”YMPÄRISTÖTEKSTIILI”

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

Kuljetus Kovalainen Ma-Pe
PAINOPINNAN SUUNNITTELU
TIETOHALLINTO JA TIETOJÄRJ. KEH. PERUSTEET Pekka Makkonen ja kump.
VALMISTUMISJUHLAT Ideointi (Kuka/ketkä tekevät) => Synopsis
Ongelma Mikä tuottaa kamppailua oikeudessa? • 1: Tulkinnat yksittäisistä tapauksista • 2: ”Asiayhteyksien” väliset välienselvittelyt • 3: Kysymys siitä,
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
LUONTOKUVASTA APPLIKOINTITOTEUTUS
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Opiskeluaika 120 ov / 3 vuotta Tuotteen tekninen valmistus ja kädentaidot 20 ov Tuotteen suunnittelu ja valmistus 10 ov VALINNAISET OPINNOT 20 ov Yritystoiminta.
MO TS-3 VAATETUS Päivi Aalto kevät palautus palautus
Olemassa olevien trikoopaitojen analysointi. Analysoikaa pienryhmissä kahta erilaista trikoopaitaa •Opettaja ja oppilaat voivat tuoda omia trikoopaitojaan.
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
Projekti ja siinä työskentely
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
AO2 Opettajana ja kasvattajana TEKSTIILITYÖ Ryhmäohjaus klo – sh. 129 (tekstiilityön tila) Päivi Aalto
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
JOHTAJIIN KOHDISTUVAT ODOTUKSET
Viikko 14 (2. – ) Maanantai: (2.4.) -9B: Pankkivierailu (lähtö klo 9.45) Tiistai: (3.4.) -9.LK: Ammattistarttiin tutustuminen ilmoittautuneille.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Viikko 18 (29.4. – 3.5.) Maanantai: (29.4.) - Tiistai: (30.4.) -9.LK: Rästikoe klo 8 luokassa C LK: Susiniemi -9.LK: Tanssiaiset klo Keskiviikko:
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
Japanin alkeiskurssin kevätlukukausi 2014 AIKATAULU (ma – ke 9.4): ma klo – ke klo – Portti Japaniin –luentosarjan takia.
Tilastollisen tutkimuksen perusteet - 6 op
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
UMF I Luento 2. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
UMF I Luento 1. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen
HOPS eli Henkilökohtainen OPiskeluSuunnitelma
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Lattiatyynyt Iida Mansikka 9.c Puolalan koulu Tekstiilityön sisustusjakson lopputyö
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
KSP10 Vaatetuksen kaavoitus- ja valmistus- prosessit 4op = 12 L + 40 R + 56 OT Päivi Aalto Kevät 2009 TOKL
Työn suunnittelu. 1 VAIHE: Hahmotus / mietintä. Mitä tehdään, Ideointia eril. työaiheista (ope ja lopuksi oppilas) Mitä tehdään, Ideointia eril. työaiheista.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Viikko 12 (19. – ) 7.LK TET-VIIKKO Maanantai: (19.3.) -9.LK tukarit: Suunnittelupalaveri klo Tiistai: (20.3.) -6A ja 9D: Ympäristömessut.
Raakaideasta käsikirjoitukseksi Tuottajan näkökulma Juho Helminen.
Poikolan kognitio-projekti Anne, Helena ja Kristiina Syksy-kevät
OMPELUN TYÖVÄLINEET, TILAT JA TEKNIIKAT Päivi Aalto - TOKL syksy 2008 TAVOITTEET Perehdytään ompelun työvälineisiin, koneisiin ja työtiloihin sekä niiden.
Palvelumuotoiluprojekti Palvelumuotoiluprojektin tehtävänanto Palvelumuotoiluprojekti toteutetaan yhteistyössä Design Museon kanssa. ”Designmuseo.
Ohjelmistotestaus Turun yliopisto, Informaatioteknologian laitos, periodi 4 / 2011 Kurssin kuvaus.
KSP9 KIRJONTATEKNIIKAT
Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka:
Käsityön sisältöalueet
Karhulan uimahalli Aukioloajat
MT Muovaavat valmistusmenetelmät
Fysiikan hahmottava kokeellisuus (LAB) 5–10 ov ohjaaja: Ari Hämäläinen puh , fax
Sisältötuotanto LUENTO 1 Anssi Jääskeläinen VO: Tiistaisin 6606.
Projektinhallinta it. lut
Analyysissä huomioitavaa
PALVELUTEHTÄVISSÄ TOIMIMINEN Mitä näytössä näytetään.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Ongelma: Miten saan näppärästi dödöt ja meikit mukaan matkalle?
Näin ennen, mutta EI kai enää..
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Korkealämpötilakemia
Toiminnallisen opinnäytetyön prosessi
Opettajan nimi | kurssin numero
Pulmapeli.
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
elokuun virtuaalivesijumpat
Esityksen transkriptio:

”YMPÄRISTÖTEKSTIILI” TEKSTIILITUOTTEEN SUUNNITTELU- JA VALMISTUSPROSESSI ”YMPÄRISTÖTEKSTIILI” Luento 29.10.2007 klo 14.15 – 15.45, Edu 1 Opettaja: Päivi Aalto paivi.h.aalto@utu.fi Vastaanotto torstaisin klo 13-14

A-ryhmä ma 5.11. klo 8.15 – 11.45 ma 19.11. klo 8.15 – 11.45 ma 10.12. klo 8.15 – 11.45 B-ryhmä ke 31.10. klo 12.15 – 15.45 ti 6.11. klo 12.15 – 15.45 to 15.11. klo 8.15 – 11.45 C-ryhmä to 1.11. klo 8.15 – 11.45 to 8.11. klo 8.15 – 11.45 pe 14.12. klo 8.15 – 11.45 D-ryhmä ti 30.10. klo 12.15 – 15.45 ma 10.12. klo 12.15 – 15.45 to 13.12. klo 8.15 – 11.45 E-ryhmä ti 13.11. klo 12.15 – 15.45 ti 11.12. klo 12.15 – 15.45 ke 12.12. klo 10.15 – 13.45

Käsityön perusopinnot TOKL:ssa Perusopintojen tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa sellaisen tiedollisen ja taidollisen valmiuden, että hän kykenee yhdessä muiden opettajien kanssa laatimaan ja toteuttamaan käsityön koulukohtaisen opetussuunnitelman tutustuen käsityön peruskäsitteistöön ja perustekniikkoihin peruskoulun aihepiireihin ja aihekokonaisuuksiin soveltuvien töiden suunnitteluun, valmistamiseen ja arviointiin käsityöprosessiin käytännöllisellä ja teoreettisella tasolla

Käsityön opinnoissa painotetaan itsenäistä tiedon- ja taidonhankintakykyä ja itsearviointia

KÄSITYÖLLINEN PROSESSI: Käsityön suunnittelu- ja valmistusprosessi on sellaisen yksittäisvalmisteen eli produktin aikaansaamista, jossa virittyvät työn tekijän erilaiset persoonallisuuden alueet. (Anttila1993)

sensomotoriset tekijät kognitiiviset tekijät emotionaaliset tekijät PRODUKTI emotionaaliset tekijät sosiaaliset tekijät

MIKÄ ON YMPÄRISTÖTEKSTIILI? Minkälaisia tekstiilejä on ympärillämme? http://www.nicehouse.fi/index.php

VALMISTETTAVA YMPÄRISTÖTEKSTIILI valmis kaavat TAI käsityölehdet ja –kirjat tekstiilityön luokassa tai kirjastossa TAI kaavat itse piirtäen vaatii tarkkaa suunnittelua ja aiheen hallintaa

KURSSIN SISÄLTÖ JA TAVOITTEET tutustuminen konekirjontatekniikoihin ompelukoneen käytön varmentuminen aihealueen soveltaminen koulukäsityöhön oman ympäristötekstiilin suunnittelu, valmistus ja raportointi.

SUORITUS Konekirjontaharjoitukset Ympäristötekstiilin ja siihen liittyvän konekirjonnan suunnittelu ja valmistus Arviointi: kirjallinen raportointi

Mitkä ovat oppimisprosessiin liittyvät tavoitteesi? Tekstiilikäsityön perustekniikoihin tutustuminen? Kokonaisen käsityöllisen prosessin hahmottaminen? Mitä muuta?

raportointi & itsearviointi kirjontaharjoitukset ympäristötekstiili

konekirjonta koneompelein teholankakirjonta päällikeompelu eli applikointi Tekniikkaharjoitukset liitetään raporttiin!

SUUNNITTELUN VAIHEET Alkuidea Mikä on suunnittelun lähtökohta eli a) minkä tarpeen tuote täyttää? b) minkä ongelman tuote ratkaisee? c) minkä idean tuote toteuttaa? Tuotteen funktiot Miten eri tekijät ilmenevät tuotteessasi? Ideointi Millaisia vaihtoehtoisia suunnitelmia teit? Miten päädyit juuri tämän suunnitelman toteuttamiseen (myös kirjonnan osuus)? Luonnoskuva & tekninen kuva Valmistuksen suunnittelu Miten otat oman taitotasosi huomioon tuotteen suunnittelussa?

OMAN TUOTTEESI FUNKTIOANALYYSI Uusien tuotteiden syntyyn ja valmistukseen liittyy yleensä useita eri syitä. Funktioanalyysi on väline tuotteen funktioiden eli toimintojen tarkasteluun. Funktioanalyysi toimii apunasi miettiessäsi käytettävyyttä. Viktor Papanekin teoksessa Turhaa vai tarpeellista? (1970) on esitetty tuotteen funktioanalyysin perusteet. Funktioanalyysissä tarkastellaan tuotetta kuudesta eri näkökulmasta ja näkökulmien välisistä suhteista. Tarkastele siis omaa tuotettasi käytön – tarpeen – menetelmän – esteettisyyden – assosiaatioiden (tuntemukset) – ja telesiksen (aikaan liittyminen) näkökulmasta ja etsit näkökulmien välisiä suhteita. Anttila, Pirkko. 1993. Käsityön- ja muotoilun teoreettiset perusteet. Helsinki: WSOY Papanek, Viktor. 1970. Turhaa vai tarpeellista? Helsinki: Otava. Suojanen, Ulla. 1991. Käsityöllisten työprosessien ja niiden opetuksen kehittäminen toimintatutkimuksen avulla. Turun yliopisto. Tuotteen funktio analyysi (Viktor Papanek): http://www.haktonopetus.fi/kultsova/funktio.htm

TARVE Miten tuotteesi suunnittelu ottaa huomioon ihmisen taloudelliset, psykologiset, henkiset, teknologiset, sosiaaliset ja intellektuaaliset tarpeet? KÄYTTÖ Miten tuotteesi toimii ja onko toiminnoilla ja muodolla asiallinen ja luonnollinen yhteys keskenään. Miten tuotteesi palvelee erilaisissa tilanteissa? MENETELMÄ Miten käytetyt työvälineet ja eri työtekniikkojen valinta sopivat valitsemaasi materiaaliin? ESTETIIKKA Miten tuottesi muoto, väri, rakenne, täsmällinen toteutus ym. vastaa esteettisiä vaatimuksia? ASSOSIAATIO Mitä mielleyhtymiä aikaisempiin elämyksiin tai muihin asiayhteyksiin tuotteesi herättää? TELESIS Miten tuotteesi muoto ilmentää tätä aikakautta, ja miten se toimii siinä sosioekonomisessa järjestelmässä, johon se on luotu? Suojanen, Ulla. 1991. Käsityöllisten työprosessien ja niiden opetuksen kehittäminen toimintatutkimuksen avulla. Turun yliopisto.

VALMISTUKSEN VAIHEET Materiaalien hankkiminen (2.demolle!) Mikä on tuotteen käyttötarkoitus? Mitä vaatimuksia tuotteen käyttö asettaa? Valmistuksen suunnittelu ja tekniikkaharjoitukset Miten esität tuotteen valmistuksen vaiheet? Tuotteen valmistaminen Miten analysoit suunnittelemasi tuotteen rakenteen? Miten selvitit tuotteen valmistamiseen vaaditut työvaiheet? Miten valmistit tuotteesi? Mitä ompelit? Miten ompelit? Miksi ompelit näin? Mitkä tekijät ovat omalla kohdallasi aiheuttaneet tarvetta tehdä muutoksia alkuperäiseen suunnitelmaan? Millaisia ongelmatilanteita koit valmistuksen aikana? Miten ratkaisit ne ja mitä oivalluksia teit?

MATERIAALIT Soveltuvia materiaaleja ovat PUUVILLA: lakanakangas, markiisikangas, farkkukangas, sisustuskankaat PELLAVA: ohuet ja paksummat sisustuskankaat TEKOKUITUKANKAAT: fleece, viskoosit ja mikrokuitukankaat Lisäksi saatat tarvita nappeja, vetoketjun, nyöriä, nauhaa, yms. tarvittavat materiaalit kankaat, vetoketjut, nauhat, nyörit, napit yms. hankitaan itse kaavamuovi, ompelulangat ja tukikankaat sisältyy materiaalimaksuun

Materiaalitiedot Tuotteen hoito-ohje Kustannuslaskelma Mitä kangasta? Mistä raaka-aineista kangas on valmistettu? Muut materiaalit? Perustelu materiaalien valinnalle! Tuotteen hoito-ohje TEMATI – tekstiili- ja materiaalitietoutta ala-asteelle: Heli Korte, Tiina Kuussalo http://www.cs.uta.fi/ipoppla/www/ipoppla00/koku/ Tekstiilien pesu- ja hoito-ohjeet: Erja Syrjäläinen http://www.tkukoulu.fi/~ersyrja/pesuohjeet2/index.htm Kustannuslaskelma Kankaan hinta/metri Muut tarvikkeet

MATERIAALIEN HANKINTAPAIKKOJA Moaree ilmiö Brahenkatu 9 b A 8 Kristiinankatu 8 Auki sopimuksen mukaan – ovisummeri Irtico Oy Virusmäentie 65 M 02-238 8022 Erityisesti ompelutarvikkeet! Va-Rit Yliopistonkatu 13

MUKAAN 1. DEMOLLE KONEKIRJONTA TUOTTEEN SUUNNITTELU katso tekniikkaharjoitusten ohjeet alustavasti monisteista suunnittele harjoitusten kuviot alustavat piirrokset tai jo valmiit suunnitelmat kuvamalleja (logot / hahmot / valokuvat) TUOTTEEN SUUNNITTELU Mikä on tuotteesi käyttötarkoitus? Mistä etsit kaavat ja ohjeet?