Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu.
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Tervetuloa abiturienttien vanhempainiltaan
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Silta -hanke Maahanmuuttajanuoren tukeminen ja ohjaaminen Vantaa Silta-ryhmä Vantaan aikuisopisto Espoo Omnia Aikuisopisto.
Nuoria etsimässä keväällä 2013 • Tiedotus alueellisille toimijoille mm. avoterapeutit, avohuollon ohjaajat, kuntoutusohjaajat, oppilaitokset • nihkeesti.
Haukipudas-Kiiminki –työpajahanke Tenho Jaakola
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
YHTEISHAKU Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Arjen seudullisuus Arjen seudullisuus Aija Staffans.
Jatkokoulutukseen hakeutuminen
KOULUTUSTAKUU.
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Sähköisen yhteishaun ohjeistus
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
GrIFK tyttöjalkapallon kehittämisprojekti GrIFK jalkapallo Seurassa Pelaajia 510, 16 ikäluokkaa ja 74 valmentajaa, joista tyttöjä/naisia 11 Tyttöjä.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Oulun aikuislukio 2014.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
9.luokkalaisten yhteishaku 2013
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Perusopetuksen ryhmäkoko
Hyvä vapaa-aika -kehittämis- ja tutkimushanke 2013–2017 Projektipäällikkö Eeva Ahtee Tutkija Anna Anttila Nuoriso-ohjaajat Mirkka Kesti-Helia & Jaakko.
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
LOHJAN KAUPUNGIN KOULUTUSTAKUU- JÄRJESTELMÄ - KAIKKI JATKAA.
Liisa Kosonen Kehittämisyksikkö / Sosiaali- ja terveystoimen esikunta
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
YHTEISHAUN AIKATAULU 2012 HAKUAIKA OPINTOIHIN PÄÄSY-, SOVELTUVUUS- JA KIELIKOKEET
Ohjus-KASED päätösseminaari
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Nuorissa = voimaa, vahvistetaan sitä! Voimakas –projekti
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Etsivä nuorisotyö.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Yhteishaku Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Päivi Koski-A. Suomalais-venäläinen koulu
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuvat Opit –juurruttamishankkeen päätösseminaari Riitta Säntti Neuvotteleva virkamies.
Tuula Savikuja, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry./HERO
Sähköisen yhteishaun ohjeistus. Sähköinen yhteishaku Yhteinen hakuaika kaikille , mutta haku meidän koulussamme toteutetaan välisenä.
Kevään yhteishaku ja aikataulut vuonna 2011 Kevään yhteishaku Pääsy-, soveltuvuus- ja kielikokeet: Jos hakutoiveissa.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
ESITYS 9. LUOKAN VANHEMPAINILTAAN
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Haukipudas-Kiiminki –työpajahanke Tenho Jaakola
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
Yhteishaku
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä
Kysely opintojen ohjauksesta
Opintopolku-info
Jämsän kaupungin nuorisokysely, kevät 2019
Esityksen transkriptio:

Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki oppilaat saivat suoraan jatko-opiskelupaikan Elokuu Espoo35 Kirkkonummi4 5 koulua, joissa kaikilla peruskoulun päättäneillä oli jatko- opiskelupaikka, yhteensä 8 Kysely Espoon seudun opinto-ohjaajille 2006 peruskoulun päättäneistä nuorista

Millaista jälkiohjausta on antanut? •Keväällä jälkiohjauskirje – toimintaohjeistus miten toimia jos jää ilman jatko-opiskelupaikkaa •Kesäkuussa yhteishakulistan tarkastus ketkä jäävät ilman opiskelupaikkaa •Ilman opiskelupaikkaa jääneille: –Soitto nuorelle, vanhemmalle, verkostolle –Opinto-ohjaajan päivystys (myös puhelimitse) –Tapaamiset –Jälkiohjauskansio –Hakemukset lisäopetukseen/ammattikympille –Vapaamuotoisten hakemusten tekeminen

Minkälaiseen ohjaukseen olisi tarvetta? •Heikosti menestyneet oppilaat  mihin ohjata? •Lahjakkaiden oppilaiden ohjaus! •Projekti on tarpeellinen •Nivelvaiheen yhteistyötä tulisi kehittää •Ei ole resursseja ohjata jatko-opinnot keskeyttäneitä nuoria •Maahanmuuttajien ohjaus (aikaa vievää ja haasteellista) •”Peruskoulun” kanssa ei haluta keskustella enää” •Peruskoulun aikana tutustuminen työvoimatoimistoon  kynnys madaltuu

Jatkoa •Peruskoulun opinto-ohjaajan on hyvä ohjata  tuttu nuorille •Lisäopetuksen paikkoja tulisi lisätä •Joustavuutta työpajatoimintaan •Syksyllä halutaan tietoa siitä ketkä ovat todellisuudessa aloittaneet opinnot ja ovatko vielä saamissaan opiskelupaikoissa •Vapaita paikkoja sai todella metsästää tänä syksynä •Syrjäytymisuhan alla olevat nuoret tarvitsevat ohjausta, eivät osaa hakea ohjausta itse •”Oli hyvä, että tuli ammatti10 ja Ohjus”

Ihmetyksiä, ajatuksia, kysymyksiä.. 1.Miten pitkälle opinto-ohjaajalla on ohjausvastuu? Kenen vastuu? 2.Jälkiohjausta on monenlaista  opinto-ohjaajilla yhtenäinen jälkiohjausmalli? 3.Miten ohjataan nuoria/perheitä, jotka eivät ole aktiivisia ja motivoituneita itse hakemaan ohjauspalveluja?

Asiakastilasto asti Peruskoulun päättäneet 2006 yhteensä 30, joista tyttöjä 8, poikia 22 -Yhteydenottaja: yhteistyökumppani 15, vanhempi 12, nuori itse 3 -tilanne: opiskelupaikka 11, työpaikka 1, prosessissa 11, ei tietoa 7 Aktiivisessa ohjauksessa 11 nuorta

Asiakastilasto asti II asteelta eronneet yhteensä 48, joista tyttöjä 12, poikia 36 -Yhteydenottaja: yhteistyökumppani 27, vanhempi 10, nuori itse 11 -Tilanne: opiskelupaikka 12, työpaikka 7, prosessissa 21, ei tietoa 8 Aktiivisessa ohjauksessa 22 nuorta