Paljon Onnea tuoreet vanhemmat, Tervetuloa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Karkki vai kepponen… seuraavalla sivulla on kuvia, paina mistä haluat
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Raskaustestin pikkuinen plussa, Ei vielä höyhenkään.
Perhevalmennus Hoiretahan mukulaa; vauvan hoito
Heijastuksia elämästä
Good Karma = Hyviä Seurauksia
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Jumalan kanssa.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Vihdin seurakunnan ilta
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
PERHEVALMENNUS valamihina ponnistamahan; synnytysvalmennus
Selevä Paletti — SUUPOHJAN LAPSIPERHEIDEN PALVELUKOKONAISUUS.
Perhevalmennus Lehtikankaan neuvolassa
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
Kainaston ryhmiksen Varhaiskasvatussuunnitelma Ryhmis aloitti toimintansa elokuussa Tiloissa toimii kaksi ryhmää, Kissankellot ja Kehäkukat. Molemmissa.
Työnohjauksella laatua lapsen päivään
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
SAIRAAN IHMISEN KOHTAAMISESTA 1/5
NALLE PUH.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Työrauha ja haastavat tilanteet
Lapselle hyvä päivä tänään
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
Esa Fabrin Ihmisen kasvu, muutos ja ahdistus 1/3 Ihmisen elämässä kasvu ja muutos liittyvät jatkuvasti toisiinsa Myös persoonallinen, perusteissaan.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Mielenterveys s. 110 –
= olemusajattelu. Essentialismin mukaan kaikilla substansseilla on oma olemus jonka mukaan ne toimivat Kaikilla eliöillä ja elottomilla on oma päämääränsä.
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
AJATUKSIA IHMISTEN VÄLISESTÄ KOHTAAMISESTA
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Lapsen oikeudet kuvakäsikirjoitus
Kouluinfo Renkomäen koulu
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Miten meidän tulee toimia?
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
"En olekaan ainoa, jolle on tapahtunut tämmöistä” Lapsiperheiden suruleiri kuoleman kohdanneiden perheiden tukena Tarja Huttunen ja Hanne Malkki Espoon.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Kasvatustyylit Petra Suonio 2011 perhepäivähoitajat.
Yksityisyys on lapsen(kin) perusoikeus Ke Yläneen Yhtenäiskoulu Eeva Valjakka Asiantuntijalakimies, OTT.
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kielen kehityksen avainkohdat
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Paljon Onnea tuoreet vanhemmat, Tervetuloa Selevä Paletti — SUUPOHJAN LAPSIPERHEIDEN PALVELUKOKONAISUUS  

Milloin on ihminen valmis Äitinä/Isänä olemaan? Tarpeeksi pätevä siihen olenko milloinkaan ? kantamaan vastuun sen, jonka tuo tullessansa pikkuinen ihminen? Jaksanko voimilla näillä lastani tukea, varustaa, hoivata, laulaa, leikkiä, lukea ? Milloin on ihminen valmis vanhemman tehtävään? Lapseni, seikkailuun suuren yhdessä lähdetään. (Kaskinen & Maijala,2006) kehittäjätyöntekijä M.Hakola 15.6.2011

Tänään; Pidetähän mukulat nyöris pehemoosella kärellä Tavoitteena Jakaa kokemusta vauvaperheen elämästä Tarjota mahdollisuus tarkastella omaa vanhemmuutta Tuoda esille Rajojen ja Rakkauden osoittamisen merkitys lapsen tasapainoisessa kasvussa ja kehityksessä . Antaa vinkkejä, tietoa rajojen asettamisesta Viimeinen kerta tämän ryhmän kanssa, joten puhelinnumeroiden vaihtamisen aika kehittäjätyöntekijä M.Hakola 15.6.2011

Illan ohjelmasta Esittelyt, tutuksi tuleminen pienissä ryhmissä Toiveet ja odotukset tälle illalle Puhetta kahdesta ärrästä; Rajoista ja Rakkaudesta Video, Jari Sinkkonen, Turvalliset rajat Keskustelua Puhetta lapsen hoidon järjestämisestä vanhempain vapaan jälkeen Lopetellaan n.klo 19 kehittäjätyöntekijä M.Hakola 15.6.2011

Laki lapsen huollosta (361/1983, §1) “Lapsen huollon tarkoituksena on turvata lapsen tasapainoinen kehitys ja hyvinvointi lapsen yksilöllisten tarpeiden ja toivomusten mukaisesti. Huollon tulee turvata myönteiset ja läheiset ihmissuhteet erityisesti lapsen ja hänen vanhempiensa välillä. Lapselle tulee turvata hyvä hoito ja kasvatus sekä lapsen ikään ja kehitystasoon nähden tarpeellinen valvonta ja huolenpito. Lapselle on pyrittävä antamaan turvallinen ja virikkeitä antava kasvuympäristö sekä lapsen taipumuksia ja toivomuksia vastaava koulutus. Lasta tulee kasvattaa siten, että lapsi saa osakseen ymmärtämystä, turvaa ja hellyyttä. Lasta ei saa alistaa, kurittaa ruumiillisesti eikä kohdella muulla tavoin loukkaavasti. Lapsen itsenäistymistä sekä kasvamista vastuullisuuteen ja aikuisuuteen tulee tukea ja edistää.”

Keskustelua ryhmissä tai pareittain …. *Mikä kieltämisessä tai rajaamisessa on vaikeaa ?? *Millaisia huomioita olet tehnyt muiden vanhempien käyttäytymisessä nimenom. kieltämistilanteissa ? *Mitä olet itse ajatellut tehdä toisin tai samoin ? Aikuinen ei halua tuottaa pahaa mieltä tai pettymystä lapselle - > aikuisessa asuu miellyttäjä, joka haluaa junailla tilanteet siististi ja nätisti kiertoteitse, mukavaa tunnelmaa pilaamatta kehittäjätyöntekijä M.Hakola 15.6.2011

Maailmaa ja yhdessäoloa opitaan kotona, mallin kautta Siinä Vanhemmalla on merkittävä osa… Vuorovaikutuksessa opitaan itsestä ja toisesta. .. se miten minua kohdellaan, opin miten toisia kohdellaan? Kun minut hyväksytään, opin hyväksymään toiset Kun minusta pidetään huolta ja näen miten muut huomioidaan - opin pitämään huolta itsestäni ja samalla huomioimaan toiset kehittäjätyöntekijä M.Hakola 15.6.2011

Vanhemmuudessa oleellista on isän ja äidin tehtävän tunnistaminen, vastaanottaminen ja hyväksyminen Lapsen kehitykselliset tarpeet ja aikuisen tehtävät ( Robert Emden mukaan) Lapsi: kiintymys Aikuinen: Kiinnittyminen, sitoutuminen Lapsi: Turva haavoittuvuutta vastaan Aikuinen: Suojelu Lapsi: fysiologinen säätely Aikuinen: tarpeisiin vastaaminen, rakenteet Lapsi: tunteiden säätely ja ilmaisu Aikuinen: Empaattinen vastavuoroisuus Lapsi: oppiminen Aikuinen: opettaminen Lapsi: leikki Aikuinen: leikki Lapsi: itsesäätely, kontrolli Aikuinen: rajoittaminen kehittäjätyöntekijä M.Hakola 15.6.2011

Rajat … Eivät ole rakkauden vastakohta vaan osa lapsen rakastamista. ovat eräänlaisia sääntöjä tai elämänohjeita, joita lapsenkin tulee noudattaa. Niiden tarkoitus on taata lapsen turvallisuus ja auttaa häntä toimimaan erilaisissa tilanteissa ja sosiaalisissa suhteissa. Ajanmyötä, kun lapsi kasvaa, rajat sisäistyvät ja lapsi oppii itse ohjaamaan toimintaansa silloinkin, kun aikuinen ei ole läsnä. Eivät ole rakkauden vastakohta vaan osa lapsen rakastamista. Lapsi järjestää ”vanhempien kuntotestit” silloin, kun on kiire tai iso ”yleisö”. Rajojen tulee pitää. Ne ovat suojakuori ja turvaverkko. Tuuliviiri-aikuinen ”pyörii paikallaan” eikä saa mitään aikaan. kehittäjätyöntekijä M.Hakola 15.6.2011

Lapsi hakee rajoja testaamalla, että hänestä välitetään Lapsi hakee rajoja testaamalla, että hänestä välitetään..myös tunnekuohussa… Kun harkiten asetetut rajat pidetään ,lapsi saa myönteistä palautetta, hellyyttä ja huomiota jatkuva testaaminen vähenee. Yhteisöelämä perustuu siihen, että kaikki yhteisön jäsenet toimivat yhteisten sääntöjen puitteissa. Kun oma toiminta on sääntöjen mukaista ja samaa voi odottaa toisiltakin – mallin voima !! Lapsi ei vahingoitu, kun vaadit häneltä sopivaa käytöstä tai kiellät häntä perustellusti ja asiallisesti ..vaikka Hän voi protestoida voimakkaasti kehittäjätyöntekijä M.Hakola 15.6.2011

Vinkkejä rajojen asettamiseen Pelisäännöt selväksi etukäteen ; kotona, kaupassa, kylässä – - > ehkäisevät ristiriitatilanteita. Kiellä tai käske napakasti, älä syyttele tai leimaa !! ( taas/aina sä oot tollanen, kauhea , villi, tyhmä) Jos ei ole vaihtoehtoa, älä tarjoa sitä! (mentäisiinkö jo sisälle?) Aseta rajat olematta vihainen! Rajat eivät ole rangaistus! Ei-sanaa saa käyttää! Tämä peli ei vetele! Tämä on aikuisen päätettävä asia…nyt määrään minä! Erota toisistaan hetki jolloin on aika perustella ja hetki, jolloin on aika kieltää! Joskus pelkkä ”ei!” riittää. joskus ”ei” vaatii seurakseen perustelun ja ohjaavaa puhetta. Lapsi ei todennäköisesti pidä siitä , että rajaat! - > Hyväksy tunne ( et tykkää tästä nyt yhtään, tämä oli aivan tylsä juttu.. ) ja pidä rajat! Ota Raisa Cacciatoren kahdeksan vinkkiä jaettavaksi !! kehittäjätyöntekijä M.Hakola 15.6.2011

Luonnollinen kahnaus ja rajojen testaus kuuluu asiaan…   Eri paikoissa on erilaiset rajat , myös eri- ikäisillä lapsille on erilaiset rajat. Myönteinen palaute vahvistaa ja saa lapsen lisäämään toivottua käyttäytymistä Täydelliset vanhemmat ovat huonoja valmentajia epätäydellistä elämää varten… kehittäjätyöntekijä M.Hakola 15.6.2011

Iloista perhe-elämää ! kiitos ! Rutista, rapsuta, rakasta. Silitä pientä päätä. Lähelle ota ja lämmitä - älä suukkoja säästä. Ole tuhlari hellien sanojen, kosketa poskea, kättä - tuudita, helli ja hyväile, ota syliin, pois älä päästä kehittäjätyöntekijä M.Hakola 15.6.2011