Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Advertisements

Työhönvalmennuksella työelämään
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Kiireen kesytys tekemällä olemisen mielentilaa Tapio Malinen PsykoVirtapiiri
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Kv.harjoittelun haasteet Learning Café Kv. kevätpäivät, Seinäjoki Sessio 15.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Työntekijöiden odotukset työhyvinvoinnille
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
VERTAISOHJAUS OSANA AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUSTOIMINTAA Laura Savolainen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
Opinnäytetyöprosessi Perustutkinnot
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke TUETUN TYÖSSÄOPPIMISEN MERKITYS KOULUNKÄYNTIAVUSTAJAN NÄKÖKULMASTA Leena Koivisto
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET)
SOSIOKULTTUURISIA NÄKÖKULMIA OPETTAJIEN ELÄKÖITYMISEEN
Näyttöön perustuvan tehohoitoympäristön suunnittelu potilaan ja perheenjäsenten näkökulmasta Tiina Koskela, TtM-opiskelija.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Alkukeitos – intensiivikurssi kemian yliopisto-opiskelijoita motivoimaan Reetta Valtonen, fil. yo Kemian laitos Jyväskylän yliopisto.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Kuka keskeyttää ja miksi? Läpäisyn tehostamisohjelman seminaari Kuopio.
Kansansairauksien hoitotyö 2,5 ov Syksy 2013 Hilkka Virtanen.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Onnistunut ammatinvalinnan ohjaus
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Fysioterapeutti (AMK), 210 op
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Esityksen transkriptio:

Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma Pia Kukkonen Hoitotyön kliininen opettaja HYKS Medisiininen tulosyksikkö

Koulutuksen keskeyttäminen ilmiönä Yksilö ► syrjäytymisvaara Organisaatio ► koulutuksen organisointi ja rahoitus Yhteiskunta ► työvoiman määrä

Koulutuksen keskeyttämisen määritelmä Vuoden aikana tapahtunut perusasteen jälkeisen tutkintotavoitteisen koulutuksen keskeyttäminen. Saadaan seuraamalla syyskuussa XXXX opiskelleiden tilannetta syyskuussa XXXX + 1. ► Henkilö, joka ei ole jatkanut opiskeluaan tai suorittanut tutkintoa, lasketaan keskeyttäneeksi.

Tutkimuksen empiirinen toteutus Aineistonkeruu syksyllä 2010 kahdesta suomenkielisestä ammattikorkeakoulusta. 25 opiskelijaa Teemahaastattelu Aineiston analyysi: luokittelu, narratiivien muodostaminen, teorialähtöinen sisällönanalyysi

Kuka on hoitotyön koulutuksen keskeyttäjä?

Hoitotyön koulutuksen keskeyttäjät Koulua vaihtava opiskelija Elämänkriisin kohdannut opiskelija Väärän/epävarman uravalinnan tehnyt opiskelija Ruuhkavuosia elävä opiskelija

Miksi hoitotyön opiskelija keskeyttää koulutuksensa?

Hoitotyön koulutuksen keskeyttämisen syyt Alalle valikoituminen Sairaanhoitajan ammattikuvaan ja työn vaatimuksiin liittyvät käsitykset Harjoitteluun liittyvät tekijät Opintoihin liittyvät tekijät Henkilökohtaiset syyt ♥ perhesyyt ♥ taloudelliset syyt ♥ terveyteen liittyvät syyt

Harjoitteluun liittyvät tekijät Alkuharjoittelu ► harjoittelua vaikeuttavat tekijät ♥ vuorovaikutus potilaan kanssa ♥ kiire ♥ osaston ilmapiiri ♥ perushoito harjoittelun sisältönä ♥ lähihoitajista koostuva henkilökunta ♥ väkivaltaiset potilaat ♥ huonokuntoiset potilaat Opettajan toiminta

Harjoitteluun liittyvät tekijät Harjoittelupaikan varaaminen ► jobstep-järjestelmä Hyvät puolet ♥ saa itse valita harjoittelupaikan ♥ tasapuolisuus Huonot puolet ♥ kilpailu paikoista ♥ ei saa haluamaansa harjoittelupaikkaa ♥ ruuhkainen ja tukossa ♥ pitkä matka harjoittelupaikkaan ♥ ilman harjoittelupaikkaa jääminen

Harjoitteluun liittyvät tekijät Ohjaussuhteen ongelmat ♥ ”huono ohjaaja” ei ole halunnut ohjaustehtävää itselleen ei ole motivoitunut ohjaustehtävään ei tule toimeen opiskelijan ja ohjaajan persoonallisuus ei kohtaa liialliset odotukset opiskelijan itsenäisestä toiminnasta

Harjoitteluun liittyvät tekijät Opiskelijan riippuvaisuus ohjaajasta ♥ oppiminen tapahtuu ohjaajan kautta ♥ tuen tarve ohjaajalta Arviointi ♥ miellyttämisen tarve hyvän arvioinnin saamiseksi

Harjoitteluun liittyvät tekijät Huono kohtelu harjoittelupaikalla ♥ ei hyväksytä osastolla ♥ ei ohjata opiskelijaa ♥ tunne taakkana olosta ohjaajalle ♥ käskytettävänä oleminen ♥ opiskelijan käyttö työvoimana

Harjoittelun tukeminen Harjoittelusta saadut positiiviset oppimiskokemukset oma kokemus siitä, että harjoittelu on mennyt hyvin lupa tehdä asioita työ mukavaa mielenkiintoiset kokemukset kokemusten hyödyllisyys myöhempää työtä varten teorian sisäistäminen harjoittelun kautta ja paremman ymmärryksen saavuttaminen oppiminen  

Harjoittelun tukeminen Opiskelijan pärjääminen harjoittelussa oma aktiivisuus avoin mieli asenne lähtökohtaiset taidot sopeutumistaidot erilaisten ihmisten kanssa työskenneltäessä

Harjoittelun tukeminen Hyvä ohjaus opiskelijaan suhtaudutaan positiivisesti ohjauksella otetaan opiskelija hyvin vastaan osastolla otetaan opiskelija osaksi työyhteisöä saa tarpeeksi ohjausta lupa tehdä kysymyksiä

Miten hoitotyön koulutuksen keskeyttämistä voidaan ehkäistä?

Ehdotukset hoitotyön koulutuksen keskeyttämisen ehkäisemiseksi Tarvittava tieto ammatinvalinnan tukena Aito opiskelijalähtöisyys Opiskelun joustavuus Harjoittelukäytännöt

Harjoittelukäytännöt Ehdotukset hoitotyön koulutuksen keskeyttämisen ehkäisemiseksi Opiskelija otetaan työyhteisön jäseneksi ► sosiaalistuminen sairaanhoitajan ammattiin. Opiskelijan harjoittelua tuetaan opettamalla hänelle riittävästi taitoja ennen harjoitteluun lähtöä.

Harjoittelukäytännöt Ehdotukset hoitotyön koulutuksen keskeyttämisen ehkäisemiseksi Opiskelijaa ei käytetä ilmaisena työvoimana. ► omaan osaamistasoon yhteydessä olevia tehtäviä harjoittelujakson aikana ► aikaa keskusteluihin harjoittelun ohjaajan kanssa Lisätään harjoittelujaksoon taloudellisia helpotuksia ► mm. ilmainen ruokailu, tuetaan matkakustannuksissa.