Riihimäen seudun terveyskeskus / Puheterapia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työkuntoa venytellen Parturi-kampaajan venytysopas
Advertisements

Ketjujen kiinnitys Muotti nostetaan ja asennetaan pakettina
TAUKOJUMPPAA lähiöliikkujien kanssa
Venyttely ohjeet CLASSIC E-99.
0 Aloitussivu oppaat esittelevät pääosiot 2 Suomen kielen äännemaailma Ali 3 Matematiikka Ubah 1.0 Tietokoneen esittely Mai (audio + kuva) 1.1 Hiiriharjoitukset.
Selkä suoraksi Suomi TM
Yhdyssanat ja alkukirjaimet
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Suomen kielen ominaispiirteet.
Katso Aitolasta lisää:
Työ,ja teho.
Kielten tasotesti TAMK /Joni Sallila.
Ottelutapahtuma- tutoroinnin -nostot 2011 Marko Viitanen.
Puheterapia / Riihimäen seudun terveyskeskus
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Mikä minä olen ? Minä olen suunnilleen 20 cm pitkä. Minun toiminto sopii kummallekin sukupuolelle. Minut voi löytää seisomasta, roikkumasta tai makaamasta.
Todennäköisen käsite alakouluikäisille
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Tiedon esittäminen.
miten teet rytmisoittimen ilmapallosta ja sanomalehtipaperista
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
NEUVOLAN PERHETYÖ
Alkulämpö Hyökkääjä etenee pallon kanssa rauhallisella vauhdilla pienin kosketuksin katse koko ajan valmentajassa. Valmentaja pitää huolen että leuka pysyy.
Harjoituksia Jäähalliin
Vierassanojen oikeinkirjoitus
Treenin nimi ja tavoite: lämmittely
Kuinka paita ja peppu olettekaan! Pariskuntien välistä leikkimielistä kisailua siitä, kuka tunteekaan kumppaninsa paremmin. Toteutetaan kyselemällä tavalla.
Organisointi: 3 hlöä yhdessä (polttopalloa): Ohjeet: yksi keskellä ja kaksi heittää palloa siten, että keskipelaaja ei saa kiinni. -HUOM: pään yli ei saa.
Venäjän alkeiden opetus
Metsän puut ja kasvit-projektisuunnitelma päiväkotiin
2.2 Yksittäiset äänteet 2.2 Yksittäiset äänteet – Äänteiden esittelysivut – Äänteiden esittelysivut Karaoketeksti
Kouluinfo Renkomäen koulu
Opetussuunnitelma/OPS
S2-opetus esiopetuksessa
Suujumppailta Riihimäen seudun terveyskeskus / Puheterapia.
Kielestä ja sen tehtävistä Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
YHTEISTYÖ VANHEMPIEN KANSSA Erityisopettajien koulutus HyLa2/Kaste Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki
Valmentajakoulutus Harjoittelun suunnittelu Liedon Pallo Hannu Paatelo.
Suun kotihoitovälineet Terveyspalvelukeskus Hammashoito.
3. TUKI- JA LIIKUNTAELINSAIRAUDET TERVEYSTIETO 9.
Alkulämpö Hyökkääjä etenee pallon kanssa rauhallisella vauhdilla pienin kosketuksin katse koko ajan valmentajassa. Valmentaja pitää huolen että leuka pysyy.
Yhdyssanojen oikeinkirjoitusta. Tavallisin tapa tuottaa suomeen uusia sanoja on yhdistäminen. Nykysuomen sanoista noin 60% on yhdyssanoja.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Suomen kielen ominaispiirteet.
MPS Havainnointi Pelaajan tulee havainnoida:
Mitä tällä tunnilla tehdään?
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
JÄRJESTÄ PIHALIIKKARI perheille
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
Mikä ihmeen objekti?.
Kielen kehityksen avainkohdat
toista 12 kertaa käännä kortti lähetä käännetty
Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla
Tervetuloa kouluun!.
STARTTILUOKKA LUKIPULMIEN KUNTOUTTAJANA
Arviointi Vsop-opetuksessa
Hyvinkään suun terveydenhuolto
Selkä suoraksi Suomi TM
Kielellinen erityisvaikeus
Esityksen transkriptio:

Riihimäen seudun terveyskeskus / Puheterapia Suujumppailta Riihimäen seudun terveyskeskus / Puheterapia

Suujumppaillan rakenne Suun motoriikka ja suujumppa Äänneharjoittelu L S R Yleistä harjoittelemisesta Yleistä äänteiden vakiinnuttamisesta

Suun motoriikka Puheliikkeisiin tarvitaan monenlaisia suun alueen liikkeitä Huulet, posket, kieli, pehmeä suulaki Isot suun motoriikan vaikeudet Syöminen Kuolaaminen Puheliikkeiden tuottamisen vaikeus Lievät Konsonanttiyhtymät Vaikeat äänteet

Ennen suujumppaa Kielijänne

Suujumppaa Hyödyt ja tavoitteet Suun alueen, etenkin kielen, liikkeiden tietoisuuden kehittyminen Oikeiden liikemallien löytyminen äänteiden tuottoon, ”kuivaharjoittelu” Kielen ja leuan liikkeiden eriytyminen Suun alueen lihasten vahvistuminen

Kielen liikkeet (käytä peiliä apuna) Kuppi (D, L, R) Kello Sammakko Hissi Heiluri Vili Virtahepo NÄMÄ 3 ERIYTTÄVÄT KIELEN JA LEUAN LIIKKEITÄ

Harjoitteluvinkkejä suujumppaan Pelissä ennen omaa vuoroa suujumppaliikkeen tekeminen Ennen hampaiden pesua hassuttelu Aamujumppa Purkka- tai pastillijumppa Kylvyssä, saunassa, autossa, hiihtohississä – mikä sopii teidän perheelle?

Kuulonvarainen erottelu Lapsi ei kuule omasta puheestaan, ettei sano äännettä oikein > siksi tarvitaan kuuloaistin herkistämistä 1. Lapsi kuuntelee, sanooko aikuinen sanan oikein vai väärin (pavvo/pallo) 2. Lapsi kuuntelee, kuuluuko sanassa L/S/R Vasta näiden jälkeen lapsi voi alkaa monitoroida omaa puhettaan

L-äänne L-äänne tuotetaan nostamalla kieli leveänä ja litteänä hammasvallille yläetuhampaiden taakse. Samassa paikassa ääntyy N, D, R. Usein kielen liike puuttuu tai on liian takana Usein seurausta kielen ja leuan eriytymättömyydestä

L-äänteen harjoittelu Kielen ja leuan liikkeen eriytys Kielen nosto hammasvallille LLLAAA AALLL Kun L-äänne onnistuu tavuissa, sitä harjoitellaan sanan alkuun Seuraavaksi helpoin LL sanan keskellä L yksittäisenä sanan keskellä Vaikeinta on tuottaa L toisen konsonantin vieressä (esim. silmä, pulkka)

Harjoitteluvinkkejä Paikan etsiminen Huulien vakauttaminen Laitetaan hunajaa tms. hammasvallille ja lapsi nuolee sen pois Huulien vakauttaminen Kädet poskilla ”Huulet jäätyivät” Leuan vakauttaminen sormi/pastilli/purkka/hammasharjan varsi hampaiden väliin ja kieli liikkuu ylös ja alas L sanan alussa ”Pudotetaan” sanoja, kieli putoaa ylähampaiden takaa alas, voidaan samalla pudottaa kortteja lattialle.

S-äänne S-äänne tuotetaan siten, että kieli on yläetuhampaiden takana hampaat kiinni ja suupielet leveänä Etsitään ensin erilaisilla mielikuvilla sihinää Käärme, vihainen kissa, löylynheitto, vessan vetäminen Lapsi kuuntelee aikuisen puheesta, kuuluuko sanassa sihinää (pidennä sihinää tarvittaessa: sssiili)

S-äänteen harjoittelu Etsitään oikeaa ääntymäpaikkaa ”Irvistys”, suu on leveänä ja hampaat näkyvät, kieli on piilossa S-äänteen yhdistäminen vokaaliin AAASSS (käsi liukuu apuna) SSSAAA Tarvittaessa aluksi erillisinä, mutta lähekkäin, vähitellen aletaan liukua Joskus S löytyy apuäänteen avulla TSS, KSS, PSS, DSS

S-äänteen harjoittelu S sanan lopussa on usein helpoin S alussa S keskellä Yksittäisenä/tuplana S toisen konsonantin kanssa Pitsa, juusto, oksa, poski

Harjoitteluvinkkejä Käärmeleikki Pomppiminen lammikkoon Lentokoneleikki Pallottelu S-sanat kirjasta, muistipelistä, junior alias-pelistä

R-äänne R-äänne vaatii kielen liikkeiltä tarkkuutta, napakkutta ja rentoutta Kuulonvarainen erottelu: kuuluuko sanassa ”rrr”? Katsotaan R:n tai D:n paikka Kieli jumiin ja puhallus kielen ”läpi” D-äänne ja kielen kuppi tärkeä Kielen ja leuan liikkeiden eriytyneisyys

R-äänteen harjoittelu D-äänteen kautta kohti napakkaa kielen liikettä ja oikeaa ääntymäpaikka Tarvittaessa N apuna oikean paikan löytämisessä D-tavut ”hokemina” eli drilleinä (den-den, dn-dn-dn) Toistoja toistoja Huom! D on pehmeä ja napakka ja kieli pysyy piilossa Vrt. T

R-äänteen harjoittelu D-drilleissä hampaat pidetään vähän erillään, huulet ja hampaat mahdollisimman liikkumatta, vain kieli pomppii! Tavujen vokaaleja voi vaihdella, voi myös kokeilla muita konsonantteja kaverina Pada pada Kada kada Padatti, tadatti

Harjoitteluvinkkejä Liikuntaleikit Laulaminen D-tavuilla Automatkat Trampoliini Ruutuhyppy Naruhyppely Autoleikki Pallottelu Laulaminen D-tavuilla Automatkat Selällään pötköttely+vauhditus

R-äänteen harjoittelu D-kieli Kun D sujuu Sanotaan sanoihin R-äänteen paikalle D Helppoja R/D sanan alussa ja tavun alussa Daha, makkada Vaikeita, mutta tehokkaita R/D ja toinen konsonantti Podkkana, podtti Aluksi apuvokaali: podokkana, podotti

Harjoitteluvinkkejä Alias-peli/muistipeli D-kielellä Sovitaan joku tilanne, jossa kaikki puhuvat D-kieltä Sanotaan loruja ja lauluja D-kielellä Drillien tapaan toistellen leikeissä ja liikkuessa

R-äänteen harjoittelu Pikku-R eli tärytön R-äänne Kieli on hammasvallilla ja sormi hampaiden välissä Tehdään pientä surinaa (mehiläiskieli) Huom! Ei sihinää! Voi käyttää D:n tapaan sanoissa rrrapu drrapu

R-äänteen harjoittelu Täryn saamista helpottavat joskus Ajatus auton käynnistyksestä Den den den drn D-kielisanat Podkkana, podkkana, podkkana Makuuasento Sähköhammasharjasta saatu ”tärytuntuma”

R-äänteen harjoittelu Täryn vakiinnuttaminen Vahvistetaan ja automatisoidaan Aluksi saattaa olla apua D:n käyttämisestä tukena Tavuissa Sanoissa R alussa (DRAHA) Sanan keskellä, mutta tavun alussa (ORAVA) Sanan keskellä, mutta tavun lopussa (KIRJE) Harjoitellaan rauhassa vaikeita (HI-DR-VI) Lauseissa ja loruissa RRAPU RRYÖMII

Yleistä harjoittelusta Pieni hetki kerrallaan (5-10min) Lapsen kehuminen pienestäkin onnistumisesta, kannustus Säännöllisyys: joka päivä, 5 päivää viikossa Osaksi päivärutiinia: mikä aika teille paras? Harjoittelutavat lapsen mukaan Leikinomaisesti tai pelin lomassa Liikkuen, laulaen Palkinto

Yleistä harjoittelusta Aikuinen ohjaa harjoittelua Peilin tuki Motivointi Oma hetki äidin tai isän kanssa Tarrataulu, rasti ruutuun, motivaatiopurkki Välitavoitteet

Yleisesti vakiinnuttamisesta Äänteen löydyttyä tarvitaan usein vielä harjoittelua, jotta äänne tulisi puheeseen Harjoitustuokiot Muistuttaminen Sovitaan yhdessä tietty aika Merkki Koko aikaa ei korjata Tiedostamisen vaiheet

Tiedostamisen vaiheet 1. Kun vanhempi muistuttaa, niin lapsi huomaa, ettei käyttänyt uutta äännettä >korjaa itse 2. Lapsi huomaa itse, ettei käyttänyt uutta äännettä >korjaa 3. Lapsi huomaa itse, kun on aloittamassa sanaa, että siihen pitää sanoa uusi äänne

Miten autamme lasta parhaiten? Puheterapiaa kaksi kertaa syksyllä

Miten autamme lasta parhaiten? Puheterapiaa kaksi kertaa syksyllä Kotiharjoittelu kolme kertaa viikossa

Miten autamme lasta parhaiten? Puheterapiaa kaksi kertaa syksyllä Kotiharjoittelu kolme kertaa viikossa Päiväkodissa kerran viikossa suujumppaa