Ruotsinkielinen liikeviestintä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asiakaslehtitutkimus 2009 Heikki Nikali ja Arja Kaikkonen, Itella Oyj Riitta Siikaranta ja Annika Fock, Rian Oy Aikakausmedian Asiakaslehtiryhmä.
Advertisements

KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi tapahtuma. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Hyviä käytäntöjä ja sudenkuoppia Marjo Uotila, Järvenpään lukio
Thorleif Johansson Suomen Lions-liitto ry Viestintäjohtaja
Puhelinkäyttäytyminen
”Kun Kusti polkee…, niin posti kulkee…”
Klikkaa Työkalut ja Mobile Properties. Sender id = Puhelinnumero, jolta lähetetään ja jolle vastaussanoma palautuu. Password = Operaattorilta saatu palvelun.
Työssä kirjoittaminen
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Miten kirjoitan verkkoon? Vammaispalvelujen käsikirja sosiaaliportti.fi Hanna Heikkonen.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
T Personal SE assignment Communication Practices Miikka Lötjönen.
Seuraava päivä voi olla yhtä hauska kuin edellinen ilta!
Tapa puhua, tapa ajatella Oppikirja: s
Onnistunut tapahtuma Miten teet tilaisuudestasi kiinnostavan? Vaikuttajan näkökulma – Antti Kaikkonen.
PILKKU.
Tapa puhua, tapa ajatella Oppikirja: s
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Miten tapahtumani on uutinen?
Puhelintyöskentely.
Kirje joulupukille By Eetu, Olli & Tuukka.
MAILAAMAAN!. Sähköpostiviestin ominaisuudet Perille nopeasti Vastaaminen helppoa Ei tarvitse olla yhtä aikaa viestimässä Ongelmana lyhyt harkinta-aika.
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
VERKKOKAUPAT T-TK-1-2 Sara Rocco, Jaana Malm, Miko Pukkinen.
KIRJOITETTUA JA PUHUTTUA KIELTÄ. Lue oppikirjasta s Tee Särmä-tehtävät tehtävävihkon sivulta 49.
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
Pilkulla jäsennetään virkkeen rakennetta ja palvellaan näin lukijaa. Sari Toivakka
Huomautus: Tämä esite on suunniteltu tulostettavaksi. Ennen kuin ryhdyt tulostamaan korttikartongille, tee koetulostus tavalliselle paperille ja varmista,
Määräysmuodot englanti - ruotsi. Sukulaiskielestä on hyöytä!  Englanti ja ruotsi ovat sukulaiskieliä ja tämä näkyy mm. siinä, että lauserakenteet ovat.
Sanatyypit ja sijamuodot.
TEKSTITAIDON VASTAUS Miten vastauksen ainekset kerätään, kuinka sen rakenne suunnitellaan, kuinka se kirjoitetaan ja miten se arvioidaan?
Kotoutumiskoulutus verkossa
Työelämän tekstejä sähköposti.
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
TYÖHARJOITTELU.
Mikä ihmeen objekti?.
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
Puhetilanteen kieli.
ESSEE.
Tietoa välittävä puheenvuoro
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Turha toisto eli tautologia
Kertausta tärkeimmistä asioista
LIIKEKIRJEET.
Kirje, sähköposti, blogi
Otsikko kuvien asettelun kanssa
Otsikko ja kuva-asettelu
Kahden tutkinnon polku
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
Yrityksen nimi Tuotteet ja palvelut
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
JOPOX-laskutusohje Manse PP ry
CLT132 Tehtävät (viikko 2).
Kevään markkinointiaktiviteetit
Otsikko Ingressiin kirjoitetaan kortin sisältö tiivistettynä.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Esityksen transkriptio:

Ruotsinkielinen liikeviestintä Matti, Sampsa ja Tommi

Sisältö 1. Faktat 2. Liikeviestin rakenne 3. Reklamaatio 4. Myyntikirje 5. Tarjouspyyntö 6. Kielteinen vastaus ja kiitoskirje 7. Asiakastiedote

Faktat Ruotsalaiset arvostavat omaa kieltään, mutta kommunikoivat tarvittaessa myös englanniksi. Kirjallisen viestinnän merkitys on noussut sähköpostin käytön myötä. Se on erityisen tärkeää, kun sovituista asioista halutaan dokumentti. Pääasiassa voi sinutella. Kirjoittamaton sääntö sanoo asikassuhteen oikeuttavan sinunkauppoihin. Teitittely Ni-sanalla vaikuttaa negatiiviselta, mutta yleisempi ”ni” tulkitaan tarkoittamaan koko yritystä ja sitä on soveliasta käyttää. Pr-viesteissä voidaan teititellä tai Du-sanaa käyttäen. Sähköposti on tärkein viestintäväline. Suositellaan nimitettävän e-post/e-brev, mutta suosituin on mail.

Faktat Puhelinviestintä on tärkeää ja sms kelpaa epävirallisiin vahvistuksiin liike-elämässäkin. Puhelinvastaajia käytetään myös paljon. Faksia käytetään usein satunnaisviestintään tai faksien vastaanottamiseen asiakkailta. Liikeviestin on hyvä olla positiivinen, ystävällinen, lyhyt ja selkeä. Pitkiä sanoja pyritään välttämään målsättning -> mål. Tutullekaan asiakkaalle ei kirjoiteta puhekielellä. Turhat sanat karsitaan pois. Vanhanaikaisten sanojen käyttöä vältetään. Käytetään kevyitä rakenteita. Ei suosita pitkiä lauseita ja lauseenvastikkeita. Pilkkua käytetään säästeliäästi. Viestin sävyn on hyvä olla aktiivinen. Oikeakielisyys kertoo vastaanottajan olevan tärkeä. Pr-viestien tyyli voi olla yksilöllisempi, tyylikkäämpi ja vaihtelevampi kieleltään.

Liikeviestin rakenne Yhtiömuotojen nimikkeissä on pieniä eroja. (AB -> Ab..) Katuosoitteet määräisessä muodossa (Kungsgatan). Postilokero lyhennetään PB tai Box. Postinumero ryhmitellään 116 46 STOCKHOLM. Puhelinnumerot ryhmitellään mieluiten kahden pareissa tai osin kolmittain. Päivämäärä kirjataan vuosi, kuukausi, päivä: 2011-01-18.

Suomessa ei laiteta negatiivista otsikkoa.

Myyntikirje Yritysten välinen liikesuhde voidaan aloittaa myyntikirjeellä. Tällä houkutellaan yrityksiä kumppaneiksi tai tuotteen jälleenmyyjiksi. Myös kuluttaja-asiakkaalle voidaan lähettää myyntikirjeitä. Panostetaan tyyliin, asetteluun ja kieleen.

Tarjouspyyntö Tarkemmin määritelty pyyntö saada hinta tietyille tuotteille tietyillä ehdoilla. Ruotsissa termit offertförfrågan/offertforfrågning tai begäran om offert. Suomessa taas anbudsbegäran tai anbudsförfrågan. Aloitetaan kertomalla mistä yhteistieto on saatu tai miksi kirjoitetaan, jos viesti on ensimmäinen kontakti tavarantoimittajaan. On asiallista kertoa omasta yrityksestä kun kyseessä on ensikontakti. Voidaan myös pyytää tietoja tai ehdottaa yhteistyötä. Tarjouspyyntö voidaan lopettaa ilmoittamalla koska tarjous viimeistään halutaan.

Kielteinen vastaus ja kiitoskirje Kielteisiä vastauksia lähetetään esimerkiksi kutsuihin. Kielteinen vastaus lähetetään useimmiten s-postitse, mutta pr-yhteyksissä lähetetään mielellään yhtä tyylikäs vastaus kuin mitä itse kutsukin on ollut. Myös tarjouspyyntöihin voidaan vastata vaikka ei voitaisikaan tarjota tuotteita, mutta silti halutaan kertoa esim. mitä muita tuotteita yrityksellä on tarjota. Kiittäminen on tärkeää ruotsalaisille. Kiittää voidaan kutsusta, muistamisesta, onnitteluista, juhlasta, mukavasta illasta jne. Kiittää voidaan jopa kiitoksista.

Asiakastiedote Asiakastiedote on kumppanuussuhteissa tärkeä tapa informoida esim. jälleenmyyjää. Asiakastiedote voi olla joko arkinen s-posti tai pr-tason viestintää.