MENTORIKSI VANTAALAISNUORELLE Haastekampanja kuntavaaliehdokkaille 19.9.2012 klo 15 - 16 TERVETULOA! © Kansalaisareena 2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

NUORILTA NUORILLE YHDESSÄ NUORTEN KANSSA
URHEAN yläkouluverkon seminaari 17. 9
”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Eero Tourunen 2003 Projektin johtaminen -opintojakso Yliopiston ja yritysten projektiyhteistyö.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Nuorten vapaaehtoisten rekrytointi
Nuoria etsimässä keväällä 2013 • Tiedotus alueellisille toimijoille mm. avoterapeutit, avohuollon ohjaajat, kuntoutusohjaajat, oppilaitokset • nihkeesti.
Tikkurilan Palloseura
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
AIKA PARANTAA -toiminta esimerkkinä vertaistuotannosta Hanna Koppelomäki Aika parantaa –verkosto.
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Näyttökumppanuudella ammattilaisia työelämän tarpeisiin Pirkko Rasi ruokapalvelupäällikkö.
Mentorointi Leaders House Oy Jorma Tukia. Mentoroinnin muodot Tilannekohtainen – spontaaneja kohtaamisia/tapaamisia mentorin ja mentoroitavan va ̈ lilla.
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
5 Jotos, polku osallisuuteen Tampere Muutama ajatus osattomuudesta a la C. Wright Mills.
KULTTUURIT KOHTAAVAT Hannele Juntunen Kristiina Kukkonen
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Nuorten ohjautuminen Starttivalmennusverkoston tapaaminen Joensuu.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
HALLITTUJA REITTEJÄ? Ohjautuminen starttivalmennukseen ja eteenpäin
LASTENSUOJELUN PERHEHOIDON MENTOROINTI
- Vanhemmat itsenäistyvän nuoren tukena
VAPAAEHTOISTEN TYÖNOHJAUS JA MENTOROINTI LAADUN VARMISTAJANA
Kuntien Tiera Oy – Jokilaaksojen kuntien yhteisen tietohallinnon käynnistäminen © Copyright Kuntien Tiera Oy.
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
Ohjausta junioreille – tiedekunnan mentorointijärjestelmä Kalle Romanov, yliopistonlehtori TUKE, lääketieteellinen tiedekunta, HY.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Vaikeasti puhevammaisten tulkkipalvelu
Tekoja-kampanja Maailmassa on tällä hetkellä ennätysmäärä nuoria ihmisiä. Enemmistö heistä asuu kehitysmaissa. Moni nuori on kasvanut konfliktin.
NUORTEN ASEMA Päihdepoliklinikka Mielenterveyspalvelut
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Nuorissa = voimaa, vahvistetaan sitä! Voimakas –projekti
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kooste kotitehtävien vastauksista Kotitehtävä 5 – Tarjonta ( )
Mentorointi-prosessi / kokonaisuus
SJL / Janne Mäkitalo1 LEIJONAKIEKKOKOULU Länsirannikon alue.
Viestintäsuunnitelma
pk Sopimusvuori ry & Sopimusvuorisäätiö Järjestö Sopimusvuori ry & Sopimusvuorisäätiö palveluntuottaja päivittäin yli 600 kuntoutus- ja hoitopaikkaa.
Koulutuksen laadun kehittäminen
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
KANDIRYHMÄ KEMIAN LAITOKSELLA Johanna Kärkkäinen Mentori: Leena Kaila Opintori
Mentorointi.
Työantajan näkökulmaa nuorten palkkaukseen ja oppisopimukseen TEM
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Annika Räsänen. Suomen Mentorit ry Tavoite: Yksikään nuori ei saa pudota kyydistä. Ei edes korkeakoulutettu. Yhdistys on perustettu syksyllä.
Digikuntakokeilun suunnittelu: mitä seuraavaksi?
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista Ideoita nuorilta, Vuosimallia
Punaisen Ristin kummiluokkatoiminta
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa
Opitaan yhdessä! Meidän seurassa opitaan yhdessä..
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Työllistämispalveluiden tarjonnasta monimuotoisen osaamisen kysyntään
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Itsenäistymistä tukemassa asumisen haasteet
Esityksen transkriptio:

MENTORIKSI VANTAALAISNUORELLE Haastekampanja kuntavaaliehdokkaille klo TERVETULOA! © Kansalaisareena 2012

MENTORIKSI VANTAALAISNUORELLE – Haastekampanja kuntavaaliehdokkaille TIEDOTUS- JA KOULUTUSTILAISUUS! KLO 15 – 16 TERVETULOA! Kampanjassa mukana: Kansalaisareena ry Vantaan Alueen Mielenterveysseura ry Vantaan kaupungin Petra-projekti Vantaan ammattiopisto Varia Kuntoutumiskoti Lähde © Kansalaisareena 2012

MENTORIKSI VANTAALAISNUORELLE – Haastekampanja kuntavaaliehdokkaille Tiedotustilaisuuden ohjelma KLO 15:00Miksi mentorointikampanja nuorille – Anitta Raitanen, Kansalaisareena ry 15:10Mentori opastaa nuorta arjen haasteissa – Nina Välisalo, VantaanAlueen Mielenterveysseura ry 15:15Mitä nuori odottaa lähellään olevilta: Jari Honka, Vantaan kaupunki 15.20Mitä nuori odottaa mentorilta: Kristiina Kuusisto, Petra-projekti, Marika Okkonen-Volk, Vantaan ammattiopisto Varia 15:30Mentoroinnin sudenkuopat, seuranta ja arviointi: kampanjan eteneminen, Anitta Raitanen, Kansalaisareena ry 15.40Mentoreiksi ilmoittautuneiden julkistaminen 15:45 Aikaa keskustelulle 16:00 Tilaisuus päättyy

Miksi mentorointikampanja nuorille? •Nuorten syrjäytyminen on vakava uhka, nyt halutaan tarjota kuntavaaliehdokkaille mahdollisuus myös tekoihin nuorten hyväksi. •Nuorille mentorin saaminen on erinomainen tilaisuus tarkastella omaa tilannettaan, saada tukea ja valmennusta omien ajatusten ja tavoitteiden jäsentämiseen – selkeyttä omaan tilanteeseen – saada vuorovaikutussuhde henkilöön, joka välittää •Mentori puolestaan saa ensikäden tietoa nuorten tilanteesta, nuoren arjesta ja ongelmista, oppii ymmärtämään mikä on tärkeää nuorelle kuntalaiselle © Kansalaisareena 2012

Mitä mentorointi on? •Mentorointi on tavoitteellinen vuorovaikutussuhde, jossa perinteisesti kokeneempi osapuoli neuvoo kokemattomampaa •Mentorointi on myös mentorille palkitsevaa: uusia näkemyksiä ja uutta tietoa, omat verkostot voivat laajentua kokonaan uusille alueille; kohtaamisia, joita ei muutoin tapahtuisi •Mentorointi on aina vapaaehtoista, palkatonta ja perustuu molemminpuoleiseen luottamukseen © Kansalaisareena 2012

Mentorin monet roolit •Mentori voi olla valmentaja, kannustaja ja ystävä •Mentori ei anna valmiita ratkaisuja, vaan ohjaa etsimään niitä, kuuntelee, neuvoo ja haastaa tarvittaessa •Mentorilta edellytetään sitoutumista eli käytännössä tarvittavan ajan varaamista mentoroinnille (noin 2 tuntia kuukaudessa.) © Kansalaisareena 2012

Mentorin monet mahdollisuudet •Mahdollisuuksien ja neuvojen tarjoaminen mentoroitavan arjenhallintaan •Auttaa mentoroitavaa tunnistamaan työllistymiseen tai esimerkiksi koulutukseen liittyviä päämääriään •Oman kokemuksen ja esimerkin kertominen •Auttaa analysoimaan arjessa eteen tulevia ongelmia ja konflikteja © Kansalaisareena 2012

Mentoroinnin tavoitteet •Mentoroinnin lähtökohtana ovat aktorin (mentoroitava) asettamat tavoitteet, mutta myös mentorin on hyvä miettiä tavoitteitaan •Aktorin tavoitteet voivat olla henkilökohtaisia, kuten koulutukseen tai työhön hakeutuminen, yleinen arjenhallinnan parantaminen, mahdollisuuksien ja vaihtoehtojen kartoittaminen © Kansalaisareena 2012

Tavoitteista •Tavoitteet on ilmaistava selkeästi •Tavoitteiden on oltava sellaisia, että niiden voidaan huomata toteutuvan, siis jollain muotoa mitattavia •Tavoitteet voivat olla lyhyen tai pitkän aikavälin tavoitteita © Kansalaisareena 2012

Hyvän mentorointisuhteen rakentaminen •Luottamuksen merkitys on suuri •Molempien osapuolten sitoutuminen mentorointiin •Odotusten pohtiminen on tärkeää •Riittävästi aikaa © Kansalaisareena 2012

Valmistautuminen kohtaamisiin •Ensimmäinen tapaaminen on tärkeä •Aktorin olisi hyvä toimittaa mentorille jo ennen ensimmäistä tapaamista kuvaus omista tarpeistaan, tavoitteistaan, toiveistaan tms. mentorointia kohtaan: ”Mitä haluan mentoroinnilta?” ”Mikä estää minua saavuttamasta tavoitteitani?” ”Mikä auttaisi minua saavuttamaan tavoitteeni?” •Tapaamiset voivat olla tarkkaan suunniteltuja tai vapaamuotoisia. Kestoltaan ne ovat yleensä 1.5-2h •Kampanajan yhdyshenkilö Nina Välisalo on mukana ensimmäisessä tapaamisessa © Kansalaisareena 2012

Ensimmäisessä tapaamisen sisältö •Esittely/esittäytyminen •Tavoitteet •Toimintaperiaatteet, vastuut ja rajat •Mentorointisopimus/mentorointisuunnitelma •Tapaamisten käytännön järjestelyt •Palaute •Seuraavan tapaamisen aihe © Kansalaisareena 2012

Mentoroinnin eettiset periaatteet •Vapaaehtoisuus •Tasa-arvoisuus •Vastavuoroisuus •Kunnioitus •Aktorin lähtökohdista toimiminen •Erilaisuuden kohtaaminen •Luotettavuus •Sitoutuminen •Vaitiolovelvollisuus © Kansalaisareena 2012

Mentoroinnin sudenkuopat •Epärealistinen tavoitteenasettelu •Liian suuret tai liian pienet odotukset =mentorin ja aktorin täytyy yhdessä asettaa tavoitteet ja pohtia odotuksia © Kansalaisareena 2012

Arviointi ja palaute •Mentori ja aktori voivat arvioida keskenään yhteistyön onnistumista •Arviointia (ja tavoitteiden asettamista) voi toteuttaa esimerkiksi miellekartan tai swot-analyysin avulla (ks. Mentorointiopas) •Väliarviointi: yhteinen keskustelutilaisuus mentoreille, jossa jaetaan kokemuksia (maaliskuussa) •Loppuarviointi. Webropol-kysely mentoreille & nuorille (elokuussa 2013) © Kansalaisareena 2012

KAMPANJAN ETENEMINEN •Syyskuu: mentoriksi ilmoittautuminen; koulutus- ja tiedotustilaisuus 19.9.; webropolilla mentoreiden taustietojen keruu •Lokakuu: Nina Välisalo ja Raili Muroke haastattelevat mentorit; nuorille oma mentorointi-opas; muodostetaan mentori/aktori –parit •Marraskuu: ensimmäiset tapaamiset, joissa Nina Välisalo mukana, alaikäisen kohdalla mahdollisesti vanhempi •Maaliskuu 2013: yhteinen keskustelutilaisuus mentoreille •Elokuu 2013: loppuarviointi webropolkyselynä nuorille ja mentoreille © Kansalaisareena 2012