Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Advertisements

Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
Jukka Leino Viestinnän prosessi TAHTOTILA TAVOITTEET KOHDE- RYHMÄT STRATEGIA ARGUMENTOINTI RESURSSIT TOIMEN- PITEET SEURANTA.
Sosiaalinen media muuttaa järjestötoimintaa Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne -seminaari Perttu Iso-Markku maailma.net.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalista mediaa yrittäjille Tarja Vainionpää Kotipalveluyritykset.
Asiakaspalvelu verkossa
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Sosiaalinen media ja kieltenopetus
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media. Timo Suvanto
Sosiaalinen media.
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Krista Auvinen Kiravo-projekti 2011.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
WE LOVE HELSINKI.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Verkkotaitokoulutus Aloitus. Koulutuksen sisältö Verkonkäytön perustaitoja (3.11.) Tiedonhaku verkossa (10.11.) Työnhaku verkossa (17.11.) Asiointi ja.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA 2009 Kokemuksia sosiaalisen median käytöstä Luonnonvaraviestintätapaaminen Mikko Laine.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
SOSIAALINEN MEDIA HELMET-PALVELUSIVUSTON TEKIJÖILLE Krista Auvinen, projektisuunnittelija, Kiravo-hanke Pasilan kirjasto
Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
LearningHouse Oy Sosiaalisen median palveluhinnasto.
OPISKELIJAKUNNAN SISÄINEN JA ULKOINEN VIESTINTÄ Mediatekniikan seminaari Janne Isopahkala.
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
Jukka Leino Viestinnän prosessi TAHTOTILA.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
SOME Case: Avance Johtamiskoulutus Pasi Aaltola JYU SOME-seminaari
2. Markkinoiden käyttäytyminen
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Ahdistaako avoimuus? - sosiaalinen media projekti/hankeviestinnässä
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
Internet-markkinointi on muotoista Muotoja ja kanavia.
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
Sosiaalinen media Sinikka Torssonen Sivu
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalisen median hyödyntämisestä laajennetun työssäoppimisen yhteydessä Minna Ström
Sosiaalisen median eri kanavat osana Viherympäristöliiton viestintää ja markkinointia Opinnäytetyön suunnitteluseminaari Ville Miettinen & Jussi Front.
PALVELUTEHTÄVISSÄ TOIMIMINEN Mitä näytössä näytetään.
Matkailutiedottaja Elisabeth Heinrichs Asiakkaan kohtaaminen verkossa - Case Visit Helsinki Miten hyödyntää sosiaalista mediaa matkailutoimiston markkinoinnissa,
PKKY ja sosiaalinen media Janne ”Rysky” Riiheläinen Copy Mainostoimisto Fabrik Oy
Sosiaalinen media viestinnässä ja markkinoinnissa.
Yritys ja markkinointi mediassa ÄIDINKIELI 4. OSP.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
VIESTINTÄ Tarja Tapaninen … on sanomien välitystä ja vaihdantaa lähettäjän ja vastaanottajan välillä.
PK-yrittäjän some-aakkosetsome PALVE PALVE – Juha Konttinen.
Kirjaston seikkailut sosiaalisen median maailmassa Teemu Makkonen / Kirjasto
Kirjasto, kyläkeskus myös verkossa
Jarkko Muhonen TeamProg
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.

Tavoitteeni verkossa vaikuttamiselle
Yritys ja markkinointi mediassa
LIITE vuotiaiden Audio-visuaalinen kulutus
Kirjaston avoimet tietotekniikkaopastukset 2018
Esityksen transkriptio:

Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa -

Markkinoinnin tulee olla asiakaslähtöistä suunnitelmallista pitkäjänteistä

Markkinoinnin perustehtävät luo tapahtumia, joita asiakkaat haluavat tuo tapahtumat asiakkaiden tietoon ja saavutettaviksi luo kysyntää ja synnyttää asiakassuhteita ylläpitää asiakassuhteita

Markkinoinnin teesejä asiakaslähtöistä ja segmentoitua pitkäjänteistä ja kestävää määritellyt tavoitteet johdonmukaista ja linjassa kirjaston tavoitteiden kanssa ohjaa toimintaa kirjastotoiminnan tavoitteiden kautta

Markkinoinnin prosessi Tavoitteet Tuote Kohderyhmä sisäinen markkinointi ulkoinen markkinointi vuorovaikutus- markkinointi

Markkinointi verkossa pirstaloitunut toimintakenttä avaintekijöitä löydettävyys ja näkyvyys ilmiökulttuuri, kiehtovuus pitkä häntä relevanttius

Verkkokampanjoinnin lähtökohdat määritä tavoitteet määritä kohderyhmä määritä välineet seuraa toteutuvatko tavoitteet

Verkkomainonnan keinoja Bannerimainonta Hakukonemainonta Verkkohakemistot Interaktiivinen markkinointi: pelit, virtuaalimaailmat Blogit Kampanjasivusto Videot (YouTube, upotettuina omille sivuille), Internet TV Viraali Verkkoyhteisöt (Facebook, Twitter, Flickr)

Sosiaalinen media Sosiaalinen media muuttaa perinteisiä palveluja Tarvitaan sosiaalisen median viestintästrategia, jossa tapahtumaviestintä oma osionsa Strategiaa on mietittävä osana koko organisaation toimintastrategiaa Strategiassa sovitaan, miten sosiaalisessa mediassa toimitaan ja ollaan vuorovaikutuksessa asiakkaiden ja kollegoiden kanssa Strategia on jatkuva prosessi

Tapahtumaviestinnän tiloja somessa… Sisällönluonti- ja julkaisutyökalut : Blogit: vuoropuhelua lukijan kanssa, linkittymistä, henkilökohtaista Twitter, Qaiku: <160 merkin viestejä, käyttö esim. kännykällä http://twitter.com/Entresselibrary Podcastit: Ääni- ja videotiedostoja, jotka jaetaan verkon toisto-ohjelmien kautta

… viestintätiloja somessa Sisällönjakamispalvelut: Delicious, Digg.com, Diigo http://delicious.com/search?p=aalto+kirjastot&chk=&fr=del_icio_us&lc=1&atags=&rtags=&context=all%7C%7C Kirjanmerkkivirtaa, asiasanoituksia linkkeihin Auttaa verkottoitumaan Suosittelukulttuuri – auttaa löytämään relevanttia aineistoa

… lisää sometiloja Yhteisöpalvelut: Julkinen / osittain julkinen käyttäjäprofiili Listattu ystäväjoukko, verkostot Omien ja muiden yhteyksien selaus Facebook, IRC-galleria, LinkedIn, Ning http://www.facebook.com/pages/Pori-Finland/Porin-kaupunginkirjasto-Satakunnan-maakuntakirjasto/80765967624?ref=ts&v=wall

… sometiloja Virtuaalimaailmat: Second Life, MySpace, Habbo Hotel http://world.secondlife.com/place/858cd6c6-d27b-6d13-a059-99d7946393b0

… ja vielä somea Kuvien jakaminen: Flickr http://www.flickr.com/photos/bla_blaa1404/ Videoiden jakaminen: YouTube http://www.youtube.com/watch?v=g4q88Q_38Ig

Viestintä – asialista: 5 tärkeää kysymystä kuka viestii kenelle viestitään mitä viestitään milloin viestitään viestinnän välineet ja kanavat

Hyvä viesti on sisällöltään ja kielellisesti mietitty kaikki oleellinen tieto selkeästi esitettynä pituus korkeintaan yksi A4, mieluummin lyhyempi ei liitteitä, kuvat pakattuina liitetiedostoina tieto henkilöistä, jotka voivat antaa lisätietoja tarpeelliset yhteystiedot lähettäjän verkkosivuille, sähköpostiosoite

Viestinnän kanavat henkilökohtaiset kontaktit sähköpostiviestintä verkkosivut sosiaalinen media printtimedia sähköinen media mobiili

… kanavat kunnan tai kirjaston omat tiedotuslehdet muut mahdolliset kunnalliset kanavat esitteet, mainokset, julisteet jne. graafinen aineisto ilmoitustaulut

Viestintä vaihe vaiheelta Kaiken aikaa jatkuva prosessi Läpäisee koko kirjaston palvelutuotannon Muotoutuu joustavasti Suunnitteluvaiheessa mietitään viestinnän tavoitteet ja kokonaisuus Seuraavaksi mietitään tavat viestiä, kanavat ja käytännön toteutus

… vaihe vaiheelta Kartoitetaan resurssit Oma graafinen ilme ja logo Median kiinnostuksen herättäminen

Viestintä tapahtuman suunnitteluvaiheessa laadi kokonaissuunnitelma määrittele tavoitteet valitse keinot ja välineet suunnittele tehtävänjako ja vastuut aikatauluta resurssien määrittely graafisen ilmeen suunnittelu

Viestintä tapahtuman kestäessä tiedota välitavoitteista ja vielä tulevista tapahtumista kutsu median edustajat osallistumaan järjestä tilaisuus henkilöhaastatteluihin huolehti verkkosivujen päivityksistä levitä tietoa mahdollisimman tehokkaasti sosiaalisessa mediassa varmista, että lisätietojen antajat ovat tavoitettavissa dokumentoi tapahtumat ainakin kirjaston arkistoon

Tekijänoikeuksia valvovat organisaatiot Sanasto: http://www.sanasto.fi/etusivu.asp Tuotos: http://octante01.epte.fi/typo3/ Teosto: http://www.teosto.fi/fi/index_fi.html Gramex: http://www.gramex.fi/ Kopiosto: http://www.kopiosto.fi/ Kuvasto: http://www.kuvastory.fi/

Turvallisuuskulttuuri Turvallisuus on tilanteiden hallintaa. Turvallisuus on henkilöstö-, tila – ja tietoturvallisuutta, Toiminnan varmistamista, työturvallisuuden ja pelastustoiminnan hallintaa sekä Kriisienhallintaa ja kriisiviestintää