Taidevakasta kulttuurin siemeniä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
•syksyllä 2009 kouluumme saapui Salaisuuksien Sirkus, joka on osa Aktiivinen ja turvallinen koulupäivä-projektia •tavoitteena on kannustaa oppilaita aktivoitumaan,
Perinnekäsityötä joulun alla -projekti Nyplätty sydän
. Rauman freinetkoulu.
2.-luokkalaisten kielisuihkutunnit Tampereen Yliopiston Normaalikoulussa 2.-luokkalaisille opetetaan oppitunneilla ranskaa ja saksaa osana normaalia lukujärjestystä.
Versoverkko Etelä-Savoon -hanke
Harvialan koulu ja päiväkoti
Kokemuksia historiakerhosta
Katso Aitolasta lisää:
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
T AMPEREEN YLIOPISTON NORMAALIKOULUN YHTEISTOIMINNALLINEN LIIKUNTAPÄIVÄ Vuosiluokat 1 - lukio.
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Tiistaina klo 18 6B-luokassa
Kulttuuri- ja liikuntapolku Espoossa. Valtioneuvoston asetus peruskouluille 1435, 3 § ’Opetuksen tulee antaa oppilaille perusta laajaan yleissivistykseen.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Aija Vartiainen Monikulttuurinen toimintapäivä …toteutettiin työpajatyöskentelynä Koululla toimi koko päivän ajan kymmenen erilaista työpajaa,
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Taidetarjotin -TAPAHTUMA Ajankohta: maaliskuu viikko 12 Missio: Taide kuuluu kaikille Pääkohderyhmä: Potentiaaliset TPO-oppilaat ja heidän vanhempansa.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
Harvialan koulu ja päiväkoti
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Nukketeatteria matkalaukuissa - Mikkeli
TEUVAN LUKION COMENIUS-HANKE ”EVERY HUMAN IS UNIQUE” Teuvan lukion Comenius-hanke käynnistyi vuonna 2011 ja kumppanimaitamme ovat Portugal, Mallorca ja.
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Unicef-kävely Me muutamme maailmaa Kaikki eivät pääse kouluun.
ITec 4. ja 5. sykli Koulumme O Pohjois-Helsingissä O 236 oppilasta, 16 opettajaa ja 5 avustajaa O Yhteisöllisyys - teknologia, taide, toiminnallisuus.
Lasten ja ikäihmisten yhteiset musiikki- ja taidetuokiot
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
Hyvät Minät -pilotti – Tavoitteet Alkanut maaliskuussa 2012 Kehittää draamakasvatuksen menetelmiä esiopetuksen ja alakoulujen tunnetaitokasvatukseen.
Verso-viikko osana kunnan kulttuuritarjontaa Hirvensalmen pilotti 2013.
Linnan hiiri - Savonlinna
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Ops seminaari Askola.
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
Kilpisen koulu - 8- luokkalaisten projekti Kestävän kehityksen välitunnit Hanna-Kaisa Kärnä, Mikael Huhtakangas.
Peliviikosta potkua uuden opetussuunnitelman käytännön toteutukseen ITK 2016 Lauri Pirkkalainen
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
Toimi koulullasi vaikka näin Kerro muille hallituksen/valtuuston jäsenille kaupunkikokouksen valmisteluista eli käy saamasi materiaali läpi Yhteistyössä.
Olympiakomitea - liikunnan aluejärjestöt - varsinaista toimintaa toteuttavat tahot
4. MONO-päivä Klo
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
”ompeluseurat” kouluissa 2017
3.c
Infoa tutoropettajille
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN KIMPISEN KOULUSSA 3/2017 KKK-
Yhteistoiminnallinen kokous
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Maaliskuun päivämääriä Oppimisen ilo ja sisäinen motivaatio
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Osallisuudesta Tanja Räty.
Esityksen transkriptio:

Taidevakasta kulttuurin siemeniä Taiteilija koulussa -toiminnan pilotti Heinävedellä Otto Kotilaisen koulussa keväällä 2013

Taidevakka -pilotti Kevään 2013 aikana Heinävedellä Otto Kotilaisen koulussa kehitettiin 0-6 -luokkalaisille suunnattua taiteilija koulussa -toimintaa osana Versoverkko Etelä-Savoon -hanketta. Taidevakka-idean äitinä, suunnittelijana ja käytännön toteutuksen organisoijana koulussa toimi luokanopettaja Eija Leskinen. Pilotin työryhmä: luokanopettaja Eija Leskinen rehtori Aki Tölli lastentarhanopettaja Niina Hiitola sivistysjohtaja Maarika Kasonen varhaiskasvatusjohtaja Paula Ukkonen koordinaattori Mervi Riikonen kulttuurituottaja Terhi Siippainen

Tavoitteet Otto Kotilaisen koulu luo yhteistyökuvioita paikallisten ja lähialueen taiteilijoiden kanssa Opettajat saavat taidekasvatuskoulutusta koulussa järjestettävien taiteilijavierailujen yhteydessä Samalla oppilaat saavat monipuolisia taidekokemuksia ja kokeilevat eri taiteilijoiden johdolla taiteen tekemistä.

Sisältö Kevään kuukausille suunniteltiin omat teemat. Taiteilijat vierailivat koululla vähintään kahtena päivänä kuukaudessa ja oppilailla oli mahdollisuus taidetyöskentelyyn yhdellä tai kahdella oppitunnilla. Pilottikevään alussa luokanopettaja Eija Leskinen esitteli Taidevakan koko koulun väelle ja informoi myös vanhempia tulevasta taidetyöskentelystä Hankkeesta informoitiin opettajia ja ohjaajia opettajainkokouksissa ja opettajan huoneen infotaululla. Jokaisen taiteilijan kanssa sovittiin erikseen taidetyöskentelypäivät, tarvikkeet ja toteutustapa. Pilotti oli suunnattu ensisijaisesti Otto Kotilaisen koulun esikoululle ja 2-luokalle opettajineen ja avustajineen. Lisäksi siihen saivat osallistua myös muut opettajat ja 1-6 luokat. Osallistuminen perustui vapaaehtoisuuteen. Jokainen opettaja sai päättää, mihin pajoihin hänen luokkansa osallistuu.

Kuukausiteemat Tammikuu: Nukketeatteri Helmikuu: Keramiikka Värivarjoteatteri (tarinan kirjoittaminen, värikalvojen maalaus, tarinan esittäminen ja videointi). Ohjaajana taidekasvattaja Mervi Riikonen ja artenomiopiskelija Mari Kervinen Lastenkulttuurikeskus Versosta. Helmikuu: Keramiikka Norppasaliin tehdään koko koulun oppilaiden ja henkilökunnan yhteinen savesta toteutettu norppa-aiheinen seinäreliefi yhteistyössä keramiikkataiteilija Karin Keitelin kanssa. Maaliskuu: Romutaide Artenomiopiskelija Mari Kervinen johdattaa koulun väen romutaiteen saloihin. "Toisen romu voi olla toisen aarre". Huhtikuu: Korutaide Tuulia Kasosen korutaidetyöpajoilla tehdään kierrätysmateriaaleista koruja lahjaksi tai itselle iloksi. Toukokuu: Kuvataide Lapset suunnittelevat ja toteuttavat koulun välituntialueen pihamaalaukset taiteilija Jaana Lönnroosin johdolla.

Tammikuu: Värivarjoteatteri FM Mervi Riikosen kehittämässä värivarjoteatterissa piirretyt ja maalatut piirtoheitinkalvot heijastetaan suurelle varjokankaalle lavastukseksi. Lapsen oma varjo toimii näyttelijänä. Tarvikkeet: piirtoheitinkalvot, siveltimet, piirtoheitin, iso valkoinen kangas, lasimaalit sekä tarvittaessa muuta esitystarpeistoa, varjonukkeja, soittimia, musiikkia ja videokamera Luokissa valittiin tai kirjoitettiin ja harjoiteltiin ennen Taidevakka-päiviä lyhyt tarina (n. 5 min) ja maalattiin värikalvoja lasimaaleilla. Esitykset toteutettiin ja videoitiin salissa. Oppilaat katsoivat videot omissa luokissaan ja arvioivat esityksiä: mitä niistä voi oppia, kuinka he onnistuivat ja miten esitystä voisi kehittää eteenpäin. Prosessi oli tärkeämpi kuin valmis lopputulos. Menetelmä otettiin käyttöön myös esikoululaisten perheillassa ja kolmasluokkalaisten joulujuhlassa.

Helmikuu: Norppa-reliefi Eija Leskisen, keraamikko Karin Keitelin ja rehtori Aki Töllin ideoima yhteisöllinen taideteos Norppa-aiheella Jokainen koulun oppilas, opettaja, avustaja ja henkilökunnan jäsen osallistui Karin Keitelin ohjaamaan savityöpajaan. Kaikki tekivät 15 cm x 15 cm savilaatan. Savilaadut ja kuva-aiheet vaihtelivat luokka-asteittain; kasvikuvia, kädenjälkiä, eläinten jälkiä, kalliomaalauksia, vettä, kalliota ja norppaan tulevia paloja. Oppilaat tutustuivat luokissa omaan aiheeseensa ja suunnittelivat oman laattansa. Savipajat toimivat kuukauden ajan koulun Pajassa ja noin 10 oppilaan ryhmät kävivät työskentelemässä 30 minuutin ajan. Työskentelyvaiheessa suunnitelma toteutettiin erilaisin muotoilupuikoin ja luonnonmateriaalein. Savilaatat kuivatettiin ja poltettiin Karin Keitelin polttouunissa, koottiin lattialle ja liimattiin Norppasalin seinälle. Norppareliefi kerää edelleen kiinnostusta niin koulun väen kuin siellä vierailevien henkilöiden silmissä. Karinin kanssa taiteilijayhteistyö on jatkunut koulun kerhotoiminnan puitteissa. Keramiikkakerhoon ilmoittautuikin ennätysmäärä oppilaita.

Helmikuu: Norppa-reliefi Teos paljastettiin 20.5.2013. Koulussa oppilaat pysähtyvät yhä päivittäin katsomaan omaa laattaansa ja etsimään toisten tekemiä laattoja.

Maaliskuu: Romutaide Ohjaustoiminnan artenomiksi opiskeleva Mari Kervinen toteutti koululaisille luokittain tunnin pituiset romupajat, joissa tehtiin ripustimesta taideteos. Tarvikkeet: ripustimia, lankoja, kankaita, sukkia, kierrätysmateriaaleja ja pieniä esineitä, yleisliimaa ja alustat Ennakkovalmistelut: Jokainen sai tuoda kotoa ripustimen ja kierrätysmateriaalia. Lisäksi Mari toi mukanaan kankaita, nauhoja, matonkuteita jne. Oppilas sai käyttää teokseensa kaikkea mahdollista kierrätysmateriaalia ja lopuksi työt koottiin taidenäyttelyksi luokkiin. Jokainen oppilas sai esitellä oman teoksensa. Oppilaista taidetyöskentely oli mukavaa. Ripustimista valmistui taideteoksia, koru- ja muistilapputelineitä, mobileita ja tuulikelloja. Marin kanssa yhteistyö jatkuu koulun kerhotoiminnan puitteissa.

Huhtikuu: Korutaide Huhtikuussa koru- ja kivialan artenomi Tuulia Kasonen piti kierrätysmateriaali-korupajoja. Tarvikkeet: Nauhaa, paperimassaa, sähköjohdonpätkiä, pihdit, liimaa, akryylimaalia, siveltimiä, pistaasipähkinän kuoria, simpukan kuoria, pääsiäismunista saatuja, nukkekodin tai barbien esineitä ja kaikenlaisia pieniä kierrätysmateriaaleja Eka-, toka- ja kolmasluokkalaiset tekivät paperimassahelmiä, maalasivat pistaasipähkinöitä ja simpukankuoria akryylimaalilla ja katkoivat sähköjohdon pätkiä korun koristeeksi. Paja kesti kolme tuntia. Neljäs ja viidesluokkalaiset tekivät koruja pääsiäismunista saaduista esineistä, nukkekodin tai barbien esineistä ja kaikenlaisista pienistä materiaaleista. Heidän työpajansa kestivät kuusi tuntia. Oppilaat kokivat erilaisen taidetyöskentelyn mukavaksi. Yksi oppaista kiitti Tuuliaa siitä, että Tuulia tuli ohjaamaan heille jotakin ihan uutta ja erilaista. Valmiit korut olivat täysin uniikkeja, pääosin korva- ja kaulakoruja ja annettiin äitienpäivälahjaksi, pidettiin itse tai lahjoitettiin esimerkiksi pikkusiskolle.

Toukokuu: Pihamaalaukset Kaikki luokat tekivät väriehdotuksia kuvataiteilija ja kuvataideopettaja Jaana Lönnroosin suunnittelemiin aurinkokellon ja Hanoin torni -pelin pohjiin. Oppilaat saivat suunnitella, ehdottaa ja piirtää myös muita koulun pihalle tulevia peli- ja leikkialueita. Opettajat Maarit Repo-Leppänen, Eija Leskinen, rehtori Aki Tölli ja taiteilija Jaana Lönnroos tekivät lasten ehdotusten pohjalta koko piha-alueelle suunnitelmaluonnoksen eri toimintapisteistä. Toukokuussa Jaana Lönnroos ohjasi pihamaalauspajaa. Oppilaskunta toteutti maalaukset kahtena päivänä. Oppilaita maalaustouhuissa oli 2.-6. luokilta. Tarvikkeet: Suunnittelupaperit, puuvärit, ulkomaalit, pensselit, jätesäkit suojavaatteiksi, ”rönttävaatteet”, alueen suojaamiseen merkkikartioita, katuharjoja, taululiitua, vesiastia, käsipaperia, keppi ja narua harpiksi. Hanoin torni–peliä on käytetty välitunneilla ja oppitunneilla. Oppilaat ovat heittäneet tarkkuutta värialueisiin, laskeneet pisteitä tai muodostaneet kirjaimista sanoja. Kuviossa on liikuttu erilaisin tavoin ja pelattu pelejä. Pihamaalauksia jatkettiin syksyllä kuvataidekerhossa ja kuvataidetunneilla. Maalaustöitä jatketaan keväällä 2014.

Kokemuksia Koko koulun väki oppi uutta ja sai vaihtelua arkiseen opiskeluun. Vapaaehtoisuuteen pohjautuva osallistuminen oli hyvä ratkaisu. Kaikille tarjottiin mahdollisuus, mutta jokainen opettaja arvioi sen, sopiiko taideteema heidän luokkansa toimintaan. 2. – 5.-luokat osallistuivat kaikkiin viiteen taidepajaan. Aikataulujen sovittamisessa ja siinä pysymisessä oli välillä haasteita. Tiedotusta ja järjestelyitä hoidettiin opettajahuoneen seinän infotaulun ja opettajakokouksien kautta. Organisointi vaati aikaa, mutta antoi myös uusia kokemuksia. Toivomme, että lapset oppivat ymmärtämään taiteellisen työn merkitystä ja arvostamaan taiteilijoiden työtä. Koulussa näkyvät ja kotiin tuodut tuotokset vaikuttavat myös vanhempien taidenäkemyksiin. Lehtijutut toivat paikkakunnan taiteilijoita esille ja tietoisuus oman kunnan taiteilijoista ja taidealoista lisääntyi. Toivomme, että voimme jatkossakin kutsua lisää taiteilijoita koulumme taidetoimintaa virkistämään ja antamaan oppilaille monipuolisia taidekokemuksia.

Taidevakasta kulttuurin siemeniä…