Työtä, tietoa ja osallisuutta –projekti Työelämäyhteistyö – vuoropuhelua työelämän ja koulun välillä -seminaari Keskuspuiston ammattiopisto 11.4.2012 Ratkaisukeskeinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhdessä työkyvyn tukena – TELAn koulutuskiertue
Advertisements

TYÖHÖNVALMENNUS Nina Erholtz Tampereen kaupunki
Työhönvalmennuksella työelämään
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
TUETTU TYÖLLISTYMINEN Pori
VAMMAISTEN TYÖLLISTYMISEN HAASTEET JA MAHDOLLISUUDET
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Valtakunnallinen kumppanuusfoorumi Anu Laasanen
Työ(hön)valmennus opetuksen tukena, palveluna ja työnä
Yliopistojen 26. työsuojelupäivät 9. –
Uudet ELY-keskukset ja tiedonvälityksen haaste työhallinnossa Ideapäivä-seminaari Jaana Suokonautio Jaana Suokonautio.
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Ammattitaitokilpailujen mahdollisuudet TULEVAISUUS ON AMMATTIOSAAJISSA Laivaseminaari m/s Silja Serenade Markku Aunola, Kiipulan ammattiopisto.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Pellervon Pirkanmaan seminaari Pellervo-Seuran valtuuskunnan puheenjohtaja Erkki Vähämaa.
JAMIT-hanke Työurien jatkamisen tuki Sosiaali- ja terveysministeriö ja Euroopan sosiaalirahasto Pirkko Mäkelä-Pusa Kuntoutussäätiö.
Työluotsityö työterveyshuollossa – kokemuksia
1 Laatua ja tehoa Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus.
Perustulo ja työmarkkinat Ruurik Holm Työn vaihtosuhde  Työn vaihtosuhde käsitteenä viittaa työpanoksen ja työstä saatavien palkkioiden suhteeseen.
OSANA SUUREMPAA SUUNNITELMAA? Elinikäisen ohjauksen kehittämispäivät Turussa Johanna Ollila, projektipäällikkö Tulevaisuuden tutkimuskeskus.
VAMMAISJÄRJESTÖT TYÖLLISTYMISTÄ TUKEMASSA TYÖ KUULUU KAIKILLE
Työluotsityö työterveyshuollossa – kokemuksia
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuivatko opit ? Markus Seppelin Sosiaali- ja terveysministeriö Onnistuvat opit –hankkeen valvoja.
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Kokkolan ammattiopisto
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Marjatta Varanka Toimitusjohtaja VATES-säätiö
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Koulutuksen työelämälähtöisyyden hyvät ja huonot puolet AMOK: APE6/2005, KTM Ismo Koponen MO16,
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
JAMIT-hanke Työurien jatkamisen tuki
Miten vammaisten ihmisten työllistymistä voidaan tukea Pauliina Lampinen VATES –säätiö
Osatyökykyisille tie työelämään. Kärkihanke osana strategisen hallitusohjelman toimeenpanoa 2016 – 2019 Painopistealue Hyvinvointi ja terveys.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Osatyökykyisille tie työelämään
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Ensilinjan työntekijän rooli TOIKEssa
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Osatyökykyisille tie työelämään
Aikuis- ja perhetyön päällikkö Saila Hohtari
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
FOKUS – opinnoista tuetusti työllistymiseen
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
OTE maakunnassa – Polut kuntoon
Vantaan ammattiopisto Varian strategia ja projektit
PÄHEE OTE Satu Laakoli Kela.
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
Osatyökykyisille tie työelämään
Osatyökykyisille tie työelämään
Esityksen transkriptio:

Työtä, tietoa ja osallisuutta –projekti Työelämäyhteistyö – vuoropuhelua työelämän ja koulun välillä -seminaari Keskuspuiston ammattiopisto Ratkaisukeskeinen ohjaus työelämään valmentautumisessa Suvi Pikkusaari, VATES- säätiö Työhönvalmennuksen kehittämiskoordinaattori YTM, Psykoterapeutti (ET), ratkaisukeskeinen lyhytterapia

Muutama sana taustasta •VATES -säätiö on asiantuntijaorganisaatio, joka toimii vammaisten, pitkäaikaissairaiden ja osatyökykyisten ihmisten yhdenvertaiseksi ja oikeudenmukaiseksi työllistymiseksi. •Perustettu 1993, 35 taustayhteisöä –keskeisimmät vammaisjärjestöt –työllistämisyksiköitä –sosiaalialan kuntayhtymiä •Toimimme vammaisten ja osatyökykyisten työllistymisen ja työssä pysymisen hyväksi niin, että yhä useammalla olisi mahdollisuus omien kykyjensä ja toiveidensa mukaiseen työhön. •Vaikutamme koulutuksen, konsultoinnin, verkostoyhteistyön ja tiedotuksen avulla –työelämään ja työyhteisöihin –ammatillisen kuntoutuksen käytäntöihin –lainsäädäntöön •Henkilöstöä 11 •Lisätietoja:

Ratkaisukeskeisen ohjauksen piirteitä •Asiakaslähtöisyys •Tavoitteellisuus, toiminnan tavoitteet tulevaisuudesta •Yhdenvertaisuus ja yhteisen edun tavoittelu •Myönteisyys, luovuus ja joustavuus •Yhteistyö ja kannustaminen •Usko onnistumiseen ja sitkeys päämäärän tavoittelussa

Rex Whistler ( ) : sad man – happy man Mihin haasteisiin ratkaisukeskeinen ohjaus on vastaus? Ongelmat, vaikeudetVaihtoehdot, mahdollisuudet Puutteet, viatOsaamiset, taidot, kyvyt Diagnoosit, sairaudetTerveys, työ- ja toimintakyky Taka-ajatukset, vastarintaHyvä tahto, yhteistyö Parantaminen, auttaminenPieni muutos, tuki, hyöty Auktoriteetti, asiantuntijaJaettu asiantuntijuus Jatkuva työstäminenPäämäärä, tulokset Menneisyyden läsnäoloNykyhetki, tulevaisuus RajoituksetJoustovarat Yksilön ominaisuudetTekemisen/toiminnan tilannetekijät

Ratkaisukeskeisen ohjausmenetelmän näkökulmia ja tausta-ajatuksia •Jos muutat määritelmää muutat myös ratkaisua •Selitykset määrittelevät ratkaisuyrityksiämme Joseph Jastrow (1863 – 1944)

Millaista on ratkaisukeskeinen ohjaus työelämään valmentautumisessa? 1 Motivoivaa ja vastuullista Työllistyminen tapahtuu ja palkkatyö toteutuu ensisijaisesti avoimilla työmarkkinoilla, tavallisilla työpaikoilla ja riittävän tuen avulla. Keskeistä sopimus yhteistyöstä ja toiminnasta: Mitä tavoitellaan ja miksi?  Mikä yhteistyöstä on opiskelijan kannalta hyvä tulos?  Mitä pitäisi tapahtua, että opiskelija voi yhteistyösuhteen päättyessä sanoa siitä olleen aidosti hyötyä? ”Koulusta työhön? Opinnoista eläkkeelle?”

2 Arvolupauksen ja tavoitteen mukaista Painopisteen siirtämistä tutkinnon suorittamisesta ja opintovelvollisuuksien täyttämisestä myös työllistymisratkaisujen löytymiseen jo koulutuksen kuluessa. Tärkeää ei ole etsiä vastausta kysymykseen onko opiskelija koulutuksen jälkeen työllistettävissä vaan löytää ratkaisuja siihen miten hän on työllistettävissä Keskeistä opiskelijan työllistymisosaamisen ja työntekijänä kehittymisen tukeminen:  Profilointi työtavoitteista, ammatillisesta osaamisesta ja työkyvystä  Työn etsintä avoimilta työmarkkinoilta, palkkatyön mahdollistavista paikoista ”Mihin töihin? Mitä työtä?”

3 Tiedostavaa, osallistavaa ja vastuullista Ohjaus ohjaa oppimaan (seuraamaan, tunnistamaan ja arvioimaan) sekä ottamaan kantaa yhteistyön eri vaiheissa. Ohjaus sanoittaa ennakkokäsityksiä ja avaa mahdollisuuksia valintojen taustalle. Tarjoaa opiskelijalle yhtälailla valtaa kuin vastuutakin päätöksenteossa. Yhteistyön painopiste on työllistymisen vaihtoehtojen mallintamisessa, työn etsinnässä ja työnantajayhteistyössä: työllistymisen mahdollistamisessa. Keskeistä varmistaa työllistymisen onnistuminen ja kiinnittyminen työelämään:  Työnantajayhteistyö sekä verkostoyhteistyö opiskelijan tuen tarpeen mukaan  Työtä koskevissa neuvotteluissa tukeminen, työn räätälöiminen työpaikoilla, työolosuhteiden järjestely sekä riittävä työnantajan ja työyhteisön tukeminen ”Mitä työelämässä menestyminen edellyttää?”

Työllistä välittäen – Välitä työllistäen! Kiitos. Suvi Pikkusaari p