Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa -
Markkinoinnin tulee olla asiakaslähtöistä suunnitelmallista pitkäjänteistä
Markkinoinnin perustehtävät luo tapahtumia, joita asiakkaat haluavat tuo tapahtumat asiakkaiden tietoon ja saavutettaviksi luo kysyntää ja synnyttää asiakassuhteita ylläpitää asiakassuhteita
Markkinoinnin teesejä asiakaslähtöistä ja segmentoitua pitkäjänteistä ja kestävää määritellyt tavoitteet johdonmukaista ja linjassa kirjaston tavoitteiden kanssa ohjaa toimintaa kirjastotoiminnan tavoitteiden kautta
Markkinoinnin prosessi Tavoitteet Tuote Kohderyhmä sisäinen markkinointi ulkoinen markkinointi vuorovaikutus- markkinointi
Markkinointi verkossa pirstaloitunut toimintakenttä avaintekijöitä löydettävyys ja näkyvyys ilmiökulttuuri, kiehtovuus pitkä häntä relevanttius
Verkkokampanjoinnin lähtökohdat määritä tavoitteet määritä kohderyhmä määritä välineet seuraa toteutuvatko tavoitteet
Verkkomainonnan keinoja Bannerimainonta Hakukonemainonta Verkkohakemistot Interaktiivinen markkinointi: pelit, virtuaalimaailmat Blogit Kampanjasivusto Videot (YouTube, upotettuina omille sivuille), Internet TV Viraali Verkkoyhteisöt (Facebook, Twitter, Flickr)
Sosiaalinen media Sosiaalinen media muuttaa perinteisiä palveluja Tarvitaan sosiaalisen median viestintästrategia, jossa tapahtumaviestintä oma osionsa Strategiaa on mietittävä osana koko organisaation toimintastrategiaa Strategiassa sovitaan, miten sosiaalisessa mediassa toimitaan ja ollaan vuorovaikutuksessa asiakkaiden ja kollegoiden kanssa Strategia on jatkuva prosessi
Tapahtumaviestinnän tiloja somessa… Sisällönluonti- ja julkaisutyökalut : Blogit: vuoropuhelua lukijan kanssa, linkittymistä, henkilökohtaista Twitter, Qaiku: <160 merkin viestejä, käyttö esim. kännykällä http://twitter.com/Entresselibrary Podcastit: Ääni- ja videotiedostoja, jotka jaetaan verkon toisto-ohjelmien kautta
… viestintätiloja somessa Sisällönjakamispalvelut: Delicious, Digg.com, Diigo http://delicious.com/search?p=aalto+kirjastot&chk=&fr=del_icio_us&lc=1&atags=&rtags=&context=all%7C%7C Kirjanmerkkivirtaa, asiasanoituksia linkkeihin Auttaa verkottoitumaan Suosittelukulttuuri – auttaa löytämään relevanttia aineistoa
… lisää sometiloja Yhteisöpalvelut: Julkinen / osittain julkinen käyttäjäprofiili Listattu ystäväjoukko, verkostot Omien ja muiden yhteyksien selaus Facebook, IRC-galleria, LinkedIn, Ning http://www.facebook.com/pages/Pori-Finland/Porin-kaupunginkirjasto-Satakunnan-maakuntakirjasto/80765967624?ref=ts&v=wall
… sometiloja Virtuaalimaailmat: Second Life, MySpace, Habbo Hotel http://world.secondlife.com/place/858cd6c6-d27b-6d13-a059-99d7946393b0
… ja vielä somea Kuvien jakaminen: Flickr http://www.flickr.com/photos/bla_blaa1404/ Videoiden jakaminen: YouTube http://www.youtube.com/watch?v=g4q88Q_38Ig
Viestintä – asialista: 5 tärkeää kysymystä kuka viestii kenelle viestitään mitä viestitään milloin viestitään viestinnän välineet ja kanavat
Hyvä viesti on sisällöltään ja kielellisesti mietitty kaikki oleellinen tieto selkeästi esitettynä pituus korkeintaan yksi A4, mieluummin lyhyempi ei liitteitä, kuvat pakattuina liitetiedostoina tieto henkilöistä, jotka voivat antaa lisätietoja tarpeelliset yhteystiedot lähettäjän verkkosivuille, sähköpostiosoite
Viestinnän kanavat henkilökohtaiset kontaktit sähköpostiviestintä verkkosivut sosiaalinen media printtimedia sähköinen media mobiili
… kanavat kunnan tai kirjaston omat tiedotuslehdet muut mahdolliset kunnalliset kanavat esitteet, mainokset, julisteet jne. graafinen aineisto ilmoitustaulut
Viestintä vaihe vaiheelta Kaiken aikaa jatkuva prosessi Läpäisee koko kirjaston palvelutuotannon Muotoutuu joustavasti Suunnitteluvaiheessa mietitään viestinnän tavoitteet ja kokonaisuus Seuraavaksi mietitään tavat viestiä, kanavat ja käytännön toteutus
… vaihe vaiheelta Kartoitetaan resurssit Oma graafinen ilme ja logo Median kiinnostuksen herättäminen
Viestintä tapahtuman suunnitteluvaiheessa laadi kokonaissuunnitelma määrittele tavoitteet valitse keinot ja välineet suunnittele tehtävänjako ja vastuut aikatauluta resurssien määrittely graafisen ilmeen suunnittelu
Viestintä tapahtuman kestäessä tiedota välitavoitteista ja vielä tulevista tapahtumista kutsu median edustajat osallistumaan järjestä tilaisuus henkilöhaastatteluihin huolehti verkkosivujen päivityksistä levitä tietoa mahdollisimman tehokkaasti sosiaalisessa mediassa varmista, että lisätietojen antajat ovat tavoitettavissa dokumentoi tapahtumat ainakin kirjaston arkistoon
Tekijänoikeuksia valvovat organisaatiot Sanasto: http://www.sanasto.fi/etusivu.asp Tuotos: http://octante01.epte.fi/typo3/ Teosto: http://www.teosto.fi/fi/index_fi.html Gramex: http://www.gramex.fi/ Kopiosto: http://www.kopiosto.fi/ Kuvasto: http://www.kuvastory.fi/
Turvallisuuskulttuuri Turvallisuus on tilanteiden hallintaa. Turvallisuus on henkilöstö-, tila – ja tietoturvallisuutta, Toiminnan varmistamista, työturvallisuuden ja pelastustoiminnan hallintaa sekä Kriisienhallintaa ja kriisiviestintää