Nuoret julkisessa kaupunkitilassa ∞ kokemuksia osallistavista menetelmistä NOORA PYYRY OPETTAJANKOULUTUSLAITOS HELSINGIN YLIOPISTO.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

YMPÄRISTÖTAIDE PUBLIC ART YHTEISÖTAIDE OSALLISTAVA TAIDE
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
Toimintaohjeet opelle
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
INTERNET - kanava tavoittamiselle - internet on yksi päämedioista tällä hetkellä - sen avulla ihmiset etsivät asioita, hakevat tietoa ja tekevät päätöksiä.
Katso Aitolasta lisää:
Nuorten Hyvinvoinnin Ankkurit RANUALLA M. Pitkäniemi & K. Väärälä.
Virtuaalimaailmat Tekijät:
Tikkurila 10 The City of dreams
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Tutkimussuunnitelma…
Tuplatiimi -työmenetelmä
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
5 Jotos, polku osallisuuteen Tampere Muutama ajatus osattomuudesta a la C. Wright Mills.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Kaupungin kanssa asujat: Lapset ja nuoret osallistuvina asukkaina Sirpa Tani, FT Maantieteen ja ympäristökasvatuksen professori, Opettajankoulutuslaitos,
SUMUVERHON TUOLLA PUOLEN – tulevaisuusorientoitunut menetelmä opinto- ja uraohjaukseen.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Aivoriihi trikoopuseron suunnittelun tueksi. Ideoikaa pienryhmissä minkälaisia erilaisia trikoopaitoja voisi olla Kaikki ideat ovat sallittuja! Huomioikaa.
Teini-ikäisen mielialoista Teini-ikäisen ”tuulet” ovat osa aikuistumista.
Lasten väkivaltakokemukset perheessä Mikko Oranen XI Lähisuhde- ja perheväkivaltaa työssään kohtaavien valtakunnallinen verkostofoorumi Oranen.
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Vanhempainyhdistysten verkosto1 Info- ja keskustelutilaisuus NUORTEN PÄIHTEIDEN KÄYTÖSTÄ Järvenpään lukion Areena Illan alustuksena.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Nuorisovaltuusto - Kokoaa äänet yhteen.  Nuorisovaltuusto eli NUVA on kaupungin nuorten äänenkannattaja päätöksenteossa. Se toimii nuorisotoimen alaisuudessa.
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA.
Hyvää elämää maaseudulla
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
”SIELLÄ SITTEN KÄYTTÄYDYTÄÄN”
Muista nämä aineisto- tai dokumenttitehtävään vastatessasi:
Tasa-arvosuunnitelma
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Kirjastoauto.
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Miten LAPE kohtaa lapset, nuoret ja perheet maaseudulla?
IDÄN NUORET KEHITTÄJÄT
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Opiskeluhuollon palvelut
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.
Nuoret ja trendit -tutkimus
Esityksen transkriptio:

Nuoret julkisessa kaupunkitilassa ∞ kokemuksia osallistavista menetelmistä NOORA PYYRY OPETTAJANKOULUTUSLAITOS HELSINGIN YLIOPISTO

KENTTÄTUTKIMUS: San Franciscossa & Helsingissä TUTKIMUSKYSYMYKSET: Miten teini-ikäiset tytöt käyttävät, ottavat haltuun ja tuottavat julkista kaupunkitilaa? Miten tyttöjen hengailu heijastaa heidän positiotaan yhteiskunnassa? Miten tytöt käyttävät heille suunniteltuja tiloja ja toisaalta heidän itsensä tuottamia tiloja? Miten nuorten arjen henkilökohtainen maantiede voitaisiin tuoda tiiviimmin osaksi opetusta? KENTTÄTUTKIMUS: San Franciscossa & Helsingissä

Tytöt kertoivat... ”... tos on just tollee et pystyy istuu tossa ja sitte että tos on niinku just, pojat skeittailee, siis jotkut kaverit...tos on hyvä skeittailla, niin sit ne haluu tulla tohon...” ”...toi on sillee niinku sen paloaseman takana et se ei niinku, se ei periaatteessa häiritse ketään...sit siel etupuolella on ne mist ne paloautot lähtee, se on sillee aika syrjäses paikas...” Hengailu: back stage / on stage

”Toisen” tutkiminen Lasten ja nuorten toiseuttaminen ja marginalisoiminen (kaikkivoipainen aikuinen vs. kyvytön lapsi) Valta & positiot Tutkimusta tehdään aikuisten näkökulmista Eettiset kysymykset (esim. Voimmeko ”me” puhua ”heidän” puolestaan?) Marginaalipositio: tarve metodeihin, jotka mahdollistavat vaihtoehtoiset tulkinnat Osallistava tutkimus -> valtasuhteet

Valokuvahaastattelut Valokuvien käyttäminen väylänä osallistujien maailmaan Valokuvat stimuloivat keskustelua Valokuvat helpottavat konkretisoimaan vaikeita asioita Valokuvien käyttö tekee haastattelutilanteesta rennomman Osallistujat aktiivisina tiedon tuottajina -> nuorten omien valokuvien käyttäminen! Tiedon ja merkitysten tuottaminen vuorovaikutuksessa

Ohjeistus valokuvaamiseen Ota valokuvia vapaa-ajallasi päivittäin viikon ajan (1-3 kuvaa/pvä) Kuvaa niitä paikkoja, joissa itse mielelläsi vietät aikaasi ja tapaat kavereita Tarkoitus on kuvata paikkoja kodin, koulun ja harrastusten ulkopuolella Mieti minkälaisiin paikkoihin sinulla on tervetullut olo Voit kuvata sisällä tai ulkona Voit ottaa kuvia tapahtumista, hengailusta, yksityiskohdista, tunnelmista jne. Voit käyttää digikameraa, kännykän kameraa tai saada käyttöösi kertakäyttökameran Voit toteuttaa projektin yksin tai parin kanssa

Valokuvien käyttäminen mahdollisti... Osallistujien kanssatutkijuuden Luovuuden ja tekemiseen keskittymisen Puhumisen ilman oletusta ”oikeasta vastauksesta” Puhumisen itselle tärkeistä teemoista Puhumisen itselle merkityksellisellä tavalla Rentoutumisen haastattelutilanteessa

Vertaishaastattelut Tavoitteena korostaa osallistujien roolia kanssatutkijoina Jokainen valmisteli 3 kysymystä ja haastattelia kaveriaan Ideana oli aloittaa tutkimus teemoilla, jotka ovat tärkeitä osallistujille Tavoitteena valtasuhteiden tasapainottaminen (koulu!) Haasteita: rajallinen aika, koulutila, muille ”esiintyminen”

Miellekarttahaastattelut ”Osallistava diagrammi” kehitysmaatutkimuksessa & antropologiassa Maantiede ja tila -> miellekartta ryhmähaastattelut Analyysin tekemistä & reflektoimista yhdessä Haasteita: rajallinen aika, koulutila & sosiaaliset klikit, ohi kulkevat muut oppilaat jne. Valta: kuka ohjaa keskustelua (ryhmädynamiikka), kenellä on valta tehdä ”lopullinen” tulkinta?

Kehitettävää: Osallistumisen tulisi alkaa jo suunnitteluvaiheessa Ajalla on merkitystä: kenttätyövaiheen kesto Tilalla on merkitystä: enemmän tutkimusta koulun ulkopuolella? Loppukeskustelu & syvempi pohdinta yhdessä Menetelmien vahvuuksia: Osallistavien menetelmien avulla voidaan tasapainottaa valtasuhteita ”Tekeminen” rentouttaa haastattelutilanteen Visuaaliset menetelmät kiinnostavat nuoria Tutkimuksen orgaanisuus mahdollistaa joustavuuden Uusia teemoja ja kysymyksiä nousee esille tuotetusta aineistosta

MAKING A PRIVATE SPACE PUBLIC! Kiitos!