Työstressistä johtuvien riskien hallinta Rees Shipping Company:ssa Työstressistä johtuvien riskien hallinta Rees Shipping Company:ssa Seafarers International.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Työstressistä johtuvien riskien hallinta Bulk Carriers Management Ltd:ssä Masters and Mates Union of Greek Merchant Marine
Ammattiosaamista ja arvopohjaa
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Työpaikkaohjaajakoulutus
Työstressistä johtuvien riskien hallinta EDUCACONSULTissa M&J Consulting Pardubice, Czech Republic
Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll.
ESR Sivu 1 ESR:n uusi ohjelmakausi ja sen haasteet sukupuolten tasa-arvon kannalta Riitta Kangasharju Työministeriö Tampere
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
työskentelyn hallinta
Työperäisestä stressitä johtuvien riskien hallinta COMPUSMARTissa Työperäisestä stressitä johtuvien riskien hallinta COMPUSMARTissa Institute of Work,
Työperäisestä stressitä johtuvien riskien hallinta KEK INA:ssa IDEC SA Piraeus, Greece gr.
GRADUAIHEITA Työ- ja organisaatio-psykologia
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
KUNTOUTUSKESKUS MENTAL OY SOSIAALINEN YRITYS. SOSIAALINEN YRITYS VAI YRITYS ? MENTAL OY ON PIRKANMAAN ENSIMMÄINEN REKISTERÖITY SOSIAALINEN YRITYS. TARKOITUKSENA.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Sosiaalisten vaikutusten arviointi SVA Ann Holm, Vaasan kaupunkisuunnittelu,
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
Henkilöstöjohdon rooli henkilöstövähennyksissä HENRY ry Mistä koostuu onnistuneen yt-prosssin läpivieminen Anneli Ranki
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
T Personal SE assignment Communication Practices Miikka Lötjönen.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Työterveys ja -turvallisuus on yhteinen asia. Hyväksi sinulle. Hyväksi tuottavuudelle. Yhteistyöllä riskit hallintaan Terveellinen työ -kampanja 2012–2013.
Akavan Erityisalat Yksityissektorin työmarkkinatutkimus 2009.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Perhetyöntekijä sosiaalityöntekijän työparina lastensuojelutarpeen selvityksessä ja arvioinnissa Lastensuojelun avohuollon ja perhetyön kehittämisyksikköhanke.
SAK:n luottamusmieskonferenssi Kiljava YT-paja.
Yrityksen hallitustyöskentely: perusasiat
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
MERTA - hyvät palvelut, hyvät käytännöt
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
” Expanding the Psychosocial Work Environment: Workplace Norms and Work-Family Conflict as Correlates of Stress and Health” Journal of Occupational Health.
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Diplomityöseminaari : Uudet tietoverkkoteknologiat perinteisen liiketoiminnan vauhdittajina Tekijä: Sami Jaatinen Valvoja: Prof. Raimo Kantola.
Leena Björkqvist TeiniMinno –esiselvityshanke 2014 Arviointisuunnitelma Leena Björkqvist, Metropolia AMK TeiniMinno –esiselvitys arvoidaan suhteessa.
Työpaikkakouluttajan ABC
SAK Paikallinen sopiminen
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Työpaikkakouluttajan ABC
Järjestöpäivät. Romanifoorumin löydät netistä:
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
The Balance of Give and Take: Toward a Social Exchange Model of Burnout Wilmar B. Schaufeli Tiina Markkanen & Petra Tiihonen
Sidosryhmät.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ ITK 201, ITK 201 Projektin Hallinta ITK201 Projektin hallinta (3.0 ov, ECTS 6.0 cr) Marikka Heikkilä.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Green Office –ympäristöjärjestelmä
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Henkilökohtainen budjetointi Hämeenlinnan pilotti
YLEISINFO RISKIKARTOITUKSET JA RISKINARVIOINTI PELASTUSLAITOKSISSA
Menestys tiimityön kautta
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
Suomen Ensiapukoulutus
Esityksen transkriptio:

Työstressistä johtuvien riskien hallinta Rees Shipping Company:ssa Työstressistä johtuvien riskien hallinta Rees Shipping Company:ssa Seafarers International Research Centre (SIRC) Cardiff University, UK

Rees Shipping Company • Perustettu 1925, perustaja James Rees Lounais- Englannista • Yksi alan pienikokoisista yrityksistä, ainoa nykyisin toimiva • Alussa kolmen rahtilaivan laivasto –Työntekijät merenkulkijoita lähialueilta

• Myöhemmin laajentunut myös muille alueille: öljy ja rahtialuksiin –Nykyisin 14 aluksen laivasto • Lisää henkilöstöä on palkattu –Merenkulkijoita rekrytoitu kaikkialta Euroopasta • James Rees jäi eläkkeelle 1960-luvulla, mutta yritys on edelleen perheen omistuksessa

Stressitekijät ja stressin vaikutukset • Viime vuosina yritys on kasvanut nopeasti –Useita uusia aluksia on hankittu • Reittien määrä on lisääntynyt –Lisääntynyt työkuorma laivoilla työskentelevillä • Aiheuttanut useita vaikeuksia laivoilla –Vaikuttaa turvallisuuteen laivoilla ja miehistön hyvinvointiin • Edellä mainituista syistä johtuen hankittiin ulkopuolista asiantuntija-apua Merenkulkualan konstultointikeskuksesta (SCS): –James McTannen –John Ray

Tyypillinen alus - MV Tallania • Pieni öljytuotteiden tankkeri (300 kilotonnia) • Toimii lähinnä Ison Britannian rannikkovesillä • Melko vanha, rakennettu 1990 KAPTEENI Konemies YliperämiesYlikonemies Miehistöä *2Kokko/miehistöä Miehistö Päällystö

Kapteeni David Fisher • Ei tunne uutta Filippiiniläistä miehistöä • Pitkät työajat • Toistuvat satamakäynnit ja nopeat lastausajat • Lisääntyneet paperityöt • Ulkopuolelta tulevat aikarajat Yliperämies Fitz Kengrad • Suuri työmäärä • Suuri määrä paperityötä • Epäselvyys liittyen rooliin ja tehtäviin Ylikonemies Jim McFadden • Henkilökohtaiset ongelmat kotona • Pitkät työajat • Huono vuorovaikutus Filippiiniläisen miehistön kanssa • Ei kanssakäymistä muiden kanssa laivalla Koetut stressitekijät

Konemies Serge Dureza • Uusi yrityksessä • Haluaa suorittaa konemiehen tutkinnon • Huoli sopimuksen uusimisesta • Koti-ikävä Miehistö Romulo Santos Bayani Gonzales Roberto Del Rosario • Ensimmäistä kertaa Eurooppalaisella laivalla • Huono englannin kielen taito • Pitkät työajat • Heikot mahdollisuudet pitää yhteyttä kotiin • Huoli sopimusten uusimisesta • Ei raportoi sairauksista tai loukkaantumisista

Mitkä ovat keskeisimmät ongelmat yhtiön aluksilla? Mitkä ovat keskeisimmät ongelmat yhtiön aluksilla?

Ovatko nämä ongelmat erityisesti merenkulkualan ongelmia? Kuinka ne eroavat maissa toimivista toimialoista? Ovatko nämä ongelmat erityisesti merenkulkualan ongelmia? Kuinka ne eroavat maissa toimivista toimialoista?

Mitkä ovat yhtiön kohtaamia haasteita ja kuinka ne aiheuttavat stressia laivaston aluksilla? Mitkä ovat yhtiön kohtaamia haasteita ja kuinka ne aiheuttavat stressia laivaston aluksilla?

Millä tavoin työn epävarmuus vaikuttaa yksilöihin? Millä tavoin työn epävarmuus vaikuttaa yksilöihin?

Riskien arvioinnin menetelmät ja toimeenpano • Riskien hallinnan malli 1)Riskien arviointi 2)Riskien poistaminen • Aluksi kerätään tietoa yrityksestä: –Laivan tyyppi, koko, miehistön määrä, kansallisuudet –Tieto organisaatiorakenteesta ja miehistön määrästä –Tietoa onnettomuuksista ja läheltä piti - tilanteista

• Ohjausryhmä asetettu • SCC tiimin jäsenet vierailevat kullakin aluksella –Työn analyysi haastattelun ohjaus • Rakennettu riskien arvioinnin kyselylomake –Lisättyjä kysymyksiä (stressi, työtyytyväisyys, sosiaalinen ja henkinen hyvinvointi) • Kysely lähetetty kaikille työntekijöille (sekä maa- että merihenkilöstölle)

• Keskeiset kyselyssä tunnistetut stressitekijät: –Huono sosiaalinen vuorovaikutus aluksella (liittyy henkilöstön välisiin eroihin ja kommunikointiongelmiin) –Suuri työmäärä (tunnit, työtehtävien määrä, paperityöt) –Miehistön huonosti kuvatut roolit –Aikapaineet (satamassa käynnit, satamasta lähdöt) –Huolet sopimusten uusimiesta –Vähäinen yhteydenpito perheisiin –Vähäiset sairaudet

Mitkä ovat riskien arviointiprosessin vaiheet? Mitkä ovat riskien arviointiprosessin vaiheet?

Miksi SCC:n edustajat valittiin tekemään haastattelut, Rees Shippingin johdon edustajia? Miksi SCC:n edustajat valittiin tekemään haastattelut, Rees Shippingin johdon edustajia?

Kuinka kohderyhmä määriteltiin laivoilta riskien arviointiprosessissa? Kuinka kohderyhmä määriteltiin laivoilta riskien arviointiprosessissa?

Mikä oli riskien arviointitutkimuksen tavoite? Mikä oli riskien arviointitutkimuksen tavoite?

Mitkä ovat kyseessä olevan yrityksen keskeiset ongelmat? Mitkä ovat kyseessä olevan yrityksen keskeiset ongelmat?

Riskien hallinnan menetelmät ja toimeenpano • Ohjausryhmän kokouksen tehtäväksi annettiin toimintasuunnitelman laatiminen –Keskusteltiin soveltuvista menetelmistä –Sovittiin, että laivan turvallisuusvastaava toimii laivalla sisäisenä kouluttajana –Sovittujen toimenpiteiden aikataulusta määriteltiin –Kaikille miehistön jäsenille tiedotettiin toimenpiteistä ja niiden vaikuttavuudesta säännöllisesti ilmestyvässä henkilöstölehdessä

Sosiaalisen vuorovaikutuksen parantaminen • Turvallisuusvastaavan antama koulutus miehistön vuorovaikutustaitojen parantamiseksi • Turvallisuusvastaava katselmoi sosiaalisen kanssakäymisen ja vapaa-ajanvietto mahdollisuudet Kommunikointiongelmat ja kielitaito • Yhtiön kustantama kielikoulutus miehistön vapaajaksojen aikana Stressin ehkäiseminen ja toimenpiteet

Suuri työmäätä • Lisätyövoiman hankkiminen kansityöhön • Turvallisuusvastaava katselmoi alusten menettelytavat ja paperityöt Epäselvät roolit ja vastuut • Jokainen miehistön jäsen sai kirjallisen dokumentin, jossa on kjuvattuna heidän roolinsa ja vastuunsa Huonot yhteydenpitomahdollisuudet perheisiin • Messitilaan asennettiin tietokone sähköposteja varten • Miehistölle annettiin kuukausittain puhelinkortit, joista osan maksoi yhtiö

Mitkä olivat SCC:n tiimin jäsenten, jotka olivat maissa ja aluksilla, rooli stressiä ehkäisevien toimenpiteiden toimeenpanossa? Mitkä olivat SCC:n tiimin jäsenten, jotka olivat maissa ja aluksilla, rooli stressiä ehkäisevien toimenpiteiden toimeenpanossa?

Mitä haasteita merillä oleva kohderyhmä asettaa ehkäisevien toimenpiteiden ja menetelmien suunnittelulle? Mitä haasteita merillä oleva kohderyhmä asettaa ehkäisevien toimenpiteiden ja menetelmien suunnittelulle?

Mikä on järkevä aika ehdotettujen toimenpiteiden toteuttamiselle ja kuinka kauan toimenpiteiden suorittamisesta on hyvä kulua ennen niiden vaikuttavuuden arvioimista? Mikä on järkevä aika ehdotettujen toimenpiteiden toteuttamiselle ja kuinka kauan toimenpiteiden suorittamisesta on hyvä kulua ennen niiden vaikuttavuuden arvioimista?

Riskien hallinnan ja toimenpiteiden arviointi • Riskien hallinnan prosessi toteutettiin aluksi 18 kuukauden mittaisena ja tämän jälkeen vuosittain • Toteutettujen toimenpiteiden tehokkuutta arvioitiin haastattelututkimuksella • Parannuksia raportoitiin tapahtuneen: –Työkäytännöissä –Koulutuksessa –Yhteydenpidossa perheisiin –Kommunikoinnissa ja vuorovaikutuksessa laivoilla

• Riskien arviointitutkimus toistettiin –Stressin määrä oli vähäisempi ja vähemmän sairauksia –Lisääntyntyttä työtyytyväisyyttä ja sitoutumista • Rees Shipping Company päätti luoda stressin ja riskien hallinnan politiikan, joka katselmoidaan vuosittain

Miksi toimenpiteiden toteuttaminen kestää kauemman merenkulkualalla? Miksi toimenpiteiden toteuttaminen kestää kauemman merenkulkualalla?

Kuinka toimenpiteitä voidaan arvioida?

Mitkä ovat toistetun arviointiprosessin hyödyt? Mitkä ovat toistetun arviointiprosessin hyödyt?

Mitä hyötyä tai haittaa on siitä, että arviointiprosessin toteuttaa ulkopuolinen asiantuntija? Mitä hyötyä tai haittaa on siitä, että arviointiprosessin toteuttaa ulkopuolinen asiantuntija?