Harvialan koulu ja päiväkoti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Satakunnan lapsi- ja nuorisopolitiikan foorumi
Maahanmuuttajien joustava perusopetus
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
. Rauman freinetkoulu.
Kaustarin Pienten lasten koulu
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Oppilasmäärien vähenemisen haaste  Vuorenmaan ja Kankaanpään koulujen työnjako Vuorenmaan kouluun ns. varhaiskasvatusyksikkö, jossa toimii esikoulu ja.
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Niemenrannan päiväkodin ja Lentävänniemen koulun esi- ja alkuopetuksen yhteistoimintamalli
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Halkokarin ja Rytimäen koulut
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Pedagogisen toimikunnan kolmannen kokouksen muistio
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Harvialan koulu ja päiväkoti
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS OJOISTEN LASTENTALOSSA
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Tiedotustilaisuus koulutulokkaiden vanhemmille ti
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Matemaattisesti lahjakkaan oppilaan eriyttäminen alkuopetuksessa
Hyvät Minät -pilotti – Tavoitteet Alkanut maaliskuussa 2012 Kehittää draamakasvatuksen menetelmiä esiopetuksen ja alakoulujen tunnetaitokasvatukseen.
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Niemenrannan päiväkodin ja Lentävänniemen koulun esi- ja alkuopetuksen yhteistoimintamalli
Espoo ”Tavoitteena on kaksikielisyys !”
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Niemenrannan päiväkodin ja Lentävänniemen koulun esi- ja alkuopetuksen yhteistoimintamalli.
OPISKELIJAKSI KASVATUSTIETEIDEN TIEDEKUNTAAN. Opiskelu Kasvatustieteen kandidaatti –3 vuotta –180 op Kasvatustieteen maisteri –2 vuotta –120 op.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
Vanhempien mielipiteitä
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Tiedotustilaisuus koulutulokkaiden vanhemmille keskiviikkona
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Kehvon Koulu Ala-aste.
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Joustava perusopetus eli JOPO
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Renkomäen koulun oppimisympäristöjen kehittäminen
Arviointi.
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Koulutulokkaiden aamu Maunulan ala-asteella Tervetuloa
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Kortepohjan päiväkotikoulu
Esityksen transkriptio:

Harvialan koulu ja päiväkoti Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö lukuvuosi 2012- 2013

Yhteistyön taustatekijät päiväkoti aloitti toimintansa koulun yhteydessä syksyllä 2008 yhteistyön muotoja hiottiin pikkuhiljaa kohti tiiviimpää yhteistyötä (yhteiset tapahtumat ja juhlat, yhteiset tunnit liikunnassa ja musiikissa sekä pajakokeilut keväällä 2010) EET-toiminta aloitettiin syksyllä 2010

Kelpo -hanke koulu ja päiväkoti lähtivät mukaan Kelpo –hankkeeseen syksyllä 2009, aiheenaan lapsihavainnointi lapsihavainnointihanketta kehiteltiin pikkuhiljaa koskemaan esi- ja alkuopetuksen yhteistyötä, havainnointitulokset ovat pohjana tulevalle työskentelylle

Toiminnassa mukana esikoululaisia 17, ekaluokkalaisia 19 ja tokaluokkalaisia 22, yhteensä 58 lasta ryhmissä mukana 2 luokanopettajaa, lastentarhanopettaja, kouluohjaaja ja lastenhoitaja sekä erityisopettaja toimijat muodostavat tiimin, jossa kaikkien vahvuudet tuodaan esille

Yhteistyön ajatus esi- ja alkuopetuksen sisällöt kulkevat käsi kädessä nivelvaihetta esikoululaisesta koululaiseksi helpotetaan kokonaisopetuksen ajatus syvenee lasten ja aikuisten yhteistyötaidot kehittyvät mallioppiminen, vuorovaikutus

Pedagogiset pajat yhteistoiminnalliset pedagogiset pajat toteutetaan kaksi kertaa viikossa, tiistaisin ja keskiviikkoisin, klo. 9.00 – 10.30 oppilaat jaetaan kolmeen ryhmään oppimistyylien mukaisesti luokanopettajat ja lastentarhanopettaja vastaavat ryhmien toiminnasta ja sisällön suunnittelusta pajatoiminta toteutetaan kolmen viikon jaksoina, jonka aikana jokainen opettaja opettaa kaikkia kolmea ryhmää, huomioiden erilaiset oppimistyylit

pajatyöskentelyn pohjana ovat ympäristö- ja luonnontiedon aihealueet pajoissa opitaan myös taito- ja taideaineita sekä äidinkieltä ja matematiikkaa pajatyöskentelyn aiheita ohjaa vuosittain vaihtuva teema kolmen vuoden kiertoa noudattaen: Maahisen vuosi, Vesihiiden vuosi ja Ilmattaren vuosi

Oppimistyyliryhmät oppilailla on erilaisia tapoja oppia oppimistyylit kuvaavat lapsen tapaa lähestyä ja jäsentää opittavaa asiaa yksilöllisyys otetaan huomioon oppimistyyliryhmät eivät ole tasoryhmiä ryhmittely tehdään havainnoinnin ja oppilaantuntemuksen avulla yhteistoiminnallisuus korostuu ryhmissä oppilaat jaetaan kolmeen väriryhmään: sinisiin, punaisiin ja keltaisiin

Siniset verbaalisia aktiivisia nopeita, tehokkaita käytännönälykkäitä toimivat mielellään ryhmässä eivät pidä säännöistä, rajoituksista tai tarkasti rajoitetuista oppimistehtävistä oppivat toiminnan ja tekemisen kautta

Punaiset pohtijoita miksi -kyselijöitä teoreettisia järjestelmällisiä loppuun asti suorittajat tekevät töitä mieluiten yksin pitävät haasteista eivät häiriinny ympäristön metelistä eivät jännitä uusia tilanteita

Keltaiset huolellisia harkitsevia haluavat rauhallisen oppimisympäristön ja tarvitsevat aikaa jännittävät uusia tilanteita ajattelevat ennen kuin toimivat kaipaavat aikuisen tukea

Tulevaisuuden visiot toimintatapa vakiinnuttaa paikkansa esi- ja alkuopetuksessa oppimistyyliryhmittelyä siirretään vähitellen myös ylempien luokkien toimintaan erilaisten yhteistyömuotojen ja toiminnan kehittäminen edelleen joustava esi- ja alkuopetus pysyvä henkilökunta Harvialan yksikkö tarjoaa luonnollisen jatkumon lapsen kasvulle varhaiskasvatuksesta perusopetuksen kuudennelle luokalle asti