Kaurialan koulun ympäristöohjelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
45 ajatusta elämästä Music: snowdream Nov 2009 He Yan.
Advertisements

Ylioppilastutkinto Vieras kieli Reaalikoe Toinen kotimainen kieli
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Virkavapaan vaikutus ylituntipalkkioihin ja erityistehtäväkorvauksiin yleissivistävässä koulussa lukien.
LUMA-viikko 2005 Kemia Kemian 4. kurssin ryhmä teki julisteita, joissa pohdittiin keinoja kasvihuoneilmiön heikkenemiseen.
Kestävä taloudellinen vaihto ja kulutuksen vähentäminen
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
Lajittelupeli Catering-ala.
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
Monikäyttöinen paperi
Hotelli- ja ravintola-ala
Elintarvike- hotelli- ja ravintola-ala
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Ylioppilaskirjoitukset
Oulun aikuislukio 2014.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Hius- ja kauneudehoitoala
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Tiistaina klo 18 6B-luokassa
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Perusopetuksen ryhmäkoko
VISTAN KOULU Paimion kaupunki 7 luokan valinnaisaineinfo
Lajittelupeli Graafinen ala.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
ihmiskunnan tulevaisuus ympäristö tekijät taloudelliset tekijät sosiaaliset tekijät.
mieluummin useampikin?
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
PAPERIN JA PAHVIN KESTÄVÄ KEHITYS
Metsät ja ilmasto Miksi istuttaa puu tai mieluummin useampikin?
Tytöt teknologian taitajiksi
Miten sinä voit torjua ilmastonmuutosta? EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Ilmastonmuutos.
Lajittelupeli Rakennusala.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
– 10 kysymystä ja vastausta–
Muovien kierrätys.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Energia ja energiapolitiikka kouluopetuksessa
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Jos kaikki maailman ihmiset eläisivät ja kuluttaisivat kuten sinä ja minä, tarvittaisiin jopa 8 maapalloa. Pohjoisen pallonpuoliskon kulutusyhteiskunnat.
Lähiympäristön metsä - projekti Suunnittelu: Liisa Ansala, Kati Reinikka & Anette Valtanen.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 7. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 6. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Kestävä kulutus ja kierrätys
Kulutuksesta kestävään ja vastuulliseen kuluttamiseen
AINEVALINTAINFO 1. ja 2. VUOSIKURSSI
Kulutus ja jätehuolto.
painotuslinjan esittely
4. MONO-päivä Klo
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Tutkimme, mitä ilmastonmuutoksen estämiseksi voitaisiin tehdä.
KESTÄVÄ KEHITYS ANTTOLAN YHTENÄISKOULUSSA
vesi ILMIÖITÄ TUTKIMAAN draama ai sadutus bi, ge julisteet ge, ks ku
4. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
Kirjoittajaprofiilit
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Kestävä kulutus ja kierrätys
Vihreä lippu & vasu Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutusta?
Esityksen transkriptio:

Kaurialan koulun ympäristöohjelma Suunnittelu ja tekninen toteutus: Riitta Papunen

SISÄLLYSLUETTELO: VÄLÄYTÄ ÄLYÄ – ÄLÄ VALOA YMPÄRISTÖKASVATUS ERI OPPIAINEISSADia 3 AIHEALUEET ERI OPPIAINEISSA Dia 23 ARJEN EKOLOGISET KÄYTÄNNÖT Dia 36 VALTAKUNNALLISTEN TEEMAPÄIVIEN JA TEEMAVIIKKOJEN HUOMIOIMINEN Dia 38 YMPÄRISTÖPÄIVÄT JA MUUT TEMPAUKSET Dia 42 VÄLÄYTÄ ÄLYÄ – ÄLÄ VALOA

YMPÄRISTÖKASVATUS ERI AINEISSA SISÄLLYS- LUETTELO 1.1. Äidinkieli Dia 4 1.2. Vieraat kielet Dia 5 1.3. Matematiikka Dia 6 1.4. Fysiikka Dia 7 1.5. Kemia Dia 8 1.6. Atk Dia 9 1.7. Biologia Dia 10 1.8. Maantieto Dia 11 1.9. Historia ja yhteiskuntaoppi Dia 12 1.10. Uskonto Dia 13 1.10. Elämänkatsomustieto Dia 14 1.11. Kotitalous Dia 15 1.12. Terveystieto Dia 16 1.13. Kuvataide Dia 17 1.14. Tekstiilityö 7 lk Dia 18 1.14. Tekstiilityö 8lk Dia 19 1.14. Tekstiilityö 9lk Dia 20 1.15. Tekninen työ Dia 21 1.16. Liikunta Dia 22 1.17. Musiikki Dia 23 1.18. Pienluokat dia 24 1.19. Oppilaanohjaus dia 25 Paluu sisällysluetteloon Dia 2

1.1. Äidinkieli Ympäristökasvatus   sekä itse tuotetut että valmiit ympäristöön liittyvät aineistot: 7. lk. fiktiiviset tekstit 8. lk. mielipidetekstit 9. lk. pohtivat tekstit Takaisin

1.2. Vieraat kielet 9lk: - eri kielissä ympäristöteema: energia (en) vesi (en, ru) jätehuolto ja kierrätys (en, ru, sa) kestävä kulutus (en, ru, sa) lähiruoka, kasvis- ja luomuruoka (en, ru, sa) lähiympäristö (en, ru, sa) luonnon monimuotoisuus (en, ru, sa) ilmastonmuutos (en, sa) myrkylliset aineet (ru, sa) happamoituminen (en)   Takaisin

1.3. Matematiikka Paperinkeräys ja vihkojen tehokkaan käytön opetus. Oppilaille jaetaan vain yhdet piirtokolmiot ja harpit, joiden tulee kestää koko yläkoulun ajan. Tilastotieteessä ja prosenttilaskennassa käsitellään vaaleja, tutkimusten tekoa sekä kuvaajien tulkintaa. Teemakappaleita esimerkiksi väestön kasvusta. Takaisin

1.4. Fysiikka 8 lk: Veden ominaisuuksia käsitellään esimerkiksi lämpöopissa. 9lk: Energiaa käsitellään monipuolisesti. Sähköopissa lasketaan ja pohditaan sähkön kulutusta ja sähkön hintaa. Melu. Myrkylliset aineet: akut ja ydinjäte9 Arjen ekologiset käytännöt: lasin keräys ja jäteöljykeräys Takaisin

1.5. Kemia 8 lk Energia tulee esille, kun käsitellään polttoaineita, akkuja ja paristoja (esim. sähköautot). Vettä ja veden kiertokulkua käsitellään monipuolisesti. Elinkaarikäsitteen käsittely. Metallien kemian yhteydessä opiskellaan metallien kierrätystä. Lasijäte ja kemiassa syntyvä muu jäte kerätään talteen kierrätystä varten. Samat oppi- ja työkirjat käytössä jopa yli 10 vuotta. (kestävä kulutus) Luonnonvarojen säästäminen tulee esille monessa kohdassa. Infrastuktuuri. (kestävä kulutus ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen) Lannoiteet. Orgaanisessa kemiassa käsitellään eri ruoka-aineita kemian kannalta. Puhdas vesi ja jätevesi Ilmastonmuutos: palaminen Myrkylliset aineet: raskasmetallit, ongelmajätteiden hävittäminen. Miten tulee toimia, jos myrkyllisiä aineita joutuu elimistöön. Happamoituminen: happosateet, maaperän happamoituminen Takaisin

1.6. Atk Tietokoneiden sammuttamista ja päällä pitämistä pohditaan. (energia) Aihealueet voivat olla erilaisten harjoitustehtävien ja tekstien aiheina. Takaisin

1.7. Biologia Lukuisat maastoretket rakentavat luontosuhdetta. 7lk: järvien tila Hämeenlinnassa (mm. rehevöityminen, happamoituminen) 8lk: luonnon monimuotoisuus ja jäkäläkartoitus ( metsien tila) 9lk:l globaalit ympäristöongelmat Takaisin

1.8. Maantieto 7lk: kotitehtävä: OMAN TOIMINNAN SEURANTA JA KOULUN KÄYTÄNNÖT. hiilijalanjälki. 8lk: ilmastonmuutos (kasvihuoneilmiö, otsonikato) energialähteet. 9lk: ympäristötyö: Hämeenlinna/Kanta-Häme Itämeri. Takaisin

1.9. Historia ja yhteiskuntaoppi 7.lk: HI Teollistumisen seuraukset   8.lk HI: Ekologiset kriisit ja niiden vaikutukset, sodan vaikutukset 9.lk HY: Kuluttajan valinnat Ekologinen vastuu yhteiskunnassa Takaisin

1.10. Uskonto 7.lk: UE maailmanuskonnot ja ympäristö   8.Lk UE: ympäristöetiikka, vastuu luomakunnasta 9.Lk UE: askeettinen elämäntapa Takaisin

1.10 Elämänkatsomustieto (7-9): ympäristöetiikka, YK:n ihmisoikeudet, tulevaisuudentutkimus ja väestönkasvu Takaisin

1.11. Kotitalous 7.lk, 8.lk ja 9.lk   Sähkön ja veden energiataloudellinen käyttö Kierrätys- ja ympäristömerkit Lajittelu: metalli, lasi, keräyskartonki, biojäte, paperi, sekajäte Takaisin

1.12.Terveystieto 7lk: Ekologinen vastuu yhteiskunnassa; mm. tupakan kasvatuksen aiheuttamat metsätuhot   9lk: Mikrobien vaikutus ihmisen elimistöön Takaisin

1.13. Kuvataide kulttuuriympäristö: luonnonympäristön ja rakennetun ympäristön havainnoiminen sekä tiedostaminen oman elinympäristön muuttuminen rakennettu ympäristö: oman lähiympäristön ja koulun havainnointi ja dokumentointi. Visuaalisten rytmien merkitys ympäristössä ja viihtyisyydessä. Väri viestinä eri aikakaudet Hämeenlinnan kaupunkikuvassa ja rakennussuojelu   Takaisin

1.14. Tekstiilityö Takaisin 7 lk Kierrätys, kirpputori ja turhan kulutuksen vähentäminen ovat käsityöopetuksen yksi osa-alue. Oppilaiden kotiin lähetetään kirje, jossa kerrotaan tarkemmin, mitä kierrätettävää oppilas voi tuoda koululle käsitöihin omaan ja toisten käyttöön. Kierrätyksessä otamme vastaan maitopurkkeja muotoiluun, viili- ja voirasioita värien sekoituksia varten, pahvimukeja puhtaan veden juomiseen, sanomalehtiä pöytäsuojiksi ja muotoiluun, munakennoja massatöihin ja muovi- ja paperikasseja käsitöiden kotiinkuljetusta varten. Lakanat ja pöytäliinat menevät matonkuteiksi, pöytäluutuiksi, tilkkutöihin, tukikankaiksi, patalapuiksi, meikkipusseiksi, kasseiksi, suojakankaiksi, tavaralokerikkojen valmistukseen jne. - Opettaja kerää pajut kankaankudontaan kaupungin ja yksityisten metsistä. Takaisin

1.14. Tekstiilityö 8 lk : Kierrätyskankaat käytämme tilkkutöihin ja matonkuteiksi. Pajut, pensaat ja kävyt käytämme koristekranssien valmistukseen ja koulun yhteisiin juhliin pöytäkoristeiksi. Suomen lasihistoriassa tutustumme lasin valmistukseen ja teemme kierrätyslasista tuikkuja, ikkunakoristeita ja taidetöitä koululle. Takaisin

1.14. Tekstiilityö 9 lk Oppilaat keräävät kasveja 8-luokalta päästyään lankojen värjäystä 9-luokan syksyä varten. Tavoitteena on hyödyntää kasvinkeräyksen ideaa biologian tunneilta; mistä ja mitä saa kerätä. Opintokäynnit liittyvät ympäristöasioihin. Takaisin

1.15.Tekninen työ 7.lk, 8.lk ja 9.lk   Lajittelu: puu, metalli, lasi, keräyskartonki, paperi, sekajäte, paristot ja akut Takaisin

1.16. Liikunta Toteutettavat ekologiset käytännöt ovat näkyvissä aihealueiden yhteydessä. Takaisin

1.17. Musiikki Takaisin

1.18. Pienluokat Jätehuolto ja kierrätys   Omista ja yhteisistä tavaroista huolehtiminen ymmärrys siisteydestä, tuotteiden elinkaaresta, kunnosta ja vandalismista Maapallo / ympäristön suojelu / mitä itse voin tehdä? - uhanalaisuus, jokamiehenoikeus ja luonnonsuojelu Takaisin

1.19. Oppilaanohjaus Oppilaanohjauksen oppitunneilla ja henkilökohtaisissa ohjauskeskusteluissa huomioidaan mahdollisuuksien mukaan ympäristöasiat. Erityisesti 7-9 lk. tutustuessamme eri aloihin ja ammatteihin pyrimme kiinnittämään huomiota kaikenlaiseen tasa-arvoon sukupuolten välillä niin koulutukseen hakeutumisessa ja itse työelämässä. Takaisin

2. AIHEALUEET ERI OPPIAINEISSA SISÄLLYS- LUETTELO 2.1. Energia Dia 27 2.2. Energia Dia 28 2.3. Vesi Dia 29 2.4. Vesi Dia 30 2.5. Jätehuolto ja kierrätys Dia 31 2.6. Jätehuolto ja kierrätys Dia 32 2.7.Kestävä kulutus Dia 33 2.8. Kestävä kulutus Dia 34 2.9. Yhteiskunnallinen vaikuttaminen Dia 35 2.10. Yhteiskunnallinen vaikuttaminen Dia 36 2.11. Lähiruoka, kasvis- ja luomuruoka Dia 37 2.12. Lähiympäristö Dia 38 2.13. Lähiympäristö Dia 39 2.14.Luonnon monimuotoisuus Dia 40 2.15.Luonnon monimuotoisuus Dia 41 2.16.Ilmastonmuutos Dia 42 2.17. Myrkylliset aineet Dia 43 2.18. Myrkylliset aineet Dia 44 2.19. Happamoituminen Dia 45 2.20. Globaalit ympäristöongelmat mm. väestönkasvu, nälänhätä, köyhyys… Dia 46 Paluu sisällysluetteloon Dia 2

2.1. Energia 7 lk: HI Teollistuminen ja energiantarve, eri energiantuotantomuodot (7 & 8)   8 lk: energialähteet (ge) Energia tulee esille, kun käsitellään polttoaineita, akkuja ja paristoja (esim. sähköautot).(KE) Ihmisen energiantuottomekanismit (TE) 9 lk: Käsitellään energiaa monipuolisesti. (FY) Takaisin

2.2. Energia 7-9 lk: Koneiden ja laitteiden käyttö ja energiankulutus käydään vuosiluokittain läpi: silitysraudat, ompelukoneet, pesukone, mikro, pesukone ja kuivauskaappi. – Huovutuspyyhkeet ja kutistettavat kankaat pestään aina täysillä koneellisilla kankailla ja kuivatus tapahtuu usein koulupäivän jälkeen, joten kiireettömissä kuivatuksissa ei tarvitse käyttää kuivauskaappia päällä. (TS) Energian taloudellinen käyttö kotitalouksissa (KO) Energian tuottaminen ja laitteiden kulutus vs. teho (TT) Takaisin

2.3.Vesi 7 lk: järvien tila Hämeenlinnassa (bi) veden kiertokulku (bi) fiktiiviset tekstit (AI) 8 lk Veden ominaisuuksia käsitellään esimerkiksi lämpöopissa. (FY) Vettä ja veden kiertokulkua käsitellään monipuolisesti.(KE) Ihmisen nesteen tarve (TE) 9 lk: Itämeri (ge) Takaisin

7-9 lk: Huomioidaan tehokas veden käyttö; vältetään turhaa kulutusta esim. siten, että kierrätyksen kautta tullut vanha lakananpala vain kastellaan, pyyhitään pöytä ja rätti heitetään pois, joten sitä ei enää huuhdella vedellä kuivatukseen ja uudelleen käyttöön. Viili- ja voirasiat värikäytön jälkeen heitetään roskiin, joten vettä ei kulu turhaa rasioiden pesemiseen. Käsipuhtaudesta ei kuitenkaan tingitä ja oppilaita pyydetään aina pesemään kädet käsityötuntien jälkeen ja ennen ruokailua ja erityisesti flunssakauden aikana. (TS) Veden taloudellinen käyttö kotitalouksissa (KO) Kolmas maailma: puhtaan veden niukkuus, vesikriisit (HI) 2.4.Vesi Takaisin

2.5. Jätehuolto ja kierrätys 7 lk: kierrätysmateriaalien käyttäminen eri töissä (KU) 8 lk:Elinkaarikäsitteen käsittely. Metallien kemian yhteydessä opiskellaan metallien kierrätystä. Lasijäte ja kemiassa syntyvä muu jäte kerätään talteen kierrätystä varten. Samat oppi- ja työkirjat käytössä jopa yli 10 vuotta. (KE) mielipidetekstit (AI) 9 lk: lasin keräys ja jäteöljykeräys (fy) Takaisin

2.6. Jätehuolto ja kierrätys 7-9 lk: Paperit ja pahvi kierrätetään. Sanomalehtiä käytetään pöytäsuojina muovin sijasta ja sanomalehtiä pakataan pehmikkeiksi esim. lasitöihin kotiinkuljetusta varten. Pahveja ja erilaisia kartonkeja tulee koululle eri tahoilta ja niistä valmistamme kortteja, kulhoja, koristeita, kelapohjia, muistilehtiöitä, kankaankudontaan lautoja jne. Suuret kartonki- ja pahvierät tulevat kirjapainosta ilmaiseksi. Koulun ja oppilaan kotoa tulevat kovakantiset kirjat päätyvät käsitöissä askarteluun. Koulun kalvolaatikot käytetään erilaisten käsityötekniikoiden pohjana. Sanomalehtipainosta saamme rullan loppuja kaavapapereiksi ilmaiseksi.(TS) Jätteiden lajittelu (KO) Jätteiden lajittelu puu, metalli, lasi, keräyskartonki, paperi, sekajäte, paristot ja akut (TT) Yhteiskuntaoppi: infrastruktuuri, kunnan palvelut  Dia 26 Takaisin

2.7. Kestävä kulutus 7 lk: koulun käytännöt oman toiminnan seuranta (ge) hiilijalanjälki (ge) muotoilun vaikutus esineen elinkaareen (KU) 8 lk:Luonnonvarojen säästäminen tulee esille monessa kohdassa. Infrastuktuuri. (KE) 9 lk:Sähköopissa lasketaan ja pohditaan sähkön kulutusta ja sähkön hintaa. (FY) Takaisin

2.8. Kestävä kulutus 7-9 lk: Tämä periaate kulkee aina jatkumona 7-luokasta 9-luokalle asti. Tavoitteena on aina turhan kulutuksen vähentäminen, kierrätys ja rahan käyttö hankinnoissa. Rahan käyttö valmistettavassa tuotteessa otetaan aina huomioon. (TS) Vastuullinen kuluttaminen (KO) Tuotteiden laatu vs elinkaari; laadukas työkalu joka maksaa itsensä elinkaarensa pituudella ja käytettävyydellään. Käsin tekemisen periaate, joka opettaa arvostamaan laadukkaita ratkaisuja ja aitoja materiaaleja. (TT) HI: intiaanien luontosuhde HY: Vastuullinen kuluttaminen, kestävä talous, talouskasvun ympäristövaikutukset   Takaisin

2.9. Yhteiskunnallinen vaikuttaminen 7 lk: graafinen suunnittelu, tiedottava ja opastava juliste, mainos/vastamainos (KU) 8 lk: Puhdas vesi ja jätevesi (KE) mielipidetekstit (AI) 9 lk: Yhteiskunnallinen vaikuttaminen tulee esille energiamuotoja käsiteltäessä. (fy) 7-9 lk: vaihtelevasti vierailijoita (bi+ge) Terveyspalvelut ja niiden järjestäminen (TE) Yhteiskuntaopin keskeistä sisältöä Takaisin

2.10. Yhteiskunnallinen vaikuttaminen 7-9 lk: OPSIn mukana oppilaan kotiin menee joka syksy moniste, mitä milloinkin haluamme koulussa kierrättää ja mitä keräämme aineksia käsitöitä varten. Tämä toiminta pelaa hyvin. Tavoitamme kaikkien oppilaiden kodit ja vaikka oppilas ei ole enää koulussamme, niin kierrätettävää tavaraa tulee monta vuotta sen jälkeen, kun oppilas on lähtenyt pois koulustamme. Opettaja käyttää myös kuriireja kankaiden hankinnoissa esim. ulkomailta. Palvelu on siltä osin ilmainen. – Kierrätys ja tavaroiden järkevä käyttö käsitöissä on myös koulun omissa sidosryhmissä huomattu; käytämme paljon paikallisia toimijoita, kuten Suojatyökeskusta opintokäyntipaikkana ja loimien toimittajana kangaspuihin. (TS) Vastuullinen kuluttaminen (KO) Tuottamisen ja tarpeen kohtaaminen, kehdosta kehtoon ajattelu (tuote kokonaan kierrätettävissä) Virtuaalimaailman hyödyntäminen? (TT)   Takaisin

2.11. Lähiruoka, kasvis- ja luomuruoka 7-9 lk Käytämme ruoka-aineita käsitöissä esim. kaurahiutaleita muotoiluun, kauralyhteitä koristeluun, suolaa, etikkaa, vehnäjauhoja ja sokeria värien kiinnitykseen, kovettamiseen ja muotoiluun sekä herneitä ja riisejä täyteaineina. Näitä hankimme sieltä, mistä niitä edullisesti saa. (TS) Kotimaisuuden korostaminen (KO) HY: Kauppataseen vajaus, uudet yritysmuodot 8. ja 9. lk. kantaaottavat tekstit (AI) Erilaiset kasvisruokavaliot, luomuruoka, geeniruoka käsitteiden selvittäminen (TE)   8 lk: Lannoiteet. Orgaanisessa kemiassa käsitellään eri ruoka-aineita kemian kannalta. (KE) Takaisin

2.12. Lähiympäristö 7 lk: maastoretket (bi) 8 lk: 9 lk: Lähiympäristö tulee esille mm. melua ja energiamuotoja käsiteltäessä. (fy) nimistön tuntemus (AI) Hämeenlinna/Kanta-Häme (ge) Takaisin

2.13. Lähiympäristö 7-9 lk: Tutustumme lähiympäristöön erilaisten näyttelyiden ja opintokäyntien muodossa. Opintokäyntipaikkoja ovat esim. Palolaitos, Kirkko, Wetterhoff, Niittyvilla, Suojatyökeskus, Morsiusasuliikkeet, Hämeen Linna ja siellä olevat museot ja Palanderin talo ja Taidemuseo. Oppilaat liikkuvat paikkoihin kävellen tai pyörällä. (TS) Ympäristön siistinä pitäminen (KO) Omien nurkkien siivous ja tavaroiden kunnossapito ja kunnostaminen, järjestys (TT) Läpäisyperiaatteella Suomen historiassa ja yhteiskuntaopissa   Takaisin

2.14. Luonnon monimuotoisuus 7 lk: ekosysteemi (bi) Imperialismin ja lännen valloittamisen seurauksia (HI). 8 lk: 9 lk: Takaisin

2.15. Luonnon monimuotoisuus 7-9 lk: Luonnosta oppilaat keräävät kiviä huovutukseen, mosaiikkitöihin, kukkia kattauksiin ja muutoin kasveja värjäykseen, pajuja kankaankudontaan ja pajunpunontaan. (TS) Puulajit. Kotimaiset vs tuonti-. (TT) Takaisin

2.16. Ilmastonmuutos 7 lk: 8 lk: ilmastonmuutos (kasvihuoneilmiö ja otsonikato) (ge) Palaminen (KE) Käsitellään kasin keväällä muiden globaalien haasteiden parissa.(Y) 9 lk: kaukolämpö (fy) 8. ja 9. lk. kantaaottavat tekstit (AI) 7-9 lk: Lajittelu ja kierrätys (KO) Takaisin

2.17. Myrkylliset aineet 7 lk: järvien tila, ympäristömyrkyt(BI) Tupakan myrkyt (TE) 8 lk: ympäristömyrkyt raskasmetallit, ongelmajätteiden hävittäminen. Miten tulee toimia, jos myrkyllisiä aineita joutuu elimistöön.(KE) 8. ja 9. lk. kantaaottavat tekstit (AI) 9 lk: akut ja ydinjäte (fy) Takaisin

2.18. Myrkylliset aineet 7-9 lk: Kotitalouksien ongelmajätteiden hävittäminen (KO) Käsitöissä käytämme seuraavia aineita: pyykinpesuaine, valkaisuaine, tiskikoneaine, aluna, viinikivi, kuparivihtrilli, rautavihtrilli, tinasuola, puumaalit, värjäysjauheet, putkien puhdistamiseen tarkoitettuja aineita, painovärejä, silkkivärejä, lasimaaleja, geelimäisiä rajausaineita ja nestemäisiä vesivärejä. (TS) Vaarallisten aineiden turvallinen käsittely ja oikea hävittäminen (TT) Ensimmäinen maailmansota ja kemialliset aseet (sic) Takaisin

2.19. Happamoituminen 7 lk: vesi (bi) 8 lk: metsät, jäkäläkartoitus (bi) happosateet, maaperän happamoituminen (KE) 9 lk: YHTEISESTI: Pesu- ja puhdistusaineiden käyttö (KO) Takaisin

2.20. Globaalit ympäristöongelmat mm. väestönkasvu, nälänhätä, köyhyys… 7 lk: 8 lk: Näitä käsitellään laajasti kasiluokan historiassa loppuvuodesta. Globalisaation käsitteleminen yhteiskuntaopissa. 8. ja 9. lk. kantaaottavat tekstit (AI)   9 lk: esim. YK:n vuosituhattavoitteet (bi) 7-9 lk: Yleinen ruoan kunnioittaminen , ravitsemusongelmat maailmassa (KO) Läpäisyperiaatteella.(TT) Takaisin

3. ARJEN KÄYTÄNNÖT SISÄLLYS- LUETTELO 3.1. Kommentteja eri aineista: dia 48 3.2. Lukuvuosi 2010-2011: dia 49 3.3. Lukuvuosi 2011-2012: dia 50 Paluu sisällysluetteloon Dia 2

ARJEN KÄYTÄNNÖT 3.1 Kommentteja eri aineista: Kirjat palvelevat uskollisesti monta vuotta Uusi teknologia on vähentänyt monistamista Tekstiilityö: Käsityöluokassa keittiössä ei pala valot, jos tilassa ei ole toimintaa. Luokan sisääntulossa ja kangaspuissa ei pala valot, jos luonnonvalo riittää kattoikkunoiden kautta. - Muutoin luokassa palaa aina katto- ja konevalaistus, koska niitä ei voi säätää kohdennetusti. Vettä säästetään niin paljon, kun se vain on järkevää. – Ompelukoneissa ei pala turhaan valot esim. pitkien taukojen aikana.   - oppikirjojen kierrätys - kaksipuoliset monisteet - vanhojen lehtien hyödyntäminen - ilmaisutaidossa rekvisiitan valmistaminen kierrätysmateriaaleista - luokkien valot - tekniset laitteet (AI) Takaisin

ARJEN KÄYTÄNNÖT 3.2 Lukuvuosi 2010-2011: Alkukartoitus oppilaiden kanssa joulukuussa 2010. Opettajahuoneisiin lajittelu biojätteelle ja kartongille. Sovitaan valojen sammuttamisesta: ns. 10 minuutin sääntö. ATK-luokkien koneiden sammutukseen selkeä ohje. Ohjeistusta monistuskoneen käytöstä. Koulun energiakartoitus huhtikuussa pilottikouluna. Takaisin

ARJEN KÄYTÄNNÖT 3.2. Lukuvuosi 2011-2012: Valokatkaisijoihin merkinnät, turha räpsiminen vähenee. Ympäristöveso 19.4.: Teimme koululle ympäristöohjelman, mikä on tämä power-pointesitys. Samalla koulun käytäntöjä käytiin läpi ja sovittiin asioista yhdessä. Takaisin

4. VALTAKUNNALLISTEN TEEMAPÄIVIEN JA TEEMAVIIKKOJEN HUOMIOIMINEN Seuraavat kolme diaa sisältävät erilaisia valtakunnallisia tai kansainvälisiä teemapäiviä ja –viikkoja: Tammikuu-huhtikuu Dia 39 Toukokuu, elokuu, syyskuu Dia 40 Lokakuu-joulukuu Dia 41 Teemapäivien huomioiminen eri aineissa. Dia 42 Paluu sisällysluetteloon Dia 2

VALTAKUNNALLISTEN TEEMAPÄIVIEN JA TEEMAVIIKKOJEN HUOMIOIMINEN Tammikuu: Kansainvälinen vainojen uhrien muistopäivä Helmikuu: Maailman sosiaalisen oikeudenmukaisuuden päivä, Kansainvälinen äidinkielen päivä Maaliskuu: Kansainvälinen naistenpäivä, Kansainvälinen päivä rotusyrjinnän poistamiseksi, Maailman vesipäivä, Maailman ilmatieteen päivä, Maailman tuberkuloosipäivä, Kansainvälinen orjuuden muistopäivä Huhtikuu: Kansainvälinen miinojenvastainen päivä, Maailman autismitietoisuuden päivä, Maailman terveyspäivä, Kansainvälinen Äiti Maan päivä, Maailman kirjan ja tekijän- oikeuksien päivä, Maailman henkisen omaisuuden päivä, Maailman työturvallisuus- ja työterveyspäivä, Sydänviikko, Nuukuusviikko, Takaisin

Toukokuu: Maailman lehdistönvapauden päivä, Maailman tietoyhteiskuntapäivä, Kansainvälinen tupakaton päivä, Toisen maailmansodan uhrien muistopäivä, Kansainvälinen perheiden päivä, Kansainvälinen kulttuurisen monimuotoisuuden päivä, Kansainvälinen luonnon monimuotoisuuden päivä, Kansainvälinen YK:n rauhanturvaajien päivä Elokuu: Maailman alkuperäiskansojen päivä, Maailman humanitaarisuuden päivä, Kansainvälinen nuorisopäivä, Orjakaupan lakkauttamisen muistopäivä, Kansainvälinen Ydinkokeiden vastainen päivä, Kansainvälinen kadonneiden päivä Syyskuu: Tähtiharrastusviikko, Liikkujan viikko, autoton päivä, Kansainvälinen lukutaitopäivä, Kansainvälinen itsemurhien estämisen päivä, Kansainvälinen demokratiapäivä, Kansainvälinen päivä otsonikerroksen suojaamiseksi, Kansainvälinen rauhanpäivä Takaisin

Lokakuu: Vastuuviikko/ ihmiskauppa, Energiasäästöviikko, Reilun kaupan viikko, Kansainvälinen väkivallattomuuden päivä, Maailman mielenterveyspäivä, Kansainvälinen luonnononnettomuuksien torjunnan päivä, Kansainvälinen maaseudun naisten päivä, Maailman ravintopäivä, Kansainvälinen päivä köyhyyden poistamiseksi, YK:n päivä Marraskuu: Ehkäisevä päihdetyö, Älä osta mitään-päivä, Kansainvälinen päivä aseellisten konfliktien ympäristötuhojen estämiseksi, Lapsen oikeuksien päivä, Kansainvälinen suvaitsevaisuuden päivä, Kansainvälinen päivä naisiin kohdistuvan väkivallan poistamiseksi Joulukuu: Maailman AIDS-päivä, Kansainvälinen päivä orjuuden poistamiseksi, Kansainvälinen vammaisten päivä, Kansainvälinen vapaaehtoistoiminnan päivä, Kansainvälinen korruptionvastainen päivä, Kansainvälinen ihmisoikeuksien päivä, Kansainvälinen maailman vuorten päivä, Kansainvälinen inhimillisen solidaarisuuden päivä, Kansainvälinen siirtolaisuuden päivä, Kansainvälinen etelän yhteistyön päivä Takaisin

Teemapäivien huomioiminen eri aineissa. Valtakunnallisten teemapäivien ja teemaviikkojen huomioiminen silloin kun sopii aiheeseen Huomioidaan tilaisuuden tullen. Näitä on huomioitu usein aamunavauksissa. Bi/ge: Infotaululle tietoa seuraavista päivistä/viikoista: Syyskuu: autoton päivä Lokakuu: energiansäästöviikko,reilun kaupan viikko Marraskuu: Pohjoismainen ilmastopäivä, suvaitsevaisuuspäivä, älä osta mitään päivä Maaliskuu: kansainvälinen naistenpäivä, vesipäivä, earth our Toukokuu: nuukuusviikko (teemapäiviä ja –viikkoja huomioidaan muuten opetuksessa vaihtelevasti eri vuosina. Takaisin

Paluu sisällysluetteloon Dia 2

Paluu sisällysluetteloon Dia 2

Paluu sisällysluetteloon Dia 2

5. YMPÄRISTÖPÄIVÄT JA MUUT TEMPAUKSET Perinteinen ympäristöpäivä toukokuussa: 7-luokkalaisilla, 8-luokkalaisilla ja 9-luokkalaisilla on eri ohjelma. Kolmen vuoden aikana kaikki oppilaat käyvät läpi koko ohjelman. Tiedossa mm. vierailuja. Paluu sisällysluetteloon Dia 2