Vainoista herätykseen Ap t. 8:1-17.  Jumalan sanallinen ilmoitus on lisääntyvää ja se huipentuu Jeesuksen ihmiseksi tulemiseen.  Pelastusilmoitus loppuu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Perusevankeliumia tähän päivään
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Evankeliumi leviää Reino Saarelma| Apt. 8:18-40|
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
OLISIKO SINUSTA JOHTAJAKSI?. Johtajaksi kasvetaan, ei synnytä.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Viides etappi
Luuk. 9:29-29 Luukkaan evankeliumin yhdeksännen luvun loppupuoli opettaa keskeisiä asioita Jeesuksen olemuksesta, hänen jumaluudestaan ja vallastaan, mutta.
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
RUKOILEMME YHDESSÄ.
Jumalan kanssa.
Hyvä Sisärengaslainen Galatalaiskirjeen toisessa luvussa perustelee julistamansa vapaan armon oikeutusta. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää.
Arkki Varustamo Raamattukoulu
JALANJÄLJET HIEKASSA - käännös englanninkielisestä tekstistä
Huvitamme itsemme hengiltä Otavan Opisto Jari Sarja "Ja he olivat molemmat alasti, mies ja hänen vaimonsa, eivätkä he tunteneet häpeää. [...]
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Hepr. 3:1 Arvoisa Sisärengaslainen, Kirjeen kolmannessa luvussa verrataan Jeesusta Moosekseen ja kristittyjen elämää Israelin kansan erämaavaellukseen.
Rukous - hengellinen keino, jolla voimme vaikuttaa hengelliseen sokeuteen 2 Kor. 10:3-5 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Raamatun tekstien valossa.VKR.
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
A ja O Ilm.1:8. "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
Luuk. 11:1 Luukkaan evankeliumin luvun 11 alkupuolella opetetaan erityisesti rukouksesta. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen
Kuka määrää, Sinä tai pomo?.
Nainen Koraanissa Islam ei tee kerrassaan mitään eroa naisten ja miesten välillä heidän suhteessaan Allahiin (swt). Molemmille luvataan sama palkkio hyvästä.
Naisen ainoa vika.
Gal. 3:1 Hyvä Sisärengaslainen
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
NAISEN ITSETUNTO.
Tule sellaisena kuin olet 2. Aitous ja epäilys
SYNNY UUDESTI.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Valittu kansa – Israel vai me?
NÄEN SEURAKUNNAN... Apt.2:41 -. Näky ohjaa Perus asiakirjat ovat: Arvot ja näky Matt.22:6.
Mitä profeetta Muhammed (r.h.k) sanoo (naisesta)?
Loisto yllättää Matt. 17: Pirkko Valkama.
JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… Matt 11: JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… 1. VOIKO IHMINEN ITSE TEHDÄ PARANNUKSEN JA USKOA? 2. LAKI JA EVANKELIUMI.
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
”Neljä grillikoipea!” ”Haloo päämaja, täällä vyöhyke 2! Vaara ohi tältä erää, ne rukoilivat taas vain itsensä ja laulajien ja soittajien puolesta.
Pyhiinvaellus Lainkuuliaisesta kansalaisesta Jumalan lapseksi
Hepr. 8:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Kahdeksannessa luvussa kirjeen kirjoittaja vertaa vanhaa ja uutta liittoa, niiden temppeleitä ja uhripalvelusta toisiinsa,
Luuk. 19:28-31 Luukkaan evankeliumin luvun 19 loppupuolella Jeesus saapuu Jerusalemiin messias-kuninkaana. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää.
Viides etappi PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI.
Perusevankeliumia tähän päivään Opetussarja. Jeesus parantaa sairaita Matt. 8: Reino Saarelma.
PILKKU.
2. Tim 1: 1-2 Arvoisa Sisärengaslainen,
Syytön tuomittavana Matt. 27: 11 – 31 Mikko Haapasaari.
”Antiokian alkuseurakunta” Apt. 11:1-30 Reino Saarelma
Apostolien teot 10:1-3 1 Kesareassa oli Cornelius-niminen mies, joka palveli sadanpäällikkönä niin sanotussa Italialaisessa kohortissa. 2 Hän oli hurskas.
Pohjana Jeesuksen elämä ja opetus.
Tule sellaisena kuin olet Katso ja maista!
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Valoa idästä Reino Saarelma Matt. 2: Matteus 2:1-12 – Valoa idästä 1. Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen aikana,
Suomi palaa 2011 EU:n kulttuuripääkaupunkivuosi Mahdollisuus vaikuttaa lähetyskäskyn toteutumiseen Itämeren alueella EU:n kulttuuripääkaupunkivuosi.
Tapahtukoon sinun tahtosi
JEESUKSEN LAPSUUS.
1. Tim 4: 1 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 4. luvussa Paavali varoittaa harhaopeista ja anta ohjeita Timoteukselle viran hoitoa varten. Kysymyksiä,
1. Tim 3: 1 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 3. luvussa Paavali antaa ohjeita pastoreille ja diakoneille. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms.
Neljä evankeliumia Outi Ylinen
Neitsyt Maria.
Kirkkohistoria Kirkon syntyhetkestä tähän päivään
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
KRISTUS 9lk/UO2.
Papisto turvaa jatkuvuuden
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kolmastoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdeksastoista etappi
MITEN ELÄÄ KRISTITTYNÄ?. Yleistä Kirkko on kristittyjen yhteisö. Apostolien teot kuvaavat kristinuskon syntyä. Apostolit olivat Jeesuksen opetuslapsia.
Kirkkohistoria Kirkon synty
:,: Kaikki, joita Henki johtaa, saavat nimen: lapsi Jumalan. :,:
Esityksen transkriptio:

Vainoista herätykseen Ap t. 8:1-17

 Jumalan sanallinen ilmoitus on lisääntyvää ja se huipentuu Jeesuksen ihmiseksi tulemiseen.  Pelastusilmoitus loppuu apostolien ajan päättyessä.

 Jeesuksen antaessa lähetyskäskyn ei vielä tiedetty, että pakanat pääsevät suoraan pelastuksen lähteelle.

Ap t 8:1-17  1. Myös Saulus hyväksyi Stefanuksen surmaamisen. Ja sinä päivänä nousi suuri vaino Jerusalemin seurakuntaa vastaan; ja kaikki hajaantuivat ympäri Juudean ja Samarian paikkakuntia, paitsi apostolit. 2. Ja muutamat jumalaapelkääväiset miehet hautasivat Stefanuksen ja pitivät hänelle suuret valittajaiset. 3. Mutta Saulus raateli seurakuntaa, kulki talosta taloon ja raastoi ulos miehiä ja naisia ja panetti heidät vankeuteen. 4. Ne, jotka näin olivat hajaantuneet, vaelsivat paikasta toiseen ja julistivat evankeliumin sanaa. 5. Ja Filippus meni Samarian kaupunkiin ja saarnasi heille Kristusta. 6. Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui, kun he kuulivat hänen sanansa ja näkivät ne tunnusteot, jotka hän teki. 7. Sillä monista, joissa oli saastaisia henkiä, ne lähtivät pois huutaen suurella äänellä; ja moni halvattu ja rampa parani. 8. Ja syntyi suuri ilo siinä kaupungissa.

 9. Mutta ennestään oli kaupungissa muuan mies, nimeltä Simon, joka harjoitti noituutta ja hämmästytti Samarian kansaa sanoen olevansa jokin suuri; 10. ja häntä kuuntelivat kaikki, pienet ja suuret, ja sanoivat: "Tämä mies on se Jumalan voima, jota kutsutaan 'suureksi'". 11. Ja he kuuntelivat häntä sentähden, että hän kauan aikaa oli noituuksillaan heitä hämmästyttänyt. 12. Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset. 13. Ja Simon itsekin uskoi, ja kasteen saatuansa hän pysytteli Filippuksen seurassa; ja nähdessään ihmeitä ja suuria, voimallisia tekoja hän hämmästyi. 14. Mutta kun apostolit, jotka olivat Jerusalemissa, kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen. 15. Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen; 16. sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen. 17. Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.

 Ap t:ssa on kolme pelastushistoriallista ja samalla ainutlaatuista murroskohtaa.

 Ensimmäisenä helluntaina syntyy uuden liiton seurakunta, kun Jumala kastaa Pyhällä Hengellä Jerusalemissa olevat uskovat juutalaiset.

 Toinen suuri pelastushistoriallinen murroskohta on, kun Samarialaiset saavat evankeliumin ja heidät kastetaan Pyhällä Hengellä.

 Kolmas suuri pelastushistoriallinen murros on, kun täyspakanat saavat kuulla evankeliumin Kesareassa Ap t. 10. Pakanat kastetaan Pyhällä Hengellä.

 ”Pakanat” - ”Juutalaiset”

 Jeesuksen ajan samarialaiset olivat ”puolijuutalaisia” tai ”puolipakanoita”

 Nyt alkaa se toinen vaihe, josta Jeesus puhui Ap t. 1:8: ”Kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani, sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka.”

 Jeesus sanoi: ”Älkää menkö pakanoiden keskuuteen älkääkä mihinkään Samarian kaupunkiin…” Mt 10:5

 ”Kun hänen opetuslapsensa Jaakob ja Johannes sen näkivät, sanoivat he: Herra tahdotko, niin sanomme, että tuli taivaasta tulkoon alas ja hävittäköön heidät?” Lk 9:52

 Kaikissa kolmessa tapauksessa: Jerusalemissa, Samariassa ja Kesareassa on keskeisesti mukana apostoli Pietari ”taivaan valtakunnan avaimineen”.

 Pelastushistorialliset murroskohdat on otettava huomioon tutkittaessa Ap t:n kasteteologiaa ja Pyhän Hengen teologiaa

 Jumala varmisti, ettei synny kahta Kristuksen ruumista eli seurakuntaa. Seurakunta pysyy yhtenä.

 Silloin Pietari sanoi: ”Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?”. Myöhemmin Jerusalemissa Pietari joutui tekemään selvitystä Kesarean tapahtumasta. Hän sanoi (11:15): Pyhä Henki tuli pakanoiden päälle niin kuin alussa meidänkin päällemme. Eli hän viittaa helluntaihin.

 Paavali puhuu ”evankeliumin salaisuudesta”. Mikä tämä salaisuus on? Hän itse vastaa (Ef 3:3-): ”Minulle on ilmestyksessä annettu tiedoksi tämä salaisuus… Sitä ei menneiden sukupolvien aikana annettu ihmisten tietoon, …että näet pakanatkin ovat kanssaperillisiä ja yhtä ruumista ja osallisia lupaukseen Kristuksessa Jeesuksessa.”

 (1:8): ”kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka"

 1. Jerusalemissa (juutalaisille).  2. Koko Juudeassa (juutalaisille).  3. Samariassa (puolipakanat/puolijuutalaiset).  4. Maan ääriin saakka (kaikille pakanoille ja myös juutalaisille).

 ”Juutalaiset, puolijuutalaiset, pakanat” –kolmijako ei ainoastaan noudata maantieteellistä jakoa vaan se on ennen muuta pelastushistoriallinen.

”Kastaa Hengellä”  Uudessa testamentissa ilmaisua käytetään seitsemän kertaa.  Jokaisessa evankeliumissa sitä käytetään kerran. Jokaisessa on sama sisältö. Niissä viitataan tulevaan. Johannes Kastaja sanoi: ”Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä”

 Ap t. 1:5: ”Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen.” Viittaa helluntaihin.

 Kesarean tapahtuma on verrannollinen ensimmäisen helluntain tapahtumaan. Ap t 11:15 Pietari kertoo: ”kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, niin kuin alussa meidänkin päällemme. Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: ”Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä.”

 Viimeisen kerran Ut käyttää termiä 1. Kor 12:13: ”Me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.”

 ”Kastaa Hengellä” ilmaisu näyttää selvästi viittaavan aina näihin pelastushistoriallisiin murroskohtiin.

 Sanonnalla viitataan kollektiiviseen eli juutalaisten ja pakanoiden pelastushistorialliseen murroskohtaan. Kastaa Hengellä –ilmaisua ei käytetä yksittäisen ihmisen kohdalla.

 Samarialaiset saivat ensimmäistä kertaa omistaa evankeliumin kristillisen kasteen ja Pyhän Hengen saamisen välityksellä.