TRIANGLE 2011-2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
NUORET JA TYÖTTÖMYYSTURVA
Kuljetus Kovalainen Ma-Pe
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
KUNTO -projekti
VASITE-HANKE Ohjausryhmän kokous KESKEISET TOIMENPITEET Työnhaun ohjaus, työnhakupalvelu ja urasuunnittelu 2. asteelta valmistuneille Urasuunnittelu.
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
- kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS- opiskelijoille, jotka ovat tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä - puu- ja metallialan.
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Joensuu EQUAL Aktivoivan ja sosiaalisen työllistymisen malli 1 Joensuu EQUAL Aktivoivan ja sosiaalisen työllistymisen malli.
Konsulttinuoret Toimintasuunnitelma
KOULUTUSTAKUU.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Suurin satsaus kotoutumistyöhön Suomessa Tarkoituksena on kehittää ja kokeilla uusia toimintatapoja, koulutuksia ym. joita voisi sitten levittää koko.
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Veli-Matti Karppinen 2006 Nakertaja – Hetteenmäen kyläyhdistys ry.
Uusia avauksia ja jatkotyöskentelyn tarvetta Pohjanmaan välityömarkkinoilla TRAPPAN - portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta -hankkeen ulkoinen.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
NUORISOTAKUU SAK/Pirjo Väänänen.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Näin me ajatellaan – Nuorten kuulemisen tuloksia keväältä 2010.
TYÖTAITAJA 2013–2014 ”Työelämän perussäännöt kunniaan”
Nuorisotoimi, Seija Kähkönen1 Ely-keskuksen rooli alueen toimijoiden tukena Onnistuvat Opit -seminaari Rovaniemi.
Alkoholiohjelman kumppanuudet Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointifoorumi 2010 Kari Paaso STM.
TRAPPAN Portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta Projektipäällikkö Johanna Torppa Projektikoordinaattori Merja Virkkala.
Nuorisotoimi Nuorten työpajatoiminta Lapissa 2009.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Nuoren turvapaikanhakijan polku Pudasjärvellä
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Polkuja –hankkeen näkökulma toisen asteen motivaation mittaamiseen Sami Määttä Jyväskylän yliopisto ja Niilo Mäki Instituutti Elisa Salmi Niilo Mäki Instituutti.
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Tuula Savikuja, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry./HERO
Koulutuksen laadun kehittäminen
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Uudistuva kylä kaupungissa –hanke Uudistuva kylä kaupungissa –hankkeessa etsitään uusia ja konkreettisia tapoja lasten ja nuorten palveluiden kehittämiseen.
Nuoret ja muuttuva työelämä TRIANGLE seminaari Rehtori Saija Niemelä-Pentti.
www.nuorisokanuuna.fi1 Toimintasuunnitelmasta 2014 poimittua Seinäjoki.
Asiakkaiden osallisuuden lisääminen sosiaalityössä SOS-hanke
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Toteutuuko koulutustakuu Jussi Huttunen.
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
Sisältö Hankkeen tausta, tarkoitus, tavoite ja tulokset Terveystottumuksiin vaikuttaminen Toimenpideohjelmat: tupakkatuotteiden ja päihteiden käytön vähentäminen.
Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marika Lius ja Katja Bergström.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
Nuorten näköistä toimintaa Espoossa KOPPI Kohti kuntouttavampia työelämäpalveluita –hanke Projektisuunnittelija Hilla-Maaria Sipilä Tampere.
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN
Elinikäinen ohjaus Suomessa
PONTTI –Pohjoista ohjausosaamista nuorisotakuuseen, 5op
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä
YHTEISHAKU 2019.
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
POKE Pakolaistaustaisten ohjauksen kehittäminen ELO -foorumi 21. 9
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Esityksen transkriptio:

TRIANGLE 2011-2013

HANKKEEN TAUSTA Oulun seudulla on ollut muuta maata korkeampi nuorisotyöttömyys ja myös ilman toisen asteen koulutuspaikkaa jää paljon nuoria. Yhteiskunnallinen tarve löytää uusia keinoja työttömien ja opintonsa keskeyttäneiden nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn TE-toimiston aktiivisuus Toimijoiden yhteistyöverkostot

TRIANGLE 1.5.2011–31.12.2013 Rahoittaja: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Toteuttaja: Oulun seudun ammattiopisto Hankkeen valmisteluun osallistuneet yhteistyökumppanit: Oulun seudun työ- ja elinkeinotoimisto, Oulun aikuiskoulutuskeskus Muut yhteistyökumppanit: Alle 25-vuotiaiden nuorten ja nuorten aikuisten työllisyys- ja koulutusasioiden parissa työskentelevät toimijat hankkeen toiminta-alueella. Toiminta-alue: Hailuoto, Haukipudas, Ii, Kempele, Liminka, Kiiminki, Lumijoki, Muhos, Oulu, Oulunsalo, Pudasjärvi, Taivalkoski, Tyrnävä, Utajärvi ja Yli-Ii.

OHJAUSRYHMÄ Jäsen Varajäsen Kari Myllyniemi, OSAO, lautakunta Lauri Valkama Jarmo Paloniemi, OSAO Sakari Järvenpää Veikko Niiranen, OAKK, hallitus OAKK:n hallituksen jäsen Pirjo Juntunen, Oulun seudun TE-toimisto Marita Rimpeläinen-Karvonen Ilpo Tapaninen, Pohjois-Pohjanmaan liitto Ari Näpänkangas Anja Kallio-Koski, Ammattiopisto Luovi Lea Veivo Keijo Juppi, Oulun kaupunki Oulun kaupungin lukion rehtori Lea Nikula, Nuorten Ystävät Tarja Ervasti Terhi Nikula, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus Ville Mehtälä

TAVOITTEET Hankkeen tavoitteena on löytää kansainvälisen yhteistyön kautta kokemuksia ja uusia toimintamalleja nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi alueellamme. Erityisesti etsitään keinoja entistä joustavampien koulutusmallien toteuttamiseen ja työmarkkinavalmiuksien edistämiseen. Tavoitteena on Oulun seudulla jo olemassa olevien hyvien käytänteiden ja osaamisen hyödyntämisen sekä muualta kerättyjen kokemusten arvioimisen ja jatkojalostamisen kautta synnyttää Oulun seudulle konkreettisia, perinteiset toimintarajat ylittäviä uusia toimintamalleja nuorten koulutukseen ohjaukseen, työllistymisen edistämiseen ja syrjäytymisen ehkäisemiseen.

PROJEKTIHENKILÖSTÖ Projektipäällikkö Heli Laitila (80%) Vastuuhenkilö ulkomaanmatkojen järjestelyjen, dokumentoinnin ja raportoinnin osalta Yhteydenpito kotimaisiin ja ulkomaisiin verkostoihin ja yhteistyökumppaneihin Osallistuminen kotimaan teemaryhmätyöskentelyn ja seminaarien valmisteluun Ohjausryhmän esittelijä Tiedotusvastuu Hankkeen raportointi ja arviointi Projektipäällikkö Virve Kivelä (20%) Vastuuhenkilö kotimaan teemaryhmätyöskentelyn, seminaarien ja koulutusten suunnittelun ja raportoinnin osalta Hankinnat Projektikoordinaattori Henna Väisänen (50%) Osallistuminen ulkomaanmatkojen ja kotimaan teemaryhmätyöskentelyn, seminaarien ja koulutusten valmisteluun Hankkeen seuranta ja maksatukset Ohjausryhmän sihteeri

BENCHMARKING -MATKAT Hankkeen aikana toteutetaan kuusi benchmarking-matkaa eurooppalaisiin kohteisiin, joissa on samankaltaisia ongelmia kuin Oulun seudulla ja joissa kehitetty nuorten ohjaukseen liittyviä uusia toimintamalleja. Kohteissa tutustutaan mm. ilman opiskelupaikkaa jääneiden nuorten ohjaukseen, koulutuksen keskeyttämisen ehkäisyyn, opinnot keskeyttäneiden nuorten ohjaukseen, työpainotteisten opiskelumuotojen kehittämiseen, työpajatoimintaan, koulutus- ja ohjauskäytänteisiin koulun ja työelämän siirtymävaiheissa, nuorten työelämävalmiuksien kehittämiseen ja nuorten työnhakijoiden markkinointiin työnantajille. Valmisteilla olevia kohteita tällä hetkellä Belgia ja Tanska

TEEMARYHMÄTYÖSKENTELY Teemaryhmätyöskentelyn avulla halutaan lisätä hankkeen toiminta-alueen toimijoiden keskinäistä verkostoitumista ja nuorten syrjäytymisen ja työttömyyden ehkäisyyn liittyvien hyvien käytänteiden jakamista ja kehittämistä. Teemaryhmätyöskentely perustuu osallistujien vapaaehtoisuuteen ja omaan motivaatioon. Työskentelyä toteutetaan asiantuntija-alustusten, ryhmätyöskentelyn, ennakkotehtävien ja osallistujien omien case-esimerkkien läpikäynnin muodossa. Lisäksi teemaryhmissä käsitellään TRIANGLE-projektin benchmarking-matkoilta löydettyjä uusia ulkomaisia toimintamalleja ja pohditaan, kuinka ne soveltuvat Oulun seudulle.

TEEMARYHMÄTYÖSKENTELY Tapaamisiin on mahdollista yhdistää tutustumiskäyntejä osallistujien valitsemiin kohteisiin. Teemaryhmien toimintasuunnitelma rakennetaan yhdessä osallistujien kanssa ensimmäisessä tapaamisessa ja suunnitelmaa päivitetään tarvittaessa työskentelyn aikana. Teemaryhmä työskentelyä toteutetaan lukuvuonna 2011-2012 kolmessa ryhmässä, joiden sisällöt tarkentuvat vielä. Teemaryhmätyöskentely toteutetaan kunkin ryhmän kohdalla 4-6 erillisenä puolen päivän mittaisena teemaryhmätapaamisena. Tapaamiset järjestään pääsääntöisesti Oulussa, mutta tarvittaessa tapaamisia voidaan järjestää myös muualla hankkeen toiminta-alueella.

TEEMARYHMÄT Aihepiirin laajuudesta johtuen, hankkeen aihealueet on tässä vaiheessa jaoteltu seuraaviin aihealueisiin. KIINNI ELÄMÄÄN Ryhmän tavoitteena on kehittää ja ideoida uusia toimintamalleja sellaisten nuorten ohjaukseen, jotka ovat pudonneet/putoamassa kaikkien palveluiden piiristä ja ovat suuressa vaarassa syrjäytyä. Nämä nuoret ovat jääneet kokonaan ilman opiskelupaikkaa tai keskeyttäneet opintonsa vailla jatkosuunnitelmia eivätkä hae aktiivisesti töitä tai opiskelupaikkaa. Käsiteltäviä aiheita ovat mm. nuorten elämänhallinnan taitojen vahvistaminen, moniammatilliset verkostot nuoren tukena ja erilaiset sähköiset palvelut, jotka on suunniteltu nuorten ja heidän parissaan työskentelevien tueksi.

TEEMARYHMÄT 2. OPISKELUN UUDET MALLIT Ryhmän tavoitteena on kehittää ja ideoida uudenlaisia tapoja suorittaa opintoja. Ryhmässä huomioidaan erityisesti nuoret, joilla on vaikeuksia suorittaa opintoja perinteisten opiskelumenetelmien puitteissa. Ryhmässä pohditaan uusia ohjausmalleja koulutuksen keskeyttämisen ehkäisyyn, pyritään löytämään tapoja suorittaa opintoja työpainoitteisesti, syvennetään työpajojen ja koulutusorganisaatioiden yhteistyötä. Myös tässä ryhmässä huomioidaan erilaiset sähköiset palvelut, jotka on suunniteltu nuorten ja heidän parissaan työskentelevien tueksi.

TEEMARYHMÄT 3. PAREMMAT EVÄÄT TYÖELÄMÄÄN Ryhmän tavoitteena on kehittää ja ideoida uudenlaisia koulutus- ja ohjauskäytänteitä koulun ja työelämän siirtymävaiheisiin. Ryhmässä huomioidaan erityisesti nuoret, jotka ovat opintojensa loppuvaiheessa tai jo päättäneet opintonsa. Ryhmä pyrkii löytämään uusia menetelmiä nuorten työelämävalmiuksien kehittämiseen ja nuorten työnhakijoiden markkinointiin työnantajille. Käsiteltäviä aiheita ovat esimerkiksi kummiyritystoiminta, mentorointi, harjoitusyritystoiminta ja erilaiset sähköiset palvelut, jotka on suunniteltu nuorten ja heidän parissaan työskentelevien tueksi.

SEMINAARIT JA KOULUTUKSET Seminaarit kokoavat teemaryhmien ja benchmarkig-matkojen tuloksia TRIANGLE -seminaari touko-kesäkuussa 2012.   TRIANGLE -seminaari touko-kesäkuussa 2013. TRIANGLE -päätösseminaari loka-marraskuussa 2013.  TRIANGLE -hanke järjestää myös koulutustilaisuuksia hankkeen teemoihin liittyen sekä keväällä 2013 tarvittaessa hankehakemusten valmisteluun, mikäli verkoston jäsenet päättävät hakea uusia hankkeita toimintamallien käyttöön ottamiseen liittyen.

YHTEYSTIEDOT Projektipäällikkö Heli Laitila p. 010 27 22634 heli.laitila@osao.fi Projektipäällikkö Virve Kivelä p. 010 27 22520 virve.kivela@osao.fi Projektikoordinaattori Henna Väisänen p. 010 27 23439 henna.vaisanen@osao.fi