisesti. Lapsen on hyvä tietää, miten voi erottaa toisistaan hyväksyttävä ja vahingollinen sisältö. käyttää tietokonetta vahingoittamatta muita. toimia riskien välttämiseksi. …TURVALLISUUS- VIHJEITÄ IV

11.Anna lapsellesi esimerkiksi seuraavia turvallisuusohjeita: Älä paljasta henkilötietojasi tuntemattomille. Älä täytä verkkosivujen rekisteröitymislomakkeita ilman vanhempiesi lupaa. Kerro uusista verkkoystävistäsi ja esittele heidät vanhemmillesi. Älä koskaan tapaa ihmisiä, joihin olet tutustunut verkossa, ilman vanhempiesi lupaa. Lähde keskusteluryhmästä heti, kun tunnet olosi epämukavaksi. Kerro epämiellyttävistä kokemuksista heti vanhemmillesi tai opettajallesi. Älä avaa tuntemattomilta saapuvia viestejä. …TURVALLISUUS- VIHJEITÄ V