4A Suoja-ajat Kulmakivi, jonka varassa kaikki lepää

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

2B Opastimet - ajoneuvo-opastimet - jalankulkuopastimet - polkupyöräopastimet - ääniopastimet Kari Sane 1.
Tuulen mittaus Tuulen nopeus mitataan pikamatkoilla 200 m:iin asti sekä pituussuuntaisissa hypyissä. Tuuli mitataan kilpailun jokaiselle suoritukselle.
Esimerkkejä Esimerkki 1. Hetkellä t1 = 8 s on auton asema s1 = 600 m ja hetkellä t2 = 28 s on s2 = 800 m. Kuinka suuri on keskinopeus? s2 -s1 s 800 m.
Opettele liikennesäännöt
Nopeudesta ja kiihtyvyydestä
Helga Skiftesvik, Sanna Pitkänen
Liikennevalojen vaihejako HARJOITUS. Vaihejako Pelisäännöt – Lainsäädännön vaatimus 1. Suoraan ajavien keskenään risteävien ajosuuntien ja suojateiden.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Jokerivalojen toimintaperiaate
Liikennevalojen yhteenkytkentä Harjoitus
Valon taittuminen (refraction)
4B Ajoituskaavio Väistyvää suunnittelua…. Suunnan graafinen kuvaus Ajoituskaavio Suunnan vihreä aika Kiertoaika Suunnan numero ja nimi.
Turvallisesti rautatieym-päristössä
6A Liikennevalojen suunnittelu
2C Ilmaisimet - ajoneuvoilmaisimet - polkupyöräopastimet - painonapit
KSUHDE ... vanhaa viiniä uudessa astiassa
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
Liikennevalojen vaihejako Liikennevalosuunnittelu luova vaihe
Nopeus s t v nopeus = matka: aika v = s :t
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
Huomiovalot Hyvin poikkeava tilanne vaatii lisähuomiota.
Ateljeenäyttely Kaarina Karjalainen
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
Vihellän aloituksen VierasKoti Vierasjoukkue aloittaa ottelun.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
2.2. komplementtisääntö ja yhteenlaskusääntö
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Hanna, Jutta Ja Liisa Maija & Nina feat. Cop – lasten liikennelaulu
Vakuutusmaksutulo yhteensä 9,1 mrd € Työeläkevakuutusyhtiöiden markkinaosuudet 2007.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Prosenttilaskua, tiivistelmä
Käyttösuhdelaskenta …Liikenteellisen toimivuuden arviointi.
Tulos ennen satunnaisia eriä Me 7,1 6,5 3,3 4,3 4,
TMA.003 / L3 ( )1 3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio Olkoon A ja B ei-tyhjiä joukkoja. Tulojoukon A  B = {(x,y) | x  A, y  B} osajoukko on.
1.1. Itseisarvo * luvun etäisyys nollasta E.2. Poista itseisarvot
HELSINKI Alue Keskusta Matkailukohteet Tuomiokirkko, Satama Julkinen liikenne Satama, Rautatieasema, Metro (Rautatientori, Kaisaniemi) Liikenneongelmat.
Ulkoilureittien vaativuusluokitus Anne Rautiainen, Suomen Latu ry
4C Liikennevalojen yhteenkytkentä - yhteenkytkentäkaavio.
Yrittäjien äänestyskäyttäytyminen 50,7 57,6 55,0 23,4 20,3 21,9 11,4 9,3 8,0 5,2 5,5 6,9 4,2 4,5 3,6 0,7 1,7 1,3 1,7 0,0 0,0 0,7 0,0 0,0 2,7 1,0 3,3.
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
JALAN JA PYÖRÄLLÄ Opettele liikennesäännöt. Varmista aina oman turvallisuutesi vuoksi myös se, että muut tienkäyttäjät ovat huomanneet sinut.
Lasten pitkä vihreä Älykästä täsmäohjausta
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
BePolite -polkupyörävalot Pois pyöräilijän turha punainen valo.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Pedagogisen toimikunnan kymmenennen kokouksen muistio
Aikuisdiabeetikkojen hoitovastuun jakautuminen ja hoitoyksiköiden sisäinen työnjako.
Liikennevalojen yhteenkytkentä - johdanto ja käsitteet - yhteenkytkentäkaavio Kari Sane.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 15 – Mikko Harju Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Korreloitu tasapaino ja sosiaaliset.
PARAABELI (2. ASTEEN FUNKTION KUVAAJIA)
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Tuomarikoulutus 2002 Tuulen mittaus u Tuulen nopeus mitataan pikamatkoilla 200 m:iin asti sekä pituussuuntaisissa hypyissä. u Tuuli mitataan kilpailun.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Liikennetelematiikan rakenteiden tutkimus- ja kehittämisohjelma Joukkoliikenteen älykkäät liikennevaloetuudet.
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
Pyöräilyn turvallisuus Lasse Kämpe Espoon ympäristökeskus.
Liikennekasvatuksen vuosikello Honganpalon koulu Raahe 2016.
Vihellän aloituksen VierasKoti Vierasjoukkue aloittaa ottelun.
VIIRINAUHA tutorial. 1)Valitse kankaat Tee viirinauhaasi ainakin viisi kolmiota. Enemmänkin voit tehdä jos haluat. Mitä enemmän kolmioita sen pidempi.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (5 – Työ kevyenliikenteenväylällä) Näitä mallikuvia käytetään kun työskennellään kevyenliikenteenväylällä. Kevyenliikenteenväylät.
Klassiset kaksivaihevalot Classical two stage signals
Liikennevalojen suunnitteluharjoitus Aalto-yliopisto
Ajoituskaavio Timing plan Valo-ohjauksen partituuri - mutta silti väistyvää tekniikkaa The score of signal control - however, recessive technology Kari.
Käyttösuhde – Capacity ratio …mittaa risteyksen liikenteenvälityskyvyn käytön … measure the usage of flow capacity MITÄ KÄYTTÖSUHDE TEKEE? Laskee tunnusluvun.
Liikenteen automaatio ja liikenneturvallisuus
Rekan ratissa istuu isiä ja äitejä
Turvallinen koulumatka.
Esityksen transkriptio:

4A Suoja-ajat Kulmakivi, jonka varassa kaikki lepää 20.10.2010 Kari Sane 1

Lainsäädäntö Liikenneministeriön asetus tieliikenteen liikennevaloista 1978 ja 2002 § 38:1 Valo-ohjaus on ajoitettava siten, että liikennevalon sen salliessa risteystä, tietä tai tienosaa ylittämään lähtenyt ajoneuvo tai jalankulkija voi turvallisesti ylittää risteyksen, tien tai tien osan Liikennevalojen suoja-ajat Periaatteita ja ajatuksia

Teoreettinen törmäyspiste Suoja-ajan periaate Suoja-aika on kahdesta eriaikaisesta ajosuunnasta risteykseen tulevien autojen liikenneturvallisuuden vaatima aikaero törmäyspisteessä (oltava > 0) POISTUVAN AUTON AJOAIKA - SAAPUVAN AUTON AJOAIKA Teoreettinen törmäyspiste Millä nopeudella ajetaan? Miten pitkään ajetaan vasten keltaista valoa? Mikä on vaarallisin ja siten mitoittava tilanne? Liikennevalojen suoja-ajat Periaatteita ja ajatuksia

Poistuva ajoneuvo Poistuva auto käyttää hyödykseen koko keltaisen ajan Keltainen aika on 3-5 sekuntia nopeusrajoituksen ja ajosuunnan mukaan Poistuvan auton pituus = 6 m Poistumisnopeus on 10 m/s tai pienempi Poistumisnopeus Poistumismatka 6 m Liikennevalojen suoja-ajat Periaatteita ja ajatuksia

Saapuva ajoneuvo Saapuva auto ajaa lentävällä lähdöllä risteykseen vihreän alussa Saapuvan auton nopeus on 80% nopeusrajoituksesta. On mahdollista käyttää nollasta kiihtyvää nopeutta, jos auto lähtee aina paikaltaan liikkeelle Saapumisnopeus Saapumismatka Liikennevalojen suoja-ajat Periaatteita ja ajatuksia

Jalankulkijat Suojatieltä poistuva jalankulkija kävelee nopeudella 1.2 m/s (vihreän loppu) tai 2.0 m/s (vilkkuvihreän loppu) Suojatielle astuvan jalankulkijan saapumisaika on nolla Saapuva auto Poistuva jalankulkija Poistuva auto Saapuva jalankulkija HUOM Pyöräilijän suoja-ajat käsitellään autojen suoja-aikojen yhteydessä Liikennevalojen suoja-ajat Periaatteita ja ajatuksia

Mitoitusnopeuden kehitys LiVASU 1978 Liikenteen valo-ohjauksen suunnittelu (Pohjoismainen tieteknillinen liitto) Ajoneuvon poistumisnopeus = 30 km/h (8 m/s). Jos ajolinjat ovat selkeät ja näkymäolosuhteet hyvät, voidaan käyttää nopeutta 10 m/s (36 km/h) Kääntyvän auton nopeus 8 m/s ( jos R < 12 - 15 m, niin nopeus on 5 - 7 m/s) LIVASU 1995 Liikennevalot (Tiehallinto) Ajoneuvon poistumisnopeus = 36 km/h (10 m/s) Jyrkässä ylämäessä, 30 km/h nopeusrajoitusalueella tai kun ajolinjat eivät oleselkeät, nopeus = 8 m/s Kääntyvä auto 8 m/s (R > 12) ja 7 m/s (R < 12) Liikennevalojen suoja-ajat Periaatteita ja ajatuksia

Regler om vägmerken och trafik TSVFS 1989:59 Poistumisnopeus = 12 m/s (42 km/h) kun nopeusrajoitus on enintään 50 km/h Poistumisnopeus = 15 m/s (54 km/h) kun nopeusrajoitus on enintään 70 km/h Ajoneuvon pituus on 6 m Saapumisnopeus on sama kuin poistumisnopeus Liikennevalojen suoja-ajat Periaatteita ja ajatuksia

Suoja-ajat ovat samaa tasoa tai pitemmät kuin Suomessa RiLSA Richtlinien fur.. Keltaisen käyttö: Suoraan ajava auto 3 s Kääntyvä auto 2 s Poistumisnopeus Suoraan 10 m/s Kääntyvä 7 m/s Poistuvan auton pituus on 6 m Saapumisnopeus 40 km/h Suoja-ajat ovat samaa tasoa tai pitemmät kuin Suomessa Liikennevalojen suoja-ajat Periaatteita ja ajatuksia

TRRL Road Note 13 Use of Traffic Signals in Developing Cities (1996) Poistumis- ja saapumismatkan ero (m) Esimerkki: Poistumismatka = 40 m Saapumismatka = 10 m Intergreen = 8 s Tämä taitaa johtaa pitempiin suoja-aikoihin kuin Suomessa Liikennevalojen suoja-ajat Periaatteita ja ajatuksia

Entä jos… varaudutaan vasten punaista ajamiseen Onko mahdollista, että kuljettaja ajaa kolme sekuntia vasten keltaista ja silti poistuu risteyksestä vain nopeudella 36 km/h ? Tulisiko varautua 1 sekunnin punaista vasten ajamiseen, mutta olettaa, että silloin nopeus on suurempi ? Miten tämä vaikuttaisi suoja-aikoihin? Liikennevalojen suoja-ajat Periaatteita ja ajatuksia

Varautuminen vasten punaista ajoon Poistumisnopeus 36 km/h(10 m/s) Poistumisnopeus 45 km/h (12.5 m/s) 1s 50 m Jos oletetaan, että vasten punaista ajetaan sekunnin verran ja oletetaan silloin nopeudeksi 12.5 m/s, suoja-ajat kasvavat 50 metrin poistumismatkaan asti. 14 m/s vastaavasti 35 m matkaan asti Liikennevalojen suoja-ajat Periaatteita ja ajatuksia

Pitäisikö 50 km/h alueella käyttää 4 sekunnin keltaista Dilemma zone Liian lähellä ehtiäkseen pysäyttää ennen valoja Liian kaukana ehtiäkseen enää ajaa keltaisella risteykseen 90% ajaa läpi 5s 70 km/h 90% pysähtyy 5 s 3s 50 km/h Esimerkki Etäisyys 45 metriä Nopeus 50 km/h Reaktioaika 1 s > 3 m vasten punaista tai > hidastuvuus 3.1 m/s2 mutta jos nopeus 40 km/h > hidastuvuus 2.4 m/s2 3 s Pitäisikö 50 km/h alueella käyttää 4 sekunnin keltaista Liikennevalojen suoja-ajat Periaatteita ja ajatuksia

Dilemma zone Liian lähellä ehtiäkseen pysäyttää ennen valoja 70 Liian lähellä ehtiäkseen pysäyttää ennen valoja Liian kaukana ehtiäkseen enää ajaa keltaisella risteykseen Ongelma-alue 5,4 s HYVÄ KELIN PYSÄHTYMISMATKA (a=3,0) HUONON KELIN PYSÄHTYMISMATKA (a=1,5) 50 Lähestyvän auton nopeus (km/h) Valinta-alue 30 Keltaisen pituus 5 s Esimerkki Etäisyys 90 m Nopeus 60 km/h (16.7 m/s) Reaktioaika 1.5 s - 7 m vasten punaista valoa tai - hidastuvuus (a) 2,2 m/s2 25 50 75 100 125 Etäisyys pysäytysviivalta keltaisen valon syttyessä (m) Valinta-alueella oleva auto ehtii keltaisen valon syttyessä ajaa läpi TAI pysähtyä ennen valojen vaihtumista punaiseksi Ongelma-alueella oleva auto keltaisen syttyessä ei ehdi pysähtyä eikä ajaa läpi ennen valojen vaihtuessa Hyvä keli a=3.0 huono keli a=1.5 Liikennevalojen suoja-ajat Periaatteita ja ajatuksia

Ylimääräistä turvallisuutta... ajoneuvon saapumisnopeus Onko mahdollista ajaa risteykseen lentävällä lähdöllä nopeudella 40 km/h ja tietää varmasti vasta 12 m ennen pysäytysviivaa, että valo on vaihtuu vihreäksi? Liikennevalojen suoja-ajat Periaatteita ja ajatuksia

Ehkä asiaa kannattaisi tutkia... Liikennevalojen suoja-ajat Periaatteita ja ajatuksia

Suoja-aikalaskenta käytännössä Poikkeavuudet (pituuskaltevuudet, koulut) Poistumis- ja saapumisnopeuksien määritys Nopeusrajoitukset (keltaisen pituus) Suoja-aikataulukko Risteyskuva 1:500 Poistumis- ja saapumismatkojen mittaustapa Suoja-aikojen laskenta Suoja-aikojen pyöristystapa Tarkista polkupyörät Muista vilkkuva vihreä Suoja-aikalaskennan sudenkuopat Liikennevalojen suoja-ajat Periaatteita ja ajatuksia

Suoja-aikalaskennan kaavat Poistuva ajoneuvo – Saapuva ajoneuvo  SA = Keltainen + (DPOISTUVA / VPOISTUVA) - (DSAAPUVA / VSAAPUVA) = 3 s + 40 m / 10 m/s - 10 m / 11 m/s = 6 s Poistuva ajoneuvo – Saapuva jalankulkija SA = Keltainen + (DPOISTUVA / VPOISTUVA) - 0 s = 3 s + 40 m / 10 m/s - 0 s = 7 s Poistuva jalankulkija – Saapuva ajoneuvo SA = 0 s + (DPOISTUVA / VPOISTUVA) - (DSAAPUVA / VSAAPUVA) = + 12 m / 1.2 m/s - 0 m / 11 m/s = 12 s Poistuva auto 40 m Saapuva jalankulkija Saapuva auto Poistuva jalankulkija 12 m 34 m 6 m Poistuva 11 m Saapuva Liikennevalojen suoja-ajat Periaatteita ja ajatuksia

Suoja-aikalaskenta Matkamittaus Mittaa matka epäedullisimpaan törmäyspisteeseen …mutta kohtuus kaikessa kääntyvien suuntien suhteen Ovatko nuolivaiheen vasemmalle kääntyvät eriaikaisia  C B A Poistumismatkan törmäyspiste Saapumismatkan törmäyspiste

Suoja-aikataulukko 4 4 (4) 4 Isokokoinen (rivit eivät mene sekaisin sekaisin) Suunnat vakionumeroinnilla 1=maalle 2=keskustaan 3=maalle vas jne Käytä numeroita ja suuntatunnuksia (nuolet ja viivat) Merkitse poistuva ja saapuva suunta (unohdat ne kuitenkin…) Solu osoittaa suoja-ajan keston vihreästa vihreään SA 1/7 = 4 sekuntia SA 7/1 = 12 sekuntia Muista ”fiktiiviset” suoja-ajat Saapuva suunta Poistuva suunta 4 12 4 (4) Ajosuunta 1 Suojatie 7 4 12

Suoja-aikalaskenta Esimerkki 2 5 Suoja-aika (5/2) = 3 s + 3.6 s - 1,0 s = 5.6 -> 6 Suoja-aika (2/5) = 3 s + 1.7 s - 2,4 s = 3.3 -> 4 ( -> 5 ) 7 1 Suoja-aika (7/1) = 16.5 s – 0 s = 16.5 -> 17 s Suoja-aika (1/7) = 3 s +1 s = 4 s Saapuva suunta Poistuva suunta 2 4 5 11+6 m 11 m 27 m 6 5 30+6 m 17 21 m 7 4 m 1

Suoja-aikalaskennan sudenkuopat Kääntyvän ajoneuvon vihreä ei saa alkaa aikaisemmin kuin samansuuntainen suojatie Jos suojatiellä kiinteä vihreäksitulo, pidennä ajoneuvojen suoja-aikaa Jos suojatie tulee vihreäksi omasta pyynnöstä, käytä aloitusviivettä Vastakkaiset suunnat, joilla on vasemmalle kääntymismahdollisuus, aloitettava samaan aikaan Aloita suojatieosien vihreät yhtäaikaa (tai aallossa jos ajasta on pulaa) 7 5 (6) (2…4) TAI Saapuva suunta Poistuva suunta 5 4 4 6 Aloitusviiveet 7,8,9 / 5,6 = 2 s 5 7 Suoja-aikoja ei voi lyhentää Liikennevalojen suoja-ajat Periaatteita ja ajatuksia

Suoja-aikalaskennan tarkistus Tarkista samanaikaisuudet Tyhjä ruutu = samanaikainen suuntapari Tarkista symmetria Samanlaiset suunnat = samanlaiset suoja-ajat Katso alkavat suunnat alkavatko oikeassa järjestyksessä 4 - 6 - 7 Katso poistuvat suunnat poistuvatko oikeassa järjestyksessä 12 – 7 - 6 – 5 - Tarkista kuvitellut suoja-ajat (suojatiet) Saapuva suunta Poistuva suunta 7 6 6 4 (7) 7 6 5 7 12 (7) 7 Suoja-aikoja ei voi lyhentää Liikennevalojen suoja-ajat Periaatteita ja ajatuksia

 Suoja-aikatyypit Välittömästi lopettava suoja-aika Ajoneuvo-opastinryhmät Vihreä päättyy heti pidennyksen lopussa – ei turhia löysiä vihreitä Optimaalisesti lopettava suoja-aika Jalankulkuopastinryhmät Vihreä jatkuu viime tippaan asti - jalankulku saa mahdollisimman pitkän vihreän Aloitusviive Viivyttää väistävän ajosuunna vihreän aloitusta Mahdollistaa erilaisen suoja-ajan silloin kun suojatie jää tulematta vihreäksi 7  4 5 aloitusviive 7 4 5 Liikennevalojen suoja-ajat Periaatteita ja ajatuksia