TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle 3.4.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hakulomake Hakulomakkeen luonti, hakeminen ja hakemusten käsittely uudessa palvelussa Marcus Caselius Demotilaisuus.
Advertisements

TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle Päivitetty
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Avoinyliopisto.fi-palvelukonsortion johtoryhmä
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
Mikä on Peppi projekti ja miten se etenee?
Koulutustiedon verkkopalvelu KoTVe ja TARJONTA tietovaranto Avoinyliopisto.fi – palvelukonsortion johtoryhmä Ulla Angervo, Opetushallitus.
Testaus Tiptopissa draft Mats Lindstedt, Mika Rintala.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Tietoyhteiskunnan palveluarkkitehdit ja -rakentajat © 2014 Gofore 1 ePerusteet – tietomalli ja rajapinnat Jarkko Hyöty Opetushallituksen tarjoamien.
Opintopolku.fi tilannekatsaus
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietoon perustuvaa.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon.
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Soveltuuko asiantuntijatehtävien luokittelu tutkijoiden, yliopistojen ja rahoittajien käyttöön? RAKETTI-TUTKI / Tietomallityöryhmän seminaari
Tiptop-palvelut opiskelun ja ohjauksen tukena ”Gallery Walk” TIPTOP-korkeakoulukierros Lauri Stigell, CSC Päivitetty
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Tiptop – product visio Mats Lindstedt, Lauri Stigell, Petri Heinonen.
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle Updated
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
FUAS-Opiskelijahallintojärjestelmä Virtuaalikampuksen työryhmä
Tiedon hyödyntämisen evoluutio. Tieto työvälineenä Valtaosa kaikkien työn kannalta tärkeästä tiedosta tallennetaan yhteisiin tietojärjestelmiin Tietoa.
Tavoitteena saumaton opiskelun aloitus Lukuvuosi-ilmoittautuminen Paula Merikko.
VIRTA - Opintotietopalvelu. 2 VIRTA-Opintotietopalvelu - csc.fi/virta RAKETTI-VIRTA hankkeessa luotiin korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto.
Uudet tiedonkeruut VIRTA-opintotietopalvelusta. Uudet tiedonkeruut [tietovarannosta] Arkkitehtuuriperiaatteista VIRTA-opintotietopalvelu Nykyisellä mallilla:
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle Päivitetty
ERASMUS+ EMREX - suoritustietojen siirtotyökalun hyödyntäminen Suomessa.
TIPTOP-projektin kartoituksen vaihe korkeakoulujen tietomallin muutostarpeiden osalta Petri Heinonen Juha-Pekka Pihlajakoski Lauri Stigell Opi-Synergia.
Korkeakoulujen, OKM:n ja CSC:n tietohallintoyhteistyö RAKETTI –hankkeen jälkeen Ilmari Hyvönen
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle Päivitetty
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa käytyyn keskusteluun viitaten LVI:n suunnittelu.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Todennetun Osaamisen Rekisteri TOR-Projekti Esa Keränen
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle
Tiptop – kuukausiraportti 10/2012 Mats Lindstedt.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Tiptop - viestintäsuunnitelma Mats Lindstedt.
Siis mitä olemmekaan tekemässä?
Opiskelun ja opetuksen tietovirrat
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Palveluiden tunnistaminen Pekka Linna Synergiaryhmä,
Tiptop - tilannekatsaus Mats Lindstedt. 1. Tilannekatsaus Aikataulu Kustannukset Resurssit Laatu Riskit Kansallinen palvelumalli Liikennevalot.
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
Tiptop – kuukausiraportti 05/2012 Mats Lindstedt.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
TIPTOP-kokonaisuuksia
Korkeakoulujen tietomallin soveltaminen käytäntöön
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
MITKO-ryhmän työskentelyä
Korvaavuudet syksy 2019 varhaiskasvatuksen koulutus
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle

Sisältö •TIPTOP-perustavoitteet •TIPTOP-pääpalvelut •AHOT •Animaatio ja demo •Keskustelua ja kysymyksiä

Pakollinen dia •ESR-rahoitteinen projekti (12/2011 – 7/2014), 2 M€ •Tukee Raketti-projektin tavoitteita luomalla syrjäytymisvaarassa olevien opiskelijoiden tukemiseen kokonaisuuteen yhteensopivia palveluita •Korkeakoulujen uudistuvissa rahoitusmalleissa painotetaan ”TIPTOP-teemoja” •CSC päätoteuttaja, 9 osatoteuttajakorkeakoulua •Kohderyhmät • Korkeakoulutukseen hakeutuvat • Tutkinto-opiskelijat • Tutkinnon osien suorittajat • Opettajat • Ohjaus- ja tukipalvelut • Koulutuksen järjestäjät • Ohjauksen ja tietojärjestelmien suunnittelu- ja kehittämistoimijat

TIPTOP-perustavoitteet •Tavoitteet: Opintojen suunnittelu ja hallinta tutkintojen ja korkeakoulujen rajojen yli • Opinnoista syrjäytymisen ehkäiseminen • Opintojen sujuvuuden edistäminen • Opintojen loppuun saattamisen tukeminen • Työelämään siirtymisen nopeuttaminen •Pääpalvelut • HOPS – henkilökohtainen opintojen suunnittelu • ROS – reaaliaikainen opintojen seuranta • AHOT – aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen •Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden viitearkkitehtuuriin nojautuminen ja edelleen kehittäminen

HOPS – henkilökohtainen opintosuunnitelma •Laaja-alainen opintojen suunnittelun palvelu • Opetustarjonnan tarkastelu • Opintojen valitseminen hopsiin • Opintojen aikatauluttaminen • Kuormittavuuden arviointi • Toteutuksille ilmoittautuminen • Viestiminen ohjaajan kanssa • Jne •Palvelussa voi tarkastella suunnitelmansa myös korkeakoulurajojen yli •Kohderyhmä oppijat (myös ennen opiskeluoikeuden saamista) ja ohjaajatahot •Suunnitelmat valmiina, referenssitoteutus tiettyyn pisteeseen, josta muut voivat jatkaa

Tiptop – oppijan etusivu

HOPS – oppijan näkymä

Avoin HOPS – oppijan näkymä

ROS – reaaliaikainen opintojen seuranta •Tavoite: löytää mahdollisimman varhain oppijat, joiden opinnot ovat viivästymässä ja joilla on riski syrjäytyä opinnoistaan. •Suoritus- ja suunnittelupohjaiset mittarit •Seuranta tutkinto- ja korkeakoulurajojen yli: korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto tietolähteenä (VIRTA) •Projektin aikana toteutettu esimerkkejä ROS- toiminnallisuuksista oppijalle ja ohjaajalle

ROS – Oppijan näkymä

AHOT – aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen •Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto keskeisenä tietolähteenä (VIRTA) •Opiskelija voi • Tarkastella omia suorituksiaan suhteessa aiemmin tehtyihin hyväksilukuihin ja arvioida hyväksilukumahdollisuuksia jo hakuvaiheessa • Hakea opintojensa hyväksilukua yhtenäisen käyttöliittymän kautta korkeakoulusta riippumatta. • formaalilla tai • non-formaalilla osaamisella •Järjestelmä kerää tietoa onnistuneista hakemuksista ja osaa ehdottaa valmiiksi korvattavia opintoja opiskelijan HOPSiin liittyen

AHOT – aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen •Korkeakoulun virkailija voi • Tarkastella muissa korkeakouluissa tehtyjä hyväksyttyjä hyväksilukuja oman korkeakoulunsa opinnoista. • Tarkastaa opiskelijan toisessa korkeakoulussa tekemiä suorituksia valtakunnallisesta suoritustietovarannosta • Hyväksilukea opiskelijan aiempaa osaamista • Hyväksyä hakemuksen • Pyytää opiskelijaa täydentämään hakemusta tai antamaan lisänäyttöä • Hylätä hakemuksen •Referenssitoteutus lähes tuotantovalmis • Palvelu vapaasti käytettävissä • Integraatio ja käyttäjähallinta

AHOT •Projektin materiaalit avoimesti nähtävillä: +Aiemmin+hankitun+osaamisen+tunnustaminen+ja+tunnistamin en +Aiemmin+hankitun+osaamisen+tunnustaminen+ja+tunnistamin en •Koosteinen käyttäjätarina:

AHOT-käsitteitä •formaali eli koulutusjärjestelmän tuottama (TipTopissa erityisesti korkeakoulujen tuottama) osaaminen •non-formaali eli muu (esim. työelämän tuottama) osaaminen (sisältäen informaalin eli ns. arkioppimisen tuottaman osaamisen). •Korvaaminen: aiempi osaaminen kohdistuu (korvaa) johonkin kohdekorkeakoulun opetussuunnitelman opintoihin. •Sisällyttäminen: aiempi osaaminen hyväksiluetaan osaksi kohdekorkeakoulun opintoja (opintojen sisälle sopivaan kohtaan), mutta tämä ei korvaa opetussuunnitelman opintoja. •Vapautus (vasta myöhemmin)

AHOT-hakemuksen tilat

AHOT-tietovirrat

•Hyväksiluvun kohde - vasemmassa laidassa HOPS, jonka pohjana opetussuunnitelman tutkintorakenne •Millä hyväksiluetaan - aiemmin hankittu osaaminen (osaamispankki) tulee joko VIRTA-tietovarannosta tai opiskelija tallentaa osaamisen AHOT-työkalussa itse (esimerkiksi ulkomailla suoritetut opinnot, toisen asteen opinnot, non-formaali osaaminen)VIRTA-tietovarannosta

AHOT – ohjaajan listanäkymä

AHOT-hakemus

Vastaavuuspankki

Projektin jälkeen – 2014-> •Tiptopissa tuotetaan referenssitoteutus, joka varmistaa kokonaisuuden toimivuus ja arkkitehtuurin käyttökelpoisuus •Projektin jälkeen tehdään päätös jatkosta • Kansallinen palvelukokonaisuus • Yksittäiset palvelut korkeakoulun omaan käyttöön • Jatkoprojekti kokonaisuudesta tai kohdennettuna tiettyihin palveluihin •Kaikki tuotokset jaetaan vapaasti projektin jälkeen (ja jo sen aikana) •Yksittäinen korkeakoulu voi siis jo nyt hyödyntää Tiptopin tuloksia omissa hankkeissaan

Animaatio ja demo Kysymyksiä ja keskustelua Rymätyöt

Backup

TIPTOP-arkkitehtuuri •Soveltaa ensimmäisenä projektina kehittyvää korkeakoulujen opetuksen ja opiskelun kokonaisarkkitehtuuria • Aidosti palvelukeskeinen arkkitehtuuri • Tiiviit kytkennät korkeakoulujen omiin ja OPH:n toteuttamiin kansallisiin projekteihin •Opi-osahankkeen Synergia-ryhmä vastaa arkkitehtuurin kehittämisestä kansallisella tasolla • Projektissa saumaton yhteistyö ryhmän asiantuntemuksen hyödyntämiseksi

Tiptop-teknologia •Samat yhteisesti valitut teknologiat kaikissa osaprojekteissa. Noudatetaan jo tehtyjä julkisen puolen valintoja, esim. PERA ja Synergia ryhmän ym. Valintoja •Hyödynnetään muiden projektien kokemuksia ja tehdään yhteistyötä (Oppija, Peppi, Ladok, jne) •Sovelletaan korkeakoulujen kokonaisarkkitehtuuria (Kartturi) •SOA-malli (Tvärminnen risti) • De facto standardeja, joilla on pitkä elinikä edessä • ServiceMix --ESB, Liferay-portaali, PostgreSQL-db, java-pohjainen •Konkreettisia kokemuksia tarvittavista teknologioista, palvelujen kansallisesta integraatioista sekä kokonaisarkkitehtuurin soveltamisesta korkeakoulujen yhteistyössä

Tiptop palveluarkkitehtuuri

Tiptop tekninen kuva

Tiptopin vaikutukset korkeakouluihin •Tietoja pitää siirtää Virtaan ja jatkossa myös Opintopolku.fi, Jälkimmäiseen todennäköisesti laajempi tietojoukko (esim opetustarjonnan tiedot) •Korkeakoulujen tietomalli •Integrointityö edessä, jos Tiptop otetaan käyttöön • IAM (OID numero, Hops-ryhmät, ohjaajat) • Esim ilmoittautumispalvelun integrointi • Puuttuvat tiedot Virrasta/Kotvesta •Open source, SOA, ESB, SOAP/REST •Mahdolliset prosesseihin ja/tai tietoturvaan liittyvät muutokset •Tiptopissa kokeiltu malli, miten korkeakoulujen yhteiset projektit voidaan viedä läpi

Projektin organisointi •Päätoteuttaja • CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy •Osatoteuttajat • FUAS-liittouma (Hämeen ammattikorkeakoulu, Lahden ammattikorkeakoulu, Laurea- ammattikorkeakoulu) • Jyväskylän yliopisto • Metropolia Ammattikorkeakoulu • Oulun seudun ammattikorkeakoulu • Tampereen ammattikorkeakoulu • Tampereen yliopisto • Turun yliopisto

TIPTOP-työskentelytapa •Päätoteuttajan, CSC:n johtama projekti • Korkeakoulurajoja ylittäviä yhteisiä toiminnallisia tiimejä; HOPS-, AHOT-, käyttöliittymä-, infrapalvelut-tiimi • Korkeakoululähtöiset kehitystiimit • Yhteiset työkalut; wiki, jira, yhteiset viikkopalaverit • Scrum- suunnitelua, Scrum of scrums vähintään kerran viikossa •Ratkaisutuotanto, yhteensopivuus, laadunvarmistus • Valmiin määritelmä = toimii yhteisessä testiympäristössä • Tulokset tuodaan yhteiselle testialustalle arvioitavaksi jokaisen sprintin jälkeen •Toteutustiimit toteuttavat kaikkia Ratkaisut-osaprojektin tehtäviä selvityksistä ja määrittelyistä, pilotti-, prototyyppi- ja referenssitoteutuksiin

Lisätietoja •Hankkeen wiki-sivusto •Mats Lindstedt, projektipäällikkö • mats.lindstedt (at) csc.fi,