TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle
Sisältö •TIPTOP-perustavoitteet •TIPTOP-pääpalvelut •AHOT •Animaatio ja demo •Keskustelua ja kysymyksiä
Pakollinen dia •ESR-rahoitteinen projekti (12/2011 – 7/2014), 2 M€ •Tukee Raketti-projektin tavoitteita luomalla syrjäytymisvaarassa olevien opiskelijoiden tukemiseen kokonaisuuteen yhteensopivia palveluita •Korkeakoulujen uudistuvissa rahoitusmalleissa painotetaan ”TIPTOP-teemoja” •CSC päätoteuttaja, 9 osatoteuttajakorkeakoulua •Kohderyhmät • Korkeakoulutukseen hakeutuvat • Tutkinto-opiskelijat • Tutkinnon osien suorittajat • Opettajat • Ohjaus- ja tukipalvelut • Koulutuksen järjestäjät • Ohjauksen ja tietojärjestelmien suunnittelu- ja kehittämistoimijat
TIPTOP-perustavoitteet •Tavoitteet: Opintojen suunnittelu ja hallinta tutkintojen ja korkeakoulujen rajojen yli • Opinnoista syrjäytymisen ehkäiseminen • Opintojen sujuvuuden edistäminen • Opintojen loppuun saattamisen tukeminen • Työelämään siirtymisen nopeuttaminen •Pääpalvelut • HOPS – henkilökohtainen opintojen suunnittelu • ROS – reaaliaikainen opintojen seuranta • AHOT – aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen •Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden viitearkkitehtuuriin nojautuminen ja edelleen kehittäminen
HOPS – henkilökohtainen opintosuunnitelma •Laaja-alainen opintojen suunnittelun palvelu • Opetustarjonnan tarkastelu • Opintojen valitseminen hopsiin • Opintojen aikatauluttaminen • Kuormittavuuden arviointi • Toteutuksille ilmoittautuminen • Viestiminen ohjaajan kanssa • Jne •Palvelussa voi tarkastella suunnitelmansa myös korkeakoulurajojen yli •Kohderyhmä oppijat (myös ennen opiskeluoikeuden saamista) ja ohjaajatahot •Suunnitelmat valmiina, referenssitoteutus tiettyyn pisteeseen, josta muut voivat jatkaa
Tiptop – oppijan etusivu
HOPS – oppijan näkymä
Avoin HOPS – oppijan näkymä
ROS – reaaliaikainen opintojen seuranta •Tavoite: löytää mahdollisimman varhain oppijat, joiden opinnot ovat viivästymässä ja joilla on riski syrjäytyä opinnoistaan. •Suoritus- ja suunnittelupohjaiset mittarit •Seuranta tutkinto- ja korkeakoulurajojen yli: korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto tietolähteenä (VIRTA) •Projektin aikana toteutettu esimerkkejä ROS- toiminnallisuuksista oppijalle ja ohjaajalle
ROS – Oppijan näkymä
AHOT – aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen •Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto keskeisenä tietolähteenä (VIRTA) •Opiskelija voi • Tarkastella omia suorituksiaan suhteessa aiemmin tehtyihin hyväksilukuihin ja arvioida hyväksilukumahdollisuuksia jo hakuvaiheessa • Hakea opintojensa hyväksilukua yhtenäisen käyttöliittymän kautta korkeakoulusta riippumatta. • formaalilla tai • non-formaalilla osaamisella •Järjestelmä kerää tietoa onnistuneista hakemuksista ja osaa ehdottaa valmiiksi korvattavia opintoja opiskelijan HOPSiin liittyen
AHOT – aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen •Korkeakoulun virkailija voi • Tarkastella muissa korkeakouluissa tehtyjä hyväksyttyjä hyväksilukuja oman korkeakoulunsa opinnoista. • Tarkastaa opiskelijan toisessa korkeakoulussa tekemiä suorituksia valtakunnallisesta suoritustietovarannosta • Hyväksilukea opiskelijan aiempaa osaamista • Hyväksyä hakemuksen • Pyytää opiskelijaa täydentämään hakemusta tai antamaan lisänäyttöä • Hylätä hakemuksen •Referenssitoteutus lähes tuotantovalmis • Palvelu vapaasti käytettävissä • Integraatio ja käyttäjähallinta
AHOT •Projektin materiaalit avoimesti nähtävillä: +Aiemmin+hankitun+osaamisen+tunnustaminen+ja+tunnistamin en +Aiemmin+hankitun+osaamisen+tunnustaminen+ja+tunnistamin en •Koosteinen käyttäjätarina:
AHOT-käsitteitä •formaali eli koulutusjärjestelmän tuottama (TipTopissa erityisesti korkeakoulujen tuottama) osaaminen •non-formaali eli muu (esim. työelämän tuottama) osaaminen (sisältäen informaalin eli ns. arkioppimisen tuottaman osaamisen). •Korvaaminen: aiempi osaaminen kohdistuu (korvaa) johonkin kohdekorkeakoulun opetussuunnitelman opintoihin. •Sisällyttäminen: aiempi osaaminen hyväksiluetaan osaksi kohdekorkeakoulun opintoja (opintojen sisälle sopivaan kohtaan), mutta tämä ei korvaa opetussuunnitelman opintoja. •Vapautus (vasta myöhemmin)
AHOT-hakemuksen tilat
AHOT-tietovirrat
•Hyväksiluvun kohde - vasemmassa laidassa HOPS, jonka pohjana opetussuunnitelman tutkintorakenne •Millä hyväksiluetaan - aiemmin hankittu osaaminen (osaamispankki) tulee joko VIRTA-tietovarannosta tai opiskelija tallentaa osaamisen AHOT-työkalussa itse (esimerkiksi ulkomailla suoritetut opinnot, toisen asteen opinnot, non-formaali osaaminen)VIRTA-tietovarannosta
AHOT – ohjaajan listanäkymä
AHOT-hakemus
Vastaavuuspankki
Projektin jälkeen – 2014-> •Tiptopissa tuotetaan referenssitoteutus, joka varmistaa kokonaisuuden toimivuus ja arkkitehtuurin käyttökelpoisuus •Projektin jälkeen tehdään päätös jatkosta • Kansallinen palvelukokonaisuus • Yksittäiset palvelut korkeakoulun omaan käyttöön • Jatkoprojekti kokonaisuudesta tai kohdennettuna tiettyihin palveluihin •Kaikki tuotokset jaetaan vapaasti projektin jälkeen (ja jo sen aikana) •Yksittäinen korkeakoulu voi siis jo nyt hyödyntää Tiptopin tuloksia omissa hankkeissaan
Animaatio ja demo Kysymyksiä ja keskustelua Rymätyöt
Backup
TIPTOP-arkkitehtuuri •Soveltaa ensimmäisenä projektina kehittyvää korkeakoulujen opetuksen ja opiskelun kokonaisarkkitehtuuria • Aidosti palvelukeskeinen arkkitehtuuri • Tiiviit kytkennät korkeakoulujen omiin ja OPH:n toteuttamiin kansallisiin projekteihin •Opi-osahankkeen Synergia-ryhmä vastaa arkkitehtuurin kehittämisestä kansallisella tasolla • Projektissa saumaton yhteistyö ryhmän asiantuntemuksen hyödyntämiseksi
Tiptop-teknologia •Samat yhteisesti valitut teknologiat kaikissa osaprojekteissa. Noudatetaan jo tehtyjä julkisen puolen valintoja, esim. PERA ja Synergia ryhmän ym. Valintoja •Hyödynnetään muiden projektien kokemuksia ja tehdään yhteistyötä (Oppija, Peppi, Ladok, jne) •Sovelletaan korkeakoulujen kokonaisarkkitehtuuria (Kartturi) •SOA-malli (Tvärminnen risti) • De facto standardeja, joilla on pitkä elinikä edessä • ServiceMix --ESB, Liferay-portaali, PostgreSQL-db, java-pohjainen •Konkreettisia kokemuksia tarvittavista teknologioista, palvelujen kansallisesta integraatioista sekä kokonaisarkkitehtuurin soveltamisesta korkeakoulujen yhteistyössä
Tiptop palveluarkkitehtuuri
Tiptop tekninen kuva
Tiptopin vaikutukset korkeakouluihin •Tietoja pitää siirtää Virtaan ja jatkossa myös Opintopolku.fi, Jälkimmäiseen todennäköisesti laajempi tietojoukko (esim opetustarjonnan tiedot) •Korkeakoulujen tietomalli •Integrointityö edessä, jos Tiptop otetaan käyttöön • IAM (OID numero, Hops-ryhmät, ohjaajat) • Esim ilmoittautumispalvelun integrointi • Puuttuvat tiedot Virrasta/Kotvesta •Open source, SOA, ESB, SOAP/REST •Mahdolliset prosesseihin ja/tai tietoturvaan liittyvät muutokset •Tiptopissa kokeiltu malli, miten korkeakoulujen yhteiset projektit voidaan viedä läpi
Projektin organisointi •Päätoteuttaja • CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy •Osatoteuttajat • FUAS-liittouma (Hämeen ammattikorkeakoulu, Lahden ammattikorkeakoulu, Laurea- ammattikorkeakoulu) • Jyväskylän yliopisto • Metropolia Ammattikorkeakoulu • Oulun seudun ammattikorkeakoulu • Tampereen ammattikorkeakoulu • Tampereen yliopisto • Turun yliopisto
TIPTOP-työskentelytapa •Päätoteuttajan, CSC:n johtama projekti • Korkeakoulurajoja ylittäviä yhteisiä toiminnallisia tiimejä; HOPS-, AHOT-, käyttöliittymä-, infrapalvelut-tiimi • Korkeakoululähtöiset kehitystiimit • Yhteiset työkalut; wiki, jira, yhteiset viikkopalaverit • Scrum- suunnitelua, Scrum of scrums vähintään kerran viikossa •Ratkaisutuotanto, yhteensopivuus, laadunvarmistus • Valmiin määritelmä = toimii yhteisessä testiympäristössä • Tulokset tuodaan yhteiselle testialustalle arvioitavaksi jokaisen sprintin jälkeen •Toteutustiimit toteuttavat kaikkia Ratkaisut-osaprojektin tehtäviä selvityksistä ja määrittelyistä, pilotti-, prototyyppi- ja referenssitoteutuksiin
Lisätietoja •Hankkeen wiki-sivusto •Mats Lindstedt, projektipäällikkö • mats.lindstedt (at) csc.fi,