Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Vapaaehtoistoiminnan ytimessä!
Korjaa lauseet. Alex on myyjä
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Jumalan kanssa.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Mikään ei ole arvokkaampaa kuin tämä päivä
Dialogin olemuksesta kari.kaipainen(at)datainnovations.fi.
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Rukous - hengellinen keino, jolla voimme vaikuttaa hengelliseen sokeuteen 2 Kor. 10:3-5 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan.
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
, Vantaa TE-KESKUSTEN JA TOIMINTARYHMIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ Toimintaryhmien ja TE-keskusten hyviä käytäntöjä Koulutus Manner-Suomen maaseutuohjelman.
KULUTTAJANA VAIKUTAT LÄHELLE JA KAUAS TÄMÄN AINEISTON TUOTTAMISEEN ON KÄYTETTY MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN TUKEA Kuva: Ruokatieto / Jussi Ulkuniemi.
Preppaus ENA 4.
NALLE PUH.
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
Hyvää asiakaspalvelua!
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Lapsen KYMMENEN KÄSKYÄ vanhemmille
VARHAINEN PUUTTUMINEN
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
Mitä profeetta Muhammed (r.h.k) sanoo (naisesta)?
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… Matt 11: JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… 1. VOIKO IHMINEN ITSE TEHDÄ PARANNUKSEN JA USKOA? 2. LAKI JA EVANKELIUMI.
Ikali Karvinen, TtT, sh AMK Diakonia-ammattikorkeakoulu
Kielen tehtäviä Informatiivinen tehtävä Vaikuttava tehtävä
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Ihmiskäsitys ihmissuhdetyössä
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Mitä asenne tarkoittaa?
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
ENNAKKOILMOITUS Miksi Miten Milloin Mihin.
AJATUKSIA IHMISTEN VÄLISESTÄ KOHTAAMISESTA
MIKSI JAPANISSA TEHDÄÄN LÄHETYSTYÖTÄ? Kuva: Philippe Gueissaz.
Tapahtukoon sinun tahtosi
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Anja Saloheimo, sosiaalipsykologi, pari- ja seksuaaliterapeutti
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
RUKOILEMALLA YHTEYTEEN
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Yhteenveto: Kohtaamisen kulmakiviä
Esityksen transkriptio:

Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen

Ihmisten kanssakäymisen orastavat taidot opitaan jo varhaislapsuudessa Ihmisten kanssakäymisen orastavat taidot opitaan jo varhaislapsuudessa. Oppimista tapahtuu kuitenkin koko elämän ajan. Toisen ihmisen kohtaaminen on sosiaalisen elämän taitojen koetinkivi. Kohtaamisen luonne kertoo osapuolista paljon.

Hoitotyössä ihmisten kohtaamisen luonne on erityislaatuinen, joka saattaa tuoda luonnolliseen kohtaamiseen myös ongelmia, kuten eräät tutkimukset sen osoittavat. Valta, hyöty, kiusaaminen, kaltoinkohteleminen ja epätasa-arvoisuus ovat niistä eräitä.

Asiakkaan, potilaan ja terveydenhuollon ammattilaisen kohtaamiseen liittyy keskeisiä eettisiä kysymyksiä, joita on syytä tarkastella kriittisesti, rakentavasti ja muutoksille tilaa antavasti.

Hoitajan Minän merkitys kohtaamisessa Se, miten ihminen sanoo Minä, vaikuttaa oleellisesti siihen, miten hän sanoo Sinä. Tämä kuvastaa suhtautumista toisiin ihmisiin. Minän voi sanoa usealla tavalla: itsekeskeisesti erinomaisuuttaan korostaen, käskien, äänekkäästi, toisia kuuntelematta ja ottamatta huomioon, torjuen, rutiininomaisesti, vaatien, kyynisesti, kylmästi ja tunteettomasti. (Buber)

Minän voi sanoa myös toiselle ihmiselle tilaa antaen, hänet huomioiden, vaatimattomasti, hiljaisesti, läsnäolevasti, toista rohkaisten ja tukien sekä inhimilliseen yhteyteen kutsuen. Buberia tulkiten ihmisellä on mahdollisuus valita, miten hän sanoo Minä

Minä – Se luonteinen kohtaaminen on pinnallista, ulkopuolista, toista ihmistä esineellistävä, eikä syvämerkityksisen yhteyden luominen ole mahdollista. Toinen ihminen voi tässä tapauksessa olla työn tai vallan kohde, poishoidettava vaiva, hyödyke omille tavoitteille tai pelkästään henkilö, jolla ei ole mitään merkitystä omaan elämään.

Se, miten hoitaja sanoo Minä vaikuttaa oleellisesti siihen, miten hän suhtautuu asiakkaaseen, potilaaseen ja työtoveriin. Tämä on tahdon ja tiedostamisen asia. Mikäli Minä on välinpitämätön, väsynyt, kyllästynyt, kiireinen tai kadonnut itseltä, ei hoitaja voi lausua Sinä, vaan asiakas ja potilas on hänelle Se.

Pelkkä tahtominen ja tiedostaminen eivät kuitenkaan takaa eettisyyden toteutumista kohtaamisessa. Sen tulee myös ilmetä käytöksessä: sanoissa, eleissä ja toiminnassa.

Tasavertaisuus ja kunnioittaminen Asiakkaan ja potilaan sekä työtoverin sukupuoli, kansalaisuus, kieli, vakaumukset ja elämänkatsomukset eivät vaikuta kohtaamisen eivätkä kanssakäymisen laatuun.  

Työn merkityksellisyyden näkeminen, ketä varten työ on ja miksi sitä tehdään, auttaa oivaltamaan, mikä minun vaikutus on asiakkaaseen ja potilaaseen. Hoitaja voi ymmärtää tehtäväkseen olla osa instituutiota, sairaalaorganisaatiota, eikä siten tahdo asettautua vuorovaikutukseen asiakkaan, potilaan tai työtoverin kanssa

Kosketus, ilmeet, eleet, sanat ja puhe, hoitotoimenpiteet, huolehtiminen ja hoivaaminen, välittäminen sekä hoitaminen vaikuttavat kohtaamisessa välittömästi.

Hoitaja voi suoriutua työstään kohtaamatta yhtään ihmistä, vaikka olisikin työvuoronsa aikana ihmisten kanssa tekemisissä. Sulkeutuneisuus, kohtaamisen ja yhteyden torjuminen eivät ole kuulu inhimillisen hoitotyön ja hoitamisen piirteisiin.