Erilaisia kurssityyppejä ja työkaluja niiden toteuttamiseen Moodlessa Moodle-on-Demand –hanke 10.12.2009 Olli Ruohomäki.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

Kysely- tai ilmoittautumislomakkeen luominen Google Driveen
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 3 – KURSSIN MUOKKAAMINEN KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Tuloksia ja tuotoksia Moodle-on-Demand -hankkeesta Virtuaaliopetuksen päivät Outi Itäluoma.
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
1. 2 Rekisteröityminen •Rekisteröidy oppimisalustalle kohdasta kirjautuminen • ainstituutti.fi taihttp://vierumaki.valmentaj.
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Moodlen ohje opiskelijoille
Moodle-on-Demand –hanke Olli Ruohomäki Lpkky
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
VOA-oppimispäiväkirja
Puhumalla paras – Puhvista käytännössä
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
Minä oppijana 1 ov..
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
T Personal SE assignment Communication Practices Miikka Lötjönen.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Maaseutu.fi on uudistunut -
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
Mikä ihmeen Office 365? Office 365
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Yritysviestintä 5 ov Käsikirjoittaminen –Muutos 1 ov  2 ov –verkkokurssi Yritysviestinnän rakentaminen –2 ov –Verkkokurssi Multimaker –Muutos 2 ov  1.
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
Jyväskylän ammattiopisto
Projektityö Lähe: Projektityömateriaali BB:n sivulla.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
Luokan OneNote - muistikirja PERUSTEET
SanomaPron sähköiset sisällöt Lappeenranta Veso –koulutus Heikki Karjalainen.
Pedanet –oppilaan ohje Aleksanteri Kenan koulu
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
OPPIMISEN ARVIOINTI TYÖKALUN KÄYTTÄMINEN OPETTAJA
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa
Tervetuloa Innokylään
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
PDPP.
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Tervetuloa jatkamaan DIGITAALI- TEKNIIKAN opiskelua!
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Esityksen transkriptio:

Erilaisia kurssityyppejä ja työkaluja niiden toteuttamiseen Moodlessa Moodle-on-Demand –hanke Olli Ruohomäki

Erilaisia kurssityyppejä 1.Sisältövetoinen kurssi 2.Viestintävetoinen kurssi 3.Opintoryhmän lisäpalvelu 4.Prosessinohjauskurssi 5.Tiimin tai projektin työtila

Vakio-osia eri kurssityyppeihin • Avaa kurssin idea, vaatimukset, vaikeustaso ja ohjaustavat laatimalla kurssikohtainen opiskelijan ohje. • Mikäli teet vaiheistusta, laadi aikataulu, jonka laitat selvästi opiskelijoiden nähtäville. • Tee erillinen lista kurssilla tarvittavista kirjoista, työkaluista, materiaaleista, tarvikkeista ym. • Sopikaa kurssin alussa, miten ryhmässä viestitään (mihin käytetään keskustelualueita, chatteja tai sähköpostia). Korosta, että ryhmässä olisi mukava viestiä koko ryhmälle kerralla.

1. Sisältövetoinen kurssi • Omien oppimateriaalien laatimisessa on etunsa: – Kattavat oppimateriaalit sisältävällä kurssilla opettaminen on kevyempää (äärimmillään verkkokurssi on itseopiskelupaketti) – Voit tarjota opiskelijoille tarkasti omien näkemystesi ja osaamisesi mukaisia sisältöjä. – Saat oppimisalustasta aina mukana kulkevan oppimateriaalipankin. – Jos laadit sisällöt etukäteen tulet pohtineeksi oppimisprosessia ja rajauksia tarkasti ja kevennät työtaakkaasi lukukauden melskeessä. – Jos laadit sisältöjä kurssin aikana voit vastata opiskelijoiden toiveisiin kurssin aikana.

1. Sisältövetoinen kurssi • Omien oppimateriaalien laatimisessa on haittansa: – Valmis oppimateriaali ohjaa opiskelua vahvasti sisällön ja laajuuden suhteen. Herkkyys mukauttaa kurssia esim. opiskelijoiden tavoitteiden mukaiseksi voi vähentyä. – Yksityiskohtaisten työohjetasoisen oppimateriaalin laatimiseen kuluu valtavasti aikaa. – Jokaisen toteutuksen jälkeen tulee aina lisää tarpeita ja ideoita. Verkkokurssi ei siis ole koskaan valmis, vaan sitä pitää aina välillä päivittää.

1. Sisältövetoinen kurssi • Toteuttamisesta Moodlessa: – Itse tehty oppimateriaali: Lisää aineisto > Linkitä tiedostoon – Netistä saatava oppimateriaali: Lisää aineisto > Linkitä web-sivuun – Opiskelijan tuottama teksti: Lisää aktiviteetti > Keskustelualue – Opiskelijan palauttama essee/aineisto/oppimistehtävä: Lisää aktiviteetti > Tehtävät > Lähetä yksi tiedosto

2. Viestintävetoinen kurssi • Viestintävetoisuudessa on etunsa: – Opiskelijoiden kokemukset ja osaaminen tulevat tehokkaasti hyödynnetyiksi ja jaetuiksi ryhmälle. – Kun opiskelijat tuottavat itse sisältöä, vastaa kurssi tarkemmin heidän tasoaan ja tavoitteitaan. – Opiskelijoilla on tiedonsaannin lisäksi opiskeluun liittyviä sosiaalisia tarpeita, joita verkkokeskustelu voi osaltaan tyydyttää ”Speak Your mind”. – Opettajan ei juurikaan tarvitse tuottaa/etsiä sisältöön liittyvää oppimateriaalia.

2. Viestintävetoinen kurssi • Viestintävetoisuudessa on haittansa: – Aikuisväestön opiskelukokemukset ovat pääosin vahvan behaviorismin sävyttämiä. Konstruktiivisempi ohjausote voi monista tuntua siltä, ettei kurssilla saa ”oikeaa” opetusta. – Suurta ja puheliasta opiskelijaryhmää on työläämpää ohjata verkossa kuin lähiopetuksessa. – Passiivisen ryhmän aktivoiminen on oma taitolajinsa. – Opettaja ei saa ottaa kesken kurssin liian hallitsevaa roolia, ettei passivoi opiskelijoita. On annettava tilaa hapuilla ja eksyäkin.

2. Viestintävetoinen kurssi • Toteuttamisesta Moodlessa: – Keskeisin työkalu: Lisää aktiviteetit > Keskustelualue • Voi olla hyödyllistä tehdä vähintään kaksi keskustelualuetta, yksi esittäytymiselle ja yleiselle jutustelulle, toinen opiskelulle • Kovin monia keskustelualueita on työläämpi seurata ja hallita. – Aktiivinen ryhmä: Lisää aktiviteetit > Chat • Kätevä työkalu sopimiseen, neuvotteluun ja työnjakoon • Edellyttää Chat-ajoista sopimista (ja mahdollisuutta tulla linjoille tiettyinä aikoina) – Kirjoitelman palautus: Lisää aktiviteetti > Lähetä yksi tiedosto – Neuvo myös yksityisten viestien käytössä

3. Opintoryhmän lisäpalvelu • ”Keskustelu jatkuu netissä” • Lisä/kertaustehtävien ja –aineistojen jakelupaikka • Laajojen sähköisten aineistojen jakelu (ei tulosteta) • Lähiopetuksesta poissa olevien palveleminen • Opiskelijoiden tuotosten esittelypaikka ryhmälle

3. Opintoryhmien lisäpalvelu • Toteuttamisesta Moodlessa: – Nettijatkot: Lisää aktiviteetti > Keskustelualue (Asetuksista Yleiskeskustelu) – Itse tehdyt aineistot Lisää aineisto > Linkitä tiedostoon – Nettilinkit: Lisää aineisto > Linkitä web-sivuun – Mitä opintoryhmässä käsiteltiin: Lisää aineisto > Web-sivu – Opiskelijoiden tuotosten esittely muulle ryhmälle: Lisää aktiviteetti > Keskustelualue (Yleiskeskustelu) • Opiskelija voi jakaa tekstimuotoisen tuotoksensa keskustelualueen viestirungossa, valokuvan tms. sen liitetiedoston • Opettaja ja opiskelijat voivat kaikki kommentoida niitä

4. Prosessiohjauskurssi • Tuota aineistoja ja laadi esimerkkejä, joista opiskelija ymmärtää prosessin tavoitteet, vaiheet, tehtävät, materiaalit jne. (Pura tähän aloitusluennon sisältöä). • Jaa prosessi loogisiin ja sopivan kokoisiin vaiheisiin (esim. suunnittelu, toteutus, viimeistely, palaute). – muuta keskipalstan ulkoasu vaiheistuksen mukaiseksi Asetukset > Kurssin muotoilu: Viikot/Aiheet/Keskustelu • Suunnittele jokaiselle vaiheelle sopiva ohjaustapa ja laita kurssin aikatauluun merkinnät milloin mitäkin pitää tehdä/vastata/palauttaa.

5. Tiimin tai projektin työtila • Kokeilkaa tapaamisessa/palaverissa että jokainen pääsee/osaa tulla Moodleen. • Luo ryhmälle tunnukset valmiiksi ja nosta kaikki jäsenet työtilan opettajiksi muokkausoikeuksin. • Neuvo ja laita työtilaan ohjeet siitä, miten tiedostoja tuodaan, nettilinkkejä luodaan ja miten kalenteriin tehdään merkintöjä • Jos tavoitteena on tuottaa yhteinen teksti, kannattaa kokeilla Lisää aktiviteetit > Wikiä tai Kirja