”YMPÄRISTÖTEKSTIILI” TEKSTIILITUOTTEEN SUUNNITTELU- JA VALMISTUSPROSESSI ”YMPÄRISTÖTEKSTIILI” Luento 29.10.2007 klo 14.15 – 15.45, Edu 1 Opettaja: Päivi Aalto paivi.h.aalto@utu.fi Vastaanotto torstaisin klo 13-14
A-ryhmä ma 5.11. klo 8.15 – 11.45 ma 19.11. klo 8.15 – 11.45 ma 10.12. klo 8.15 – 11.45 B-ryhmä ke 31.10. klo 12.15 – 15.45 ti 6.11. klo 12.15 – 15.45 to 15.11. klo 8.15 – 11.45 C-ryhmä to 1.11. klo 8.15 – 11.45 to 8.11. klo 8.15 – 11.45 pe 14.12. klo 8.15 – 11.45 D-ryhmä ti 30.10. klo 12.15 – 15.45 ma 10.12. klo 12.15 – 15.45 to 13.12. klo 8.15 – 11.45 E-ryhmä ti 13.11. klo 12.15 – 15.45 ti 11.12. klo 12.15 – 15.45 ke 12.12. klo 10.15 – 13.45
Käsityön perusopinnot TOKL:ssa Perusopintojen tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa sellaisen tiedollisen ja taidollisen valmiuden, että hän kykenee yhdessä muiden opettajien kanssa laatimaan ja toteuttamaan käsityön koulukohtaisen opetussuunnitelman tutustuen käsityön peruskäsitteistöön ja perustekniikkoihin peruskoulun aihepiireihin ja aihekokonaisuuksiin soveltuvien töiden suunnitteluun, valmistamiseen ja arviointiin käsityöprosessiin käytännöllisellä ja teoreettisella tasolla
Käsityön opinnoissa painotetaan itsenäistä tiedon- ja taidonhankintakykyä ja itsearviointia
KÄSITYÖLLINEN PROSESSI: Käsityön suunnittelu- ja valmistusprosessi on sellaisen yksittäisvalmisteen eli produktin aikaansaamista, jossa virittyvät työn tekijän erilaiset persoonallisuuden alueet. (Anttila1993)
sensomotoriset tekijät kognitiiviset tekijät emotionaaliset tekijät PRODUKTI emotionaaliset tekijät sosiaaliset tekijät
MIKÄ ON YMPÄRISTÖTEKSTIILI? Minkälaisia tekstiilejä on ympärillämme? http://www.nicehouse.fi/index.php
VALMISTETTAVA YMPÄRISTÖTEKSTIILI valmis kaavat TAI käsityölehdet ja –kirjat tekstiilityön luokassa tai kirjastossa TAI kaavat itse piirtäen vaatii tarkkaa suunnittelua ja aiheen hallintaa
KURSSIN SISÄLTÖ JA TAVOITTEET tutustuminen konekirjontatekniikoihin ompelukoneen käytön varmentuminen aihealueen soveltaminen koulukäsityöhön oman ympäristötekstiilin suunnittelu, valmistus ja raportointi.
SUORITUS Konekirjontaharjoitukset Ympäristötekstiilin ja siihen liittyvän konekirjonnan suunnittelu ja valmistus Arviointi: kirjallinen raportointi
Mitkä ovat oppimisprosessiin liittyvät tavoitteesi? Tekstiilikäsityön perustekniikoihin tutustuminen? Kokonaisen käsityöllisen prosessin hahmottaminen? Mitä muuta?
raportointi & itsearviointi kirjontaharjoitukset ympäristötekstiili
konekirjonta koneompelein teholankakirjonta päällikeompelu eli applikointi Tekniikkaharjoitukset liitetään raporttiin!
SUUNNITTELUN VAIHEET Alkuidea Mikä on suunnittelun lähtökohta eli a) minkä tarpeen tuote täyttää? b) minkä ongelman tuote ratkaisee? c) minkä idean tuote toteuttaa? Tuotteen funktiot Miten eri tekijät ilmenevät tuotteessasi? Ideointi Millaisia vaihtoehtoisia suunnitelmia teit? Miten päädyit juuri tämän suunnitelman toteuttamiseen (myös kirjonnan osuus)? Luonnoskuva & tekninen kuva Valmistuksen suunnittelu Miten otat oman taitotasosi huomioon tuotteen suunnittelussa?
OMAN TUOTTEESI FUNKTIOANALYYSI Uusien tuotteiden syntyyn ja valmistukseen liittyy yleensä useita eri syitä. Funktioanalyysi on väline tuotteen funktioiden eli toimintojen tarkasteluun. Funktioanalyysi toimii apunasi miettiessäsi käytettävyyttä. Viktor Papanekin teoksessa Turhaa vai tarpeellista? (1970) on esitetty tuotteen funktioanalyysin perusteet. Funktioanalyysissä tarkastellaan tuotetta kuudesta eri näkökulmasta ja näkökulmien välisistä suhteista. Tarkastele siis omaa tuotettasi käytön – tarpeen – menetelmän – esteettisyyden – assosiaatioiden (tuntemukset) – ja telesiksen (aikaan liittyminen) näkökulmasta ja etsit näkökulmien välisiä suhteita. Anttila, Pirkko. 1993. Käsityön- ja muotoilun teoreettiset perusteet. Helsinki: WSOY Papanek, Viktor. 1970. Turhaa vai tarpeellista? Helsinki: Otava. Suojanen, Ulla. 1991. Käsityöllisten työprosessien ja niiden opetuksen kehittäminen toimintatutkimuksen avulla. Turun yliopisto. Tuotteen funktio analyysi (Viktor Papanek): http://www.haktonopetus.fi/kultsova/funktio.htm
TARVE Miten tuotteesi suunnittelu ottaa huomioon ihmisen taloudelliset, psykologiset, henkiset, teknologiset, sosiaaliset ja intellektuaaliset tarpeet? KÄYTTÖ Miten tuotteesi toimii ja onko toiminnoilla ja muodolla asiallinen ja luonnollinen yhteys keskenään. Miten tuotteesi palvelee erilaisissa tilanteissa? MENETELMÄ Miten käytetyt työvälineet ja eri työtekniikkojen valinta sopivat valitsemaasi materiaaliin? ESTETIIKKA Miten tuottesi muoto, väri, rakenne, täsmällinen toteutus ym. vastaa esteettisiä vaatimuksia? ASSOSIAATIO Mitä mielleyhtymiä aikaisempiin elämyksiin tai muihin asiayhteyksiin tuotteesi herättää? TELESIS Miten tuotteesi muoto ilmentää tätä aikakautta, ja miten se toimii siinä sosioekonomisessa järjestelmässä, johon se on luotu? Suojanen, Ulla. 1991. Käsityöllisten työprosessien ja niiden opetuksen kehittäminen toimintatutkimuksen avulla. Turun yliopisto.
VALMISTUKSEN VAIHEET Materiaalien hankkiminen (2.demolle!) Mikä on tuotteen käyttötarkoitus? Mitä vaatimuksia tuotteen käyttö asettaa? Valmistuksen suunnittelu ja tekniikkaharjoitukset Miten esität tuotteen valmistuksen vaiheet? Tuotteen valmistaminen Miten analysoit suunnittelemasi tuotteen rakenteen? Miten selvitit tuotteen valmistamiseen vaaditut työvaiheet? Miten valmistit tuotteesi? Mitä ompelit? Miten ompelit? Miksi ompelit näin? Mitkä tekijät ovat omalla kohdallasi aiheuttaneet tarvetta tehdä muutoksia alkuperäiseen suunnitelmaan? Millaisia ongelmatilanteita koit valmistuksen aikana? Miten ratkaisit ne ja mitä oivalluksia teit?
MATERIAALIT Soveltuvia materiaaleja ovat PUUVILLA: lakanakangas, markiisikangas, farkkukangas, sisustuskankaat PELLAVA: ohuet ja paksummat sisustuskankaat TEKOKUITUKANKAAT: fleece, viskoosit ja mikrokuitukankaat Lisäksi saatat tarvita nappeja, vetoketjun, nyöriä, nauhaa, yms. tarvittavat materiaalit kankaat, vetoketjut, nauhat, nyörit, napit yms. hankitaan itse kaavamuovi, ompelulangat ja tukikankaat sisältyy materiaalimaksuun
Materiaalitiedot Tuotteen hoito-ohje Kustannuslaskelma Mitä kangasta? Mistä raaka-aineista kangas on valmistettu? Muut materiaalit? Perustelu materiaalien valinnalle! Tuotteen hoito-ohje TEMATI – tekstiili- ja materiaalitietoutta ala-asteelle: Heli Korte, Tiina Kuussalo http://www.cs.uta.fi/ipoppla/www/ipoppla00/koku/ Tekstiilien pesu- ja hoito-ohjeet: Erja Syrjäläinen http://www.tkukoulu.fi/~ersyrja/pesuohjeet2/index.htm Kustannuslaskelma Kankaan hinta/metri Muut tarvikkeet
MATERIAALIEN HANKINTAPAIKKOJA Moaree ilmiö Brahenkatu 9 b A 8 Kristiinankatu 8 Auki sopimuksen mukaan – ovisummeri Irtico Oy Virusmäentie 65 M 02-238 8022 Erityisesti ompelutarvikkeet! Va-Rit Yliopistonkatu 13
MUKAAN 1. DEMOLLE KONEKIRJONTA TUOTTEEN SUUNNITTELU katso tekniikkaharjoitusten ohjeet alustavasti monisteista suunnittele harjoitusten kuviot alustavat piirrokset tai jo valmiit suunnitelmat kuvamalleja (logot / hahmot / valokuvat) TUOTTEEN SUUNNITTELU Mikä on tuotteesi käyttötarkoitus? Mistä etsit kaavat ja ohjeet?